Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 1 / 110

Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Hallo allemaal!Binnen nu en enkele weken is stookwinkel officieel distributeur van StillSpirits en zijn wij de enige verkoper van de T500 distiller in nederland. Op dit moment zijn wij een nieuwe categorie hiervoor aan het inrichten op de website en zijn de meeste teksten nog in het engels. Aangezien er al een paar T500 gebruikers zijn op het forum dacht ik dat het leuk zou zijn om de vragen, antwoorden en ervaringen in 1 topic samen te vatten.Dus T500 gebruikers en geïnteresseerden , brand maar los!

Beantwoorden
1747 reacties
15 Reacties
(@jaap-teranino)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Active Member

@stookforum 

hallo, stookforum, een vraagje over een pid regelaar op een t500.

zijn er al mensen die gestookt hebben met een pid temperatuurregelaar op een t500

op alieex koop je een pid regelaar op een tiende graad nauwkeurig voor 6 euro, 

regelt de temperatuur perfect af,  waardoor je bijvoorbeeld eerst even kunt stoken op een lagere temperatuur om je voorloop te scheiden, vervolgens op een hogere constante temperatuur om al je alcohol te vangen zonder water in de laatste fase

alvast bedanktvoor het meedenken..

Beantwoorden
(@rinus-koks)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Active Member

@stookforum ben nieuw hier en voor het eerst gestookt met de t500 .

Hoort het dat hij water spuwt aan het eind?

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

@rinus-koks kan het zijn dat je de slangen verkeerd om hebt aangesloten? Waar spuwt er water uit?

Beantwoorden
(@rinus-koks)

Active Member

@stookforum nee ik heb ongeveer 3x 70 cl geoogst goede spirit en begon hij ineens water uit te spuwen terwijl ik toch alles op orde had

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

@rinus-koks komt er water uit de alcohol slang? Is het echt water? Als het goed is aangesloten is dit eniet mogelijk. Het water komt niet in rechtstreeks contact met de alcoholdamp dus kan het niet uit die slang komen.

De enige keer dat ik dit heb gehoord is dat iemand de slangen verkeerd had aangesloten. Toen liep de ketel vol met water en kwam het uiteindelijk uit de alcohol slang. Maar dan nog is het geen puur water maar een mengsel water en stookwijn.

Beantwoorden
(@rinus-koks)

Active Member

@stookforum ik bedoel wash

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

@rinus-koks als er wash uitkomt is dus idd je ketel volgelopen met koelwater. Dan heb je de slangen verkeerd om aangesloten.

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

@rinus-koks 

Als hij spuugt bij de alcoholuitgang en het is geen puur water maar alcohol dan kan er een zadeltje van de vulling een poort blokkeren. Dat kan zorgen voor spugen maar het is dan zeker geen water.  De oplossing is dan even de vulling er uit en beetje bij beetje schuddend opnieuw vullen.

Daarna  loopt de alcohol weer zoals het hoort.

Beantwoorden
(@rinus-koks)

Active Member

@stookforum dankjewel ik dacht echt wat is dit nu hij liep perfect en ineens kwam er stookwijn uit.

Verklaart dan ook bij schoonmaken dat de zadels er klem in zaten. Volgende stook ga ik er op letten want heb wel een fles goede stook ermee verpest.

Volgens mij moet er ook meer opbrengst zijn dan wat ik nu had. Alle begin is lastig zeg ik maar

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

@rinus-koks zeker! Gewoon blijven stoken 🙂 

Mocht het toch zijn dat de slangen verkeerd zaten zou de ketel nu helemaal vol moeten zitten met stookwijn aangevuld met water. Is dat niet het geval?

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

Wat ook nog kan, maar meestal gebeurt dat niet bij een suikerwash, is dat het dusdanig veel schuimt dat er wash mee komt. In dat geval kun je wat distilling condioner (anti schuim) of een beetje sla olie tegen het schuimen bij de wash gieten.

Beantwoorden
(@rinus-koks)

Active Member

@stookforum hoeveel eindproduct komt er gemiddeld uit?

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)

Illustrious Member

@rinus-koks dat hangt af van de sterkte van de atookwijn. Bij 20% is dat bij mij tussen de 4 en de 4.5 liter

Beantwoorden
(@rinus-koks)

Active Member

@stookforum nee niet het geval ,hij liep als een zonnetje totdat hij dit dus ineens ging doen na een uur of 2 stoken temperatuur was goed spoelwater ook echt goed

Beantwoorden
(@rinus-koks)

Active Member