Meldingen
Alles wissen

Projecten 2023


Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Shalom

Iedereen schijnt goede voornemens te hebben in Januari zoals het bezoeken van een gymm, gewicht verliezen of alcohol te verminderen.  Dat culmineert gewoonlijk in Tournee Minerale van Februari om daarna gewoon te verdwijnen zodat men met een gerust geweten kan hervallen in oude gewoontes.

Voor degene onder ons die met seizoensfruit en groente werken, is het leuk om ieder jaar een paar nieuwe projecten uit te proberen.

Voor mij is dat :  Japanse Duizendknoop.

Een onmogelijk uit te roeien invasieve plantensoort, ooit ingevoerd vanuit Japan.

Info

https://www.foresttoplate.com/blog-foresttoplate/2022/08/19/2022-8-19-invasief-bier-van-japanse-duizendknoop

https://www.bbc.com/future/article/20221006-the-race-to-kill-the-worlds-most-invasive-weed

Zoals de BBC het zegt :  the alien shrub that cant be stopped.

Hier in Belgie probeert men er bier van te brouwen en ik zou graag een poging wagen er Gin van te stoken.  Wellicht in combinatie met Rabarber aangezien die verwant is.

Voila, het is wachten tot April voor de oogst

Benieuwd of jullie ook nieuwe projecten hebben

 

Cheers

Beantwoorden
42 reacties
1 Beantwoorden
Bewust
(@bewust)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 359

@psycat wat een goed voornemen om deze invasieve exoot te lijf te gaan.  Het kan België alleen maar mooier maken.
Ik heb nog geen vernieuwde plannen op stook gebied voor het nieuwe jaar, maar wie weet bedenk ik nog iets.
Ga je de jonge stengels van de Japanse duizendknoop verpulveren en dan laten vergisten of moet d’r nog het e.e.a aan toegevoegd worden om dat voor elkaar te krijgen. Ben erg benieuwd.
Geloof dat ik hier in de buurt ook wel een plek weet waar dit gespuis de kop op steekt. Ze zijn niet meer veilig nu!!!

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hi Bewust

Ik heb nog geen idee hoe ik het ga verwerken.  Hopelijk kan onze grootmeester Robbert een paar suggesties doen.  Alleszins ik ga ten rade bij de bierbrouwers om te achterhalen hoe die mannen dat vergisten.

Er is hier geen gebrek aan duizendknoop.  Die groeit hier echt overal.  Sommige terreinen zijn erdoor overwoekerd.   Spoorwegbermen staan vol,  rivieroevers en beken  zijn erdoor overwoekerd.  Het is zeker dat we die plant hier nooit meer kwijtraken maar ermee moeten leren leven.

Om bij het onderwerp te blijven,  hier een lijstje van projecten die ik in het verleden uitgeprobeerd heb en die nooit degelijk resultaat hebben opgeleverd.

Mango

Eikels

Cassis

Hop

Mispels

Rode bessen

Aardpeer

Dadels

Vijgen

Dit jaar ligt de lat hoger met de duizendknoop.  Ik ben benieuwd

 

Peace

Beantwoorden
2 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@psycat vam alles is wel wat goeds te maken. 

Duizend knoop is wel een hoge lat. 

Dat soort planten kun je het best aanpakken als ze " jong " zijn   .  Dus de zachte delen gebruiken.

Je kunt het het beste als een onderdeel gebruiken met een ander product als je het opzich wil vergisten.Denk aan b.v .pruim, abrikoos, lychee als deel , water en kleine hoeveelheid rietsuiker.  . 

Het zal zeker spontaan kunnen gaan gisten maar een gist als redstar dady geeft sneller optimaal resultaat.

Je zou ook de duizendknoop kunnen macereren in hoog alcohol.  40 a 45 gr per liter  . 1 kruidnagel en een vanille boon   . Dat een 4 tot 6 weken laten staan en dan op drinksterkte brengen .aangevult met suikersiroop

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@robbert 

Hi Robbert,

Je mail was me ontgaan, onder de radar gevlogen 🙂

OK voor jong, ik ga de scheuten oogsten in april.  In april is het echter moeilijk om te combineren met fruit.  Er is nl nog niets rijp.  Buiten rabarber maar dat is geen fruit. 

