Meldingen
Alles wissen

Eerste keer stoken met T500 alambiek onzekerheden en vragen.

Pagina 1 / 2

Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo medestokerts,

Ik ben een redelijke beginner (wat klooien met zelfbouw keteltje) en heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe T500 met koperen alambiek gebruikt,
Ben er erg blij mee, heel mooi aparaat en Jan bedankt voor zeer snelle levering:) !!
Toch zit ik na gisteren met een paar vragen en wat gemengde gevoelens (kan ook komen door onervarenheid etc..)

wij hadden op onze vakantie in Oostenrijk van locale vrienden daar een vat met 30 Liter Wachauer abrikozen maische gekregen, reeds vergist.
Mede daarom, en omdat ik mijn hobby naar een iets grotere schaal dan mijn kleine zelfbouw ketel wilde trekken, een T500 aangeschaft.
Gisteren striprun gedaan, ik had mijn vermogensregelaar nog niet binnen dus alles maar op vol vemogen gedaan zoals de t500 bedoeld is.

Ik merkte dat de temperatuur op het hoogste punt al direct behoorlijk hoog was ca. 95 graden, en de uitstroom temperatuur van de alcohol ook.. ca. 37 tot 40 gaden, welliswaar met ongeveer 40% alcohol.
na ongeveer 2 liter begon het alcoholpercentage flink terug te lopen en heb eea opgevangen tot ongever 15%.

UIteindelijk na mengen van de striprun alcohol ongeveer 3 liter van 30% en een liter van 15% plus nog wat naloop van 10 tot 8%.

Ik had van tevoren een beetje zitten rekenen en had een veel hogere opbrengst verwacht uit 30 liter vergiste abrikozen (gemeten met vinometer ongeveer 10% alcohol).
Ik vraag me af heb ik de helft de atmosfeer ingeblazen doordat de condensator van de T500 niet voldoende koelt?? rook behoorlijk naar alcoholdamp tijdens stoken.
Ik heb een ruime stroom koud water direct uit de kraan door de koeler gejaagt en kreeg de uitstroom niet onder de 35graden (ontwerpfout??..)

Ik heb inmiddels m'n oude spiraalkoeler ingekort en ga die in het vervolg gebruiken als een tweede (baat het niet dan schaadt het niet) "eind" koeler. Silicone slang past daar mooi op inmiddels.

Hebben meer gebruikers van de T500 met koperen helm hier "last" van??

Een laatse vraag die ik heb, ik heb nu dus ongeveer 5 liter van 20%, is dit voldoende volume voor de T500 om de spirit run te doen of denkt hij dan dat hij droogstaat,
zo ja kan ik dit nog verder verdunnen met water om een groter volume te krijgen?
De spirit run ga ik overgens met vermogensregelaar doen zodat ik m zachtjes kan stoken en dat hij niet vol staat te blazen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten,

Hein

Beantwoorden
27 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Of je de helft in de atmosfeer hebt geblazen weet ik niet maar wanneer de alcohol 37-40ºC is zou ik het koelwater wat harder laten stromen i.i.g.

Het minimum wat ze opgeven om te stoken is 10 liter maar ik geloof dat hier lieden zijn die daar onder gaan. Maar je kunt voor alle veiligheid alles aanlengen tot 10 liter.

Beantwoorden
Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Munckerik,

Ik had de waterkraan bijna vol open, lekte zelfs een beetje rond slangaansluiting, wellicht heeft t iets te maken gehad met het warme weer van afgelopen week, water in de leiding niet koud genoeg ofzo.

Nja ik zal de volgende keer mn extra koelspiraal erachter hangen voor de zekerheid, zodat alle alcohol mooi condenseert en rond de 20 graden uitstroomt.

Ik zal mn alcohol voor de spiritrun nog iets aanlengen om meer liters te krijgen zoals je aangeeft en kijk wel wat er gebeurd, ik wil hem het liefst niet te laag maken in percentage (10% voelt alsof de eerste stook voor niks is geweest), of maakt dit niet zoveel uit?

Ik hoop in ieder geval met de vermogensregelaar wat meer controle te hebben op de damptemperatuur en daarmee het percentage en verloop van de stook.

 

Bedankt!

 

Hein

 

 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo hein 

ik stook veel fruit met de T500 en een vermogensregelaar is wel nodig als je met de fruit bezig bent ik heb juist mijn laatste fruit van vorig jaar (1700l) verstookt maar die 4 liter is toch ok ! ik reken zonder suiker dus alleen fruit op 10% opbrengst

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dag Hein,

Met de vermogensregelaar heb je echt veel meer controlle over je hele proces. De alcohol komt er dan niet meer warm uit. Ik heb het voorrheen ook wel eens zo gedaan hoor, maar het niet kunnen regelen is natuurlijk lastig, en in dat geval is de condensor aan de korte kant om goed te kunnen koelen. Je zal zien dat het straks fantastisch gaat als je de vermogensregelaar binnen hebt.

De minimale hoeveelheid maakt niet zo heel veel uit. Als hij maar niet droogkookt en dat gebeurt met 5 liter niet. Maar verdun gerust voor de zekerheid ?

