Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 108 / 109

dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Gepost door: @harryd1969

vermogen niet kunt regelen standaard,

Met de reflux moet je normaal het vermogen niet regelen, met de reflux stook ik altijd vol vermogen, ik weet zelfs niet of je er iets gaat uitkrijgen als je het vermogen verminderd, de volgende keer ga ik dat eens proberen als ik het tegen dan niet vergeten ben 😉 . 

grts.

Beantwoorden
Stumphole
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Iemand een idee wat voor een coating er op de T500 Condensor zit?

Na m'n laatste rum stook haalde ik een zwarte vinger uit de binnenkant. Dus een nachtje in een 1 op 5 azijn oplossing gelegd. Om 'm daarna weer lekker schoon te stomen. M'n vinger komt er in ieder geval weer schoon uit. Maar de buitenkant is nu vreemd ruw. Het lijkt wel of 'tie geverfd is

Hoop niet dat de condensor is gedompeld. Dan zit het ook aan de binnenkant..... 😳 

1618403572-Condensor.jpg
Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Illustrious Member

@stumphole was er een zuur en twee metalen aanwezig ? Eventueel een stroom of spanning? 

Koper + rvs + zuur  krijg je een corrosie waarbij het zwakste metaal het meest aangevreten wordt .

Dit heet galvanische corrosie .

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

hoy,

Ik denk niet dat er coating opzit, ik heb een vermoeden dat het zuur uwe blink van het koper weg geëten heeft.

Met aluminium kun je dat ook hebben, dat wordt zwart, als je aluminium eens wilt schoon laten eten met zuur moet je een paar minuten laten staan dat begint te broebelen en te bruisen ( was wel straf reiniging's zuur van melkinstalaties) daarna moet je direct wegspoelen eerst met warm water en daarna met koud water, en dan vol zetten met water, dat weet ik nog in den tijd van de aluminumme melkkruiken.

groetjes

Dumo

Beantwoorden
(@odevie)
Reputable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Even een proefopstelling gemaakt om vruchten in een 'mand' boven de stookwijn te zetten in de T500. De basis is een RVS kachelbuis van 20 cm diameter en 33 cm lang met daarop een mand van een couscouskoker die net in de T500 past. Een stabiel ding zodat je fruit of kruiden in de alcoholdamp kunt laten mee destilleren.

1619457785-Photo-26-04-2021-16-59-19.jpg
Beantwoorden
13 Reacties
(@odevie)

Reputable Member

Zij aanzicht

1619457940-2021-04-26-165911.jpg
Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

buis in de T500

1619458013-2021-04-26-165941.jpg
Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

en mand er op

1619458081-2021-04-26-170012.jpg
Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@odevie dat gaat echt leuke resultaten geven . 

Kun je in buis een paar gaten boren waardoor je wat temperatuur evenwicht krijgt ?

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@robbert da's idd het plan.

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Eminent Member

@odevie Gaaf! Heb je de mand vastgesoldeerd of gelast ofzo? of zet je het er los in?

Beantwoorden
Scoozy
(@scoozy)

Estimable Member

@riesjaar lees erboven "buis in de T500" en dan mand erop zetten 😉

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Eminent Member

@scoozy hehe ik ging er van uit dat dit nog een proefopstelling was aangezien er ook nog geen gaten in de kachelpijp zitten enzo 😉

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@riesjaar de buis en de mand staat er los in. Wel in de zijkant van de buis voldoende gaten geboord voor circulatie van de vloeistof.

Beantwoorden
(@johnnieboy)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member

@odevie hoe zijn de resultaten?

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@johnnieboy werkt fantastisch, werkt als een mega botanical basket. Er kan een flinke lading fruit en/of kruiden in. De helm er op en met vermogensregelaar traag stoken haal je toch flink wat smaken over.

Beantwoorden
(@johnnieboy)

Eminent Member

@odevie geweldig idee. Ga hem zeker mee nemen als ik straks wat meer ga experimenteren. 
Mijn idee is om een lading alcohol te stoken met de reflux en dan verdunnen met water. Vervolgens dit langs een basket met fruit en kruiden te halen met de koper dome. Maar wat voor drank krijg ik dan? Of is het beter om een wash te maken en meteen met de cope dome te gaan stoken

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@johnnieboy Beide zijn mogelijk. Persoonlijk kies ik om te macereren in (graan)alcohol van 40 a 50 % en vervolgens iets verdunnen en stoken met het fruit in de mand.

Vers fruit laten vergisten kan natuurlijk ook maar is bewerkelijker, minder voorspelbaar en minder opbrengst. Meestoken van de pulp is echter minder evident met het oog op aanbranden. Het resultaat is bovendien afhankelijk van tal van factoren zoals gistkeuze, temperatuur, vergistbare suikers enz. Zowiezo moet je twee keer overhalen, bij de tweede run maak je cuts obv smaak.

Het is en blijft een hobby, het is maar wat je zelf het leukst vind.

