Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 5 / 109

Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beste Wouter,

De rand aan de buitenkant gemeten is 31,3 cm. Ik wilde voor jou de rand aan de binnenkant opmeten omdat het lijkt alsof de helm over de rand van de boiler valt. Dit is niet zo. De binnenrand heeft een siliconenrand van 1 cm die bovenop de boiler valt. Zie foto.

Als je zelfbouw ketel dus een rand heeft van 29,5 cm dan zou je deze perfect er op kunnen plaatsen. Maar dan moet je hem nog vast kunnen zetten. De T500 boiler heeft beugeltjes waar je hem zo mee vast klikt. Je zou dan iets vergelijkbaars moeten maken.

Beantwoorden
Berichten: 5
(@wouter595)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beste Stookforum,

dank voor de informatie hier kan ik zeker wat mee. Ik was voornemens om een warmedrankenketel als basis te gebruiken. Deze heeft als voordeel dat er een thermosstaat in zit en naar mijn interpretatie de temperatuur van de stookwijn te regelen moet zijn.

Bedankt!

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wouter595,
Ik wil je opmerkzaam maken dat de helm met ring precies op de ketel dient te passen.
Als dat niet het geval is en deze niet EXACT past met kunststof ring en borging met de klemmen, zal er stoom van voorloop en alcohol in het stookvertrek komen waardoor er een groot risico zal zijn op EXPLOSIE GEVAAR" en dan kost het je véél meer.
Ik zou het risico niet nemen.

Beantwoorden
Berichten: 5
(@wouter595)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beste Betweter,

dat is een reëel risico en dit zal ik terdege dienen af te wegen bij de keuze of ik een ketel in de juiste diameter kan vinden.

Bedankt voor de tip.

Beantwoorden
Berichten: 33
(@diogenes)
Eminent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Vandaag voor het eerst gestookt met de T500. Niet alleen was het de eerste keer met de T500, maar sowieso de eerste keer dat ik zelf alcohol heb gestookt.
Eerste stook op basis van Still Spirits Fast Turbogist, 6 kg suiker en aangevuld met water tot 21 liter. Eerst suiker opgelost in heet water. VerVolgens paar dagenda laten borrelen en gisteravond klaringsmiddel erbij gekieperd.
Vanmorgen T500 stookklaar gemaakt. Dat was vrij eenvoudig. Voorzichtig met hevel brouwsel in ketel laten stromen. Watertoevoer aangesloten op de kraan en T500 aangezet. Maakt in opstart fase redelijk wat geluid. Werd naarmate de tijd vorderde minder. Na 45-60 minuten was de boel op temperatuur en kwam de eerste alcohol. Eerste beetje weggegooid conform gebruiksaanwijzing. Daarna volgde nog 3,1 liter van 92%. Neutral alcohol met een licht zoetje.
Afgezien van het feit dat ik regelmatig de waterflow moest aanpassen was het destilleren met de T500 een peulenschil.
Een aanrader voor wie neutrale alcohol wil maken.

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik wil ook een t500 aanschaffen maar wil deze op mijn eigen ketel maken.
Zit er op de condensor een schroef koppeling waar mee je hem op een plaat kan monteren.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Er zit een schroefoppeling maar weet je nu ook welk formaat?
Wanneer je het juiste formaat gat maakt in de plaat kun je de condensor er doorheen steken en met de "nut" vastschroeven.

Beantwoorden
Berichten: 20
(@strandjutter)
Eminent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heb je een eigen ketel of wil je een eigen ketel maken? als je hem nog gaat maken kun je de kolom kopen en de ketel op maat maken  voor de kolom. heb je al een ketel, dan is de kans dat je de kolom er zomaar op kunt schroeven vrij klein. of je moet handig zijn en de ketel ombouwen. als je al een ketel hebt, kun je misschien een foto plaatsen? dan kunnen we er eens naar kijken.

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Tanx munckerik dan moet het lukken als ik hem binnen heb meet ik hem op voor het juist gat maat.

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb al een ketel en ook al een tijdje in gebruik gebruik een oude boiler zie foto's verder in deze topic mijn ketel heeft een losse kolom die ik mijn ketel schroef dus een plaat op maat maken die er op past

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heb vanmorgen de T500 binnen gekregen en gelijk aan het knutselen en jawel het is gelukt

Beantwoorden
Berichten: 20
(@strandjutter)
Eminent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Leuk zeg!! heb je een fotootje?

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hier is ie dan

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat ziet er strak uit. en je bent hem al aan het uitproberen zie ik?

Beantwoorden
Pagina 5 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?