Stukken zijn eindelijk binnen voor de T500 still setup na 2 maand door een lockdown ginder achter bij Distillex 😓
Moet nog bekijken wat het beste is, heb nog een paar stukken zodat ik de setup kan veranderen.
Ik zoek nog koperen sponsjes om in het 20 cm stuk te steken iemand die weet waar je die kan vinden ?
heb ze gezien bij ali
Iemand een idee waar ik een extra ‘needle valve’ van 1/2” naar 6mm kan vinden zoals ie bij de reflux kolom zit? @stookforum verkoop jij ze los?
Nog maar een vraagje dan; is het zinvol om de reflux kolom helemaal te vullen met koperen zadels ipv de combinatie met RVS? Wat 'doen' de RVS zadels eigenlijk?
Goedendag stokers,
Ik heb voor mijzelf geprobeerd een beschrijving te maken voor mijn eerste stook met de T500. Na wat gelezen en gevraagd te hebben hier op het forum ben ik benieuwd of ik het goed begrepen heb. Graag reactie of commentaar of het een beetje klopt. Verder zie ik dat er veel mensen zijn die geen turbogist gebruiken maar bakkersgist, heeft dit met de smaak te maken? Hieronder mijn, denk ik, goede werkwijze. Ben benieuwd
Benodigdheden:
Gistingsemmer 25/30 Ltr
Distilleerketel (T500)
Pan van 8 Ltr
25Ltr Water
1 Zakje Turbogist
5,5 KG Suiker
De Stookwijn maken:
Doe de 5,5kg suiker in de pan
Vul de pan verder af met zoveel mogelijk water
Verhit de pan tot alle suikers al roerend opgelost zijn
Giet het "suikerwater" over in de gistingsemmer
Vul het suikerwater bij tot een hoeveelheid van totaal 25 liter
Koel terug tot onder de 30 graden
Voeg dan de Turbogist toe
Doe de deksel goed vast op de emmer en steek het waterslot in het gat van de deksel. Giet een klein beetje water in het waterslot
Het vergisten gaat beginnen en dit kun je zien door de bubbels die in het waterslot verschijnen
Dit vergisten duurt ongeveer een week
Als er geen bubbels meer in het waterslot komen is de vergisting klaar
Nu heb je een mengsel met ongeveer 20% alcohol
Op de bodem van het vergistingsvat ( ook wel fermentatievat genoemd) is inmiddels een flinke laag dode gistcellen gevormd
Deze wil je niet in je eindproduct
Distilleren:
Met een hevelslang kun je de vloeistof of nu stookwijn genoemd overhevelen naar de distilleerketel
Zet de distilleerketel op een lager punt dan de emmer met stookwijn, als je nu aan het slangetje zuigt blijft hij door/leeg lopen als het goed is in de ketel
Als de ketel tot ongeveer 75 á 80 % gevuld is met de stookwijn kan je de distilleerketel gaan verwarmen
om betere alcohol te krijgen is het verstandig om 2x te stoken
1e stook op 65gr en alles bewaren
2e stook op 52/55gr
Ongeveer de eerste 50ml niet gebruiken, dit is methanol en kan gebruikt worden als nagellak remover, kachel aanmaken of voor een spiritusbrander
Na een maand of vier wordt de alcohol milder van smaak
Heb nog twee vragen, sorry. Hoeveel tijd houden jullie aan tussen de eerste en de tweede stook? En als de stookwijn/mash uitgegist is, moet er dan meteen gestookt worden of kan dit nog een paar dagen wachten