Stukken zijn eindelijk binnen voor de T500 still setup na 2 maand door een lockdown ginder achter bij Distillex 😓
Moet nog bekijken wat het beste is, heb nog een paar stukken zodat ik de setup kan veranderen.
Ik zoek nog koperen sponsjes om in het 20 cm stuk te steken iemand die weet waar je die kan vinden ?
heb ze gezien bij ali
Iemand een idee waar ik een extra ‘needle valve’ van 1/2” naar 6mm kan vinden zoals ie bij de reflux kolom zit? @stookforum verkoop jij ze los?
Nog maar een vraagje dan; is het zinvol om de reflux kolom helemaal te vullen met koperen zadels ipv de combinatie met RVS? Wat 'doen' de RVS zadels eigenlijk?
Goedendag stokers,
Ik heb voor mijzelf geprobeerd een beschrijving te maken voor mijn eerste stook met de T500. Na wat gelezen en gevraagd te hebben hier op het forum ben ik benieuwd of ik het goed begrepen heb. Graag reactie of commentaar of het een beetje klopt. Verder zie ik dat er veel mensen zijn die geen turbogist gebruiken maar bakkersgist, heeft dit met de smaak te maken? Hieronder mijn, denk ik, goede werkwijze. Ben benieuwd
Benodigdheden:
Gistingsemmer 25/30 Ltr
Distilleerketel (T500)
Pan van 8 Ltr
25Ltr Water
1 Zakje Turbogist
5,5 KG Suiker
De Stookwijn maken:
Doe de 5,5kg suiker in de pan
Vul de pan verder af met zoveel mogelijk water
Verhit de pan tot alle suikers al roerend opgelost zijn
Giet het "suikerwater" over in de gistingsemmer
Vul het suikerwater bij tot een hoeveelheid van totaal 25 liter
Koel terug tot onder de 30 graden
Voeg dan de Turbogist toe
Doe de deksel goed vast op de emmer en steek het waterslot in het gat van de deksel. Giet een klein beetje water in het waterslot
Het vergisten gaat beginnen en dit kun je zien door de bubbels die in het waterslot verschijnen
Dit vergisten duurt ongeveer een week
Als er geen bubbels meer in het waterslot komen is de vergisting klaar
Nu heb je een mengsel met ongeveer 20% alcohol
Op de bodem van het vergistingsvat ( ook wel fermentatievat genoemd) is inmiddels een flinke laag dode gistcellen gevormd
Deze wil je niet in je eindproduct
Distilleren:
Met een hevelslang kun je de vloeistof of nu stookwijn genoemd overhevelen naar de distilleerketel
Zet de distilleerketel op een lager punt dan de emmer met stookwijn, als je nu aan het slangetje zuigt blijft hij door/leeg lopen als het goed is in de ketel
Als de ketel tot ongeveer 75 á 80 % gevuld is met de stookwijn kan je de distilleerketel gaan verwarmen
om betere alcohol te krijgen is het verstandig om 2x te stoken
1e stook op 65gr en alles bewaren
2e stook op 52/55gr
Ongeveer de eerste 50ml niet gebruiken, dit is methanol en kan gebruikt worden als nagellak remover, kachel aanmaken of voor een spiritusbrander
Na een maand of vier wordt de alcohol milder van smaak
Heb nog twee vragen, sorry. Hoeveel tijd houden jullie aan tussen de eerste en de tweede stook? En als de stookwijn/mash uitgegist is, moet er dan meteen gestookt worden of kan dit nog een paar dagen wachten
Gezien de vele berichten kan ik zo niet zien of mijn vraag al is gesteld, dus stel ik hem toch even zo. Ik zoek een kleine ketel om Esprits te kunnen maken. Is de T500 still reflux hier een goede optie voor? En is er ook een kruidenmandje voor verkrijgbaar?
