Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 98 / 109

Capitan
Berichten: 1
(@capitan)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Misschien gebruik gemaakt van de "botanical basket" die nogal stevig gevuld werd met een of ander mengsel en daardoor de het aanzuigen richting ketel afsloot...?

Beantwoorden
Berichten: 5
(@stinovino)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dag allemaal,

 

Ik ben Stijn en vrij nieuw in de wereld van T500.  Ik heb altijd gestookt met een  alquitar (soort alambiek). 

Ik stook altijd met een sugarwash van 20% (alcotec 48).  De stook bestond altijd uit 3 delen: voorloop (1% ketelinhoud), middenloop en naloop (vanaf 50 °C) die ik na verloop van tijd en ervaring goed kon scheiden.  

Bij de stook (25 liter sugarwash) met de T500 neem ik ongeveer 100 ml van de alcohol als voorloop.  

Nu komt de vraag: ik veronderstel dat hier ook een naloop moet zijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?  Zo ja, heeft iemand een indicatie?  Temeratuur/alcoholgehalte?

Dikke merci!

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met de T500, maar ik heb tot nu toe eigenlijk niet zo erg aan naloop gedaan. Ik stop op gegeven moment gestopt omdat er niet meer uit komt dan een druppel per 4-5 seconden. Smaak nog steeds volgens mij hetzelfde als midden in de stook en ik meet ook regelmatig het %. En dat is op het moment dat ik stop nog steeds zo'n 92%. Is een gevolg van het ontwerp van de ketel. Ik heb alleen nog ervaring met sugarwash in de T500, als je iets anders gaat verstoken met b.v. een gedeeltelijk gevulde kolom en de koeling anders aangesloten, dan zal je wel meer onderscheid krijgen in heads, hearts en tails.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

T500 stopt wanneer alle alcohol eruit is en kent geen naloop.

Theoretisch met de juiste gist en glucose ook geen voorloop.

Beantwoorden