Meldingen
Alles wissen

de T500 kopen


driesv
Berichten: 71
Topic starter
(@driesv)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heb nu een airstill gehad en heb een chinees keteltje . De airstill ca va nog maar die ketel is binnen bij een vriend voor volledige aanpassing . Douche ijzerachtige buizen verbinden alles bij mekaar. Veel te dik voor de koeler denk ik. Fit over al . Dit is nu nogg is een oude made in china. Krijg hem na wat las werk en nieuwe koperen buizen wel ok maar wil experimenteren met smaak. Destilleren is daarom het minst graag ik doe. Je moet constant drinken. 🙂 Nee wil ineens altijd een stook doen van 2 x 20 liter stookwijn. Het begrip van de t500 is me duidelijk ook de zekerheid van kwaliteit zonder veel kennis van zaken . (stoken dan ) Maar wat is het verschil moet ik speciale mash stookwijn maken ? Kan me niet voorstellen dat ik met turbo 24 alcotec ineens naar 93 % gaat ik haal nu met die stookwijn max 75 percent. Dus moet ik nieuwe gist halen speciale suiker enz Want heb al zoveel gekocht en heb nog 3 zakken van een volledige stookwijn 24 hr gist actieve kool en clearder. Kan ik dat dan nog gebruiken ? Want wil nu wel de dure aankoop doen maar het koste nu al veel ja koop dingen niet nodig enz. Dus het werk van de t500 snap ik maar moet ik speciale stookwijn maken? Voor de 93 % te halen. Kan ik de srock ik heb er ook in stoken met minder rendement maar das niks. Wil even weten wanneer ik 420 euro uitgeef daar ik totaal nu al 220 euro aan ketels (amateur) gaf. Bedankt om mijn topic te lezen en hopelijk reageren, fijne dag nog. Dries

Beantwoorden
6 reacties
1 Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@driesv hoi Dries. Even voor de duidelijkheid, met de T500 kan je twee kanten uit. Met de refluxkolom stook je neutrale alcohol uit bvb een sugarwash. Mits de juiste instellingen qua temperatuur van je koelwater haal je makkelijk 92%. Het alcoholpercentage in je stookwijn zal bepalen hoeveel alcohol je uit een batch krijgt. Begin je met 20 liter aan 10% dan krijg je in theorie maximaal 2 liter alchol d'r uit. Zit er 15% in je stookwijn dan heb je max 3 liter. In theorie want hoe langer je doorstookt hoe meer water er mee komt dus je eindresultaat zal dan lager zijn in %.

Met de copperdome en de condensor ga je meer op smaak stoken. Dan vertrek je beter van een graan of fruitmash en hoe langzamer je stookt hoe fijner je de smaken kan opvangen. Hier stook je best minstens 2 maal, de tweede maal maak je de scheidingen naar smaak.

Dit is heel kort samengevat. In essentie moet je gaan uitmaken of je neutrale alcohol wil gaan stoken om naderhand likeuren te maken of eerder whisky, eau de vie op basis van fruit edm. In het eerste geval gebruik je de T500 met refluxkolom, in het tweede geval ben je beter af met de copperdome met condensor aangevuld met een vermogensregelaar.

Zelf gebruik ik beiden, de reflux voor neutrale alcohol en de copperdome om dan met de botanical basket en kruiden gin te stoken.

Beantwoorden
Berichten: 67
(@pruttel)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

@driesv, Als ik jou posts lees, begrijp ik daaruit dat je graag alcohol wilt stoken met een hoog percentage. Dit gaat, volgens mij, het snelst/eenvoudigst met een refluxkolom. Ook een T500 kun je met zo een kolom kopen, en idd, 'stekker er in en gaan'.
Op het forum staan over suikerwash en stoken errug veel artikelen; je kunt er gemakkelijk in verdwalen... Wat mij in het begin goed geholpen heeft is de Forum-post: "Lees dit eerst, de Thuis Distilleren Beginnersgids" (download-linkje).
En ja, elke wash/stookwijn kun je stoken, in elke distileerketel. Vraag is hierbij echter of je tevreden bent met het resultaat dat JIJ hierbij krijgt. Als het goed is leer je je ketel te bedienen, te bespelen, dus vaak ben je meer tevreden over je 10e stook dan je eerste. Ditzelfde geldt ook voor je wash/stookwijn (je eigenlijke begin). 👍 

Beantwoorden
Berichten: 67
(@pruttel)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

@driesv, Als je op pagina 11 en 12 kijkt/leest in deze gids, zie je dat 75% heel netjes is met je chinese ketel!

