Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 107 / 109

Berichten: 13
(@rik000)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb inmiddels mijn opbrengst geproeft, het was een stookwijn gemaakt met 8 kilo suiker, turbo 8 gist en vloeibare koolstof van still spirits... So als eerder aangegeven heb ik de eerste 200ml ofzo weg gedaan omdat het een nagellak remover geurtje had. Na een tijdje heb ik de ketel uitgezet toen de alcohol scherper werd.
De stookwijn is een keer overgehaald in een t500.

Het resultaat, zo'n 4 liter van 93%
De alcohol heeft wat weg van, wat ik herken uit grappa. Zeker niet vies maar ik had het zelf misschien neutraler verwacht. Is dit iets wat anderen herkennen in een dergelijke stook?
Ik heb nog niks om het mee te vergelijken voor wat betreft eigen stook. Volgende stookwijn ga ik proberen met pure gist van still spirits, kijken wat daar uit komt ?

Halen jullie een dergelijke sugar wash meer dan eens over?

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Robbert raad c70 gist aan en geeft idd een neutrale alcohol gaat wel allemaal langzamer dan de turbo

Beantwoorden
Berichten: 13
(@rik000)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik ben nog lekker aan het uitproberen, de volgende met pure turbo staat te gisten, dan ook maar eens c70 proberen..... Het is een hobby dus het mag tijd kosten toch ?

Beantwoorden
Berichten: 5
 Riny
(@riny)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hoi, ik heb een vraag over mijn T500. De thermostaat daarvan blijkt kapot te zijn, dus zoek ik een vervanging. Alleen als ik op internet zoek kom ik er alleen tegen zonder een reset-knop zoals deze origineel wel heeft.

Heeft iemand een tip waar die eventueel wel te krijgen zijn? Alvast dank voor reacties ☺️

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 5
 Riny
(@riny)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hoi Gompie, dank je die had ik ook gevonden. Vandaar dat ik op zoek ben naar de juiste thermostaat, met resetknop. Maar waar vindt ik die? Zonder kan ik ze wel vinden...

Beantwoorden
Berichten: 5
 Riny
(@riny)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

(sorry voor de vertraagde reactie, maar de Send button werkte gisteren niet bij mij )

Beantwoorden
Berichten: 5
 Riny
(@riny)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Inmiddels is de thermostaat doorgemeten en die is niet kapot. Helaas zal het dus iets anders zijn, ik ben bang voor het verwarmingselement. Is dat ook te doen om die zelf te vervangen? Ik heb daar geen ervaring mee.?

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dus de thermische schakelaar is niet kapot? Ik denk dat vervangen van het element lastig is. Ik zie dat onderdeel ook niet als los verkrijgbaar in de lijst. Ik heb nog wel een nieuwe boiler staan met een deukje, enkel visueel. Die mag voor weinig weg eventueel. Regelen we anders wel via de mail als je dat wilt.

Beantwoorden
2 Reacties
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@stookforum is je boiler met deukje al weg? Zoniet, voor hoeveel mag die weg, in pb of email... Thkx

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 6759

@webstorestudio dat moet ik nakijken, weet het niet zeker. Morgen is het een zeer drukke dag, maar ga proberen het je te laten weten! Groetjes, Jan

Beantwoorden
Berichten: 5
 Riny
(@riny)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Dank voor je antwoord, ik stuur even een mail.?

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Eens testen of deze nog steeds corrupt is

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Jan blijkbaar springt het wel terug van 2020 naar 2017
op blz 21

Beantwoorden
Berichten: 318
(@harryd1969)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Goede middag

 

Nog een vraagje over de t500 met reflux kolom. Je kunt pure alcohol uit suiker mash stoken met de kolom. Maar kun je ook gegiste en geklaarde Rogge mash stoken met de kolom voor pure alcohol? Uiteraard zal er dan nagenoeg geen smaak mee komen wat nu ook de bedoeling is

 

Harry

Beantwoorden
5 Reacties
dumo
 dumo
(@dumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1210

@harryd1969

Hoy,

 

je kunt hem gebruiken als potstil ook, moet je gewoon de reflux uitschakelen door het water anders aan te koppelen, het water moet dan alleen door de condensor.

dat zal in dit topic wel ergens uitgelegd staan, het staat in allegeval ergens op het forum met foto's erbij.

