Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 98 / 109

Capitan
Berichten: 1
(@capitan)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Misschien gebruik gemaakt van de "botanical basket" die nogal stevig gevuld werd met een of ander mengsel en daardoor de het aanzuigen richting ketel afsloot...?

Beantwoorden
Berichten: 5
(@stinovino)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dag allemaal,

 

Ik ben Stijn en vrij nieuw in de wereld van T500.  Ik heb altijd gestookt met een  alquitar (soort alambiek). 

Ik stook altijd met een sugarwash van 20% (alcotec 48).  De stook bestond altijd uit 3 delen: voorloop (1% ketelinhoud), middenloop en naloop (vanaf 50 °C) die ik na verloop van tijd en ervaring goed kon scheiden.  

Bij de stook (25 liter sugarwash) met de T500 neem ik ongeveer 100 ml van de alcohol als voorloop.  

Nu komt de vraag: ik veronderstel dat hier ook een naloop moet zijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?  Zo ja, heeft iemand een indicatie?  Temeratuur/alcoholgehalte?

Dikke merci!

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met de T500, maar ik heb tot nu toe eigenlijk niet zo erg aan naloop gedaan. Ik stop op gegeven moment gestopt omdat er niet meer uit komt dan een druppel per 4-5 seconden. Smaak nog steeds volgens mij hetzelfde als midden in de stook en ik meet ook regelmatig het %. En dat is op het moment dat ik stop nog steeds zo'n 92%. Is een gevolg van het ontwerp van de ketel. Ik heb alleen nog ervaring met sugarwash in de T500, als je iets anders gaat verstoken met b.v. een gedeeltelijk gevulde kolom en de koeling anders aangesloten, dan zal je wel meer onderscheid krijgen in heads, hearts en tails.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

T500 stopt wanneer alle alcohol eruit is en kent geen naloop.

Theoretisch met de juiste gist en glucose ook geen voorloop.

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wat NIET te doen met de T500....

Het was vanmorgen niet de eerste keer dat ik ging stoken met de T500. Ook best wel goed geslapen vannacht, maar blijkbaar toch niet helemaal wakker. Het blijkt, dat de waterflow regelaar van StillSpirit toch verkeerd aangesloten kan worden. Als ik nu naar het ding kijk, begrijp ik nog niet hoe ik het voor elkaar kreeg, maar het kan. Met enige moeite kreeg ik dus de slangen verkeerd-om aangesloten. Het is verbazend op welke plekken water uit dat ding kan spuiten. En best wel veel.... Niet doen dus!

Wat je ook niet moet doen: Als alles gedroogd en opgedweild is, snel even willen kijken of de waterflow regelaar nog werkt. Oke, de slangen waren nu goed aangesloten, maar let wel op dat je met de rest van de opstelling ook al klaar bent. Het is (alweer) verbazend hoeveel water er komt uit het gaatje op de T500 waar de thermometer in hoort te zitten...

O ja, als dus eerst met moeite de slangen verkeerd om waren aangesloten en je hebt de thermometer geplaatst en alles is weer droog, denk er dan ook aan dat een slang wat uitgelubberd kan zijn omdat je hem verkeerd hebt gebruikt en dat er niet voor niets slangklemmetjes bij zijn geleverd. Draai deze dus ook inderdaad vast voordat je de kraan weer openzet....

Voor de rest gaat alles goed met me. Uitloop-water schommelt tussen de 57 en 58 graden en er komt een mooi straaltje 92% uit. En m'n zonnepanelen slurpen al meer binnen dan de T500 verbruikt. Wordt toch nog een mooie dag 🙂

Beantwoorden
Berichten: 87
(@patrik)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

eind goed al goed zou ik zeggen.

ik check altijd dubbel, mijn aansluitingen en zorg dat mijn opstelling volledig klaar staat voor ik de stroom aan zet. Ik heb ook al voor gehad dat de druk van het water te hoog stond en dat de thermometer er uitfloepte en mijn plaats onder water kwam te staan. shit happens denk ik dan. voor de rest veel succes met je T500 je gaat er veel plezier aan beleven

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Verkeerd aansluiten van koelwater is mij ook een keer gebeurd.

Bij de T500 is het anders dan bij eigenlijk alle andere koelers die ik gezien heb:

Normaal product rechtdoor onderuit, koelwater in en uit aan de zijkant.

