Meldingen
Alles wissen

T500 Reflux goede keuze?


Berichten: 3
Topic starter
(@tomerus)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Beste stokers,

 

Jaren geleden had ik een alambiekje waar ik mijn eerste ervaringen mee opdeed. Destijds verkocht omdat ik het te druk kreeg met andere zaken en gezin. Nu ik wat meer tijd heb zou ik het leuk vinden om langzaam aan zonder mega investeringen weer wat te beginnen. Ik zou deze keer niet meer voor een alembiek willen gaan maar voor een reflux. Ik zou graag goede neutrale alcohol willen maken voor bv marceren van vruchten. Na een aantal avondjes youtube bekeken te hebben en de t500 in het bijzonder begrijp dat het een prima ketel is met enige beperkingen. Zo word er aangeraden de reflux kolom te verlengen om een hogere percentage alcohol te krijgen van een betere kwaliteit. Zijn dit soort upgrades te doen met twee linker handen of is het beter iets meer te investeren en een duurdere all in oplossing te kiezen? Nogmaals het gaat mij erom goede (dat ligt natuurlijk grotendeels aan mij en recept) neutrale alcohol te produceren. Hoor graag jullie mening.

 

Alvast hartelijk dank.

 

Gr

Tom

 

 

Beantwoorden
8 reacties
2 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@tomerus er bestaat geen all in ketel! !  Voor verschillende dranken of alcoholen heb je verschillende type apparaten nodig   .

T 500 is leuke hobby ketel voor beginners om alcohol te maken voor macereren en mengen en roeren van Essences. Let wel op dat de producent zelf voorschrijft uitsluitend heldere vloeistof te verstoken !Ook de vavor is een  prima ketel en .in resultaat  doet deze niet onder voor de t500 is wat alleen wat goedkoper in uitvoering 

Als je kwaliteit van beslag goed is en je haalt deze 2 x over dan is percentage van 95 % niet  nodig. . Voor veel maceraten kun je prima met 88% toe . Niet elk Maceraat moet trouwens op hoog alcohol .  Vaak moet je ook verdunnen .

 

Beantwoorden
(@tomerus)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Active Member
Berichten: 3

@robbert 

Heb je bericht gemist. Bedankt voor je ervaringen. Ik begrijp je uitleg. Het is mij om neutrale alcohol te doen. 

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi en welkom.

Zelf ben ik meer een alambiekstoker, maar voor het doel dat je beoogd is de T500 een prima keuze. Let wel dat deze volgens fabriek enkel geschikt is voor heldere vloeistoffen, dit om risico aanbranden te voorkomen. Er zijn wat aanpassingen mogelijk om ook pulp te kunnen stoken, vermogen te regelen en kolom aan te passen, en staan hier en daar in bepaalde topics.

Ik durf niet te zeggen of een extra hoge kolom ook beter is. De weg wordt bemoeilijkt dus je hebt mindere flow en kans dat het beneden in de ketel te heet wordt waardoor smaken zouden kunnen verbranden. Wat ik wel weet is dat de bijgeleverde refluxkolom een goed scheidend vermogen heeft, alcohol kan geven van 92+%. Ook is het bijna altijd beter iets 2 keer te stoken zeker basis alcoholen voor gebruik in likeuren, 2 keer over de reflux en het is nagenoeg smaakloos.

Maar wel ben je natuurlijk beperkt tot het stoken van heldere vloeistoffen. Ga je voor suikeralcohol of uit granen, sap of fruit? Zorg iig dat de vaste delen op achterblijven door wat te klaren. Als je dit met kou doet, houdt dan rekening dat er meer co2 in de mash blijft. Die kun je er later nog deels uitkloppen alvorens je gaat stoken.

Beantwoorden
Berichten: 3
Topic starter
(@tomerus)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Helder antwoord. Bedankt voor het tijd nemen om te reageren. Zou je kunnen zeggen hoeveel tijd het in beslag zou nemen om twee keer een stook te doen, dus eerst strip en daarna fine? Of iemand met een t500 en reflux dit dit kan zeggen uitgaande van een suikerwash?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@tomerus strippen met de reflux kan zon 3 uur duren. Meestal strip ik 3x een volle ketel en vang dan alles op in een jerrycan, percentage van de stripping runs ligt vaak al op 90%. Ik run ze met het koelwater op 65C, dan loopt hij wat sneller.

