Meldingen
Alles wissen

Help mij de knoop door te hakken Alambiek of T500

Pagina 2 / 4

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik denk dat je op je persoonlijke voorkeur af moet gaan.
Beide ketels doen hetzelfde. Distilleren.
Ga je voor smaak dmv koperbinding is de koperen ketel een optie.
Wil je een bedrijfszekere  multifunctionele machine die uitbreidbaar is,
met controle indicatoren, ga je voor de T500.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wodka moet toch een zo neutraal mogelijke smaak hebben? Dan is de t500 de beste keus, ook voor likeuren trouwens. Beter is nog de Grainfather maar dan heb je een andere prijsklasse. Ik ga binnenkort wodka maken met graan. Zal een paar foto's posten. 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Iedereen is hier enthousiast over de T-500, ik wat minder.

Ik heb een bokabob in bestelling staan die ik op de T-500 boiler ga zetten met tri-clamps.

Misschien is er bij ons wat meer variabele waterdruk maar de koelwatertemperatuur kreeg ik nooit stabiel. Ook is de kolom aan de korte kant. Stabiliseren (een tijdje laten refluxen zonder afname) is ook lastig.

Als je er een koopt zou ik ook SPP vulling kopen, dat zal hem wat beter laten werken.

 

De condenser die bij de koperen hoed zit is naar mijn mening gewoon te klein. Met strippen regelmatig warm distillaat terwijl het uitgaande koelwater net lauw is.

Het werkt allemaal maar ik ben aan het upgraden.

 

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Roffel,

Met een (koperen) fractioneer kolom (van +- een meter lang) - gevuld met RVS sponjes - stook je in 1 keer zuivere alcohol. Geen gedoe met koolfilters. 1 Keer stoken is dan genoeg. Kun je ook een simpele turbo gist gebruiken (wat met een potstill niet aan te bevelen is).

Prima om vodka en likeurtjes mee te maken.

Als je je afvraagt waarom er bij de brouwwinkels zoveel turbo gist verkocht wordt, terwijl dat uit een potstill niet lekker is (nou ja misschien na een paar keer stoken en filteren)  .... de stokers met een fractioneer kolom kunnen je dat vertellen.

(Zonder pakking in de kolom kun je er hetzelfde mee als met een potstill.)

Heel veel Vodka's worden trouwens van productiealcohol gemaakt en met 'een smaakje' op smaak gebracht. Tuurlijk zijn er ook vodka's die van graan gemaakt worden. Er zijn fijnproevers die beweren dat ze dat verschil er meteen uit halen - ik zelf behoor niet tot die groep.

Echter ... het verschil tussen een graan alcohol uit een potstill , en suiker alcohol uit een fractioneer kolom, is natuurlijk wel enorm. 

 

Dus .. als je een niet (zogenaamd) ambachtelijke ketel geen probleem vindt en op een makkelijke manier heel zuivere alcohol wil stoken ...

Oh ja ... als wil weten hoe de smaak van het eindproduct is, stuur ik je graag een monster op. Uiteindelijk bepaal je zelf of de kwaliteit voldoet aan  je verwachting.

Groet,

Rik.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

(Zonder pakking in de kolom kun je er hetzelfde mee als met een potstill.)

Groet,

Rik.

En dat is nog waar ook. 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik had deze aflevering al een keer gezien, maar wat die Russen doen is niet waar. Van suiker is het veel te scherp. Je moet het echt met granen doen voor het mondgevoel. en inderdaad 3 keer stoken. Ik heb het wel eens 5 keer gedaan maar dat verschil is nauwelijks te proeven. Van de eerste na de 2e keer en zelfs de derde keer wel, veel zachter. Kortom, graan dus en ik lust graag wodka en ik weet de Finlandia, Absolut, Wyberowa en Stolichnia te herkennen. Zei de bluffert. en dat zijn niet de slechtste. 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi Roffel,

Met een (koperen) fractioneer kolom (van +- een meter lang) - gevuld met RVS sponjes - stook je in 1 keer zuivere alcohol.

Vul hem met SPP en het gaat nog een stuk beter!

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik had deze aflevering al een keer gezien, maar wat die Russen doen is niet waar. Van suiker is het veel te scherp. Je moet het echt met granen doen voor het mondgevoel. en inderdaad 3 keer stoken. Ik heb het wel eens 5 keer gedaan maar dat verschil is nauwelijks te proeven. Van de eerste na de 2e keer en zelfs de derde keer wel, veel zachter. Kortom, graan dus en ik lust graag wodka en ik weet de Finlandia, Absolut, Wyberowa en Stolichnia te herkennen. Zei de bluffert. en dat zijn niet de slechtste. 

Inmiddels de aflevering afgekeken voor de 2e keer. Leuk gemaakt maar dit is echt onzin. dat de klant belazerd wordt geloof ik maar dit is echt totale onzin. Van suiker maak je geen wodka. Je krijgt een heel ander (scherp) product. 

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dat suiker een scherp product oplevert is wel een beetje het adagium op dit forum. Toch wordt veel productie alcohol gemaakt uit suiker. Een jenever van graan gestookt (met potstill) vindt ik zelf ook lekkerder dan de alcohol uit de fractioneerkolom. Haal ik die laatste nog een keer over met wat granen er in, dan is de smaak al heel anders. Wat suiker of caramel er bij en....prima te drinken.
Wanneer ik een graanmash door de fractioneer kolom haal is de alcohol trouwens ook smaakloos.
De vraag van Roffel gaat over vodka (evt. met smaakje) en likeur. Wanneer je dat niet met alcohol van suiker wil maken is dat natuurlijk prima, maar er is ook grote groep die een jenevertje van een tientje per fles drinkt - en dat nog lekker vindt ook.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

heb ooit om mijn eigen wodka te testen deze fles gekocht. Kost tie. Tientje? Als ik hem al ruik word ik al onpasselijk. Zelfde met goedkope jenever. Al is jenever geen drankje voor mij. Maar de goedkope rotzooi. Echt niet. Dan ben ik direct alcoholist af. En dit meen ik serieus.

Beantwoorden
Berichten: 40
(@duiker)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Kies voor de alambiek om smaakrijke producten te maken. Voor koffie is de T500 wel geschikt. Voor neutraal neem je een kolom gevuld met SPP.

 

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Je ziet zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Bedenk als je van de T500 overgaat naar Alambiek, krijg je een andere kijk op stoken. Ben je een persoon die steeds hetzelfde resultaat verwacht, dan is de T500 een zegen. Hou je van zowel positieve als negatieve verrassingen, dan is het koper je vriend. Voor likeuren, (alcohol en nadien aparte smaak toevoeging) T500, voor smaak-stook, koper. Het draait er dus vooral om , ben je een stoker voor de drank, of voor de verrassende smaken. Beide zijn beter dan de winkeldranken.

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Oke top, hoeveel gram SPP vulling past erin?

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo Rik,

Bedankt voor de informatie en is de vodka die je maakt van suiker nou echt scherp of kan je hem verzachten als je hem een paar keer overhaald? Want ik zit toch echt te denken om een T500 aan te schaffen. Maar als de vodka uit de T500 niet echt lekker is zit ik alweer te twijfelen...

En waar zit u mee te stoken? En ik zou graag een monster willen proeven van u als dat mogelijk is.

Groeten,

Rolf

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo William,

Ik zou gewoon heel graag willen weten wat ik het beste kan nemen. Want nu lees ik hier ook dat als je vodka maakt van suiker dat er een scherpe smaak aan zit en daardoor zie ik de bomen door het bos niet meer op het moment.

Groeten,

Rolf

Beantwoorden
Pagina 2 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?