Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 109 / 110

Scoozy
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Stukken zijn eindelijk binnen voor de T500 still setup na 2 maand door een lockdown ginder achter bij Distillex  😓

Moet nog bekijken wat het beste is, heb nog een paar stukken zodat ik de setup kan veranderen.

Ik zoek nog koperen sponsjes om in het 20 cm stuk te steken iemand die weet waar je die kan vinden ? 

1656089504-T500-still-opstelling.jpg
Beantwoorden
(@profiteur)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

heb ze gezien bij ali

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@profiteur)

Eminent Member
Riesjaar
(@riesjaar)
Eminent Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Iemand een idee waar ik een extra ‘needle valve’ van 1/2” naar 6mm kan vinden zoals ie bij de reflux kolom zit? @stookforum verkoop jij ze los?

Beantwoorden
2 Reacties
(@drankdier)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member

@riesjaar verkopen ze los, zoek maar in de webshop

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)

Eminent Member

@drankdier Thanks! Had al eens gezocht maar niet goed genoeg dus blijkbaar 🙂

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)
Eminent Member

Nog maar een vraagje dan; is het zinvol om de reflux kolom helemaal te vullen met koperen zadels ipv de combinatie met RVS? Wat 'doen' de RVS zadels eigenlijk?

Beantwoorden
2 Reacties
(@drankdier)

Estimable Member

@riesjaar De RVS zadels hebben wat meer oppervlakte ter vergelijking tot de koperen zadels wegens hun vorm. Daardoor verloopt de terug condensering (reflux) wat efficiënter. Echter zaten er vroeger in de t500 reflux kolom keramische steentjes, dezelfde als de kooksteentjes. Velen zeggen dat deze nogsteeds de voorkeur hiervoor hebben.

Je zou ook heel je kolom vol kunnen joeksen met de koperen zadels. Dit is kostentechnisch wel wat duurder en daarom doet still spirits het denk ik ook niet. Daarnaast is de huidige hoeveelheid koperen zadels bij de fabriekslevering meer dan voldoende. Meer koper contact geeft in dit geval geen betere smaak oid. 

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)

Eminent Member

@drankdier wederom dank voor de uitgebreide uitleg!

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Trusted Member

Goedendag stokers,

Ik heb voor mijzelf geprobeerd een beschrijving te maken voor mijn eerste stook met de T500. Na wat gelezen en gevraagd te hebben hier op het forum ben ik benieuwd of ik het goed begrepen heb. Graag reactie of commentaar of het een beetje klopt. Verder zie ik dat er veel mensen zijn die geen turbogist gebruiken maar bakkersgist, heeft dit met de smaak te maken? Hieronder mijn, denk ik, goede werkwijze. Ben benieuwd 

Benodigdheden:
Gistingsemmer 25/30 Ltr
Distilleerketel (T500)
Pan van 8 Ltr
25Ltr Water
1 Zakje Turbogist
5,5 KG Suiker

De Stookwijn maken:
Doe de 5,5kg suiker in de pan
Vul de pan verder af met zoveel mogelijk water
Verhit de pan tot alle suikers al roerend opgelost zijn
Giet het "suikerwater" over in de gistingsemmer
Vul het suikerwater bij tot een hoeveelheid van totaal 25 liter
Koel terug tot onder de 30 graden
Voeg dan de Turbogist toe
Doe de deksel goed vast op de emmer en steek het waterslot in het gat van de deksel. Giet een klein beetje water in het waterslot
 Het vergisten gaat beginnen en dit kun je zien door de bubbels die in het waterslot verschijnen
Dit vergisten duurt ongeveer een week
Als er geen bubbels meer in het waterslot komen is de vergisting klaar
Nu heb je een mengsel met ongeveer 20% alcohol

Op de bodem van het vergistingsvat ( ook wel fermentatievat genoemd) is inmiddels een flinke laag dode gistcellen gevormd
Deze wil je niet in je eindproduct

