vermogen niet kunt regelen standaard,
Met de reflux moet je normaal het vermogen niet regelen, met de reflux stook ik altijd vol vermogen, ik weet zelfs niet of je er iets gaat uitkrijgen als je het vermogen verminderd, de volgende keer ga ik dat eens proberen als ik het tegen dan niet vergeten ben 😉 .
grts.
Iemand een idee wat voor een coating er op de T500 Condensor zit?
Na m'n laatste rum stook haalde ik een zwarte vinger uit de binnenkant. Dus een nachtje in een 1 op 5 azijn oplossing gelegd. Om 'm daarna weer lekker schoon te stomen. M'n vinger komt er in ieder geval weer schoon uit. Maar de buitenkant is nu vreemd ruw. Het lijkt wel of 'tie geverfd is
Hoop niet dat de condensor is gedompeld. Dan zit het ook aan de binnenkant..... 😳
hoy,
Ik denk niet dat er coating opzit, ik heb een vermoeden dat het zuur uwe blink van het koper weg geëten heeft.
Met aluminium kun je dat ook hebben, dat wordt zwart, als je aluminium eens wilt schoon laten eten met zuur moet je een paar minuten laten staan dat begint te broebelen en te bruisen ( was wel straf reiniging's zuur van melkinstalaties) daarna moet je direct wegspoelen eerst met warm water en daarna met koud water, en dan vol zetten met water, dat weet ik nog in den tijd van de aluminumme melkkruiken.
groetjes
Dumo
Even een proefopstelling gemaakt om vruchten in een 'mand' boven de stookwijn te zetten in de T500. De basis is een RVS kachelbuis van 20 cm diameter en 33 cm lang met daarop een mand van een couscouskoker die net in de T500 past. Een stabiel ding zodat je fruit of kruiden in de alcoholdamp kunt laten mee destilleren.
Een vraagje over het stoken met alambiek koepel. Heeft iemand al ervaring met het gebruik van een vermogensregelaar die werkt op de temperatuur van de dampen gemeten in de brug?
Nog even een vraag. Ik heb gister mijn 1e stook gedaan welke eigenlijk naar volle tevredenheid verliep. Iig dank voor de tips.
Nu heb ik het eindresultaat van 3,4 liter van 94% in een weckpot van 5 liter staan. Kan ik hier nu al alcohol uithalen en verdunnen om er daarna een likeur van te maken, of is het beter om deze bijv. 4 dagen te laten ademen.
Met andere woorden; Is er een wezenlijk smaakverschil?
Vraag kan je met de t500 ook wisky stoken
Of moet ik dan een andere ketel bij nemen
Wordt de pure alcohol, gemaakt met de T500, evt zachter smaak bij een 2de run? Of moet ik deze alcohol dan in een ander distilleersysteem laten gaan?
Ik heb nu ongeveer een half jaar de t500, en ben hier zeer tevreden over.
Ik heb deze in een schuurtje staan, echter zie ik nu dat er lichte oxidatie optreed aan de buitenkant.
De binnenkant is nog wel mooi blinkend. Ik maak hem altijd goed schoon en droog na een stook, maar toch treed er oxidatie op zowel op de reflux kolom als de boiler.
Ik denk dat ik hem nu maar afkoppel en binnen zet, en dan weer in de schuur zet als ik ga stoken.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan behandelen zodat de ketel weer gaat blinken?
Zal vanavond/morgen een foto maken van hoe het er uit ziet.
Alvast bedankt voor de tips!
Iemand die weet of er een onderdeel bestaat die de T500 aansluiting aan het deksel omzet naar een clamp koppeling ?
mocht dit bestaan waar kan ik die vinden aub?
Op deze zondagochtend de T500 refluxkolom schoongemaakt. Sommigen zouden het als Zen en mindfull kunnen ervaren om al die kleine koperen zadeltjes tussen de RVS cylindertjes uit te pielen, maar mij kost zoiets nogal wat ergernis. Ik heb nu eenmaal geen damesvingers. Een magneet heeft helaas geen invloed op RVS of koper. Is er geen handigheidje om ze uit elkaar te houden? Of toch maar gewoon met alleen RVS destilleren... Koper zit toch vooral voor de sier in een 23l refluxketel, las ik in een andere draad.