Meldingen
Alles wissen

Eerste keer stoken met T500 alambiek onzekerheden en vragen.

Pagina 1 / 2

Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo medestokerts,

Ik ben een redelijke beginner (wat klooien met zelfbouw keteltje) en heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe T500 met koperen alambiek gebruikt,
Ben er erg blij mee, heel mooi aparaat en Jan bedankt voor zeer snelle levering:) !!
Toch zit ik na gisteren met een paar vragen en wat gemengde gevoelens (kan ook komen door onervarenheid etc..)

wij hadden op onze vakantie in Oostenrijk van locale vrienden daar een vat met 30 Liter Wachauer abrikozen maische gekregen, reeds vergist.
Mede daarom, en omdat ik mijn hobby naar een iets grotere schaal dan mijn kleine zelfbouw ketel wilde trekken, een T500 aangeschaft.
Gisteren striprun gedaan, ik had mijn vermogensregelaar nog niet binnen dus alles maar op vol vemogen gedaan zoals de t500 bedoeld is.

Ik merkte dat de temperatuur op het hoogste punt al direct behoorlijk hoog was ca. 95 graden, en de uitstroom temperatuur van de alcohol ook.. ca. 37 tot 40 gaden, welliswaar met ongeveer 40% alcohol.
na ongeveer 2 liter begon het alcoholpercentage flink terug te lopen en heb eea opgevangen tot ongever 15%.

UIteindelijk na mengen van de striprun alcohol ongeveer 3 liter van 30% en een liter van 15% plus nog wat naloop van 10 tot 8%.

Ik had van tevoren een beetje zitten rekenen en had een veel hogere opbrengst verwacht uit 30 liter vergiste abrikozen (gemeten met vinometer ongeveer 10% alcohol).
Ik vraag me af heb ik de helft de atmosfeer ingeblazen doordat de condensator van de T500 niet voldoende koelt?? rook behoorlijk naar alcoholdamp tijdens stoken.
Ik heb een ruime stroom koud water direct uit de kraan door de koeler gejaagt en kreeg de uitstroom niet onder de 35graden (ontwerpfout??..)