Distilleren:
Met een hevelslang kun je de vloeistof of nu stookwijn genoemd overhevelen naar de distilleerketel
Zet de distilleerketel op een lager punt dan de emmer met stookwijn, als je nu aan het slangetje zuigt blijft hij door/leeg lopen als het goed is in de ketel
Als de ketel tot ongeveer 75 á 80 % gevuld is met de stookwijn kan je de distilleerketel gaan verwarmen

om betere alcohol te krijgen is het verstandig om 2x te stoken
1e stook op 65gr en alles bewaren
2e stook op 52/55gr

Ongeveer de eerste 50ml niet gebruiken, dit is methanol en kan gebruikt worden als nagellak remover, kachel aanmaken of voor een spiritusbrander

Na een maand of vier wordt de alcohol milder van smaak

Beantwoorden
7 Reacties
(@odevie)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Reputable Member

@tjerk in grote lijnen prima omschrijving. Enkele opmerking, met 5,5 kg suiker op 25 liter haal je 12 % tot 13 % stookwijn. 20 % is bij meer dan 8 kg suiker wat absoluut te vermijden is wat betreft vieze bijsmaakjes.

Je kan je stookwijn wanneer die uitgegist is ook nog best overhevelen naar een andere emmer om verder te laten klaren. Dat kan door bvb 24 uur koud te laten staan of er klaringsmiddel aan toe te voegen.

Het is vaak ook aangeraden om aan de stookwijn bij destillatie enkele druppels anti-schuim of zonnebloe;olie toe te voegen tegen spugen.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@odevie oké,

dus voor de eerste stook de stookwijn overgieten en laten klaren. En hoeveel “druppels” zonnebloemolie zouden dat moeten zijn

bedankt voor je snelle respons

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@odevie haal je dan wel de 92% na de tweede stook als je de 5,5kg suiker gebruikt wat wordt aangeraden?

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@tjerk ja natuurlijk, zelfs al heb je maar 5 of 7 % in je stookwijn. Wanneer je met de reflux stookt bij de aangegeven temperaturen haal je makkelijk 90 % of meer.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@odevie thanks, de andere opmerking die je maakte was om paar druppels olie toe te voegen, over hoeveel druppels praten we hier en dat doe je al met de eerste stook?

Beantwoorden
(@johnnieboy)

Eminent Member

@tjerk bij een suikerwash met turbo gist heb ik nog geen olie of antischuim hoeven gebruiken. Maar anders heb je aan een druppel of 6 genoeg.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@johnnieboy duidelijk

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Trusted Member

Heb nog twee vragen, sorry. Hoeveel tijd houden jullie aan tussen de eerste en de tweede stook? En als de stookwijn/mash uitgegist is, moet er dan meteen gestookt worden of kan dit nog een paar dagen wachten

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Famed Member

@tjerk kan beide.

Beantwoorden
(@willemv)
Active Member

Gezien de vele berichten kan ik zo niet zien of mijn vraag al is gesteld, dus stel ik hem toch even zo. Ik zoek een kleine ketel om Esprits te kunnen maken. Is de T500 still reflux hier een goede optie voor? En is er ook een kruidenmandje voor verkrijgbaar?

Alvast bedankt! Mvg Willem

Beantwoorden
12 Reacties
Murmillo
Admin
(@murmillo)

Famed Member

@willemv wat zijn "esprits"?

Beantwoorden
(@willemv)

Active Member

@murmillo Met esprits bedoel ik aroma's gedragen door de alcohol. Dan kan bijvoorbeeld een hele sterke Jeneverbes smaak zijn die ik dan terug kan verdunnen, of bijvoorbeeld kersen op alcohol waarbij ik de cut maak precies op de kersensmaak.

Daarvoor heb je een hoog scheidend vermogen voor nodig in je kolom. Gezien het percentage gok ik dat dat heel goed kan, maar ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)

Famed Member

@willemv essences . Aha. Wis t niet dat je ze ook espirits noemt. Ik heb Daar geen ervaring mee.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Illustrious Member

@willem er zijn diverse ketels geschikt voor alcohol te maken in diverse prijsklassen van dezelfde kwaliteit als de t500 zoals ook b.v. de Vavor distiller .ook kun je zelf iets bouwen waarmee je 78 tot 95 % .  Voor essences te maken kun je een percolator gebruiken .  Of b.v.  een stoomextractor of een hogedruk extractor .