Grts

Dumo

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1210
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 318

@dumo hallo, ja die van de bypass had ik gelezen en dat je dan ook smaak zou blijven behouden, in dit geval is dat niet nodig en gaat het om pure / schone alcohol met zo hoog mogelijk resultaat. Dus dan zou dat toch moeten kunnen met de normale reflux kolom ? 

Harry

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1210

@harryd1969

Wat bedoel je met rogge mash, met graanpulp of n'en klare graan stookwijn.

N'en graan stookwijn dat moet lukken met de reflux, ik heb het wel zelf nog niet geprobeerd, omdat ik voor hoge % altijd n'en suikerwijn gebruik.

Als potstil heb ik er al wel mee gestookt.

een vaste mash dat weet ik niet, je zult in alle geval moeten zorgen dat hij niet aanbrand omdat je met n'en reflux, het beste vol vermogen verwarmt, want je regelt de uitstroom met de reflux.

Grts

Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 318

@dumo bedoelde een gerstpulp, dat staat nu te gisten, als dat klaar is dan door vergiet / kookzak gieten zodat t ‘schoon’ is en vrij van pulp, dat de ketel in en dat via de reflux verstoken. Wilde eens kijken of dat toch wat minder scherpe alcohol oplevert dan de sugarwash alcohol, idee dat die erg scherp is of vergis ik me hier in ?

 

Harry

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Gepost door: @harryd1969

als dat klaar is dan door vergiet / kookzak gieten zodat t ‘schoon’ is en vrij van pulp

Je zult wel altijd een beetje dikke drap door de mazen van het net/ vergiet krijgen, het is te zien of dat gaat aanbranden, ik weet niet.

Ik heb eens met melasse n'en dikke bruine bodem gehad va onderen op het verwarmings element leuk is anders, k' heb hem toen twee dagen moeten laten weken met tabletten van de vaatwasser.

je moet een beetje experimenteren.

grts

Beantwoorden
4 Reacties
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 318

@dumo ik ga t gewoon eens proberen en kijken wat t doet ! Nadeel van de t500 is dat je t vermogen niet kunt regelen standaard, wellicht toch maar een grainfather erbij kopen.

 

Harry

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1210

@harryd1969

laat weten hoe het gegaan is als je het gemaakt hebt.

Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 318

@dumo uiteraard laat ik het weten!

Beantwoorden
(@ppeterke)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 107

@harryd1969 ik heb ook een T500 en heb er een vermogen regelaar een een temperatuur regelaar op gezet. Het kraantje van de T500 gedemonteerd daat een thermowell in gestoken waar ik dan de voeler van mijn temperatuur regelaar op aansluit .dan kan je het zelfde bijna als de grainfather. Het enige wat ik onlangs nog heb gedaan is een motorreductor aangeschaft met daar een roerder aan .zo dat ik ook kan maische in mijn t500 en dit op verschillende temperaturen .kom op deze manier heel dicht bij en grainfather . 🥂

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als ik zo iets zou proberen, dan zou ik als de pulpgisting afneemt, hem filteren met kookzak of vergiet, er een beetje op duwen of op de zak knijpen, om er zoveel mogelijk vocht uit te krijgen hem terug in de emmer doen, laten uitgisten en klaren, en hem dan met de reflux te verstoken, een beetje werken zoals een pulpgisting met fruit, als dat met fruit lukt moet dat wel lukken met graan ook, k' weet het niet.

ik zeg wel als ik een neutrale graanstookwijn zou willen maken, zou ik het zo eens proberen.

Ik werk met de maïs methode, dan is er geen bezinksel meer.

NB.  als ik er totaal naast zou zitten, zal er wel iemand reageren, hopelijk.  

grts.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 318

@dumo top dank je voor alle tips! Ik ga het gewoon keer proberen, heb nu wat staan te gisten dat ga ik met de t500 met copperdome proberen , de volgende batch wil ik eens door de reflux kolom halen. 

Mijn plan was ook om het zo schoon mogelijk te filteren zodat er inderdaad zo min mogelijk troep mee komt wat eventueel zou kunnen aankoeken

 

Harry

Beantwoorden
Pagina 107 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?