Meldingen
Alles wissen

Still Spirits Turbo T500 copper dome top: black soot


Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

De copper dome en de koperen zwanehals zijn beide aan de binnenkant bedekt met een zwarte "fijne-roet" laag: als er met de vinger over wordt gewreven dan is die helemaal zwart, het zwart geöxideerd laagje blijft, reinigen met "Puro Oxi" op een zachte doek helpt met de koperen dome maar in de zwanehals geraak ik niet (te nauw).

Heet water (5 liter met +/-300g citroenzuur) helpt dan weer om de overblijvende zwarte oxidatie binnen de koperen dome te verwijderen maar opnieuw ook hier: geen toegang tot de binnenkant van de zwanehals.

Heeft iemand enige ervaring met dit soort vervuiling (heb enkel frambozenschnapps, rum en vijgenschnapps gestookt), en of mijn "behandeling" wel correct is en/of hoe verder met de zwanehals?

Beantwoorden
3 reacties
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wanneer het een zwarte oxidatie achtige laag is komt het waarschijnlijk door de galvanische werking tussen het rvs en koper .
Het zwarte weghalen kun het beste met een sterk zuur .

RVS , koper een zuur en statische elektriciteit verergert de galvanische werking tussen verschillende metalen
Kijk of jou aarding goed is .

Beantwoorden
Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Aarding is ok, en de koperen dome is geïsoleerd van de ketel met silicone rubberen band.

Welk zuur? Welke concentratie? En hoe in de bochten van de zwanehals geraken?

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zelf gebruik ik zoutzuur 30% en spoel na met natrium hydroxide wanneer iets flink vuil is .
Je zet de zwanen hals dicht met rubber stop aan een kan en op zijn kop Vullen .

Als je zeker weet dat het zwarte oxidatie is toch even nakijken wat oorzaak is .
Ook Als de metalen elkaar niet raken maar naast elkaar liggen en er is voldoelde damp dichtheid kunnen ze elkaar aantasten Wanneer zuur en statische elektriciteit aanwezig is .

(Een elektrisch apparaat zal sneller problemen met galvanische oxidatie hebben dan een gas gestookt )

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?