Percolator werkt langzaam maar geeft goed resultaat en is simpel mee te werken. .

Beantwoorden
(@willemv)

Active Member

@robbert Thnx voor de tips! Heb je hier zelf ook ervaring mee? Wat zou jouw voorkeur hebben?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@willemv toen ik begon waren vaardigheden als mouten  , gistmaken , essance maken minimale basis kennis. 

Ik zou percolator gebruiken .  Je kunt ook met verloren alcohol werken  . ( Oplossen en verdunnen van etherische oliën en dan de alcohol uitdampen v)

Betreft ketel zal mijn voorkeur altijd uitgaan naar een gas gestookt .deze zijn beter te regelen en reactie tijd in energie /warmte opvoeren of verlagen is sneller en nauwkeuriger.

Ik gebruik thuis zelf zelf bouw ketels. 

De vavor heb ik hier mee gestookt samen net een ander stookforum lid is prima toestel en zeer flexibel in gebruik alleen deksel klemmen zijn wat licht uitgevoerd, de t,500 heb ik 3 hier gehad en iets geüpgrade. Iemand met twee linker handen kan daar hoog alcohol mee stoken maar is minder flexibel in gebruik  en ik ben niet echt weg van de licht uitgevoerde contactjes in apparaat. 

Beantwoorden
(@willemv)

Active Member

@robbert hartelijk bedankt! Naar mijn idee moet de T500 goed werken in scheiden van de aroma's juist omdat de kolom zo'n hoog scheidend vermogen heeft door de extra koeling in de kolom. Door maar één heater van de twee aan te zetten als die op temperatuur is, en cuts te maken hoop ik zo bijvoorbeeld sterk Jeneveraroma te kunnen afvangen. Of maak ik hier een denk fout, en is het niet de temperatuurcontrole in de kolom, maar juist het toepassen van extra oppervlakte wat deze scheiding beter zal maken? Wat natuurlijk ook met de T500 moet werken.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@willemv het scheidende vermogen van de kolom is gericht op alcohol scheiding.  Alcohol is lichter dan etherische oliën van de jeneverbes. Dus je zal meer temperatuur gebruiken waardoor een tinctuur juist meer verdund zal zijn of wel geen tinctuur . 

De kruiden mand in de t500 geeft iets smaak mee maar is niet echt een volle smaak  . Voor bijvoorbeeld een jenever zou je beter een geheel ander type toestel kunnen gebruiken.  Het apparaat is een hobby apparaat voor simpel hoog alcohol te destilleren Wat ook kan met bijvoorbeeld een vavor of boiler met hoog kolom.

Echt tinctuur of extracten kun je maken met hoog alcohol maar dan hen je wel een extractie apparaat nodig . 

Beantwoorden
(@willemv)

Active Member

@robbert Ah dus dan is een percolator, waar je hete/warme alcohol over je kruiden laat lopen een stuk efficiënter als ik je goed begrijpt. Wellicht zou ik het product hieruit wel met een T500 kunnen distilleren, met een lagere doeltemperatuur dan 78,3C om de tinctuur wel uiteindelijk kleurloos te krijgen?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@willemv een percolator is zeer efficiënte extractie.

Maar als je daarna nog eens het  extract op 78,3 destilleren gaat haal je weer groot deel van smaak van de alcohol af. 

Beantwoorden
(@willemv)

Active Member

@robbert precies, maar als ik die temperatuur wat lager laat, of wellicht de reflux en extra koeling in de kolom helemaal verwijder, haal ik weer alle smaak en alcohol over, en laat ik de kleur in mijn moederlaag. Toch?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@willemv als je uitgaat van 78,3 op de top van kolom zou willen zeggen dat uitsluitend stoffen met een lagere tot damp temperatuur en de alcohol voornamelijk over komen. 

