Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 78 / 109

Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb een 0 - 80 % refractometer en die van mij meet bij 80% ook niet nauwkeurig. Die van mij begint pas rond de 70% een beetje nauwkeurig te werken en geeft tot die tijd 80% aan.

De eerste keer dus even checken met je hydrometer wanneer hij nauwkeurig is.

Misschien is die van stookwinkel wel goed over het hele bereik.

 

Beantwoorden
Berichten: 2
(@royke)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als nieuwkomer en leek vraag ik mij af. Komt er met het stoken met de T500 helemaal geen smaak uit het brouwsel mee in de alcohol?

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met de kolom is er weinig smaak die meekomt, ligt natuurlijk ook aan hoe sterk je stookwijn  van smaak is. 

Maar als je de alambiek condensor en koperen helm erbij koopt

heb je ineens een volwaardige smaak die meekomt.

Beantwoorden
Berichten: 58
(@bouwkunde)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo,

Na meer dan 1 jaar na aflevering van mijn T500 met koperen helm, is de installatie (tja, geen tijd door familiale omstandigheden en bouwwerken woning) eindelijk klaar geraakt en ook een beetje mijn man-cave dus :-).

Buffervat 200L voor koelwater staat klaar, 800 liter oude stookwijn (dus heb nog even wat werk ... :-)) en uiteraard staat de T500 nog mooi te blinken. Maatbekers, alcoholmeters, .. nog mooi in het pakje 🙂

Nu heb ik hier op het forum al heel wat info gelezen over het stook proces (voorloop, naloop, ...) en stook temperaturen. Al of niet water regelen of werken met vermogensregelaar, ... 

Maar ik zie even door "het bos de bomen niet meer" 🙂

Ik zou nu graag van start gaan maar twijfel nog steeds over de manier van stoken met de T500 en koperen helm. Volgende vragen komen nu bij mij naar voor :

  1. Bij welke temperatuur moet ik nu de stookwijn verstoken met mijn opstelling ? (50-55°, 55°-60°, 70-80°, ....) Ik heb hier al vanalles gelezen en misschien is alles wel te verantwoorden met een bepaalde reden.
  2. Doe ik beter eerst een stripping run ? Of ....
  3. Gebruik ik een vermogensregelaar (heb ik eveneens) of regel ik de watertoevoer naar 2,5 L/minuut ? 
  4. Welke t° wordt bovenaan de T500 gemeten ? Toch deze van de druppelende alcohol ?

Een beknopte uitleg over het stookproces met de T500 zou dus handig zijn, want in de brochure die meegeleverd werd met de T500 is de uitleg zeer summier gehouden en wordt er al helemaal niet gesproken van vermogensregelaars of verschillende stooktemperaturen.

Misschien is er hier op het forum wel een aparte rubriek waar dit alles mooi in vermeld staat, maar heb deze nog niet gevonden.

Sorry voor mijn ambetante of tot vervelens toe "beginners"-vraagjes, maar ik sta nu wel echt te popelen om te starten met mijn installatie voordat ze begint te "roesten" 🙂 🙂

Alvast bedankt !

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden
  1. Bij het stoken met de helm is in tegenstelling tot stoken met de kolom het meten van de temperatuur niet zo belangrijk. Het is meer een leidraad. je zult merken dat een T500 zonder vermogensregelaar heel erg snel gaat (te snel naar mijn mening)
  2. Eerst een stripping run en daarna (eventueel) een fijnstook en misschien nog een derde keer....
  3. Wanneer je een vermogensregelaar hebt zou ik die gebruiken. Ter illustratie: ik heb eergisteren de Kirsch gestript en gisteren de fijnstook. Weliswaar in de Grainfather omdat ik die ook op vermogen kan regelen. Ik laat de temperatuur van de vloeistof oplopen tot 75 graden (dan is de temperatuur boven in de helm lager) en schakel dan terug in vermogen naar 40 graden. Kort voor het terugschakelen van het vermogen zet ik het koelwater aan en dat is om en nabij de 2,5 liter/minuut.
  4. De temperatuur die bovenaan gemeten wordt is van de damp, de druppelende alcohol is vele malen koeler.

Vragen zijn nooit vervelend. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan proberen we dat gewoon duidelijk te maken. Succes!

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ter aanvulling van punt 3: Ik realiseer me dat je de temperatuur van de vloeistof in de ketel niet kunt meten bij een T500. De temperatuur bovenin is in het begin een 15 a 20 graden lager dan de vloeistof, dus wanneer die 50 graden aangeeft is het tijd om je koelwater aan te zetten. Tegen het einde komen de temperaturen van vloeistof en damp steeds dichter bij elkaar.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoe smaakt de kirsch?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hij was bij de strip wat troebel en toen ik gisteren de spiritrun ging doen was hij weer helder. Na de spiritus weer troebel en nu weer helder. Wel een heeeeel klein beetje bezinksel dus ga hem vandaag op de ChrisV manier filteren.

Smaak is wel redelijk, moet nog wat verouderen denk ik. Gisteren vergeleken met een commerciële Kirsch, die rook wat intenser naar fruit en dat kan ik bij mijn Kirsch nog niet echt ruiken. Ik heb wel 4,5 liter van 62% dus moet ook nog verdund worden. al met al kijkend naar wat ik denk dat het gaat worden best tevreden.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan heb je toch wel heel veel suiker toegevoegd. Dat is best zonde. ik heb ongeveer een liter 90% gehaald uit 25 liter sap. Dus 2 liter 45%. Dat is een groot verschil. Overigens is de eerste kwaliteit allang op. Gelijk perfect. 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb 5 kilo glucose toegevoegd, is behoorlijk wat dat klopt.  

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik ben nu legaal aan het stoken hahaha, laat de fiscus maar binnen vallen. Lijk wel een wijf. Ben dus het vocht uit 100% sap aan het distilleren en ga daar later de kirsch mee verdunnen. Schoner kan water niet zijn en er zit nog een kersensmaakje aan ook. Direct de vriezer in. Enige nadeel is het feit dat het echt veel koelwater kost. Logisch je staat toch stoom van 100 graden te koelen. Maar geld moet rollen en kan toch geen fermenters kopen want 1 geen grondstoffen (wijn) en 2 geen tap (pils). Voor de rest ben ik niet gefrustreerd hoor. 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Rustig adem blijven halen 🙂

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Precies was ik ook van plan. De laatste fles water ben ik het aan vullen en dan zometeen effe een zakenmenerengesprek en dan ga ik later vandaag alle krisch fijnstoken. Ben heel benieuwd naar de smaak. Als ik er vandaag aan toe kom tenminste want de fles zal zo ook wel weer op tafel komen. 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

is de T500 Copper reflux Condensor ook voor fruit te stoken  of moet ik daar de helm en conders voor hebben ?

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

condensor

Beantwoorden
Pagina 78 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?