Meldingen
Alles wissen

Help mij de knoop door te hakken Alambiek of T500

Pagina 1 / 4

Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,

Graag zou ik willen beginnen met het stoken van alcohol. Maar nu zit ik gigantisch te twijfelen tussen een alambiek en een T500. 
Nu heb ik uiteraard heel veel informatie kunnen vinden op dit forum (daarvoor mijn dank).

Graag zou ik zelf alcohol willen stoken voor het maken van vodka met eventueel een smaak eraan en likeuren. Nu lees ik toch veel over de T500 maar nu is mijn vraag moet je hier de alcohol ook een tweede stook mee doen of is 1 voldoende? Of gebruik je een koolfilter om de nare bijsmaak weg te krijgen?

Wat raden jullie mij aan om te kopen? Een alambiek of een T500?

Zie graag de reacties komen 🙂 

Beantwoorden
58 reacties
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Het meest efficiënt is de t500, je haalt eruit wat erin zit. Wil je prutsen doe het middeleeuws met een alambiek. Geschikt voor vrijgezellen die niets anders te doen hebben. lekker tutten met je ketel. In plaats een lekkere deerne dronken te voeren met fantastische limoncello om daarna te nemen waar je recht op hebt. 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Keuze is simpel voor alcohol voldoet een T500 .
wil je op smaak werken moet je geen compromis doen en een alambiek of alquitara nemen .
Wil je beide aspecte zal je moeten gaan voor beide apparaten aan te schaffen .
Ook al zal je met een alambiek op de t500 redelijke drankjes kunnen maken zal je nooit de kwaliteit kunnen krijgen als de andere ketels die daar voor zijn gemaakt .

hoewel je kunt met een alquitara en wat meer vaardigheden ook prima hoge alcoholen maken .
( Zie filmpje " alquitara door de 90% )

Voor compleet te werken hen je meerdere ketels nodig..

Daarnaast wil je iets dat je jaren lang plezier van wil hebben zijn ketels als alambiek en alquitara meest betrouwbaar .
Kunnen de kleinkinderen nog plezier van hebben .
Electronica heeft beperkte levensduur en is storings gevoeliger ..

Wil je echt voor maximale smaak gaan zal de charantaise de beste keuze zijn .
( Alambieks , alquitara ,koper whiskey ketels en charantaise vind je ook in professionele wereld in diverse groote . Ketels als grainfather ,t500 , brouwmeister zijn echt meer de hobbyist apparaten )

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Alambiek kun je ook prima zuiver mee stoken. Vergt enkel wat ervaring, maar is heel goed te doen. Daarnaast heeft een alambiek zo veel meer 'features', troebele wijnen verstoken, pulp, kruiden, je kunt het altijd anders inrichten naar wens. Met een kookplaat met vermogensregelaar, of gaspit is alles goed stuurbaar.
Je ontwikkeld een vaardigheid en dat geeft heel veel voldoening. Je zult bij je ketel moeten blijven, waardoor je deel uitmaakt van het proces. Letten op geluid, op smaak, temperatuur van de brug, koelwater. Lijkt uitdagend, is het ook wel een beetje, maar je bent in no-time vertrokken. Daarnaast is dat koper (zeker wanneer je een nieuwe aanschaft) een ware geilheid voor het oog, lijkt op alles behalve een centrifuge voor de was te drogen.

Ik vind de t500 een beetje een ordinaire ketel, je mikt er wat (heldere!) stookwijn in en dat ding doet de rest, je hebt geen idee wat er allemaal gebeurt. Je krijgt wel een mooie alcohol, maar wat mij betreft is daar alles mee gezegd. En idd alles wat digitaal is is storingsgevoelig en in mijn handen vervloekt. Een goede zonnewind, en mijn alcohol blijft vloeien.

Lummel is overtuigd van zijn gelijk (hoe ironisch), maar zoals de naam doet vermoeden...
Ik geloof ten zeerste dat hij een heerlijke limoncello maakt. Alle respect voor. Maar het is geen ambachtelijke traditionele drank zoals de orginele.
Dus als je daar geen moeite mee hebt dan is een t500 een superding, en zeg ik zeker doen.

Robbert, niet helemaal eens met je stelling, ik vind juist een alambiek een hobbyding. Al die computergestuurde apparaten zijn in mijn ogen meer voor professionals die het te doen is om snel geld maken en safe spelen. Ik hou er juist wel van dat het lot van m'n stookwijn en het stoken ervan in mijn handen ligt. Er kan en mag wel eens wat mis gaan, daar leer je juist van.

"Het is de weg die je aflegd, niet je bestemming, dat telt" zei een of andere hippy uit Verweggistan eens, maar ben het persoonlijk wel mee eens.

