Meldingen
Alles wissen

T500 Kolom verlengen?

Pagina 2 / 2

Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Heb je al eens RVS pannensponsjes geprobeerd als pakking?

(wel eerst de sponjes goed vetvrij en schoonmaken)

 

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

dat is een goeie, komende keer zal ik het water er langer door heen laten lopen.  Ik zal ook op het forum eens zoeken op je omschrijving. Thanks

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

al gedaan, en eerste deel (ca. 1 liter) blijft naar spiritus ruiken.

Beantwoorden
Berichten: 29
Topic starter
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

nee dat is nieuw voor mij. alle  rvs dan vervangen door die sponsjes of slechts een gedeelte? heb jij hier ervaring mee?

 

Beantwoorden
Jac
Berichten: 71
 Jac
(@jac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beste Willie, wat je veronderstelt klopt. Je ziet in de procesindustrie soms zeer lange en dunne distillatie kolommen. Maar die hebben dan schotels. Hoe meer schotels in zo’n kolom hoe beter de scheiding maar dan moet er ook meer warmte worden toegevoerd worden en is er meer reflux nodig.

De T500 heeft een gepakte kolom. Er wordt gesproken over rvs zadels maar feitelijk zijn het rvs Rashig ringen en in de top van de kolom zitten koperen zadels.Die gepakte kolommen worden ook in de industrie gebruikt als vervanging van de schotels om reden dat de kolom niet zo hoog gemaakt hoeft te worden en toch dezelfde werking of nog beter fractioneert dan een kolom met schotels. 
De T500 heeft een interne reflux die ontstaat doordat door de kolom met rashig ringen de koelwaterleiding loopt. Als je de kolom gaat verlengen zal de scheiding inderdaad beter worden. Hiervoor heb je meer warmte voor nodig en als gevolg daarvan moet je het koelwater iets verder openen om de ca 60 graden te kunnen houden. Hou in de gaten dat nooit de 100%  zuivere  methanol bereikt kan worden. Maar waarom ook? Die 92% is toch eigenlijk ook prachtig toch?

 

Groet, Jac

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

De kolom die ik gebruik is een 54 mm koperen buis van ruim een meter lang, volledig gevuld met RVS sponsjes. Het percentage is dan altijd +95 procent.
Het is wel belangrijk dat er nog koper in het damppad zit.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb altijd gelezen dat het iets anders werkt:

- De hoogte van je kolom (samen met de pakking, SPP is een stuk beter dan sponsjes) bepaalt de scheiding (minder reflux nodig om dezelfde scheiding te halen of meer scheiding bij dezelfde reflux)

- De diameter van de kolom bepaalt de snelheid waarmee je kunt stoken (en ook het vermogen dat je nodig hebt.

Het wordt wel aangeraden om de kolom te isoleren, anders zou je inderdaad meer vermogen nodig hebben bij een langere kolom.

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

klopt, blijf je houden.

Hier hielp het door de waterkraan koeling te vervangen door een auarium pomp, een 150L vat en een labvoeding. Zo nauwkeurig regelen dat je rond de 95% zit.

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Het verschil in efficiëntie tussen SPP en RVS sponsjes is niet zo groot. De HETP waarden kun je terugvinden op homedistiller.org
De prijs daarentegen...,

Het isoleren van de kolom heeft als functie het equilibrium te behouden tijdens het stoken.
Dat zorgt er voor dat je binnen 0,1 graad Celsius je product opvangt.

Beantwoorden
Jac
Berichten: 71
 Jac
(@jac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hi Mick, Rik,

Het lijkt erop dat jullie misschien een andere vulling hebt in de T500 dan ik. Ik vind dat wel interessant om eens na te lezen op de link die je geeft, Rik. Bedankt hiervoor.
In elk geval kan de ene vulling een beter contact tussen damp en vloeistof geven. En dat contact tussen damp en vloeistof maakt dat er een scheiding plaatsvinden tussen water en methanol. Ik denk dat je zelf wel ontdekt hebt dat de temperatuur boven in de kolom lager is dan onderaan de kolom. Dit hoort ook zo. Als je weet dat de uitwisseling van damp (door verdamping in de boiler) en vloeistof (door condensatie bij de koelspiraal in de kolom) van belang is zou je kunnen denken dat meer reflux en meer boilingwarmte een betere scheiding geeft en het topprodukt (de alcohol) zuiverder wordt. Dit is ook zo maar een 100% scheiding is nooit mogelijk. Oneindig warmte toevoeren leidt tot overbelasting van de kolom en dit kan leiden tot het meesleuren van vrij water met de alcohol. Dat heet “puking” en veroorzaakt ook nog ongewenste drukstoten in de kolom. Je product wordt dan blind (melkachtig) of er worden eventueel botanicals meegesleurd waardoor de kleur van het destillaat kan veranderen.

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Als je wil weten of je kolom last heeft van “puking”, kun je er van bovenaf water in laten stromen. Stukje tuinslang aan de kraan en vullen maar...
Steeds de kraan een stukje verder open, tot de kolom aan bovenkant overstroomt.
Je weet dan wat de maximale reflux is (als je de uitstroomsnelheid van de kraan meet)

Omdat ik op deze manier m’n kolom naspoel na het stoken, kwam ik er achter, dat bij meer dan 6 liter per minuut, het water aan de bovenkant van de kolom uitstroomt.
Je moet met RVS pannensponsjes dus wel heel hard stoken voordat ie “puked”?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik zou eerder andere modificaties doen aan de t 500 dan aan de standaard kolom .
Waarom fixeren op 95 % alcohol terwijl met een goed basis product en juiste vaardigheid van werken een percentage van 88 % tot 92 %al voldoende zuiver kan wezen .
Daarnaast het is alleen voor medische alcohol en maar krap 10% van de te maken dranken maar zo een hoog percentage nodig .
(En wat meng en roer drankjes uit suiker alcohol en smaak uit essences )
Als je dus omgebouwde snelkook pan , boiler , alemiek of T500 hebt kun je altijd die percentages halen die nodig zijn voor het te maken product.
het is de man of vrouw erachter en basis product die het maakt en ketel is alleen het hulpmiddel .
Dus op dat gebied is een hobbyketel als de t500 met kolom prima zeker al betreft prestatie in percentage als is .
Voor modificeren aan een t 500 zouden
Simpele dingen als
Een simpele vulling / pakking, een vermogen regelaar op dat gebied voldoende betreft percentage prestatie moeten zijn .
Andere modificaties als
dingen als dubbele bodem , druk ontlasting en voor betere smaak overdracht /vorming / werking voor de flow in coperdome een kroon ring .
En metingen van temperatuur op brug
Zouden hem nog uneverseler kunnen maken .

Beantwoorden
Jac
Berichten: 71
 Jac
(@jac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hi Robbert, ik ben het helemaal met je eens.

Beantwoorden
Pagina 2 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?