Beantwoorden
 Gel
(@gel)
New Member

Een vraagje over het stoken met alambiek koepel. Heeft iemand al ervaring met het gebruik van een vermogensregelaar die werkt op de temperatuur van de dampen gemeten in de brug?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@gel eenmaal de temperatuur met stromend koelwater begint op te lopen en de eerste druppels beginnen te lopen, vanaf een 70 gr op de brug, draai ik de vermogensregelaar lager en laat de temperatuur zachtjes oplopen tot ong 80 gr. Vaak zit de regelaar dan op 120 ipv 240 , dus een goede 50%. Zolang de temperatuur zo blijft en het druppelen regelmatig loopt kom ik er niet meer aan. Wanneer er minder uitkomt verhoog ik het vermogen terug, neem een lege fles om de rest op te vangen, zo kan je makkelijker proeven en testen

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Nog even een vraag. Ik heb gister mijn 1e stook gedaan welke eigenlijk naar volle tevredenheid verliep. Iig dank voor de tips. 
Nu heb ik het eindresultaat van 3,4 liter van 94% in een weckpot van 5 liter staan. Kan ik hier nu al alcohol uithalen en verdunnen om er daarna een likeur van te maken, of is het beter om deze bijv. 4 dagen te laten ademen.
Met andere woorden; Is er een wezenlijk smaakverschil?

Beantwoorden
(@p-dejongh78)
New Member

Vraag kan je met de t500 ook wisky stoken

Of moet ik dan een andere ketel bij nemen

Beantwoorden
2 Reacties
(@p-dejongh78)

New Member
Geplaatst door: @p-dejongh78

Vraag kan je met de t500 ook wisky stoken

Of moet ik dan een andere ketel bij nemen

Of alleen de kolom aan passen 

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member

@p-dejongh78 met reflux kun je 'grain whisky' stoken, met copperdome zou je ook whisky kunnen stoken.

Copperdome is eigenlijk voor de grainfather, dus wil je dat op een T500 gebruiken zul je een aanpassing moeten doen zodat je het vermogen kan regelen (en zo de stook ook soepel te laten verlopen). Kijk eens rond in de topics hierover, staat veel info hierover beschreven.

(En vergeet je niet even voor te stellen😉 👍 )

Beantwoorden
(@grensjager2)
Trusted Member

Wordt de pure alcohol, gemaakt met de T500,  evt zachter smaak bij een 2de run? Of moet ik deze alcohol dan in een ander distilleersysteem laten gaan? 

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb nu ongeveer een half jaar de t500, en ben hier zeer tevreden over.
Ik heb deze in een schuurtje staan, echter zie ik nu dat er lichte oxidatie optreed aan de buitenkant.
De binnenkant is nog wel mooi blinkend. Ik maak hem altijd goed schoon en droog na een stook, maar toch treed er oxidatie op zowel op de reflux kolom als de boiler.
Ik denk dat ik hem nu maar afkoppel en binnen zet, en dan weer in de schuur zet als ik ga stoken.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan behandelen zodat de ketel weer gaat blinken?
Zal vanavond/morgen een foto maken van hoe het er uit ziet.
Alvast bedankt voor de tips!

Beantwoorden
3 Reacties
(@johnnieboy)

Eminent Member

@shelby197888 misschien heb je het ondertussen al opgelost. Maar met aluminiumfolie en een paar druppels dreft zou je het er zo af moeten poetsen. Succes.

Beantwoorden
(@johnnieboy)

Eminent Member

@shelby197888 misschien heb je het ondertussen al opgelost. Maar met aluminiumfolie en een paar druppels dreft zou je het er zo af moeten poetsen. Succes.

Beantwoorden
(@johnnieboy)

Eminent Member

Beantwoorden
Scoozy
(@scoozy)
Estimable Member

Iemand die weet of er een onderdeel bestaat die de T500 aansluiting aan het deksel omzet naar een clamp koppeling ?

mocht dit bestaan waar kan ik die vinden aub?

Beantwoorden
3 Reacties
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Illustrious Member
Scoozy
(@scoozy)

Estimable Member

@stookforum is dit een versterkt deksel ? En verkrijgbaar met 2” aansluiting aub ?

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Illustrious Member

@scoozy dit deksel is eigenlijk bedoeld voor de Conical Fermenter van Grainfather en kan onder druk gezet worden met Co2. Dus zeker sterker dan het standaard deksel. Er is maar 1 type. Dus zou je met een verloopstuk moeten werken. Deze kun je online wel vinden.

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Trusted Member

Op deze zondagochtend de T500 refluxkolom schoongemaakt. Sommigen zouden het als Zen en mindfull kunnen ervaren om al die kleine koperen zadeltjes tussen de RVS cylindertjes uit te pielen, maar mij kost zoiets nogal wat ergernis. Ik heb nu eenmaal geen damesvingers. Een magneet heeft helaas geen invloed op RVS of koper. Is er geen handigheidje om ze uit elkaar te houden? Of toch maar gewoon met alleen RVS destilleren... Koper zit toch vooral voor de sier in een 23l refluxketel, las ik in een andere draad.

Beantwoorden
4 Reacties
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member