Tussen de top en het kooknat vind je diverse temperatuur lagen waar stoffen blijven hangen en terug condenseren.  De meeste smaakstoffen hebben damp temperaturen hoger dan de temperatuur van alcohol. Dus ga je hoger stoken krijg je meer verschillende stoffen mee en zal het geen je wil hebben ook meer verdund zijn. 

De kolom van de t500 is niet geschikt om extracten mee te maken 

Beantwoorden
(@gerard01)
Estimable Member

Hoi allemaal, ik heb een suikerwash 6 kg, havermout, citroenzuur in 25 liter vat. Nu na 6 weken in T500. De koeling hou ik nu netjes tussen de 55-60C. De voorloop van 250 ml gooi ik weg, na 200 ml ruikt deze al goed, dus de 50 ml is een extraatje. Daarna ruikt deze niet meer en heeft een zoete geur. Mijn referentie is een 96% uit de winkel. Rond 2400 ml krijg ik ineens een giga temperatuur schommeling de temperatuur stijgt ineens boven de 80 C en met de koeling krijg ik niet onder controle. Dan zakt deze weer onder de 30C. Wanneer dit gebeurd dan vang ik het direct op in een andere beker. Het duurde even voordat ik de temp onder controle hebt en laat deze nog even door lopen en ga verder met de stook. Dit is de 2de keer dat dit gebeurd, heeft iemand hier een verklaring voor? En wanneer dit gebeurd van boven de 65C en onder de 30C gooi ik wat er dan uitkomt weg, doe ik dat goed ondanks dat ik eerder de voorloop heb gehad?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@gertan gebruik je een flow control of heb je de regelkraan direct op de waterleiding?

In het laatste geval kan het gebeuren wanneer iemand ergens in het huis een kraan open draait het debiet van je koeling verstoord raakt met een plotse stijging tot gevolg.

De flow control is een buffer, net om een constant debiet van je koeling te verzekeren. Da's de enige verklaring die ik kan bedenken.

Beantwoorden
(@gerard01)
Estimable Member

Direct op de waterleiding met de regelkraan, maar vandaag was ik alleen. Normaal zou ik dat een goede antwoord vinden, dat de druk wegvalt, daar had ik in het begin erg veel last van. Misschien moet ik de zadels vervangen.

Beantwoorden
8 Reacties
(@odevie)

Reputable Member

@gertan zelfs als je alleen bent kan je het hebben. De spoelbak van het toilet die bijvult, de wasmachine, vaatwas, er zijn tal van 'verborgen' bronnen' die voor drukvariatie zorgen. Sinds ik de flow control gebruik geen enkel probleem meer.

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@odevie bedankt voor je reactie, ik ga die flow control aanschaffen, waar heb jij de jouwe gekocht. (Ben ik ook enige die last heeft van de vertraging op deze forum)

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member
(@gerard01)

Estimable Member

@odevie dank je, die had ik nog niet gezien, ga hem bestellen.

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@odevie vandaag bezig met de 2de suiker wash gedaan, bij 2.3l ging de temp eerst naar 66C en vervolgens direct richting de 23C. De water flow was dit keer constant, tijdens de drop naar beneden kwam bij 50C een grootte stroom alcohol mee ipv van druppels. Heb verder niks gedaan met de regelaar en na de stroom herstelde de koeling naar 58C en per minuut 90 druppels. Denk dat dat de oorzaak is een ophoping van gecondenseerde alcohol damp. Heb nu de slang lager gezet en ipv druppels komt er nu een straal uit en de temp zakt naar 50C. Ben bang dat ik deze opnieuw moet doen, de geur is niet goed. (Live verslag 🤣)

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@gertan de uitvoer van het destillaat mag echt niet gehinderd worden, ik heb steeds een wasknijper op het eind van de slagn zitten.

Ook zien dat de slang nooit in de vloeistof hangt, dit kan net een opzuigeffect hebben.

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@odevie wat doet de wasknijper mijn slang is hard stug plastic. Ik heb een gat in mijn plank gemaakt en de slang er door heen en dan vrij druppelen. Maar raadsel is opgelost, ik doe beide batches op nieuw.