 

Beantwoorden
Berichten: 19
(@zonder_b)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb vorige week nog 5 liter van 30% overgehaald zonder problemen (met eveneens een nieuwe t500). De t500 heeft een droogkook beveiliging, dus eea zal niet zo snel kapot gaan.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

jan ja met de vermogensregelaar kun je fijn stoken maar duurt soms lang ik had 14l appelen peren snaps van 50% en daar 10l water bij gedaan om de 2e stook en ben nu al de 3e dag aan het stoken daar mee en zit op dit moment om 35% alcohol maar ik ga maar tot 25% en dan gat die uit maar ik heb dan wel een 10 liter om calvados te maken

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Jan, 

Ik ben zeer benieuwd naar het stoken met de regelaar ervoor. Zaterdag ga ik de spiritrun doen en zal m inderdaad nog iets verdunnen, maar fijn om te horen dat het op zich prima zou moeten lukken met ongeveer 5 liter in de T500.

En wellicht heb ik me van te voren te rijk gerekend qua opbrengst, ik dacht 30 liter maische, ongeveer 10%, is 3 liter 100%, is met voorloop naloop aftrek ca. 6 a 7 liter Schnaps van 40%.. maar dat is wellicht niet realistisch.. krijgt niet alles eruit etc..

Bedankt en groeten,

Hein

 

 

Beantwoorden
Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Klinkt goed, nogmaals blij dat 5 liter zonder problemen lukt. ik ga het zien vd week 😉

Beantwoorden
Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo Erik,

Dus bij fruit ongeveer 10% eindproduct in liters van de begin hoeveelheid maische, dus 25 liter fruit geeft na twee keer stoken ongeveer 2,5 liter schnaps van 40%. begrijp ik dat goed zo?..

Hein

 

 

Beantwoorden
Berichten: 1833
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb precies de zelfde ervaring, mijn inziens heb je bij gebruik van de koperdome echt een vermogensregelaar nodig(bij dit weer 50% vermogen voor striprun en 30% voor de spiritrun). En bij dit warme weer is mijn kraanwater ook niet zo koud, dus het koelen gaat wat moeilijker. Volgens de fabrikant moet er tenminste 10 liter in de boiler zitten. Bij minder vul ik dan ook altijd aan met warm water. Je berekening is zeker niet realistisch, je krijg niet alle alcohol uit je stookwijn en niet alle alcohol is bruikbaar. Ik denk dat je op de goede weg zit zeker voor de eerste keer.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hein, Zonder vermogensregelaar gaat het allemaal veel te hard. Met vermogensregelaar zul je zien dat alles veel beter te regelen is.

Succes, Groet, @ndré

Beantwoorden
Berichten: 46
 Hein
Topic starter
(@hein)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo,

Ik heb zaterdagochtend vroeg de boel opgestart, gebruik gemaakt van de vermogensregelaar en mn extra koeler. moet zeggen ging perfect. Ik had mn stooksel nog iets aangelengd tot een litertje of 6 en heb de boel heel langzaam en gecontroleerd kunnen stoken. 

Ben gestopt net onder de 20%, toen begon het zuur en muf te smaken, een mooie blend gemaakt met nog wat head & tail. Mn percentage was ongeveer 55%. Iets verdund met gedestileerd water (ook met de T500 gemaakt).

UIteindelijk iets meer dan twee liter schnaps van 41% kunnen maken met een zeer zachte fijne smaak waarin de abrikozen al goed naar voren kwamen. Nu de boel even een paar weken op de fles laten staan zodat het aroma mooi terug kan komen.

 

Groeten en bedankt voor alle tips.

Hein

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

mooi hein

Beantwoorden
Berichten: 1833
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hein, ik ben het met je eens dat de koeler die bij de koperdome hoort niet geweldig is. Ik heb vandaag voor de rumstrip mijn RVS koeler met 2 inch tri-clamp eens geprobeerd , en dat gaat een stuk beter. Was niet zo lastig wand ik had al overal tri-clamps op gezet. Ik stook nog steeds op 50% vermogen met een dun staaltje koelwater. Het koelwater komt er behoorlijk heet weer uit maar de alcohol 20 a 25 graden. En het stoken gaat ook wat sneller. Overigens, ik heb de adapter tri-clamp/schroefdraad niet met de moer in de koperdome vast gezet maar met een sok. Dan kan ik de Botanical (gin) basket in de sok schroeven.

Beantwoorden
3 Reacties
 Mick
(@mick)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 463

@rumo Als koud water de blauwe slang is en heet water de rode kun je hem beter andersom aansluiten, heb je nog wat minder water nodig.

Als je de kleuren andersom gebruikt dan kun je dit negeren natuurlijk.

Het zou kunnen dat de koeler zo groot is dat het in de praktijk niet uitmaakt maar in de praktijk werkt tegenstroom beter.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1833

@mick uiteraard, de rode slang is de aanvoer van koelwater en de blauwe de afvoer na koeling.

Ik heb trouwens tegenwoordig het kraantje in de afvoer zitten.

Beantwoorden
 Mick
(@mick)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 463

@rumo Zo zie je maar iedereen denkt anders. Voor mij is rood heet water, blauw koud water.

Is voor mij veel duidelijker maar iedereen is vrij natuurlijk om het anders te doen.

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?