Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 109 / 109

Scoozy
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Stukken zijn eindelijk binnen voor de T500 still setup na 2 maand door een lockdown ginder achter bij Distillex  😓

Moet nog bekijken wat het beste is, heb nog een paar stukken zodat ik de setup kan veranderen.

Ik zoek nog koperen sponsjes om in het 20 cm stuk te steken iemand die weet waar je die kan vinden ? 

1656089504-T500-still-opstelling.jpg
Beantwoorden
(@profiteur)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

heb ze gezien bij ali

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@profiteur)

Eminent Member
Riesjaar
(@riesjaar)
Eminent Member
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Iemand een idee waar ik een extra ‘needle valve’ van 1/2” naar 6mm kan vinden zoals ie bij de reflux kolom zit? @stookforum verkoop jij ze los?

Beantwoorden
2 Reacties
(@drankdier)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Estimable Member

@riesjaar verkopen ze los, zoek maar in de webshop

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)

Eminent Member

@drankdier Thanks! Had al eens gezocht maar niet goed genoeg dus blijkbaar 🙂

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)
Eminent Member

Nog maar een vraagje dan; is het zinvol om de reflux kolom helemaal te vullen met koperen zadels ipv de combinatie met RVS? Wat 'doen' de RVS zadels eigenlijk?

Beantwoorden
2 Reacties
(@drankdier)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Estimable Member

@riesjaar De RVS zadels hebben wat meer oppervlakte ter vergelijking tot de koperen zadels wegens hun vorm. Daardoor verloopt de terug condensering (reflux) wat efficiënter. Echter zaten er vroeger in de t500 reflux kolom keramische steentjes, dezelfde als de kooksteentjes. Velen zeggen dat deze nogsteeds de voorkeur hiervoor hebben.

Je zou ook heel je kolom vol kunnen joeksen met de koperen zadels. Dit is kostentechnisch wel wat duurder en daarom doet still spirits het denk ik ook niet. Daarnaast is de huidige hoeveelheid koperen zadels bij de fabriekslevering meer dan voldoende. Meer koper contact geeft in dit geval geen betere smaak oid. 

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)

Eminent Member

@drankdier wederom dank voor de uitgebreide uitleg!

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 maanden geleden

Goedendag stokers,

Ik heb voor mijzelf geprobeerd een beschrijving te maken voor mijn eerste stook met de T500. Na wat gelezen en gevraagd te hebben hier op het forum ben ik benieuwd of ik het goed begrepen heb. Graag reactie of commentaar of het een beetje klopt. Verder zie ik dat er veel mensen zijn die geen turbogist gebruiken maar bakkersgist, heeft dit met de smaak te maken? Hieronder mijn, denk ik, goede werkwijze. Ben benieuwd 

Benodigdheden:
Gistingsemmer 25/30 Ltr
Distilleerketel (T500)
Pan van 8 Ltr
25Ltr Water
1 Zakje Turbogist
5,5 KG Suiker

De Stookwijn maken:
Doe de 5,5kg suiker in de pan
Vul de pan verder af met zoveel mogelijk water
Verhit de pan tot alle suikers al roerend opgelost zijn
Giet het "suikerwater" over in de gistingsemmer
Vul het suikerwater bij tot een hoeveelheid van totaal 25 liter
Koel terug tot onder de 30 graden
Voeg dan de Turbogist toe
Doe de deksel goed vast op de emmer en steek het waterslot in het gat van de deksel. Giet een klein beetje water in het waterslot
 Het vergisten gaat beginnen en dit kun je zien door de bubbels die in het waterslot verschijnen
Dit vergisten duurt ongeveer een week
Als er geen bubbels meer in het waterslot komen is de vergisting klaar
Nu heb je een mengsel met ongeveer 20% alcohol

Op de bodem van het vergistingsvat ( ook wel fermentatievat genoemd) is inmiddels een flinke laag dode gistcellen gevormd
Deze wil je niet in je eindproduct

Distilleren:
Met een hevelslang kun je de vloeistof of nu stookwijn genoemd overhevelen naar de distilleerketel
Zet de distilleerketel op een lager punt dan de emmer met stookwijn, als je nu aan het slangetje zuigt blijft hij door/leeg lopen als het goed is in de ketel
Als de ketel tot ongeveer 75 á 80 % gevuld is met de stookwijn kan je de distilleerketel gaan verwarmen

om betere alcohol te krijgen is het verstandig om 2x te stoken
1e stook op 65gr en alles bewaren
2e stook op 52/55gr

Ongeveer de eerste 50ml niet gebruiken, dit is methanol en kan gebruikt worden als nagellak remover, kachel aanmaken of voor een spiritusbrander

Na een maand of vier wordt de alcohol milder van smaak

Beantwoorden
7 Reacties
(@odevie)

Reputable Member

@tjerk in grote lijnen prima omschrijving. Enkele opmerking, met 5,5 kg suiker op 25 liter haal je 12 % tot 13 % stookwijn. 20 % is bij meer dan 8 kg suiker wat absoluut te vermijden is wat betreft vieze bijsmaakjes.

Je kan je stookwijn wanneer die uitgegist is ook nog best overhevelen naar een andere emmer om verder te laten klaren. Dat kan door bvb 24 uur koud te laten staan of er klaringsmiddel aan toe te voegen.

Het is vaak ook aangeraden om aan de stookwijn bij destillatie enkele druppels anti-schuim of zonnebloe;olie toe te voegen tegen spugen.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@odevie oké,

dus voor de eerste stook de stookwijn overgieten en laten klaren. En hoeveel “druppels” zonnebloemolie zouden dat moeten zijn

bedankt voor je snelle respons

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@odevie haal je dan wel de 92% na de tweede stook als je de 5,5kg suiker gebruikt wat wordt aangeraden?

Beantwoorden
(@odevie)

Reputable Member

@tjerk ja natuurlijk, zelfs al heb je maar 5 of 7 % in je stookwijn. Wanneer je met de reflux stookt bij de aangegeven temperaturen haal je makkelijk 90 % of meer.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@odevie thanks, de andere opmerking die je maakte was om paar druppels olie toe te voegen, over hoeveel druppels praten we hier en dat doe je al met de eerste stook?

Beantwoorden
(@johnnieboy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Eminent Member

@tjerk bij een suikerwash met turbo gist heb ik nog geen olie of antischuim hoeven gebruiken. Maar anders heb je aan een druppel of 6 genoeg.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)

Trusted Member

@johnnieboy duidelijk

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Trusted Member

Heb nog twee vragen, sorry. Hoeveel tijd houden jullie aan tussen de eerste en de tweede stook? En als de stookwijn/mash uitgegist is, moet er dan meteen gestookt worden of kan dit nog een paar dagen wachten

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member

@tjerk kan beide.

Beantwoorden
Pagina 109 / 109
Deel:

©2023 Powered by Solydee Advies & IT