Meldingen
Alles wissen

Likeur in T500 omzetten en wijn bottelen vragen


Berichten: 40
Topic starter
(@gerard01)
Trusted Member
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Hallo allemaal, enkele amateur vragen:

ik heb een te sterke peper/honing/gember likeur met 37.5% wodka gemaakt ca 0.75 L. Ik kan deze natuurlijk aanlengen met wodka in de hoop dat de sterke smaak van peper verdwijnt, maar is het mogelijk om deze samen met een suiker mash door te halen door de T500? Of krijg ik dan problemen met het suiker ca 250 gram wat er er nog in zit en niet is omgezet?

Tevens ben ik bezig met het vergisten van druiven om wijn van te maken en deze week de klarings middel toegevoegd en volgens de handleiding mag ik nu 2 weken wachten voor de laatste stap het bottelen. Ik zie dat de wijn helder begin te worden, heb nog niet geproefd.

Ik heb wijnflessen gespaard met schroefdop, heb gemerkt dat eenmaal open dat de schroefdop niet meer goed afsluit, kwam erachter met de Mangrove peren cider, geen CO2 erin, wel in de beugelfles (heel lekker).

Mijn vraag is kan ik hier een in kruk krijgen of zijn deze flessen wel geschikt voor een kurk?  Of is het mogelijk om wijn te bewaren in een beugelfles? En indien ik het langer wilt bewaren hoeveel sulfiet voeg ik dan toe, in het vat zit nu nog ca 15 L. Oooooh al die vragen toch :).

Beantwoorden
17 reacties
2 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@gertan wanneer er nog suikers aanwezig zijn in een beslag is er kans in een direct verwarmde ketel als de t500 op aanbranden. 

Het suiker gaat " karameliseren " tegen de wand en kan dan aanbranden.  Lastig om te verwijderen.

Beantwoorden
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

@robbert nee dat wil ik niet de ketel is net nieuw, dan ga ik deze bewaren en zie het als de eerste poging 🙂 van likeur maken. Bedankt voor jou reactie.

Beantwoorden
Ger
Berichten: 92
 Ger
(@ger)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo Gertan,

Een normale wijnfles is niet geschikt om wijn met bubbels te bewaren deze gaan lekken of de dop knalt er af.

Ik bottel al jaren wijn in wijnflessen met schroefdop en heb nooit lekkage dus de doppen sluiten ook na 1 keer gebruiken goed af. Klaren van druivenwijn hoeft niet deze wordt vanzelf helder, hoe minder toevoegingen hoe beter.

Ik hevel de wijn na vergisting altijd over in een schone mandfles en laat hem dan nog enkele weken staan dan zakt het laatste bezinksel weg. Daarna nog een keer overhevelen, kan met een beetje sulfiet maar hoeft niet. als het alcoholpercentage hoog genoeg is bederft de wijn praktisch nooit. dan kun je hem bottelen mits de sg onder de 1000 zit anders heb je altijd kans op nagisting.

Succes Ger

Beantwoorden
13 Reacties
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

@ger Dank voor jouw reactie, ik volg jou advies op bij de volgende poging om peren wijn te maken. Deze heb ik afgelopen vrijdag geraapt en zitten nu in een vat met water/azijn om de wormpjes uit de peren te halen. Daarna goed spoelen, de aangetaste delen, steeltje en het klokkenhuis verwijderen.

Heb ondertussen aardig wat flessen van 1 l gespaard met schroefdop.

Thx Gertan

Beantwoorden
ruud1
(@ruud1)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 138

@gertan 

ik weet niet waar je woont maar ik heb nog een 40 tal schone wijnflessen staan met schroefdop , die je zo mag hebben

groeten

ruud-breda

Beantwoorden
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

@ruud1 bedankt voor het aanbod, ik woon in Delft.

Beantwoorden
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

Ruud, Delft-Breda is ca 2 uur reizen heen en weer. Ik heb het nu opgelost door als een zwerver in de glasbak van de Makro te spitten. Ik heb nu een aardige hoeveelheid flessen met schroefdraad, ga ze nu goed schoonmaken en controleren of beschadigingen.

Nogmaals bedankt voor het aanbod

Groet Gertan

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2690

@gertan haha goed man

Beantwoorden
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

@ger Heb jij ook ervaring met peren wijn, ik heb 6 kg peren in stukken gesneden en in een vergisting vat gedaan. 3 kg suiker, 2 bananen incl schil, kaneel en fijngemaakte steranijs toegevoegd. Vervolgens 2 l kokend water aan toegevoegd, goed geroerd. De volgende dag aangevuld met water tot 25 L. Maar nu zie ik dat er peren zoveel op de bodem als boven in drijft is dat normaal? Alleen weet ik niet welke gist er aan kan toevoegen en hoeveel, ik heb bakkersgist en CL23 premium wine yeast.