1704459670-IMG_0268.jpeg
Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@gertan die wasknijper is gewoon wat gewicht.

Altijd zien dat er voldoende helling is voor de uitloop.

Beantwoorden
(@gerard01)
Estimable Member

En andere vraag betreft T500, vandaag 2.5 l gedaan met suiker wash. Heb 2x 1 liter genomen en verdund met 220 ml water en 1x  500 ml derest verdund tot 80% volgens de net aangeschafte refractor meter (heb deze van te voren gekalibreerd met demiwater) maar als ik terug reken dat zou mijn oorspronkelijk alcohol percentage 96-96.5% zijn, refractor 0-80%. Is dit geloofwaardig deze % alcohol die door de T500 opbrengt en wat is de afwijking van de refractometer? Lees 3x 80% af met de verdunningen (pipet tussendoor goed gespoeld) volgens de omschrijving 1% nauwkeurig maar dat is volgens mij de aflezing van de schaalverdeling.

Beantwoorden
3 Reacties
McCorner
(@mccorner)

Honorable Member

@gertan met een refractometer kan je volgens mij zulke hoge percentages niet betrouwbaar aflezen.

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Famed Member

@mccorner mijn schaalverdeling op de refractometer gaat maar tot 80% daar boven heb je er niets aan en gebruik ik de dobber.

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@mccorner ben nog in de leer fase, deze ochtend de oplossing nogmaals gemeten en deze gaf boven de 80% aan. Maar de andere oplossing die al een lange tijd staat gaf netjes 44% aan net zoals gisteren. Ik denk dat ik meer geduld moet hebben. Gisteren direct de de 2.5l verdund naar 80%, heb deze nu verdund na 76%. Ik was bezig met het maken van een Kruskovac likeur ipv 93%  (wat ik niet kan meten) wilde ik 80% gebruiken, is nu 76% geworden. Eind percentage wordt dan 30% ben benieuwd hoe deze gaat smaken, dus nu geduldig 40 dagen wachten.

Beantwoorden
(@gerard01)
Estimable Member

Vandaag voor de 1ste keer de flow regulator in gebruik genomen. Deze is echt fantastisch, de temperatuur blijft tussen 52.5 en 53.5 graden. Bedankt Odevie👍👍 voor advies. 

Beantwoorden
6 Reacties
 Edo
(@edo)

Eminent Member

@gerard01 wat doet het precies?

Beantwoorden
 Edo
(@edo)

Eminent Member

@gerard01 Heb je op de reluxkolom en de condensator niet aparte wateraanvoer / afvoer ?

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@edo de flow regelaar zit tussen de aanvoer van water, de kraan staat gewoon open en vult het reservoir. Toevoer water stopt als deze vol zit, dankzij de vlotter. Een pinsh regelaar zorgt voor de toevoer die continue is. Hierdoor kan ik de temperatuur tussen de 51-52 graden houden, was even geduldig instellen. En heb ik geen last meer van die hogere temperatuur wisselingen. Ik gooi met de suiker wash wel de eerst 200 ml weg, die ruikt gewoon slecht.

Beantwoorden
 Edo
(@edo)

Eminent Member

@gerard01 origineel staat de uitgang van het koelwater van de condensator op de ingang doorgelust van de refluxkolom. heb je daar losse aanvoeren en afvoeren gemaakt. los van elkaar?

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@edo was een tip van Odevie, de flow regulator heb ik gekocht bij de stookwinkel, ik heb alleen uitgelegd hoe deze werkt. Kijk op stookwinkel

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)

Honorable Member

@edo De flow regulator wordt aangesloten op de koelwater aanvoer van de reflux kolom. Van kraan naar invoer flow regulator, van uitgang flow regulator naar de normale invoer op de reflux kolom. Afvoer vanaf de reflux kolom blijft ongewijzigd. Flow regulator is in feite niets anders dan een buffer om eventuele drukverschillen in de waterleiding op te vangen.

