Meldingen
Alles wissen

Eerste keer stoken met T500 alambiek onzekerheden en vragen.

Pagina 2 / 2

Berichten: 5
(@cosmos)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo, Gerdy hier. Ik heb dit weekend ook voor de eerste keer gestookt met de koperdome in combinatie met de T500. Het ging me allemaal wat snel. Temperatuur van 95°. Men stelt een waterflow van 2,5l per min. voor. Ik haalde een 2,2l per minuut. Wat ik behoorlijk veel vind naar verbruik toe. Kan iemand me wat meer vertellen over de vermogensregelaar? Kan deze me helpen? Dank op voorhand.

 

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Goed idee die koeler op de koperen helm. Waar heb je die gekocht?

 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo

 maar met de copperdome kan je best een vermogensregelaar gebruiken 

ik heb een vat van 120l met koelwater staan en met de reflux wordt die redelijk warm(het water)en en met de copperdome stel ik die op(vermogensregelaar) 25% vermogen en dat water wordt niet warm dus kan je op water ook sparen

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 5
(@cosmos)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Drankje evds3.

sorry maar ik ben een leek en zie het niet echt voor me...

waar en hoe sluit ik de vermogensregelaar aan?

dank je.

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Cosmos, er is best veel te vinden op het forum omtrent gebruik vermogensregelaar T500. Een echte aanrader zelfs. Je sluit hem gemakkelijk aan.
Check: https://www.stookforum.nl/thread/is-dit-war-voor-t500-vermogensregelaar/

Of https://www.stookforum.nl/search-threads/vermogensregelaar

 

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Lege boterkuipjes vullen met water voor in de vriezer, mocht je koelwater plots oplopen en heb je geen mogelijkheid bv de aanvoer van koelwater op te hogen of heb je geen afvoer door een verstopping in een slang, kun je simpelweg altijd snel koelen. Zou het geen hele stook doen, maar het kan een mooi hulpmiddel zijn voor correcties.

Beantwoorden
Berichten: 1828
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Beantwoorden
Berichten: 9
(@hasselaar)
Active Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Hoi allemaal, T 5oo aangeschaft en ongeduldig natuurlijk , wat is de max hoeveelheid in de t500 ? Dacht vaten v 30l te gebruiken om te fermenteren. Is dit genoeg of liever wat groter ivm gebubbel ? 

Beantwoorden
2 Reacties
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@hasselaar Max volume is 25L. Minder kan er ook in

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@hasselaar een vat van 30 liter is voldoende. Vul het met 25 liter suikerwash en na fermentatie hevel je ong 24 liter over in een andere om verder te bezinken (een 24 u).

In de T500 gaan 25 liter, dus prima voor een eerste stook.

Vertrek van 6 kg suiker in 10 liter warm water. Je kan het ook inverteren door het gedurende een 45 min te laten pruttelen met citroenzuur.

Laten afkoelen en aanlengen tot 25 liter @ 25 graden. Dan gistvoeding (DAP) en enkele fijngestampte multivitamine tabletten er bij en 70 tot 100 gr bakkersgist.

Na 3 tot 5 weken is het geheel uitgegist en kan je overhevelen en stoken.

Beantwoorden
Pagina 2 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?