@Lummel, Een alambiek is een van mijn reddingen geweest in depressie, waar een t500 mij de dood in had gejaagd. Dus als je dat kinderachtig comentaar van "vrijgezellen die niets anders te doen hebben" voor je wilt houden, graag.

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Roffel heeft dankzij de fijnere en minder fijnere bewoording meteen geleerd dat een aantal dingen op dit forum gevoelig liggen, type ketels en de andere is wat we wel of niet een Whisky mogen noemen.

De algemene lijn die je kunt trekken uit de meningen verkondigd is dat beide ketels hun voor- en nadelen hebben. De alambiek is veelzijdiger en de T500 is gemakkelijker. Afhankelijk van het type stoker dat je bent zul je een keuze moeten maken, de vraag is ook of je meteen voor 96% procent alcohol wilt gaan of met iets lager (~ 80 a 90%) ook volstaat. Volstaat wat lager dan zou ik de Alambiek aanraden omdat er een tijd kan komen waarbij je uitstapjes richting andere dranken (denk aan rum of whisky) wilt maken. 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Pikketanus de hobby alambiekjes , alquitara's en whiskey ketels zijn nagenoeg identiek aan grote professionele ketel .
in Portugal vind je alquitara's waar waterreservoir een verdieping is .
In mediterrane landen , Indonesië en midden oosten alambieks waarin je staande kunt drinken .

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Touché daar heb je een punt, maar ik neem aan dat het mouten (omscheppen van graan) en brouwen (roeren en temperatuur) niet veel meer met de hand gebeurt.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Pikketanus er zijn nog mouterijen die scheppen en harken op de hand . In Rye , essex en ascot vind je er een aantal .Ook Brouwen gebeurt nog wel hand matig en tegenwoordig ook nog wel bij kleinere bedrijven in ketels met een roerwerkje met spindel in midden met twee "lepels " . Met ketting en hand zwengel alles Onder het mom van traditioneel .
ja des te groter ze worden des te meer geautomatiseerd wordt .
Maar er zijn zeker in de wereld van Whiskey's ook bedrijfjes die uitsluitend traditioneel gemaakt product in toelevering accepteren of zelf stoïcijns zelf in productie om hun kwaliteit te houden niet veranderen

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb hier net voor de 2e keer vanavond een hoop offtopic spul gedelete. Laten we nu on topic blijven. Dit kost mij een hoop tijd en de topicstarter heeft er niets aan.

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Gelukkig bestaat het ambacht nog, 'kleinschalig' weliswaar en een hand vol maar toch. Heb wel medelijden met de werknemers?

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Toch moet ik zeggen dat ik het best wel gezellig vond. Wellicht als enige maar misschien ook niet. proost! 

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Waar is de crew als je ze nodig hebt. Persoonlijk is de T500, Graanvader endergelijke perfect voor een goede alcohol. Maar met een alambiek, proef je meer smaak, heb je de rustige stook, en de liefde voor het product is ook een positief ding. En als ik aan het stoken ben met alambiek , dan wordt ik niet gestoord door de vrouw des huizes. (Vrijgezellig als je even alleen wil zijn) We hebben natuurlijk niet allemaal een Lummelientje in huis, die ons laat dat we de baas zijn. 😉 Persoonlijk kies ik voor de alambiek voor pure smaak, de graanvader om te maïschen bij bier, maar kan ook perfect bij graan voor Jenever, wiskie etc.. (De baas vind dat ook beter, in plaats van in de keuken) Het destilleren met 100% koper heeft toch de voorkeur, maar voor puur alcohol verkies ik de electronica.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Waar is de crew als je ze nodig hebt.

Volgens mij is de crew bezig,. Zij gefrustreerd want niks gaat soepel in de IT, dat weet ik. En wij worden steeds meer dronken en ze zien daar de humor op dit moment niet van in. Komt wel weer. 

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heel veel dingen gelezen maar wat zouden jullie mij aanraden aangezien ik eigenlijk alleen vodka met een smaak wil maken en likeuren? Want moet je de alcohol die je uit de T500 haalt nog een keer stoken? En zelf drink ik eigenlijk geen whiskey of rum dus dat hoef ik er niet mee toe doen. 

Zie graag jullie advies 🙂

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Elke basis beslag voor schone alcohol moet in wat voor ketel ook meerdere keren overgehaald worden .
Voor vodka gebruik je een granen beslag of een knollen / aardappelen beslag .
Vodka wordt minimaal 3 x overgehaald . Vaak zelfs 5 x .

Beantwoorden
Pagina 1 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?