Alvast bedankt! Mvg Willem
Hoi allemaal, ik heb een suikerwash 6 kg, havermout, citroenzuur in 25 liter vat. Nu na 6 weken in T500. De koeling hou ik nu netjes tussen de 55-60C. De voorloop van 250 ml gooi ik weg, na 200 ml ruikt deze al goed, dus de 50 ml is een extraatje. Daarna ruikt deze niet meer en heeft een zoete geur. Mijn referentie is een 96% uit de winkel. Rond 2400 ml krijg ik ineens een giga temperatuur schommeling de temperatuur stijgt ineens boven de 80 C en met de koeling krijg ik niet onder controle. Dan zakt deze weer onder de 30C. Wanneer dit gebeurd dan vang ik het direct op in een andere beker. Het duurde even voordat ik de temp onder controle hebt en laat deze nog even door lopen en ga verder met de stook. Dit is de 2de keer dat dit gebeurd, heeft iemand hier een verklaring voor? En wanneer dit gebeurd van boven de 65C en onder de 30C gooi ik wat er dan uitkomt weg, doe ik dat goed ondanks dat ik eerder de voorloop heb gehad?
Direct op de waterleiding met de regelkraan, maar vandaag was ik alleen. Normaal zou ik dat een goede antwoord vinden, dat de druk wegvalt, daar had ik in het begin erg veel last van. Misschien moet ik de zadels vervangen.
En andere vraag betreft T500, vandaag 2.5 l gedaan met suiker wash. Heb 2x 1 liter genomen en verdund met 220 ml water en 1x 500 ml derest verdund tot 80% volgens de net aangeschafte refractor meter (heb deze van te voren gekalibreerd met demiwater) maar als ik terug reken dat zou mijn oorspronkelijk alcohol percentage 96-96.5% zijn, refractor 0-80%. Is dit geloofwaardig deze % alcohol die door de T500 opbrengt en wat is de afwijking van de refractometer? Lees 3x 80% af met de verdunningen (pipet tussendoor goed gespoeld) volgens de omschrijving 1% nauwkeurig maar dat is volgens mij de aflezing van de schaalverdeling.
Vandaag voor de 1ste keer de flow regulator in gebruik genomen. Deze is echt fantastisch, de temperatuur blijft tussen 52.5 en 53.5 graden. Bedankt Odevie👍👍 voor advies.
Hoi,
ik heb nu de aanvoer gesplitst en eentje gaat naar een kraantje en dan naar de condensator en eentje gaat naar een kraantje en naar de reflux, werkt goed.
wel nog altijd oppassen met te veel water en te lang water te pakken in huis.
Ik denk dat eerst wasmachine en vaatwasser aan stonden.
Wij hebben sinds kort een T500 25 LITER MET KOPEREN KOLOM en hebben een sugarwash gemaakt met TURBO YEAST en STILL SPIRITS – VLOEIBARE KOOL met op het laatst STILL SPIRITS – KIESELSOL / CHITOSAN TURBOCLEAR – KLARINGSMIDDEL.
Hierna alles in de t500 en begonnen met onze eerste stook.
Hier hebben we een paar vragen over.
Het regelen van het koelwater boven we vrij lastig met het stel kraantje is dit normaal.
En tijdens het stook proces schommelde heel af en toe de temperatuur, gemiddeld zat hij op 56 graden maar soms zakte hij ineens naar 47 graden of steeg hij naar 65 graden, wat kan hier een reden voor zijn. Wel hebben we meteen bij de eerste stook 92% gekregen.
Ook vragen we ons af wat de voordelen zijn van een sugarwash met gewone gist.
En is een klaringsmiddel nodig, want met deze temperaturen is het lastig om op het einde de sugarwash het laatste moment koeler weg te zetten.
Voor de T500 met koperen dome heb ik een regulator aangeschaft bij de stookwinkel, maar geen uitleg erbij. De regulator gaat van 1 tot 22. Waar moet ik hem op instellen als ik spirit run wil doen en alleen de 1100 W gebruik? Begreep dat ik de temperatuur op de brug tot 89-90 graden moet houden.
Goedendag allemaal ik ben van plan om een T500 93% alcohol ketel aan te schaffen. Nu is mijn vraag waar kan ik in het nederlands uitleg van de ketel vinden ?.
Mvg
Wessel