Meldingen
Alles wissen

Vraagje over bodemdikte van ketel

Pagina 2 / 2

Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zoals ik al schreef: ik heb een ketel met twee elementen: een van 2,3 en een van 3,2 kW. Als ik ze allebei parallel gebruik, doe ik de stekkers in verschillende groepen, de grootste in die van de wasmachine (die ik dan uiteraard niet gebruik!). Ik merk wel dat de draden dan een klein beetje warmer worden.

Ze hebben dan de aarde gemeenschappelijk, uiteraard. Mag dat eigenlijk: via verschillende groepen voeden?

En belangrijker: zitten daar risico's aan en welke dan?

Beantwoorden
Berichten: 1828
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Nee, dit mag niet. Zitten de verschillende groepen achter de zelfde aardlek, en als in het ene element wat gebeurd schakelt de andere groep dan ook af. 2 groepen betekend dat er 2 x 16 A kan gaan lopen. Dit is allemaal geen probleem(net als 1 aarddraad en een beetje warmte) tot dat er wat verkeerd gaat. Je groepen zullen niet snel genoeg afschakelen(of helemaal niet). Niet om doom scenario's op te roepen maar hou er rekening mee. Maar waarom niet een beetje minder vermogen? Alleen de 3.2 kW op de wasmachine groep vindt ik zelf wel acceptabel. En anders wordt het toch 3 fase of gas.

Beantwoorden
Daftman
Berichten: 14
Topic starter
(@daftman)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zo! Dat zijn meer reacties dan ik had verwacht. Dank allen voor het meedenken.

Voorop gesteld heb ik een aparte groep over voor dit verhaal dus ik was sowieso niet van plan om dit met andere apparaten aan te sluiten. De groepen hier zitten op 16A dus ik had berekend dat 3000W te doen moest zijn. 

@RuMo, ik ben van plan de ketel met zo'n 40 liter inhoud aan te sturen, dus om niet een halve dag te moeten wachten lijkt 2000W mij te weinig om die hoeveelheid op gang te krijgen. Ik heb gelezen dat er complete berekeningen mogelijk zijn om vooraf te berekenen maar hier heb ik nog niet de tijd voor genomen. 

Beantwoorden
Daftman
Berichten: 14
Topic starter
(@daftman)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Over die met vloeistof gevulde elementen heb ik vaker gelezen; Echter kan ik deze nergens vinden (middels zoekopdrachten). Ook niet op de link die je bijgeleverd hebt.

Hebben deze elementen toevallig een typische naam, want ik vind dat uitermate interessant als ik het dan niet zelf hoef te maken. 

Beantwoorden
Daftman
Berichten: 14
Topic starter
(@daftman)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

De bandelementen heb ik op een ander forum ervaringen over gevraagd en hier waren de meningen voornamelijk negatief met betrekking tot de bandelementen, waardoor ik gekozen heb niet met bandelementen te gaan knutselen.  

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Band elementen mits goed gebruikt en aangebracht zijn prima . Worden in de industrie veelvuldig toegepast .
Je moet sowieso rekening houden met vul hoogtes om goede en optimaal warmte overdracht te hebben .
In hobby ketels wordt ook niet altijd optimale vul hoogte gebruikt of over nagedacht en dan zitten de banden door onwetendheid dus fout als ketel verkeerd wordt gebruikt .
min vulhoogte ketel is eigenlijk 2/3 dus zal een band element onder dat niveau moeten zijn aangebracht .
de warmte moet altijd overgedragen aan de vloeistof .
Zoniet krijg je oververhitten en aanbranden en ook doorbranden van elementen .
vloeistof gevulde elementen zijn warmte elementen in een vloeistof ( gel of olie ) waarbij de warmte elementen de vloeistof verwarmt en zo de warmte overbrengt op het omhullende materiaal . Dat dan indirect de omgeving of een ander product verwarmt .
Je krijgt dat product niet in direct contact staat met het hitte elementen .
Ik weet zo niet een andere benaming dan vloeistof gevuld elementen .
Ik heb ze wel ingebouwd als voorverwarmers zodat machine's al op bedrijf temperatuur zijn alvorens gebruik .
Als vorst beveiliging maar ook al eens in een stookketel . ( Maar die heb ik paar jaar terug verkocht dus kan nu geen foto maken )

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@RuMo: bedankt voor je antwoord. Ik heb even gekeken en ik heb twee moderne stoppen, van die schakelstoppen die je ook kunt testen met een oranje knopje. Die zijn voor het huis. De wasmachinestop is anders, met een dubbele schuif. (Ik kan een foto maken, als je wilt.)

