Als je zoekt op youtube staat er in ieder geval van StookTV een Nederlandstalig filmpje. Zoekterm "T500 ketel"
Hoi,
Heb een T500 met reflux, heb er 2 setjes koperen schoteltjes in zitten, rest de standaard rvs versie.
Mijn "wanabee" schoondochter heeft een donsjas gemaakt voor de ketel en de reflux kolom, gevuld met schapenwol (fotoś volgen tzt).
Werkt goed voor mij.
gr vB
hoi allemaal,
Na een paar jaar pauze toch maar weer onze edele hobby opgepakt en de T500 terug gehaald van waar ik hem uitgeleend had.
Gelijk een suikerwash met turbogist gemaakt, en toen ik wou beginnen met stoken liep ik tegen een probleem aan...
de T500 staat op de zelfde plek waar ik een paar jaar geleden goed heb kunnen stoken, met dezelfde kraan die er nu nog steeds staat. Helaas blijkt dat het verloop van kraan naar de flow regulator aansluiting niet is terug gekomen van het logeer adres, en zij hem daar ook niet meer kunnen vinden.
Verschillende ijzerwaren winkels afgegaan hier in Amsterdam, maar helaas, geen van allen hebben de juiste verloop.
Weet iemand toevallig of deze verloopjes los te krijgen zijn? Zie bijgevoegde foto voor iets meer verduidelijking
Alvast dank voor meedenken
Ik heb zelf met behulp van Gardena koppelingen een aansluiting op de kraan gemaakt voor zowel mijn T500 als de alambiek. Ik zal zo even naar boven lopen en foto's maken.
Hallo allemaal, ik heb vandaag voor de eerste keer mijn T500 25 liter ketel samen met copper T500 reflux condenser gebruikt en het resultaat mag er zijn (zeer heldere/zuivere 93% alcohol). Ik vraag mij alleen af of ik dit destillaat nog door een carbon filter moet halen of dat ik er zo mee aan de slag kan om er whiskey en likeuren mee te maken. Verneem graag jullie mening. Alvast bedankt.
Tja, hangt heel erg af van hoe de smaak nu is en wat de basis was van de alcohol. Van suiker en essences maak je geen whisky of whiskey. Voor likeur zou ik aanraden om de basis alcohol zeker 2x te destilleren.
Stookwinkel verkoopt ze als warme likeur shotjes over de toonbank, maar heeft iemand hier al de nieuwe T500 PRO uitgeprobeerd en wil hier zijn/haar er ervaring delen?
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen ermee. Heeft er iemand al eens gin mee proberen distilleren?
Goedenmiddag allemaal,
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een 2ehands t500 met koperen reflux gekocht. Het is het oude model met schroefdraad, niet de create+. Zojuist mijn eerste run gedaan met een sugarwash van 12,5 % en heb nu toch een paar vragen na al mijn stappen voor ik begon.
1. Ik heb de reflux zelf eerste goed gereinigd, de koperen zadels en binnen kant waren op plekjes geoxideerd. Citroenzuuroplossing gebruikt en daarna goed nagespoeld en gedroogd. Toch gad de buis aan de binnenzijde nog een beetje af met wat bruine vlekken. De rest zag er wel goed uit. Is de eerste stook nu veilig, of moet ik dit zien als een verloren stook. Gemeten ABV was ~92%
2. Voor het stoken eerst nog even een 50/50 azijnoplossing opgestookt zonder de koeling aan te zetten, om zeker te zijn dat er geen rommel meer uit kwam. Deze wederom verwijderd en schoongemaakt. Daarna de sugarwash erin. Moet ik nog iets doen met schoonmaken de volgende keer?
3. Regelen van de temperatuur was nogal een dingetje voor de eerste keer, zeker aangezien er geen drukregelaar bij was(misschien nog aanschaffen). Maakt het veel uit als de temperatuur wat schommel in het begin, tussen de 50 en 60 graden?
en de laatste
4. Ik heb voor de zekerheid 150ml voorloop weggegooid. Moet ik ook de naloop weggooien bij deze reflus kolom?
m.v.g. K
Na wat onderzoek heb ik mijn T-500 een upgrade gegeven. Volgende dingen heb ik aangepast.
1. Een vermogens regelaar.
Dit had ik al veel eerder moeten aanschaffen. Je kan je T-500 beter beheren en ik verbruik veel minder water, ook in reflux mode.
2. SPP of spiral prismatic packing. (4 mm)
Eerst had ik de stalen Spirits zadels vervangen door SPP van 4 mm.De kolom was volledig gevuld met SPP maar dat kwam niet goed. Teveel SPP.
Bij een volgende poging had ik eerst de 100 gram koperen zadels van Spirits is gedaan en daarop 500 gram SPP. De reflux kolom was ongeveer 30cm gevuld met SPP. Dit was ok. Heeft er iemand een idee hoeveel SPP optimaal is?
3. Voor de 2de distillatie had ik 9 liter alcohol aangevuld met water tot 25 liter. Ook had ik 40 gram natriumcarbonaat opgelost in warm water. Dit had ik 3 tal dagen laten staan en regelmatig in geroerd.
Van het resultaat ben ik zeer tevreden. 7 liter alcohol van bijna 95% en 1 liter alcohol van een 91% en de smaak was veel zachter dan mijn andere suiker washes. Geen idee, kwam dit vooral door de SPP of door de natriumcarbonaat. Misschien kon ik er nog meer uithalen maar om 2:00 ’s nachts en ’s morgens naar het werk, zette ik de knop uit.
Wat ik nog ga aanpassen?
Ik heb ook een “Still spirits, Glass botanica basket” aangeschaft. Eerst dacht ik deze te gebruiken en te vullen met SPP maar dat is volgens mij geen goed idee. Het is daarvoor niet gemaakt. Ik zal op zoek gaan naar een stukje reflux kolom van van rond de 30 cm. Ik hoop dat ik hiermee nog een betere scheiding gaat krijgen en dat de SPP en de koperen zadels niet gemengd worden. Ook denk ik om meer koper te gebruiken.
Andere tips zijn ook welkom.