Meldingen
Alles wissen

Projecten 2024


Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hi

Naar jaarlijkse gewoonte zet ik een aantal projecten op stapel voor 2024.  Aangezien de lente een beetje in de lucht is, kriebelt het om nieuwe smaken te zoeken.

Vorig jaar heb ik geexperimenteerd met duizendknoop en er veel van geleerd.

Dit jaar wordt het HIBISCUS.

Ik heb er een paar kg meegebracht van vakantie en wil die nu gaan fermenteren.  De hibiscus thee is zeer verfrissend en heeft een floraal smaakpatroon.  Ik hoop die smaken te kunnen overhalen in een harmonische gin.

Verder blijf ik experimenteren met rabarber en probeer ik mijn gin te verfijnen

 

1708599133-hibiscus.jpeg
Beantwoorden
10 reacties
Robbert
Berichten: 9957
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hybiscus is een geweldige plant om mee te werken.  Bloem , blad , tak en wortel alles is bruikbaar. 

De hybiscus wordt inderdaad ook in enkele gin recepten genoemd maar ook in rum beslag vrij algemeen en verschillende kruiden bitters  .

Dus je kunt op breed gebied ermee experimenteren.

Voor dit jaar zijn mijn projecten nog onbekend.

Enige wat op dit moment op stapel staat is 88 liter van dit zwarte goedje verwerken  . Dus voor zover alleen nog een eerste overhaal van 4,5 uur in planning met een finale overhaal van 4 uurtjes erachter aan  . Dus eigenlijk maar 1 dag tot nu toe echt in de planning  voor dit jaar.

Maar je weet maar nooit wat spontaan nog opkomt.  Als de druiven goed dragen dan zal daar ook nog iets uitkomen . 

(En wie weet misschien nog een workshop dit jaar )

 

 

1708625179-IMG_20240221_205649915.jpg
Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Kruidenbitter met Hibiscus ?  Vreemd maar het proberen waard.

Beantwoorden
rinus55
Berichten: 410
(@rinus55)
Honorable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

ben je met ruwe olie bezig robbert, ff nieuwgierig

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@rinus55 dit wordt een whiskey als mijn vorige die nogal in trek was  die sommige hier ook wel kennen .  Zal iets zwaarder zijn en betreft smaak tussen de octomore en coal ila uitkomen. .

 

 

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zelf niet echt projecten op stapel staan, maar wel het voornemen om dit jaar meer met graan te gaan werken, naast het gebruik van Pekmez. Ook hoop ik dat @stookwinkel weer aan pruimen concentraat kan komen voor de verkoop, de slivovitch daarvan was me destijds goed bevallen. 

En het plan om weer eens kaas te gaan maken, dus misschien ook wel blaant van de wei die ik daarvan overhoud...

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Hi

Pekmez staat ook op mijn agenda

Ik denk dat Pekmez ideaal is als natuurlijke voeding bij het vergisten.

Beantwoorden
Berichten: 40
(@gerard01)
Trusted Member
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Hoi

Project Mispel afronden, heb 3 verschillende in weckpot staan en de eerste 3 maanden zijn voorbij, nog 3 maanden laten staan en dan proeven. De mispel jam is zeer goed ontvangen, dus 3 boompjes bij geplant (duurt even voordat deze vrucht gaat dragen). De Kruskovac verder uitwerken, daar wij hier peren bomen hebben staan. Hoop dit jaar het probleem met de fruitmot op te lossen. Half april ga ik de feromoon vallen plaatsen. Tevens was de gingerbeer goed bevallen in de zomertijd. Heb de T500 staan zit te overwegen om de koperen helm en de koperen koeler aan te schaffen en verder hierin te verdiepen. En kijken of de pruimenwijn ooit te drinken wordt. De peren wijn die sinds augustus 23 in de fermenter ton stond heb ik aan proef personen mee gegeven, zit ca 10% in durf het zelf niet te proeven 👅 en is het niks dan stook is deze op.

Beantwoorden
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@gerard01 misschien kun je ook overwegen een alembiek of alquitara te kopen i.p.v. de kap en koeler voor de t500..

In inverstering scheelt het weinig maar zal zeer veel uitmaken in aroma en kwaliteit van de fruit dranken. 

Beantwoorden
(@gerard01)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Trusted Member
Berichten: 40

@robbert is een goed idee, welke is het beste voor fruit dranken en eventueel whisky bereiding. En welke inhoud is het beste.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@gerard01 voor echt fruit specifiek zou de alquitara toch de topper zijn voor whiskey de whiskey ketel " ui"  maar je kunt beiden in een alembiek Stoken . ( eventueel een alembiek aanschaffen met een los tussen stuk /kolom ) .

Voor whiskey zit je toch al gauw met ruim beslag te verwerken daarom is 15 liter wel handig  . Minimaal 10 liter .

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?