Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 104 / 109

Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

bedankt hier kan mee verder

 

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

nog eens een vraagske.

Is het interessant of nuttig om in de t500 boiler een temperatuur meting te voorzien zodat je de temperatuur van de wash kan meten zoals bij de Grainfather of heeft dit geen enkele meerwaarde? Weet dat je temp meet in de kolom .

Iemand hier ook al aan gedacht of gedaan?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heeft geen meerwaarde. Wanneer je met een Grainfather stookt is de temperatuur van het uitstromende koelwater van de reflux en, in geval van copper dome en condenser, de temperatuur op de condenser leidend.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met de Grainfather kan je de temperatuur instellen om al de wash voor te verwarmen voor je begint te stoken , mss op tijd zo ver ben ik niet op de hoogte.

Dus ik dacht ik laat mijn wash al opwarmen om vb 6 uur naar een 65°,zodat je om 8 ineens kan beginnen stoken. en voor als je mout op temperatuur moet houden gedurende een bepaalde tijd.

Ik weet met de Grainfather gaat dat allemaal en met een app maar is wel een groot prijsverschil als beginnende stoker.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je kunt de T500 ook met een simpele tijdschakelaar op een vooraf ingestelde tijd aan laten gaan zodat je mash/wash op de door jou gewenste tijd op temperatuur is.

Wanneer je het over maischen hebt dan zou ik toch gaan overwegen om de T500 om te ruilen voor een Grainfather, de voordelen zijn dan zoveel meer. Ga je een graan mash stoken dan doe je dat ook met een helm ipv een reflux en dan ga je op vermogen stoken. Wil je met een T500 op vermogen gaan stoken moet je ook weer een vermogensregelaar aanschaffen. 

Beantwoorden
Jandemann
Berichten: 166
(@jandemann)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zou ik een gaatje kunnen boren in de T500 boiler en deze temperatuurmeter kunnen plaatsen met afdicht ringetjes? Met een vermogensregulator kun je dan redelijk nauwkeurig stoken. ? Had ik gedacht.. temp metertje kost 3 euri bij wish

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heeft geen meerwaarde, en je hebt een gat in je boiler. Een wish thermometertje zal niet zo lang meegaan als je boiler ben ik bang.

temperatuurgericht stoken werktt soweso niet. De samenstelling van je vloeistof verranderd continue, dus is er geen vaste temperatuur waarbij de alcohol verdampt. Daar is al heel veel over geschreven op het forum. Het stoken doe je op vermogen, steeds als de alcohol langzamer druppelt verhoog je het vermogen iets.

Let op, dit geld alleen wanneer je stookt met de helm als alambiek. Niet met de reflux. Bij de reflux let je alleen op de temperatuur van het uitgaande koelwater.

 

Beantwoorden
Jandemann
Berichten: 166
(@jandemann)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ok 🙂 Duidelijk verhaal... Geen gaatje maken dus. Thanks

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

tenzij je het geen gebruikt wat ik voorstelde . dan kan je zoals bij een  Grainfather de wash voorverwarmen naar vb 60gr . en dan erna gewoon stoken op temperatuur op de brug. of als je de t500 wil gaan gebruiken voor te Maischen dan kan je de ketel instellen op de gewenste temperatuur. natuurlijk hier is geen pomp bij zoals de Grainfather dus moet je blijven roeren .

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@johnnieboy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 31

@ppeterke heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Zelf dacht ik aan een vermogensregelaar en een temp schakelaar aan te sluiten en die op 65gr in te stellen. En op deze manier de T500 te gebruiken om te maisen.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

idd erik  de Grainfather heeft mss wel veel voordelen maar is wel een prijsverschil van een 500€ dat vind ik als beginnend stoker veel .dan investeer ik dan liever de de kolom zoals DDM heeft gedaan met bubblecap en deze is moduleerbaar voor zowel puur als voor op smaak.

Beantwoorden
Berichten: 35
(@bartje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beste allemaal,
Wie kan mij de totale hoogte van de T500 geven

Bartje

Beantwoorden
Berichten: 35
(@bartje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zie net dat de vraag al eerder is gesteld, helaas zie geen antwoord.

Beantwoorden
Berichten: 16
(@lumey)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Inclusief het slangetje bovenop de refluxkolom kom ik uit op zowat 132,5cm.

Beantwoorden
Pagina 104 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?