Volgens een Japanse site, moeten de scheuten afgetopt worden omdat de punten heel erg bitter zouden zijn.  Rabarber + bittere duizendknoop scheuten moet een leuke PH waarde geven denk ik.

Suiker ga ik zeker toevoegen om een betere vergisting te krijgen.

In april zou ik natuurlijk berkensap kunnen toevoegen maar dat is zo omslachtig om te oogsten, dat ik er tegenop zie.

Op internet zijn vele duizendknoop maceraatrecepten te vinden maar die combinate van je, met kruidnagel en vanille zie ik wel zitten.

Cheers en bedankt voor de tips

Beantwoorden
rinus55
Berichten: 410
(@rinus55)
Honorable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

bij spoorwegen moet je weg blijven ivm gif wat ze spuiten

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@rinus55 

Hi Rinus

Spoorwegbermen zijn altijd te mijden

Uiteraard dien je een goede locatie te vinden waar niet gespoten is en ook waar honden en vossen geen besmettingen verooroorzaken (echinococose of zoiets) 

Alhoewel ik twijfel dat die ziekte het fermenteren en de distillatie overleeft.  Maar beter safe than sorry.

 

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Meen me te herinneren dat er bij binnenstebuiten (tv programma) eens een kort stukje over de japanse duizendknoop ging, en dat het ook als een soort rabarber ingezet kan worden. Maar eens met Rinus55, moet wel rekening gehouden worden dat er op veel plekken waar deze plant staat met gif gespoten wordt, die wil je niet consumeren natuurlijk...

Beantwoorden
RummyDummy
Berichten: 82
(@rummy)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Hahaha! Superleuk idee

In Japan zijn ze gek op rauw.....wat mij dan te binnen schiet is macereren....mede ook om te ontdekken wat precies de smaak hiervan is....

Succes !

Beantwoorden
3 Reacties
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@brandt-r 

Heb jij info over het gebruik ervan in Japan ?  Heb je het al geproefd ?

 

 

Beantwoorden
RummyDummy
(@rummy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 82

@psycat nee sorry helemaal nul komma nul. Daarom zei ik om te ontdekken welke smaak het afgeeft is misschien macereren een begin van de reis

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@brandt-r 

Hi

Op internet blijken veel recepten te staan.  De smaak zou vrij gelijkaardig aan rabarber zijn.

 

Macereren zou inderdaad een goede test zijn

 

Bedankt voor de suggestie

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ter verduidelijking :  ik zou uitsluitend de jonge scheuten oogsten.  Dus laten uitlopen tot een 30 cm hoogte, afsnijden, versnipperen en fermenteren.

Misschien een batch mengen met suiker en een andere batch zonder. een derde ton gemengd met rabarber.

Beantwoorden
2 Reacties
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 410

@psycat ik weet niet of je er ruimte voor hebt, maar anders trek je nu ergens wortels er van uit de grond en kweek je zelf de jonge scheuten op, weet je precies wat er mee gebeurd is en bevalt het heb je ze vast staan in potten of zo

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@rinus55 

Hi Rinus

Ik heb de ruimte maar aangezien die plant hier overal woekert langst beken (en onmogelijk te vernietigen is) verkies ik te gaan fourageren.

Wel heb ik al begrepen dat ik super voorzichtig moet zijn en geen overschotten mag composteren of in de tuin weggooien. 

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Overigens, en ik hier de enige met projecten en voornemens voor 23 ?

🤔

Beantwoorden
12 Reacties
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 410

@psycat ik wil heel veel doen met weinig tijd, ben nu bezig met een granenmix, roggebrood recept, frambozen likeur, peren likeur, kersen likeur en verzamel de spulentjes voor een appelcider en appelbrandy en er staat iets met sinasappels in een grote pot, wil deze zomer ook een eigen keteltje bouwen, pas aan deze hobby begonnen en zoveel te ontdekken en proberen 😀

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@psycat voor mij dit jaar werken aam een high ester rum, Jamaica style. Die mag vervolgens een paar jaartjes staan.

