Meldingen
Alles wissen

Keuze Copperdome op t500 of kleine ketel


Berichten: 132
Topic starter
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het alcohol stoken met de T500 gaat prima, kom niet verder dan veel limochello maken en nog wat andere drankjes middels marcereren. Limochello het meest, alle kennissen drinken mee 🙂 

 

Nu wil ik ook wel eens wat anders dan het macereren en iets stoken waar de smaakjes mee overgaan. Volgens mij kan dat door een copperdome aan te schaffen of een ander keteltje of is het en en.... Op stook tv staat een filmpje met de striprun van een meloen stookwijn wat later in een klein keteltje nog een keer gestookt wordt spirit run.

Moet dat altijd zo of kan het ook anders?

Door de hoeveelheid aan informatie loop ik vast en zie ik soms door de bomen het niet meer 😉 Ik zit ook net als misschien velen als beginner (zo zie ik mezelf nog steeds) te springen om een workschop, daar wissel je makkelijker en meer info uit en niet onbelangrijk je kunt proeven en zien of vragen hoe je dat resultaat verkrijgt. 

 

Wat zouden jullie aanschaffen als je een keus MOET maken en waarom? 

 

Ik zou graag eens bijv. de melasse willen vergisten en stoken. Maar ook stookwijn van appels, peren en druiven verstoken.....

En ook ben ik al ergens tegengekomen dat iemand van een doofpot een klein "keteltje" had gemaakt. Kan dat opboksen tegen de ketels die bij stookwinkel te koop zijn of boet je heeeel veel in op smaak? Sorry Jan 🙂 ik denk dit te kunnen velmelden omdat ik dat ook hier op het forum heb gezien 😉 wil je niet je handel afnemen natuurlijk en anders haal je het maar weg, geen probleem.

 

Lang verhaal kort.......wat het best te kopen en waarom? Ervaringen meer dan welkom.....

 

Laat maar "horen" en alvast bedankt

 

 

 

 

Beantwoorden
6 reacties
1 Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1828

@ronnor, helaas een makkelijk en eenduidig antwoord is er niet(maar ik denk dat je dat zelf ook al vermoede). Wat wil je stoken, hoe veel wil je stoken, hoe vaak wil je stoken, waar wil je stoken en wil je kopen of wil je zelf maken. Hoe langer je met deze hobby bezig bent hoe meer verschillende ketels je wil hebben. Als je nog niet precies weet wat je wil en je wil niet zelf maken, dan is een T500 met koper dome een goed begin. Het blijf een compromis maar je kunt er voldoende resultaat mee behalen. Ik heb zelf een paar ketels en de T500 boiler met koper dome werkt prima in mijn keuken.

Met een zelf gemaakte ketel is het ook heel goed mogelijk om een goed resultaat te halen, en ik denk dat Jan daar geen moeite mee heeft als je daar over vraagt. Hij spreekt juist vaak zijn bewondering uit over dit soort projecten.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1155
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Ronnor,

zelf heb ik een T500 met koperen helm.

Hiermee maak ik van alles lekkers, Whisky, calvados cognac, armagnac, rum, enz.

natuurlijk kun je met een volledig koperen ketel (nog)meer smaak overhouden, het is maar net wat je wilt.

Groet, @ndré😎🥃

Beantwoorden
Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heb voor dezelfde keuze gestaan en ga binnenkort een melasse en een roggebrood  vergisting wegstoken in m'n T500 met koperkop en liebig.

 

db

Beantwoorden
Theresa
Berichten: 307
(@theresa)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Voor meer smaak zou ik wel weer kiezen voor een aparte koperen ketel .

ik heb een t500 met alambiek die vanwege toch wat tegenvallen ik heb laten ombouwen . Hierna was de smaak wonderlijk zéér verbetert . Toch heb ik een vengeance still erbij gekocht . Nu na vijf stookje daarmee is deze ketel toch winnaar . De T500 met de al de  aanpassingen is goed hoor maar ik kan nu ook volut stoken zonder aanbranden en makkelijker in gebruik . 
Ik ga zodra de pruimen er zijn ook met de vengeance still stoken gebruiken . De t500 kan dan de bij stook doen . 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1155

@theresa

zou je mij nog een foto van de verbouwde (alambiek) helm willen sturen?

alvast bedankt.

Groet, @ndré😎🥃

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb ze allebei. De helm voor de GF in mijn geval (vergelijkbaar met de T500) , en een 10 liter ketel van koper.

 

Die laatste staat erg mooi te zijn op de plank, want sinds ik die GF met helm heb, heb ik hem niet meer gebruikt.... 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?