Meldingen
Alles wissen

Maischen met t500

Pagina 1 / 2

Berichten: 17
Topic starter
(@bjorno43)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi!

Ik heb een weizen pakket bij brewmonkey gekocht(20l) maar bij het maischen met mijn t500 gaat de temperatuur niet boven de 45. In eerste instantie heb ik de moutmix met bijbehorend maischwater direct in t500 gegooid maar toen ontstond het temperatuur probleem. Daarna heb ik hem leeg gemaakt en de kookzak met moutmix in het maischwater laten zakken(met een roostertje op de bodem zodat de moutmix niet op de bodem komt). Alsnog blijft de temperatuur onder de 45. Wat kan ik doen?

Thanks!

Beantwoorden
25 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoe maisch je en hoe regel je je temperatuur?

Ik vrees dat je geen circulatie hebt en de temperatuur bovenin meet. Daarom heeft Bevie een Grainfather ontwikkeld, die is uitgerust met een moutkorf en pompt het wort rond.

Beantwoorden
Berichten: 17
Topic starter
(@bjorno43)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb een switch met temperatuurregelaar met een temperatuursensor die ik in het maischwater hang. Ik denk idd dat er geen circulatie is. Zijn en manieren om toch met de t500 te maischen?

Beantwoorden
Lex
Berichten: 24
 Lex
(@lex)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Gewoon blijven roeren met een grote houten spaan. Temperatuur met de hand meten. Aan/uitknop en/of vermogensregelaar om de temperatuur te regelen. Als het te hard gaat even uitzetten. Geen sensor, switch, kookzak en rooster. Lekker simpel, maar voor mij werkt dit prima. Eigenlijk zoals in het filmpje van Robbert maar dan met de T500 en plaats van een pan op gas.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Inderdaad gewoon goed roeren.

Beantwoorden
Berichten: 17
Topic starter
(@bjorno43)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Is het mogelijk dat mijn t500 vanmiddag na bovenstaande op één of andere beveiliging is gesprongen en nu niet meer verwarmd? Temp. Gaat nu niet meer hoger dan 32?

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Heb je dit geconstateerd zonder de switch met temperatuurregelaar en sensor te gebruiken, dus b.v. met alleen 10 liter water er in, stekker van de T500 in stopcontact en schakelaar aan? De T500 heeft een droogkookbeveiliging (die ook bij aanbranden zou moeten gaan werken) maar voor zover ik weet zou dan helemaal niet meer verwarmd  worden. Hier staat een verwijzing naar de manual.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Droogkook beveiliging gaat ook aan bij aanbranden. Knopje onder de bodem in midden van de ketel.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Droogkookbeveiliging is eigenlijk een beveiliging tegen oververhitting. Doordat de warmte niet goed verdeeld wordt (geen circulatie) treedt deze in werking. 

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dit gaat wel met de T500 ik heb het kraantje gedemonteerd en een thermowell in de plaats gezet.
De ketel blijft dus origineel. en daar de temperatuurvoeler in van de Inkbird.
en op de Inkbird sluit ik de vermogen regelaar aan zodat de ketel niet steeds op en af slaat.
en bovenaan leg je een plank met een motorreductor van een paar € met toerental regeling van bij ali
en alles loopt als een trein. Op al de temp en tijden.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

een motorreductor van een paar € met toerental regeling van bij ali

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Peter, ik zie dat je een doe het zelf-grainfather hebt gemaakt. Top!

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

moet enkel nog een goede roerder hebben de test was niet goed nog eens op internet zoeken
Dirk hou u op de hoogte

Beantwoorden
Berichten: 1835
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het zal best wel kunnen hoor, maar bij mij branden het vreselijk aan. De beveiliging sprak ook aan, maar dat is zo weer opgelost. Ik gebruik nu alleen maar een grote pan, maar dat is ook omdat ik nog al zuinig ben op mijn T500.

Beantwoorden
Berichten: 124
(@figaro)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ja daarom heb ik een digiboil 35l gekocht is hetzelfde als de T500 alleen daarmee kun je wel de temp regelen en je kunt er een maisch upgrade kit bij kopen en op de kraan heb ik een wort pompje aangesloten.

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?