Beantwoorden
 Edo
(@edo)
Eminent Member

Hoi,

ik heb nu de aanvoer gesplitst en eentje gaat naar een kraantje en dan naar de condensator en eentje gaat naar een kraantje en naar de reflux, werkt goed.

wel nog altijd oppassen met te veel water en te lang water te pakken in huis.

Ik denk dat eerst wasmachine en vaatwasser aan stonden.

Beantwoorden
(@remcovsk)
Active Member

Wij hebben sinds kort een T500 25 LITER MET KOPEREN KOLOM en hebben een sugarwash gemaakt met TURBO YEAST en STILL SPIRITS – VLOEIBARE KOOL met op het laatst STILL SPIRITS – KIESELSOL / CHITOSAN TURBOCLEAR – KLARINGSMIDDEL.

Hierna alles in de t500 en begonnen met onze eerste stook.

Hier hebben we een paar vragen over. 

Het regelen van het koelwater boven we vrij lastig met het stel kraantje is dit normaal. 

En tijdens het stook proces schommelde heel af en toe de temperatuur, gemiddeld zat hij op 56 graden maar soms zakte hij ineens naar 47 graden of steeg hij naar 65 graden, wat kan hier een reden voor zijn. Wel hebben we meteen bij de eerste stook 92% gekregen. 

Ook vragen we ons af wat de voordelen zijn van een sugarwash met gewone gist. 

En is een klaringsmiddel nodig, want met deze temperaturen is het lastig om op het einde de sugarwash het laatste moment koeler weg te zetten.

1716233531-IMG_20240520_201022.jpg
Beantwoorden
1 Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Illustrious Member

@remcovsk 

Het afstellen is in het begin idd een beetje lastig. Niet als een DJ aan de knop draaien maar slechts 1 mm en dan een paar minuten wachten op het effect. Als hij eenmaal stabiel tussen de 50 en de 60 graden staat hoef je er eigenlijk niets meer aan te doen.

Als hij ineens warmer of kouder wordt dan komt dat door verandering van de waterdruk in je waterleiding. Meestal door het doortrekken van de wc of het gebruik van de wasmachine. Het stabiliseert daarna vanzelf weer. Maar je kunt er ook de Still Spirits Watefflo Regulator voor kopen. Die vangt de waterdruk verschillen voor je op door een buffer water aan te houden. Volgens mij werd er vandaag een aangeboden op het forum, en anders staat hij te koop bij Stookwinkel.

Wbt klaringsmiddel, niet nodig als je tijd genoeg hebt. Dan gewoon rustig laten klaren. Wil je snel je fermenter weer vrij hebben dan kan het een heel fijn hulpmiddel zijn!

Beantwoorden
(@gerard01)
Estimable Member

Voor de T500 met koperen dome heb ik een regulator aangeschaft bij de stookwinkel, maar geen uitleg erbij. De regulator gaat van 1 tot 22. Waar moet ik hem op instellen als ik spirit run wil doen en alleen de 1100 W gebruik? Begreep dat ik de temperatuur op de brug tot 89-90 graden moet houden.

Beantwoorden
2 Reacties
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Illustrious Member

@gerard01 gewoon beide elementen aan op 2200 watt en regelen met de vermogens regelaar. Er is geen vaste temperatuur of stand, doordat de verhouding alcohol en water steeds aan verandering onderhevig is zal je het vermogen steeds een klein beetje hoger moeten zetten om hem te laten lopen.

Zorg dat je de uitstroom tussen gedruppel en een straaltje inhoud. Dan komt het goed!

Beantwoorden
(@gerard01)

Estimable Member

@stookforum oké ga ik binnenkort uitproberen, oefening baart kunst.

Beantwoorden
(@wessel)
New Member
Deelgenomen: 3 maanden geleden

Goedendag allemaal ik ben van plan om een T500 93% alcohol ketel aan te schaffen. Nu is mijn vraag waar kan ik in het nederlands uitleg van de ketel vinden ?.

Mvg

Wessel

Beantwoorden
Pagina 109 / 110
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?