Meldingen
Alles wissen

Schoonmaken T-500


mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo Medestokers.

Vorige week heb ik een 2de striprun gedaan met mijn T-500. Nu had ik de zadels al een keer gereinigd en vond het nu ook weer tijd om alles eens schoon te maken. Kolom geleegd en een oplossing van citroensap en zout in de kolom gegoten. Dit een kleine 2 uur laten staan. Het koelspiraal wat je kunt zien zitten was behoorlijk zwart/donker. Toen alles eruit gegoten en tot mijn verbazing kwam er blauwe vloeistof uit. Het koper wat in de kolom zit was dus zeker toe om gereinigd te worden. na nog een paar keer grondig doorspoelen zag het er weer mooi schoon uit. Vanavond de schone zadels er weer in met de rvs ringen. en hopelijk dit weekend een spirit run te doen met 6 liter 92%. Zal naar verwachting dit aanvullen met 10 liter kraanwater. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Groet Maurice.

Beantwoorden
4 reacties
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Het zuur in combinatie met koper zogt sowieso snel voor een blauwe kleur. Je hoeft dit niet vaak te doen hoor. Als je zuur gebruikt zal je het steeds vaker moeten doen om het schoon te houden. Het zuur tast het koper iedere keer een beetje aan. Als het groen is kun je reinigen, maar een donkere kleur is normaal. Ik meen dat Still Spirits aanraad na 20x stoken de zadels een te reinigen.

 

Verder gewoon spoelen met leidingwater, dat is voldoende.

 

 

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Oke bedankt voor je antwoord. 

Beantwoorden
Berichten: 66
(@jaapjanjoost)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik zou bij de t500 niet met zuur werken. De top van de kolom is kunststof en er zitten ook een paar o-ringen in. Je weet niet wat het effect van zuur is op die materialen.

De rvs zadels in de vaatwasser. In een vergiet met een bord erop. De koperen zadels in een jampotje met azijn en een theelepel zout. Goed schudden, uurtje laten staan en heel, heel goed afspoelen.

Vind je dat de kolom toch schoon moet, gewoon een simpele sugarwash erdoor stoken en die niet drinken.

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

bedankt voor je antwoord Jaapjanjoost. 

😀

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?