Meldingen
Alles wissen

Wat voor borrel drink je nu of ga je drinken?

Pagina 122 / 127

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Glazen idd nooit in de vaatwasser en liefst ook niet afdrogen of enkel met een linnen glazendoek.

Ik ben bezig met het samenstellen van een Irish Red. Wilde deze met de Brewtools brouwen maar was aan het wachten op de vernieuwd spaarde head. Die heb ik nu binnen. Eerst de ruimte helemaal opruimen want iedereen deed de deur open en zette zijn of haar rommel erin en deed de deur weer dicht ?

En ik heb het  best wel druk met schroten momenteel. Hij komt eraan maar nog even geduld.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Top! Voorlopig zitten de fermenters toch vol, dus zie hem wel een keer online verschijnen 🙂

Het enige dat ik niet leuk vind aan deze hobby is het ontsmetten van de flesjes ? daar moet je echt even de tijd voor nemen.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Flesjes meteen na uitschenken goed uitspoelen en voor je gaat bottelen even met Chemipro San (StarSan) sprayen klaar. Naspoelen is niet nodig.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Gevoelsmatig wil ik altijd naspoelen. Ik gebruik Chemipro en spoel ze altijd direct goed om na het uitschenken. Ik heb overigens nog nooit geinfecteerd bier gehad ?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welke chemipro gebruik je, daar zit nogal verschil in?

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik gebruik Chemipro Oxi, voor al mn materialen. De flesjes doe ik in een speciekuip vol heet water met Chemipro, laat ze vollopen. Drink een bak koffie, spoel ze toch een keer om en ze gaan op de uitlekpaal. Is de San beter?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Haak
 Haak
(@haak)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 599

@stookforum 

vraagje

ik wil me flessen ook schoonmaken met Chemipro steiner beugels 

maar haal je dat rubbertje eraf van het dopje ?

of kan dat ook in de pro?

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Oxi is geen sanitizer maar een reinigingsmiddel voor licht vervuilde oppervlakken. Het zal wel wat ontsmetten maar San is echt bedoeld als ontsmetting, ik ontsmet er alles mee, fermenter, flesjes bottelslang, en -pijpje, Tilt enz.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan ga ik die ook eens proberen. 

Heb jij wel eens een infectie in je bier gehad? Ik lees op andere brouwfora dat het vrij vaak voorkomt maar tot op heden nog niet meegemaakt. Afkloppen natuurlijk ?

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

mijn eerste bier wat ik gemaakt heb was niet echt lekker.... er zat ook weinig bubbeltjes in....

ben ook erg bang voor bier bommetjes... heb bij jan ook zon test flesje met manometer gekocht maar wat is de normale, lees gewenste druk?

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nee nog nooit een infectie gehad in mijn bier. Ik heb demi water en daar doe ik Chemipro San in. Dat vul ik af in een daartoe bestemde plantenspuit en ik spuit alles wat met het wort dat gekookt is in aanraking komt mee in. Fermenter spuit ik helemaal in en de dual valve leg ik in een San oplossing. Het overtollige loopt onder uit de fermenter en voor ik de fermenter ga vullen pas ik de dual valve uit de oplossing.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Het gewenste koolzuurgehalte is natuurlijk een beetje persoonlijk maar onder de 2 bar  vind ik het te weinig en boven de 4 bar wordt het een beetje gevaarlijk. Zelf vind ik rond de 3 bar prima.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Een jaar of 5 geleden maakte ik voor de eerste keer bier, dat was nog met zo'n moutextract pakket. Ik heb toen de bottelsuiker een beetje overdreven. Uiteindelijk kwam dat uit op 12 gram per flesje van 33cl. Niet 1 is een bommetje geworden hoor. Alleen gingen ze met een behoorlijke klap open. Als je ze goed koelde was het nog te doen.

Voor nu gebruik ik 6 gram per liter jongbier. Ik los het op in een beetje kokend water en roer het voorzichtig door het jongbier om er  niet teveel zuurstof bij te laten komen.

Ook kun je carbonationdrops gebruiken. Dat zijn een soort kleine suikerklontjes waarvan je er 1 per flesje indoet. Dat werkt ook heel  mooi. Dan weet je zeker dat  het geen bommetjes worden en ook dat je genoeg koolzuur gaat krijgen.

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

 

Deze keer een drank van een medestoker, laten we het houden op een sneak preview van aankomende filmpjes. Alhoewel Robbert het een Hooglander noemt, is dit qua smaak een Islay Whisky ten voeten uit.

 

Geur:

Zachte zweem van rook begint, gevolgd door het zilte, tussendoor iets fris wat het geheel eventjes omhoog trekt, wil bijna iets van munt zeggen. Doet heel warm aan.

 

Smaak:

Alcohol komt straf aan, lippen tintelen een beetje en hij schraapt een beetje over de tong. zilt en rokerig vragen tegelijk om aandacht, maar niet overdreven. Verder proeven geeft het idee van zwarte peper, zit iets zoetigs in het begin maar dat dat gaat te snel door om de vinger erop te leggen, tussen het moment dat de tong went aan het rokerige en het zilte opkomt. Na herhaaldelijk proeven worden alleen wat smaken op het einde duidelijker, het hout wat iets lijkt te samensmelten met tabak.

 

Eindoordeel:

Ik denk dat ik een Islay Whisky aan het nuttigen ben, de smaken die Islay kenmerken zitten er voor mij in. De geur is echt uitnodigend en de smaak verlangt naar meer. Bij iedere slok komen de smaken aan het einde meer naar voren, rauwe smaken die zeer goed samengaan. Dit is een Whisky die een beleving oproept, rustig van genieten bij een knisperend haardvuur is het drink advies.

Alhoewel ik meerdere Whiskies van der Robbert geproefd heb (en andere dranken ook) is dit duidelijk mijn favoriet.

 

 

Beantwoorden
Vlisbier
Berichten: 135
(@vlisbier)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Lekker bakje espresso, met jawel eerste eigen gemaakte limoncello.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@alchemist .
Leuk om jou waardering voor deze in corrona weken gemaakte highlander / isle te lezen .
Ik hoop dat het komend weekend lukt de film van deze Whiskey voor elkaar te krijgen .

ik zal voor jou een flinke fles achteruit houden .

Beantwoorden
Pagina 122 / 127
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?