Bij de T500 zijn ze creatief geweest...

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Oh, maar dat plezier is er zeker wel. Zoals ik zei, het was niet de eerste keer dat ik hem gebruikte, des te stommer dus om nog zulke dingen te doen 🙂

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

o ik heb het nog bonter gemaakt, ik was van het ene  vergistingsvat aan het overhevelen naar het andere vat en vergeten het kraantje erop te draaien. Stond op de grond dus kwam er pas achter toen mijn ruimte al flink nat was met stookwijn 🙂 

Gaat me geen tweede keer meer gebeuren 🙂

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Heb weer een vraag voor jullie.
Vandaag 2de keer suikerwash gestookt. 1ste keer 3, 25 liter. Nu vandaag was fles mer 3de liter bijna vol en bij 2 tellen niet opletten is fles overstroomd en melkachtig/troebel met troep erin. Temperatuur plots opgelopen denk ik Alcohol voelt warm aan.

Nu dus maar 2 liter kunnen stoken.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen en kan ik nog iets met deze inhoud doen?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Temperatuur goed in de gaten houden. Zorgen dat alle CO2 uit de wash is. Iets van anti-schuim toevoegen dat kan zijn distiller's conditioner of een neutrale plantaardige olie. Kooksteentjes toevoegen.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

kooksteentjes zaten in ketel, Antischuim niet, vorige keer ging ook zonder prima.

Temperatuur was hele tijd prima, 🙁 behalve de laatste 2 tellen dat ik er niet bij was denk ik

 

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

normaal is het niet volgens mij... in het begin wanneer de inhoud van de ketel begint te koken dan kan wanneer je een vlakke bodem hebt zoals bij de T500 alle luchtbelletjes tegelijk de hoogte in gaan en zo in je kolom schieten.

Zoals Eric al zei kooksteentjes of stukjes koper buis van 1 cm kunnen dit voorkomen.

Een beetje olie helpt ook. en natuurlijk rustig stoken.

Maar bij jou treed het op wanneer je al bijna 3 liter gedestilleerd hebt, dat vind ik raar.

Misschien dat Robbert daar een antwoordt op heeft?

 

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

temperatuur heeft praktisch de hele tijd rond de 55° gezeten, en dat is toch goed volgens mij?

is pas 2de stook en heel leergierig en dus benieuwd hoe te voorkomen volgende keer 🙂

fijn dat jullie meedenken.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Was het een nieuwe batch of een 2e overhaal ?

Wat voorgangers ook al zeiden te hoge temperaturen kunnen hieraan ten grondslag liggen.
Daarmee komen meer vervuilingen mee .

Maar het is op afstand lastig om te zien wat fout is gegaan .

Het kan wezen dat vervuiling van eerdere overhaal in kolom is los en meegekomen
( Tussen elk gebruik door altijd helm of kolom spoelen )

Ook kan wezen dat er wanneer dit een 2e overhaal is in de eerste overhaal te ruim is gewerkt . Te lang doorgegaan met opvangen komt meer vervuiling weer mee en zodat nu weer bij te lang doorgaan de rommel vanwege temperatuur oploop vrijkomt .

Kook steentjes horen altijd aanwezig . middel om schuim te remmen of andere toevoegingen om te reinigen van alcohol kunnen beneficiair zijn maar bij fout gebruik als te grote hoeveelheid , te hoge temperaturen ,zelfs te weinig toevoegen , verkeerde toepassing worden deze " reinigers " vervuiling .
Dus ook hierin altijd zorgvuldig werken en nooit te hoog in temperatuur gaan .
En gebruik toevoegingen alleen wanneer nodig !
Er is geen baat het niet schaad het niet ! Alles laat residuen !

Wat ook problemen kan veroorzaken is vulhoogte .
Te veel vulling kan zorgen dat niet alleen schuim maar ook vuil spatten in kolom / helm terecht komen .
Ook hier geld dat wanneer damp temperaturen hoger worden komen deze vervuiling mee .
Daarom nooit te grote vulling in ketel en bij type product aanpassen .
Denk er ook om dat bij te weinig vulling temperatuur werking en damp condensatie lagen optreden , aankoeken of aanbranden aan ketelwand kan optreden en ook ineens loskomen wat weer bij oplopen van temperatuur mee komt .

Beantwoorden
Pagina 98 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?