Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 64 / 109

Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ben aan het kijken om binnenkort mijn installatie uit te breiden. Nu heb ik een spaanse alambiek en deze is super voor fruit te destilleren etc. Nu zoek ik iets om neutrale vodka's te kunnen maken en ook Gins te maken. Ik kwam toen uit op deze T500.
Nu zie ik ook die grainfather. Kan iemand mij vertellen welke van deze 2 het beste resultaat geeft en welke een goede investering zou zijn om bij mijn alambiek te gebruiken?

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De Grainfather is om bier te maken of granen wash, maar je kunt er ook een koperen helm voor kopen om hem als pot still te gebruiken, maar een pot still heb je al.

De T500 is een kolom waarmee je vodka en gins mee kunt maken, de T500 koop je dan inclusief de boiler (aka ketel).

Het is een beetje kostbaar om de boiler van de grainfather te gebruiken als je geen granen wilt gebruiken.

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dank je voor de info, de T500 lijkt mij dan inderdaad de beste keuze te zijn.

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kunt voor de T500 ook nog een extra gin basket kopen als je de kruiden in de ketel mee wil laten komen, deze schroef je dan bovenaan in de ketel.

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

gaat er niet veel smaak van de kruiden verloren als je alcohol 92%+ is?

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Sorry, ik ga een beetje twijfelen of je de T500 kolom op de grainfather kan zetten,

iemand ??????

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ja dat is mogelijk

Vandaar dat ik de grainfather ook bekeek.Dan kon je de boiler voor meer dan 1 ding gebruiken.

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mooi dat dit kan met de grainfather,Thurstan.

Die 92% ga je niet halen met de gin basket, omdat je de zadels eruit moet halen, of in ieder geval een gedeelte.

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je heb zelfs nog een adapter voor de deksel zodat je iedere andere kolom van 2" erop kan zetten, of groter met bv een 2 inch naar 2.5 of 3 inch.

https://www.stilldragon.eu/en/adapters/364-2-inch-tri-clamp-weldless-bulkhead-fitting.html?search_query=t500&results=1

 

 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb nog nooit gestookt maar vraag me wel af wat de minimale hoeveelheid is die in een T500 (met copper dome) verstookt kan worden. Ik ga er van uit dat het verwarmen met maar een bodempje erin niet lekker loopt en dat het even duurt voor je evenwicht in je systeem hebt en je dus niet bv een liter kunt verstoken.

 

Kan iemand mij vertellen wat praktisch gezien het minimum is waar je dit apparaat (of min %  voor apparaten in het algemeen) waarmee je behoorlijk kunt werken?

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Minimaal 10 liter.

 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dank je!

 

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dat is inderdaad heel interessant. Dan kunnen er nog allerlij andere opzet stukken gebruikt worden. Ik weet alleen niet ofdat die hele zware stukken goed zullen zijn voor een 25L boiler 🙂

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De T500 lijkt dan voor mij aan de grote kant.

Ik kwam deze nog tegen, die lijkt ideaal (voor mij) en met een andere boiler kun je makkelijk en relatief goedkoop opschalen:

https://www.ibrew.com.au/products/still-spirits-alchemist-series-5-litre-pot-still

In Europa heb ik hem (nog) niet kunnen vinden, iets voor stookwinkel?

 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Een kleine tip.  Koop niet te klein ... Voor je het weet wil je grotere hoeveelheden gaan verstoken en dan zit je opgescheept met een te klein apparaat ...

Beantwoorden
Pagina 64 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?