Vervolgens heb je dan als je de alcohol terug verdund naar 40% weer een volle ketel. Deze run doe ik met het koelwater op 50-55C. De run kan dan wel 6 tot 8 uur duren. Resultaat is dan rond de 10L van een een heel zuivere alcohol van 94%.

Meestal wel lekker om hier gewoon een voorraadje van te hebben. Vooral als het alcohol uit een sugar wash is. Deze moet heel lang staan om enigsinds zacht te worden. 

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dacht dat dit ongeveer ruim 4 uur in beslag neemt, uitgaande van een ruwstook. Fijnstook durf ik niet te zeggen. En houdt er ook rekening mee wat de fabrikant zegt over de minimale ketel inhoud om te stoken, dacht dat dit 10L was. Maar of dit om een mash of een 2e stook verdund naar 40% gaat durf ik ook niet te zeggen. Wel zou het uit kunnen maken omdat je na een 10L stook met een mash van 8% meer in de ketel overhoudt na de stook dan waneer je 10L van 40% zou stoken.. er zijn genoeg T500 stokers hier die het vast zullen weten

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb een hele tijd de T500 gebruikt en vond deze wel fijn in gebruik. Mijn grootste probleem ermee was dat het volume dat eruit kwam niet voldoende was ivm de tijd dat ik erin kon steken.
Ik heb namelijk geen dagen tijd om een degelijke stook te doen.
Dus heb ik uiteindelijk een upgrade gedaan naar een 70L vat met deksel en daar een 1.5" kolom op met reflux en 5 platen. Hier haal ik ook 94% uit aan groter volume en zelfde tijd.

De T500 voor 94% eruit te halen is wat zoeken en aftunen met water toevoer en temp etc.
Zeker aan te raden is iets om je wattage te regelen, dit maakt het tunen van de water toevoer stukken makkelijker.
Gemiddeld duurde een stook voor 94% iets van een 4.5 uur.

Inmiddels gebruik ik hem niet echt meer doordat mijn nieuwe setup modulair is en ik hem ook beter kan regelen. Het enige wat ik wel nog gebruik is mijn alcuitara voor extracten te maken, zoals gin extracten etc om toe te voegen aan mijn neutrale spirits.

Ook raad ik aan als je je eerste suikermash maakt niet de turbo dingen te gebruiken. Deze smaken zoals iemand hier al zegde heel hard. Je kan veel beter gaan voor het birdwatchers recept, werkt perfect en smaakt ook heel goed, lichtjes zoete nasmaak.

Beantwoorden
Berichten: 139
(@concha)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Een jaartje geleden, heb ik als beginneling, ook een T500 aangeschaft. Mijn bedoeling was ook om zuivere alcohol te maken en deze dan te gebruiken om likeuren te maken. Ik ben zeer tevreden van de T500. Er bestaan zeker betere toestellen maar voor mij is dit vooral  hobby en het is niet zo dat ik dit toestel maandelijks gebruik. Belangrijker is de stookwijn die je maakt. Een suikerwash is altijd harder van smaak en zoals @tomerus aanhaalde, moet deze lang staan om zachter te worden. Dus als je start met een suikerwash, gebruik dan zeker niet te veel suiker voor 25l. Meestal gebruik ik rond de 5 kg -  5,5 kg suiker. Turbo producten worden door de meeste afgeraden. Maar jij wilt een goede alcohol maken, dan zou ik toch kijken richting granen, aarappelen, fruit, ... en pas zeker op voor het aanbranden als je fruit of granen meestookt. 

Reken maar minimun 5 uur dat je bezig bent. Het duurt ongeveer 45 minuten voordat er alcohol uit de ketel komt. Bij een stripping run zet ik het koelwater ook rond d 65C. Dat duurt toch al snel een 2,5 a 3 uur. En daarna nog alles opkuizen en afwassen ben je al snel een uurtje bezig. 

 

Maar allesinds veel succes en laat zeker uw ervaringen hier achter.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?