Meldingen
Alles wissen

T500 upgrade met watervat en pomp , hulp gevraagd !


Berichten: 108
Topic starter
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo leuke mede Forum Leden !

ik wil mijn T500 graag ergens anders neerzetten dan in mijn keuken, aangezien ik “vragen” heb gehad van buren ..... Hiervoor zal ik de watervat pomp en vermogens regelaar moeten gebruiken denk ik .

Ik zou graag hulp hebben ( heb na 1 uur zoeken niets gevonden hier.. )

ik neem aan aan 600L (blauwe regenton ?)
Welke pomp , welke specs , advies ?
welke vermogens regelaar past hier het beste bij?
en waar kan je slangen kopen in de maten ???… die nodig zijn?

zouden de die-hards die het al hebben (zoals Chris of zo) me willen helpen ? 

warme groetjes ( we zoenen effe niet hahaha )

Beantwoorden
27 reacties
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik neem aan een blauw vat van 200 liter. 600 heb je niet, en heb je ook niet nodig. 200 liter is meer als zat. Ik heb zelf een vijverpomp bij ali besteld. De zwaarste die er was en heeft zeker genoeg vermogen. Als je voor een vijverpomp gaat, dan goed op de opvoerhoogte letten, is wel belangrijk.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met een vermogensregelaar alleen ga je er niet komen heb ik gemerkt.

Of er liep niks door of veel te hard en met de reflux werkt dat niet, met de helm geen probleem.

Een naaldkraantje in de afloop zul je nodig hebben om daarmee de flow te regelen, de vermogensregelaar kun je weglaten.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik heb een 120l vat staan voor de T500 met een waterpompje  en een vermogens regelaar heb je alleen bij de copperdome nodig

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb een watervat van 200 ltr.daar gaat mijn koelpijp door,het dunne pijpje van de koelpijp heb ik onder aan de zijkant van het vat er uit laten komen en afgedicht met plasticpistool.ikstook met zo’n vat een ketel met 65 litr.zonder het water te verversen,en gebruik het de volgende keer weer.door mijn koelvat loopt een pijp van 2 cm.van boven naar onderen.die pijp zit stevig vast aan het vat.kan dus niet bewegen.als ik vers water wil pomp ik het bij de plantjes.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Kijk maar op topic Chris v.moonshine 2000 daar staat mijn koelvat en kun je zien hoe ik het doe.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb een blauw vat van 220 L.Gebruik hiervoor een klein vijverpompje van 35w. Hij is wat capacitiet betreft over bemeten,hiervoor heb ik een retourleiding met kraantje gemonteerd.De opvoerhoogte is 2 meter.(Ik laat dus continu een bepaalde hoeveelheid water retour lopen).Het water is na een stook met de T 500 redelijk warm.(boven 50gr)

gr Soepkoppe.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb ook de opstelling staan van een 200l waterton met een t500+reflux kolom.
Dat gaat prima met een aquariumpompje.
Ik ben nu van plan om een Copperdome aan te schaffen. 
Bij de reflux kolom is de waterdoorstroom ongeveer 500ml per minuut.
Nu heb ik ergens gelezen dat dit bij de Copperdome bij koelen rond de 2,5 liter per minuut is. 
Mijn vraag is nu; Is dit ook te regelen met dat naaldkraantje en een waarschijnlijk zwaarder pompje? 
Wat is het aantal graden van het retourwater, en is zo'n vat dan voldoende voor een run?
Alvast bedankt voor de antwoorden!!

Beantwoorden
16 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@shelby197888 , het belangrijkste is dat je een vermogensregelaar gebruik als je met de koper dome stook. Als je dit niet doe dan krijg je de boel niet voldoende gekoeld.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@rumo Dat had ik idd ook gelezen. Maar dan nog moet het worden terug gekoeld naar 20 graden, toch?
Je meet toch het aantal graden in de helm, en na de koeling?

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@shelby197888 klopt, +/- 80 graden boven in de helm en 20 graden uitstroom.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@rumo Vandaar mijn vraag of mijn reflux opstelling qua waterdoorvoer voldoende is om dit ook zo te doen bij de copperdome?
Dus met het 200l vat en een pompje al dan niet met het naaldkraantje.