Een goede (denk verse appel) brandy staat ook nog genoteerd als daar tijd voor is.

En verder ben ik bezig met een flinke voorraad neutrale alcohol opbouwen om tussendoor diverse likeurtjes te testen.

Daarnaast wil ik met die batch neutral ook mijn basis gin recept waar ik nu tevreden over ben (met slechts 5 botanicals) gebruiken om van een basis gin ook een wat meer floral, herbal, of fruity gin te maken 

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@drankdier 

Mogen we je 5 botanicals kennen ?

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@psycat uiteraard. Jeneverbes, Korianderzaad, Sinasappelschil, Engelwortel en Paradijszaad. Allemaal over de basket gestookt.

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@drankdier 

Hi drankdier

Engelwortel probeer ik zelf te kweken omdat de wortel (en ook de zaden) snel hun  fijne smaak verliezen

En in een basket geeft de oude engelwortel een scherpe bijtende smaak af.  Kweek je zelf of heb je een paar tips ?

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@psycat Mijn ervaring met engelwortel is dat je er niet veel van nodig hebt, net als met gember. Mijn eerste gins waren al snel te aards door de hoeveelheid engelwortel.

Scherp heb ik nooit ervaren. Ik gebruik gedroogde engelwortel en bewaar deze netjes in een potje donker in de kast.

Volgens mij kan je als je engelwortel kweekt deze alleen oogsten tussen 1 en 1.5 jaar. Daarna heb je dacht ik een nieuwe plant nodig. Ik heb dit thuis ergens in een boek staan maar kan het nu ff niet voor je opzoeken

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@drankdier 

Hi

Engelwortel is tweejarig, net als suikerbiet

Het eerste jaar stockeert de plant alle energie in de wortel teneinde het tweede jaar een giga zaadstengel te kunnen produceren

Ik oogst dus steeds in de herfst van het eerste jaar. Tenminste wat de wortel betreft.  De zaden kan je uiteraard alleen het tweede jaar oogsten.

Blij dat het jou lukt de fijne smaak en geur van de wortel uit te distilleren.

 

Cheers

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@psycat Ik lees verder nog dat de zaden zachter en geuriger zijn en de wortel was scherper en vooral bitter. Ik gebruik angelica in gin meer op de achtergrond. Wellicht kun jij de zaden oogsten en daar een mooiere smaak meer naar voren in gin brengen. Succes!

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@drankdier 

Thanks

Maar ik heb zaden geprobeerd, wortels, gekweekt en gekocht bij een degelijke herborist.

Het lukt me echter niet en ik heb andere kruiden voor mijn gin gezocht.

Overigens :  de kwaliteit van gedroogde angelica wortels van een (degelijke) herborist vallen in het niet bij het fijne aroma van zelfgekweekte planten.

Peace

 

 

PS Weldra de duizendknoop.   Rabarber komt reeds uit, duizenknoop zal snel volgen als het weer zo lekker blijft.

 

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@psycat Ik geloof je op je woord. Ik heb helaas geen tuin dus daarbij ook geen ruimte voor een Angelica plant. Ik vind overigens wel de kwaliteit van Pit&Pit altijd erg fijn en consistent om mee te werken.

Er zal vast nog wat te winnen zijn met home grown angelica, alleen dan moet ik waarschijnlijk ook de hele botanical bill van mijn gin hier weer op aanpassen wegens de intensiteit.

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Blij te lezen dat er hier nog een gin addict is.  🙂

 

PS :  ik ben er nooit in geslaagd een consistent identieke gin te stoken. Mijn gin varieert volgens deseizoenen en het voorradige fruit

Helemaal niet erg, wel integendeel

 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@drankdier voordeel van de pit pit product is dat deze altijd uit zelfde Import komt  .

Angelica is even als bijvoorbeeld de alsem nogal afhankelijk van uit welke streek het komt . Bodem en klimaat zijn belangrijk voor kwaliteit. 