Beantwoorden
driesv
Berichten: 71
Topic starter
(@driesv)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

ja wil neutraal beginnen maar wil zoveel proberen en bij mensen bezoekje brengen  verras je dan weer met een fles. Heb simpele maar mooi flessen 70 cl gekocht. Heb een mooi logo gemaakt maar bots altijd aan een tekort aan alcohol om te proberen, cadeau of zelf te drinken;) Maar met die airstill zijn 7 flessen a 8 flessen van 70 cl (40%) de max uit 2 x 20 liter. stookwijn.. Daar ben je dan 18 uur zeker mee bezig. uiteindelijk valt dat product nog mee . Nu aan een proces zijn altijd minder fijne dingen en bij mij is dat het stookgedeelte( nee niet zo erg) Maar mijn hersenen zijn al volop aant experimenteren met van alles ren duurt lang voor ik echt kan mij uitleven. Die chineze ketel lekt als zot dus alles onder water begint alcohol te geven op temp meter 90 gr net zoals airstill ook op 90 gr begint te druppelen. Kortweg ik zo goed als smaakloze Alcohol met hoog percentage al zal ik uiteindelijk op 40 % of minder per fles eindigen. Met een machine ben kok heb ovens die 12000 euro kosten daar neem je werk van enkele koks mee weg ( alle van personeel je niet vind) En je kan alles instellen zo kan je een feest van 300 pers met 2 ovens (warm eten) met 2 koks makkelijk aan. De voorbereiding met ietsje meer. Dus ik hoor en denk dat de t500 mij makkelijker naar mijn streefdoel gaat brengen? En me met mijn brouwerhoofd afspeelt spelen met van alles voor de smaak uniek te maken en nooit gemaakt ( ale waarschijnlijk:) ) Wil niet ongeïnteresseerd in het brouwen laten overkomen zoek gewoon een machine die mij het makkelijkst veel kans op slagen een goed product levert . Dat ik maar af en toe moet stoken en ineens 20 fles van 40% kan maken en zo enkele weken me daar mee bezig houden. Nu zit ik altijd zonder ben meer aant brouwen dan aant experimenteren. 

Dus nee jongens stoken is wel fijn wil het ene voordeel aan het ander koppelen .

Bedankt alvast want ja het is wel een investering en die Chinese pot kan ik niet verkopen (110 euro) want wil niemand in de zak zetten die moet aangepast worden het model is er fijne buizen in koper in koel bak geen slang van de douche zo chrome u kent wel. Die zorgen er ook vor dat alles zo stroef zit en je niet alles mooi op zijn plaats krijgt wat scheefstand oplevert overloop van kool bak. En nog meer water de keuken inloopt als de lek vd aansluiting koel bak met ketel. Wil fatsoenlijk werken misschien is het dat me stoort zo ja gemaakt voor weet ik wie erg onprofessioneel en ja van in de keuken en ook in een garage(auto's) kan deftig materiaal betere dingen maken en sneller klaar. Wil dus misschien in een semi profesioneel investeren daar ja wat kan ik verwachten van water distilator ( ja het kan maar niet voor gemaakt) en een chineze ketel waar er 5/10 modellen niet echt nog zelfs draaien zonder problemen met leke enz. Mijn vraag is is het voor mij de moeite dan wil ik dat geld investeren. Of moet ik van mijn mentaliteit af en blijven verder doen met vallen en opstaan omdat je zo pas stoken leert ?

Alvast bedankt Dries

 

Beantwoorden
driesv
Berichten: 71
Topic starter
(@driesv)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

dit doe ik het liefst logo maken en smaakjes maken 🙂

1620453303-IMG-20210207-WA0011.jpeg
Beantwoorden
driesv
Berichten: 71
Topic starter
(@driesv)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heb me dan deze meer lekvrije en gesloten koelbak gewaagd 😉

1620453507-s-l500.jpg
Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?