Meldingen
Alles wissen

Witte wijndruiven concentraat voor Brandy/Cognac/ project gaat door! Cans 2,5 liter €22,00

Pagina 9 / 10

OrangeLoo
Registered
(@orangeloo)
Actief Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Is er ook bekend welke druiven er in zitten.

Beantwoorden
Stookforum
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illuster Lid
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Nee helaas. Er staat alleen Vitis Vinifera en dat is heel algemeen voor de wijnstok.

Beantwoorden
Stookforum
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illuster Lid

Als je deze week nog van start wilt met het druivensap, ik ga een paar dagen op vakantie. Je kunt vandaag nog tot 13.00 bestellen, dan kan het vandaag nog de deur uit. Anders gebeurt dat volgende week maandag.

Beantwoorden
Robbert
Registered
(@robbert)
Illuster Lid
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik vond nog een filmpje wat misschien handig is .

Beantwoorden
Stookforum
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illuster Lid

Er is nog voldoende druivensap concentraat voorradig. Hier kunnen nog vele liters lekkers mee gemaakt worden! Het concentraat staat op de voorpagina van de Stookwinkel shop.

Plaats je ervaringen in dit topic: https://www.stookforum.nl/thread/witte-wijndruiven-concentraat-ervaringen-mogen-hier/

Als het sap binnen redelijke termijn uitverkocht raakt kopen we nieuw in, en op iets kleinere schaal ook kersen en pruimen. Deze kan ik inmiddels bestellen in stalen drums van 270 kilo. Maar voor we hier mee aan de slag gaan moet eerst de bodem van het druivenconcentraat in beeld zijn.

Dus, Wijn, Brandewijn en Cognac maken nu! 🙂

Beantwoorden
Stumphole
Registered
(@stumphole)
Nieuw Lid

Thanks. Was in de veronderstelling dat je er doorheen was. Gelijk nog maar een jerrycannetje besteld. Ben er al zowat doorheen. Wat ooit een lekker slobberwijntje, voor bij de vis, zou worden, gaat er nu (met ijsblokjes... ja, echt wel...) doorheen. En m'n DikSap appel-aardbeien cider (die ik voor dit soort warme dagen had gemaakt) laten ze mooi staan. Nooit geweten dat m'n ega zoveel vriendinnen had..... Wel gezellig, hoor. Maar als ik ze druivensap aangelengd met wat alcohol zou geven, zouden ze het niet eens merken.

Beantwoorden
Brenner
Registered
(@brenner)
Actief Lid
Deelgenomen: 3 jaar geleden

koken jullie het nog om te steriliseren ? Of gewoon verdunnen en vergisten ? 

Beantwoorden
DeWitteLinde
Registered
(@dewittelinde)
Actief Lid

hoe laag is voor jou lage temperatuur Robbert?
gok 18 a 19 graden ?

Beantwoorden
Robbert
Registered
(@robbert)
Illuster Lid

In begin voor het gist op max 21 graden starten en na enkele dagen zakken naar 17. graden . .
Bij wilde spontane gistingen start je hoger en ook vertragen door iets te zakken .

Beantwoorden
Antonio uit het Hoge Noorden
(@ithebreather)
Nieuw Lid

Even een vraag aan iedereen die dit goedje nog niet heeft verdund/geopend/misbruikt voor een heerlijke drank.

Ik heb vandaag een jerrycan van 10 liter overgegoten en verdund (1:4), en dat werd tijd ook! Niet omdat ik het al 5 en een halve week in huis heb, maar omdat de jerrycans na 2 weken al zo bol stond als de pilspens van m'n buurman! Ik dacht dat het kwam doordat de can's gevuld waren toen de vloeistof nog slechts 4°C was, en het weer niet te harden was. Mijn beredenatie was: jerrycan stond al onder druk door temperatuurverschil, plastic wordt misschien wat zachter door 35°C, dus de can is gewoon vervormd. Dus toen ik de eerste vandaag open draaide, hoorde ik een goeie sis! Maar tot mijn verbazing rook het concentraat niet zo zoet als het hart van mijn vriendin, maar prikkelde het de neus sterk, en vermoed ik eigenlijk dat het gewoon stond te gisten! Toen ik het uitschonk kwam er eerst ook een goede dikke laag dik schuim uit (hele fijne bubbels). Ik heb, om een ongestelde vraag alvast te beantwoorden, het suikergehalte gemeten (na de 1:4 verdunning), en kwam uit op 1.054, terwijl ik in andere posts een resultaat van 1.064 las. Ik hoop dat dit geen resultaat is van een eventuele vergisting, maar durf het niet uit te sluiten. Gelukkig is de kleur prachtig helder en de smaak heerlijk!

Hebben andere mensen misschien een zelfde ervaring, of een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb nog een ongeopende 10L jerrycan staan (zie foto, rechts), dus als mensen willen dat ik nog een test o.i.d. ga doen, kan dat zeker! Ik hoop eerlijk gezegd dat er niet eeen groot probleem is, maar ik had het zeker niet verwacht. Het suiker gehalte in het concentraat was erg hoog, en sterker nog, ik heb ook nog 2 cans melasse staan (waarvan 1 in foto, links), welke hetzelfde probleem vertonen (gewoon super gezwollen), terwijl het suikergehalte daarin ook mega is.

Beantwoorden
(@ithebreather)
Nieuw Lid

Vergeten info:

Ik heb doorr de grootte ze niet in de koelkast bewaard (al hadden jullie dat waarschijnlijk al geraden)

Beantwoorden
Robbert
Registered
(@robbert)
Illuster Lid

Het lijkt op spontane gisting of een infectie erin .als de brix boven 70 is kan dat niet gebeuren .
Bij verdunning eventueel wel mogelijk

Beantwoorden
Stookforum
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illuster Lid

Ik heb het een paar keer gehoord dat het na verzenden bol overkwam. Ik dacht dat het dan door het schudden kwam, in combinatie met de hoge temperaturen laatst.

Wat kwaliteit betreft heb ik geen nare dingen gehoord. Sinds de temperatuur omhoog is gegaan wordt het hier in de vriezer bewaard en verstuur ik het op -18. Dan is het nog steeds vrij koel als het aankomt.ik heb nu een enorme vrieskist in het magazijn ?

Dat er een spontane vergisting kan ontstaan bij dergelijke suikergehaltes vind ik ook apart. Heel soms gebeurt het inderdaad ook bij de melasse.

Beantwoorden
(@ithebreather)
Nieuw Lid

Ik heb het zelf opgehaald, maar heb er daarna nog 2,5 uur mee rond gereden, en ben wat een sportieve rijder, dus dat kan inderdaad misschien een factor zijn.
In de vriezer bewaren is inderdaad verstandig! Ik ben bang dat de temperatuur een eventuele contaminatie een kickstart heeft kunnen geven.
Maar inderdaad over de kwaliteit geen kwade woorden! Het smaakt heerlijk, en ik verwacht ook een prima resultaat te hebben. Ik had een stevige giststart met veel gist gemaakt, en denk dat die nu goed van pas gaat komen!

Beantwoorden
(@ithebreather)
Nieuw Lid

Helaas weet ik de brix van het concentraat niet. En ik werk hier met zo'n dobberende hydrometer, en die geeft geen brix weer. Ik zal kijken of ik, tegen de tijd dat ik de 2de jerrycan kan vergisten (ruimte gebrek in vergistingstonnen), het suikergehalte van het concetraat kan meten en omrekenen. Of misschien iemand anders die een poging kan wagen?

Beantwoorden
Pagina 9 / 10
Deel:

©2021 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?