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 369

@shelby197888 de reflux regel je de uitstroom door het debiet van het koelwater te regelen om zo de temperatuur rond de 52 graden te houden (voor alcohol van 92 %). Wanneer je het koelwater steeds gaat rondpompen zal het snel te warm worden en kan je steeds blijven bijregelen. Bij de helm met koeler is dit minder aan de orde aangezien je daar het vermogen regelt. Het debiet van het koelwater is hier echter veel hoger dus krijg je ook sneller opwarming.

Als je traag stookt, voor kwaliteit, zal een vat van 200 liter toch krap zijn. Daarom dat ik sinds kort regenwater neem uit een tank van 6000 liter. Het opgevangen koelwater wordt na enkele uren best warm. Met een dompelpomp gaat het dan wel terug de tank in.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@odevie Bedankt voor je antwoord.
Dan moet ik daar nog iets gaan voor verzinnen.
Er zou dan eigenlijk nog een vat bijgezet moeten worden voor het koelwater op te vangen. Echter zal het 200l vat snel leeg zijn als dit 2,5 liter doorstroom per minuut is.

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 369
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@odevie Dat gaat krap worden in mijn schuurtje 🙂
Hoe heet is die uitstroom ongeveer? Zou eigenlijk iets van 500l moeten hebben, dat zou genoeg moeten zijn voor een run lijkt me.

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 369

@shelby197888 De IBC tank kan je buiten installeren om het regenwater van je schuurtje op te vangen...

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@odevie We gaan er eens over nadenken, bedankt.
Maar er zijn dan ook stokers die alles via de kraan en afvoer doen?
Zo ja, verspeel je dan niet heel veel water??

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@shelby197888, bij mijn grote ketel sluit ik de koeler ook op de waterkraan aan. Maar ik verspil niets want het water wordt goed gebruikt 😉 en er komt ook maar een minimaal straaltje uit(hoeveel liter weet ik niet). Maar het rond pompen is met deze elektriciteit prijzen ook niet goedkoop.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@rumo Ok. Heb een heel licht vijverpompje eraan hangen en dat gaat prima met de refluxkolom.
Ik weet echter niet of dit goed zal gaan met een copperdome.
Ik weet niet hoeveel graden de uitstroom is.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@shelby197888 als de uitstroom te warm is regel je de vermogensregelaar wat naar beneden. Dan duurt het alleen wat langer maar dat kan de kwaliteit wel weer ten goede komen.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Berichten: 0

@rumo Ik begrijp dat de ideale temp in de helm 80 graden moet zijn.
Maar hoeveel graden zou dan de uitstroom zijn?

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@shelby197888, 20 graden is een mooi uitgangspunt.

Beantwoorden
 eneR
(@ener)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 106

@rumo 

Alcoholmeters zijn gekalibreerd op een temperatuur van 20 graden. 

Om te zien wat je %-en zijn, hoef je niet te corrigeren Bij 20 graden. 

Beantwoorden
Berichten: 369
(@odevie)
Reputable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Sinds enkele maanden gebruik ik regenwater uit een 6000 liter tank met drukgroep. Ik heb zelf een flowcontrol gemaakt met een blauw vat van 30 liter, een spoelinrichting van een oude wc bak, een aquariumpomp en het naaldkraantje. Allemaal perfect te regelen. De uitstroom van de koeler loopt in een vat van 220 liter met daarin een dompelpomp die het warme water terug naar de tank pompt. Kost niks aan water, enkel wat stroom voor de pompen.

Beantwoorden
Haak
Berichten: 599
 Haak
(@haak)
Honorable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Doe een dag eerder een paar flessen water in  de vriezer en doe die je koelwater dat houdt het water langer koel

Beantwoorden
1 Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@haak ja, dat doe ik bij mijn kleine keteltjes ook werkt prima. Maar bij grote ketels is dat te weinig, die sluit ik op de water kraan aan. Ik heb trouwens op de koper dome een grotere koeler gezet dat werkt ook heel goed.

Beantwoorden
Haak
Berichten: 599
 Haak
(@haak)
Honorable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Voor pure alcohol zal het niet helemaal werken

maar in deze tijd van het jaar met een vat buiten kom je toch wel een heel eind 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?