Meldingen
Alles wissen

T500 Kolom verlengen?

Pagina 1 / 2

Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Als ik de kolom van de T500 verleng met 20 tot 50 cm en deze vul met RVS zadels zou ik dan op een hoger alcohol percentage uitkomen? Hogere kolom geeft toch zuiverder alcohol?

Beantwoorden
27 reacties
McCorner
Berichten: 474
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Voor zover mijn theoretische kennis reikt kan je zonder gebruik te maken van chemische middelen of vacuum-techniek niet hoger komen dan 96%. Voor een schamele 4% winst zou je een systeem dat ontworpen is op balans tussen hoogte, koelwater-doorstroom en vulling gaan aanpassen. Ik denk dat er dan meer winst is te halen (qua zuiverheid van het eindresultaat) aan de andere kant van het proces: De fermentatie.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik denk dat dat kan lukken, op de 96% wordt waarschijnlijk lastig.

Om goede alcohol te krijgen is het ook belangrijk dat je eerst stabiliseert: Een tijdje zoveel refluxen dat er niks uit komt, dus bv met je uitgaande koelwater ondr de 50 °C zitten zodat de voorloop/heads er echt in het begin uitkomen ipv door je hele run.

De zadels vervangen door SPP zal ook een positieve invloed hebben, zelfs zonder verlengen.

Zelf ga ik overstappen naar LM (bokabob als je wil zoeken) ipv CM (T500). Hoger % betekent meer troep in je ketel laten dus helpt wel (maar als je een slechte fermentatie had trek je dat er niet mee recht).

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Kolom verlengen betekent ook andere warme beheer en koeling .
Je zult dus meer moeten aanpassen .
Ik weet niet wat percentage je haalt maar zonder extra toevoeging is 96 max .
Daarnaast wanneer je 92 % zou stoken is al hoog genoeg.
Het is uiteindelijk maar een paar toepassingen waarvoor je hoog percentage gebruikt .
Meer dan 90 % van de recepten heb je zulke hoge percentages niet nodig .
En alcohol kan bij 2 voudig overhalen al zeer neutraal zijn mits je de juiste kwaliteit basis producten gebruikt.

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

meer troep in de ketel laten en zuiverder product is waar het mij om gaat. niet zozeer die paar procent meer. wat is SPP?

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Het gaat met niet eens om die paar procent meer aan alcohol. Maar een zuiverder product wat ik er uit krijg.  

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ik ben uiteraard ook aan het kijken naar de basis en aan het experimenteren met verschillende gisten. zefls na 2 keer heb ik aan een deel een vies luchtje. 

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

eerder starten met refluxen ga ik zeker proberen. ook heb ik een vermogensregelaar besteld. hopelijk kan ik het dan nog wat beter beheersen. ik heb gegoogled op SPP kom echter niets tegen.

 

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ik wilde eigenlijk heel simpel de buis verlengen zadels erin. op dat gedeelte niets aan passen mbt koeling.

Beantwoorden
Berichten: 579
(@stierke)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Google eens op spiral prismatic packing

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Vies luchtjes en smaakjes kunnen komen door foute stook temperatuur , fout koelen op kolom , foute scheidingen maken , te snel stoken , te traag stoken , slechte vergisting , slechte voor bereiding , fouten in gebruikte grondstoffen , mindere kwaliteit grondstoffen , fout ph ,.
Aan een ketel mag het niet liggen Of je nu stookt met een alquitara , alambiek ,glas of een t500 . ( Of zelfs een omgebouwde snelkookpan of pispot ) overal kun je mee een hoogpercentage schone alcohol maken . De ene stook je het in een keer en een ander 2 of 3
Dus als jou t500 niet defect is hoef je kolom niet verlengen .

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

hebben jullie hier al ervaring mee? gaat het alleen sneller of komt er ook een zuiverder product uit?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Er zijn mensen op dit forum die hierover verslag hebben gedaan, en erg enthousiast waren. Zorg ook dat je bij iedere stook je kolom schoonmaakt, en niet gelijk de alcohol eruit laat komen, maar eerst 20 minuten vol het koelwater er doorheen laat  lopen, dan stijgen de vieze luchtje naar de top van je kolom en komen er dan als eerst uit. (zoek op : (equilibrium) en natuurlijk cuts maken.

 

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb een T500 gehad en stook nu met een poolse ketel, maar kan in 1x naar 96%. Nu merkte ik wel dat als ik eerst 3 stripruns doe en daarna 1 fijnstook het resultaat veel beter is dan direct een fijnstook. 

Raad je aan het eens 2x door de T500 te halen 😉

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?