Op Nederlandse bodem verbouwde alsem en Angelica zijn altijd van minder goede kwaliteit .

Geld trouwens ook voor veel andere planten . 

Ik heb bijvoorbeeld de colombard en juracon  druiven planten hier. Deze zijn de originele soorten voor cognac.  De grond erom heen heb ik uitgegraven en aangestort met andere kalk houdende grond. Ze doen het prima maar de vrucht zal altijd iets blijven afwijken van wat b.v. martell eist voor hun cognac.

Ook een absinth van Nederlandse alsem is niet te vergelijken met een kwaliteits oer absinth.

Zo zal ook de angelica invloed hebben op gin smaak .

Beantwoorden
Robbie
Berichten: 422
(@rvdh)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Whiskey maken!!  Super simpel volgens onze goeroe Robert 😎 . Alle spulletjes afgelopen tijd verzameld. Deze maand de granen bestellen.geschroot  Gerst, gerstenmout en geschroot tarwe wordt de 1e poging. 

 

Nu bezig met een mooi gist op kweken, zodat die straks op sterkte is voor het fermentatie.

Beantwoorden
2 Reacties
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@rvdh 

Hi Robbie,

Moet whiskey geen drie jaar trekken in een vatje ?  Dus wel een langlopend project.

 

Beantwoorden
Robbie
(@rvdh)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 422

@psycat  haha scherp..  maar ik hoop  dat 3mnd is lang zat is in de vaatje. Ik ga hen eerdaags met rode wijn vullen

Beantwoorden
oscarc
Berichten: 3
(@oscarc)
New Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Geplaatst door: @rvdh

Nu bezig met een mooi gist op kweken

Ik ben héél benieuwd 😋 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@oscarc 

Wilde gist opkweken.  Das pas de lat hoog leggen.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Enige wat als thuis project hier op stapel staat voor dit jaar is paar liters whiskey op workshop. En misschien een 2 liter danzig gold en 2 liter bruids tranen op verzoek. En dan is het weer kerst. 

 

Beantwoorden
5 Reacties
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@robbert 

Danzig gold lijkt me wel apart drankje. 

Cardemon, Jeneverbes, lavender, thym, coriander en kruidnagel.  Moet wel aparte smaak zijn.

Mooi project

Bruidstranen, een drankje om herinnerd te worden aan de huwelijksdaad ?   Hmmm, twijfelachtig hoor.  🙂

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 410

@psycat of heel veel bruidstranen om te vergeten 🤣 🤣

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@psycat danzig is inderdaad lekker . En het bladgoud maakt het er leuk uitziet. 

Bruidstranen maak ik voor iemand die 50 j getrouwd is  . 

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@robbert 

Moet die arme drommel echt herrinnerd worden aan zijn eerste huwelijksnacht van een halve eeuw geleden ?

🙂

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@psycat misschien vieren dathij het zolang heeft doorstaan.

Beantwoorden
Rossieking
Berichten: 64
(@rossieking)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

ik heb sinds de zomer niks meer gestookt en eerst maar eens oude voorraaden opgemaakt. volgende week ga ik weer beginnen met een rum mash dit keer met banaan. ben benieuwd!

Beantwoorden
2 Reacties
(@chriswisky)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 158

Voor mij veranderd er weinig,heb net 60 ltr Whisky naar Roemenië gestuurd is voor de bruiloft van schoonzus,hier nog 120 ltr stoken voor we op vacantie gaan.en nog een vaatje van eiken van 50 ltr vullen  na de vacantie 60 ltr pruimen. Dus voor mij veranderd er niets

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@chriswisky 

 

Hmmmm 60 liter whiskey voor een bruiloft.

Zelfs als er 60 man is, geeft dat euh ......1 l per man. 

Ik kan me voorstellen dat die bruiloften daar heel levendig zijn.  🙂

Beantwoorden
Berichten: 158
(@chriswisky)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ja inderdaad neem zelf nog 20ltr mee en er staat nog 30 ltr neem ook nog 5 ltr van druiven mee wijnbrand, beter mee verlegen dan om verlegen😂

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?