Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 1 / 109

Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo allemaal!Binnen nu en enkele weken is stookwinkel officieel distributeur van StillSpirits en zijn wij de enige verkoper van de T500 distiller in nederland. Op dit moment zijn wij een nieuwe categorie hiervoor aan het inrichten op de website en zijn de meeste teksten nog in het engels. Aangezien er al een paar T500 gebruikers zijn op het forum dacht ik dat het leuk zou zijn om de vragen, antwoorden en ervaringen in 1 topic samen te vatten.Dus T500 gebruikers en geïnteresseerden , brand maar los!

Beantwoorden
1725 reacties
1 Beantwoorden
(@jaap-teranino)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Active Member
Berichten: 4

@stookforum 

hallo, stookforum, een vraagje over een pid regelaar op een t500.

zijn er al mensen die gestookt hebben met een pid temperatuurregelaar op een t500

op alieex koop je een pid regelaar op een tiende graad nauwkeurig voor 6 euro, 

regelt de temperatuur perfect af,  waardoor je bijvoorbeeld eerst even kunt stoken op een lagere temperatuur om je voorloop te scheiden, vervolgens op een hogere constante temperatuur om al je alcohol te vangen zonder water in de laatste fase

alvast bedanktvoor het meedenken..

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat is mooi nieuws.
Ga je alle producten van Still Spirits voeren? Dus ook hun Pure en Turbo gisten?

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ja, uiteindelijk wel. Er is nu 1 pallet met apparatuur en accessoires besteld, de gisten volgen later.

Het punt was dat wij eerst geen distri mochten doen omdat Brouwmarkt dat al is, echter verkoopt brouwmarkt geen distillatie apparatuur dus dat was de maas tussen de regels van StillSpirits dat wij nu toch distributeur mogen worden 🙂

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jan,
Leuk dat je de T500 gaat importeren, gefeliciteerd.
Voor de mensen die nu of later bier gaan brouwen, hebben ze ook bij deze leverancier in de United Kingdom nog een topper, nl. de "grainfather". Deze brouwketel is semi automatisch en heeft alles in huis waar je anders 3 ketels + pomp voor nodig hebt om bier te bereiden.
M.a.w. kan hij het hele maischschema van temperaturen en tijden in z'n eentje uitvoeren en ook het daarna koelen van de wort tot aan de hoofdgisting.
Je kunt hem met een handeling ombouwen als een soort alambiek, door er de bij te leveren koperen helm op te zetten.
Op die manier is het een whisky-ketel geworden om het whisky-proces van maischen t/m stoken volledig uit te voeren. Hij kan met deze helm natuurlijk ook andere alcoholische dranken stoken.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt, ook de grainfather mag ik gaan leveren! Echter eerst het T500 project even goed opzetten en weten hoeveel voorraad handig is om te hebben. De grainfathers zijn zeer kostbaar, dus een drempel om daar direct voorraad van neer te gaan zetten. Daar komt nog bij dat ik hier helemaal uit mijn ruimte aan het groeien ben. Het begint tijd te worden voor een echte winkel, dat schept meer mogelijkheden voor verdere groei.

Bedankt voor het meedenken!

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb de Grainfather reeds in huis en heb voorlopig mijn handen vol aan het brouwen van bier in al z'n facetten maar zal zeker in de naaste toekomst de koperen helm erbij willen hebben.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Munckerik,
Jij schreef:
en hoef je daar zelfs niet eens de eerste 50ml van weg te gooien.

Mijn antwoord:
Bij "suikerwash" wordt bij het stoken totaal niets weggegooid.

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Prachtig apparaat! P.s. de Copperdome van de T-500 past ook op de grainfather. De copperdome heb je overigens niet perse nodig op de boiler van de T500 omdat de koperen alambiek koeler ook al op de RVS helm past die standaard al op de T500 zit. Ik weet niet of dat ook bij de grainfather het geval is.

Volgende maand ben ik op de Brau Beviale in Nurnberg en daar heb ik een afspraak met de fabrikant, dus tegen die tijd kan ik er een stuk meer over vertellen.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De eerste voorloop van suikerwash gooi ik weg want die ruikt naar nagellak remover.
Het advies van Still Spirits is dat je bij gebruik van hun Turbo gist ook de eerste 50ml weggooit (alle YouTube filmpjes laten dit zien) maar enkel bij de Pure Yeast zou het niet hoeven. Ik heb zelf nog geen ervaring met hun Pure Yeast maar ga dit wel proberen. Bij de 8KG heb ik veel meer weggegooid en ik vind wat ik eraan over heb gehouden niet bijster lekker.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

 Advies bij 7:30

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik ben in mijn huis momenteel bezig een aparte kamer voor het brouwen in de richten, compleet met de nodige apparatuur en een omgebouwde koelkast tot klimaatkast voor de na-vergisting van het bier. Ik heb de thermostaat van de koelkast overbrugd. Met een STC-1000 regel ik nu de koeling/verwarming d.m.v. de bijgeleverde voeler die door de wand van de koelkast is aangebracht. Ik hoef dan op deze STC-1000 alleen maar de temperatuur in te stellen en hij schakelt de koeling of verwarming (3 gloeilampen in de koelkast) aan/uit.

Vooral als je ondergistend bier brouwt dient deze maandenlang langzaam na te gisten op 2 - 5 graden, maar je kunt er ook je gistemmer voor de T500 inzetten en dan 25 graden instellen.
Ik gebruik het softwarepakket "Brouwvisie" voor het uitrekenen van mijn eigen bieren.
Door de uitstekende resultaten hoeft mijn T500 maar weinig gebruikt te worden.
Ik heb nog plenty likeuren staan.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik gebruik hun turbogist niet.
Mijn alcohol is prima, ruikt alleen maar naar alcohol en wordt niets van weggegooid.
Misschien moet je andere gist gaan gebruiken.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welke gist gebruik jij dan?
Ik vind hun gist beter/lekkerder dan de 8KG (die meer naar spiritus ruikt  en naar mijn mening een scherpere smaak heeft). Nu is natuurlijk 50ml ook maar heel weinig op het totaal.
Overigens hoor ik vaker het advies om de eerste 50ml weg te gooien. Op diverse buitenlandse fora wordt geadviseerd om helemaal geen turbogissen te gebruiken vanwege de slechte smaak.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Sorry, maar ik heb er nog nooit van gehoord dat je bij suikerwash een voorloop hebt.
Voor- en naloop is alleen bij fruit van toepassing door schillen en steeltjes die giftige alcohol afgeven. Maar omdat deze bij lagere temperatuur dan 70 graden al verdampen, kun je deze in de voorloop scheiden.
Distilleerderijen maken van deze voorloop hun spiritus en kleuren deze blauw om aan te geven dat het niet voor consumptie geschikt is.
Zoals ik reeds eerder aangaf is mijn alcohol van superiore kwaliteit zonder bijsmaakjes.

Beantwoorden
Pagina 1 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?