Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 4 / 109

Berichten: 18
 jojo
(@jojo)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

munckerik wat bedoel je met:  de thermometer van de alambiek in de gaten houden als er niets te regelen valt ?
ik van nu alles op in flessen van 250 ml. Ik gooi het eerste weg maar moet nog leren om goede cuts te maken (smaak, geur) dus gooi ik liever wat teveel weg. Dus jouw opmerking om de temperatuur in de gaten te houden is mij nog niet duidelijk. gr jojo

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Te hard gaat het nooit aangezien het vermogen van de boiler niet enorm is. Je kunt met de snelheid van het koelwater nog het een en ander regelen. Daar zijn filmpjes van te vinden op YouTube.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De thermometer van de condenser geeft aan wat en wanneer je eea kunt verwachten. E.e.a. staat te lezen in de zeer duidelijke Alembic Pot Still Instruction Manual.
Bij 50 graden het koelwater aanzetten (2,5 liter per minuut), bij 70-75 graden begint de alcohol te lopen. Enz. enz. 
De cuts maak je pas in de spirit run. Middels de temperatuur op de thermometer weet je weer wanneer je in de heads bent aangeland en wanneer in de hearts enz.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je kunt de koelwaterstroom (het gedeelte wat op de waterkraan is aangesloten)  regelen, waardoor je op de electronische thermometer kunt aflezen hoe de koeltemperatuur in de kolom/alambiek is.
Omdat ik er een kolom op heb zitten, is mijn beste koeltemperatuur ongeveer 60 graden.
Ik weet niet wat de beste temperatuur is bij een alambiek.
De ketel slaat vanzelf af als er bijna geen alcohol meer in de ketel zit en daardoor de keteltemperatuur verder oploopt.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De temperatuurmeting van de kolom wijkt af van die van de alambiek condenser.
De kolom meet enkel de uitgangstemperatuur van het koelwater (bij de eerdere modellen had je ook nog een thermometer die de temperatuur boven in de kolom aangaf..... als ik het goed heb). Hier regel je de temperatuur middels je koelwater.
De thermometer in de alambiek condensor zit een stukje voor het gedeelte van waar het koelwater loopt. Je kunt daarom ook niet de temperatuur regelen door er meer of minder koelwater doorheen te laten lopen. Gebruik je te weinig koelwater dan merk je dat aan de stoom die uit de uitloop ontsnapt. Gebruik je teveel water dan is dat enkel slecht voor het milieu en je waterrekening.
Bij de alambiek condenser zit ook geen fijnafstelling voor je waterkraan welke bij de kolom wel zit.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Eén temperatuurmeter is genoeg. Ik heb per telefoon met het bedrijf gesproken na de levering omdat er op de foto 2 stonden afgebeeld.
Volgens het bedrijf bleek de 2de temperatuurmeter in de praktijk overbodig te zijn.
Uiteindelijk mag ik toch niet klagen met mijn 94 procent alcohol en mis de 2de temperatuurmeter niet.

Beantwoorden
Berichten: 5
(@wouter595)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beste mensen, voor een mogelijk eigenbouwproject ben ik op zoek naar de de diameter van de T500 copper dome?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De boiler heeft een diameter van 320mm.
De copper dome.... tja dat ligt er aan waar je hem meet natuurlijk.

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dag Wouter, ze zijn op dit moment uitverkocht dus ik kan hem nog niet opmeten (bij de product info van de fabriek staat het niet. De bovenkant waar de Copperdome overgaat in de condensor heeft een aansluiting van 5 CM. Ik ga hier even voor je achteraan.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De condenseer aansluiting is 45mm

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bedankt Erik. Dinsdag of woensdag is alles weer op voorraad, ik zal dan de exacte maten van de copperdome hier neerzetten.

Beantwoorden
Berichten: 5
(@wouter595)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dank u beiden! De copper dome valt over de boiler ga ik vanuit. Dus dat is dan minimaal 320 mm.

grt. Wouter

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt, ik zal hem daarom ook aan de binnenkant voor u opmeten. 

Succes met uw project in ieder geval!

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

We zijn wel benieuwd naar het project!

Beantwoorden
Berichten: 5
(@wouter595)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ok fijn. bedankt voor de moeite.

Beantwoorden
Pagina 4 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?