Mvg Gertan

ter aanvulling ik heb zakjes liggen met gistvoedingszout en Ropectpro is het verstandig om die toe te voegen? Tannine heb ik ook maar ik las dat peren voldoende zelf heeft en dat ik na 3 dagen het fruit eruit moet halen anders wordt de wijn bitter.

Beantwoorden
Ger
 Ger
(@ger)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 92

@gertan Ik heb geen ervaring met perenwijn  maar ik vind 6 kg peren op 25 liter wijn wel een beetje magertjes.

 Ik zou de eerste gisting met veel minder water doen een liter of 3 a 4  daarna zuur meten en dan bepalen hoeveel wijn je er van kunt maken met de zuurgraad die jij wilt dit kun je aanpassen door evt meer water aan toe te voegen of te ontzuren.

Het is altijd verstandig om er ropectro er aan toe te voegen deze breekt de pectine af in de vruchten zodat er geen pectinewaas in je wijn verschijnt.

Gistvoeding kan ook helpen met een betere vergisting. Tannine zou ik niet toevoegen omdat een perenschil deze al behoorlijk bevat. 

Heel veel info over wijnmaken kun je vinden op het blog van Luc Volders.

http://wijnmaker.blogspot.com/

Succes ,Ger

Beantwoorden
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

@ger Hallo Ger,

Mijn druiven wijn, is nogal licht van kleur, meer rosé maar de pH 2.4 best zuur. Hoe kan ik dit verbeteren, gewoon laten staan in de fles en ergens koel wegzetten en over paar maanden proeven

groet toekomstige alcoholist Gertan. 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@gertan 2,4 is laag maar niet extreem.  Witte wijnen zijn vaak zuurder .ph  2 tot 3,4

Beantwoorden
Ger
 Ger
(@ger)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 92

@gertan Ik meet nooit de ph  kijk alleen hoeveel zuur er in de wijn zit. Dit mag voor een witte/rose best wat hoger zijn dan een rode ongeveer tussen de 6 en 9 gr per liter.

Als de wijn te zuur is kun je hem evt met 1 of 2 stevia zoetjes bij zoeten.

Ik heb het zelf een keer gehad dat ik een wijn te warm had weggezet. daarna in een koele/koude kamer.

Daardoor is er wijnsteenzuur neergeslagen, en dus de wijn minder zuur geworden.

Groet Ger

 

Beantwoorden
Rudyvanr
(@rudyvanr)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 59

@ger beste ger. Gebruik u dan al gebruikte wijn flessen met schroefdop.?? Ik heb dit jaar ook voor het eerst witte wijn en rosé gemaakt maar dat bottelen word nog wat van 40 flessen 🤣 ik hoor her graag

Beantwoorden
Ger
 Ger
(@ger)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 92

@rudyvanr Beste  Rudy, ik gebruik altijd gebruikte flessen en doppen,flessen heb ik enkele honderden ,en doppen krijg ik van vrienden en bekenden. Deze gaan in de vaatwasser en bewaar ik voor ik ze hergebruik, na 1 keer hergebruiken gooi ik de doppen weg. deze willen daarna vaak lekken.

Beantwoorden
Rudyvanr
(@rudyvanr)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 59

@ger hartelijk dank voor de info. Kan ik iedereen daar de opdracht voor geven! Haha

Beantwoorden
Berichten: 40
Topic starter
(@gerard01)
Trusted Member
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Ik ben nu bezig met mijn 3de stook op de T500, suiker mash 6 kg suiker met 150 gram bakkersgist heeft ca 4 weken gestaan. Klaringsmiddel toegevoegd volgens ca 1 week laten staan. Ook ca 1 liter 1ste keer stook ca 90% suiker Mash aan de T500 toegevoegd. Heb de grootste moeite om de temperatuur schommelingen te regelen om deze tussen de 55-60 C te houden. Is ook wel logische want ik heb geen stabiele leiding water, 1 mm draaien werkt bij mij dus niet. Ca 400 ml apart gehouden die rook echt naar aceton (1ste run alles bij elkaar gehouden). De 3.5 l ga ik wel halen. Mijn alcohol met temp is helaas gesneuveld. Heeft iemand een tip voor een betere meter, want met deze kon ik niet bv 88% aflezen meer een schatting. En is een 2de stook noodzakelijk ivm de temp regelen, tussen 52-55 fijne strook dat wordt een nachtmerrie. Ik ga het uiteindelijk verdunnen naar 40% en dan door de koolstof filter, dan hoop ik dat de smaak oké is. 

Groet Gertan

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?