Begrijp ik het goed dat ik nu drie aardlekschakelaars heb, zodat elk element een eigen aardlekschakelaar heeft? In dat geval zou er, als een element doorbrandt of zo, een groep uitschakelen en de ander nog gewoon doorgaan.

Overigens zal ik eens proberen hoe het gaat met slechts een element. Misschien heb je wel gelijk, dat scheelt veel zorgen.

@Daftman: Er valt betrekkelijk eenvoudig aan te rekenen als je de basisgegevens hebt. De soortelijke warmte van water is 4,2, die van alcohol is 2,46 kJ/(kg.K): kiloJoule per kilo en graad temperatuurverhoging. Een W = J/sec, dus een W.s = J. In een uur zitten 3.600 seconden. Dus een W.h = 3.600 J = 3,6 kJ.

De verdampingswarmte van water is 2.249 en van alcohol 675 kJ/l (kiloJoule per liter verdampte vloeistof). De dichtheid van alcohol is 0,79 kg/l (kilogram per liter).

Om 10 liter (kilo) water van 20 tot 90 graden te verhitten is netto 4,2*70*10 = 2.940 kJ nodig. 2.940 kJ benodigd en 3,6 kJ/(W.h) betekent 816,66 Wh. Voor 40 liter heb je dan 3.267 W.h nodig, dus ruim een uur lang een element van 3 kW. Of bijna 2 uur lang een element van 2 kW.

Maar: wel op voorwaarde dat de ketel volledig geïsoleerd is. Ik heb bij mijn koperen boilerketels gemerkt, dat een simpele isolatie door middel van een doos met zilveren binnenkant, de helft van de energie scheelt. Een ongeïsoleerde ketel van pakweg 100 graden verliest heel veel warmte naar de omgeving en die moet je dus extra toevoeren.

Een van mijn boilerketels heeft nog de originele isolatie en dat scheelt weer de helft van de energie! Of, bij gelijke energietoevoer, de helft van de tijd.

Berekening van de benodigde energie voor het stoken (verdampen) is lastiger, omdat de verdampingswarmten van water en alcohol zo ver uit elkaar liggen.

Maar vanwege diverse redenen ligt de energiebehoefte dan een stuk lager.

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Er is duidelijk een verschil tussen nederland en Belgie...Het begint met de naam de groep wordt hier stroomkring genoemd . In Belgie zegt het arei dat met een draaddikte van 2.5 mm² er een stroom van 20 A door mag wat overeenkomt met ca 4400 W . Bij een vermogen van 3000 W is er geen enkel probleem in zovere dat dit vermogen het enige vermogen is dat op de kring werkt. Dan hebben we nog het punt beveiliging. Behalve de automatische zekeringen is het nuttig om ook een differentieelschakelaar van 30mA te plaatsen daar men ten slotte met vloeistoffen werkt. Een differentieelschakelaar treed in werking van zodra er een lekstroom is . Bij een verlies in de kring schakelt de differentieel de stroom af. Een zekering doet dit niet. Dus wat Belgie aangaat zet je na je hoofddifferentieelschakelaar van 300mA een bijkomstige differentieelschakelaar van 30mA en daarna de automatische zekeringen dubbelpolig van 20 A waarna met een draad van 2.5mm² bijvoorbeeld een 3G2,5 je naar je stopcontact gaat die je dan kan gebruiken voor je verwarmingselement. Zo zit je steeds safe

Grts 

René

Beantwoorden
Daftman
Berichten: 14
Topic starter
(@daftman)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@RuMo: bedankt voor je antwoord. Ik heb even gekeken en ik heb twee moderne stoppen, van die schakelstoppen die je ook kunt testen met een oranje knopje. Die zijn voor het huis. De wasmachinestop is anders, met een dubbele schuif. (Ik kan een foto maken, als je wilt.)

Begrijp ik het goed dat ik nu drie aardlekschakelaars heb, zodat elk element een eigen aardlekschakelaar heeft? In dat geval zou er, als een element doorbrandt of zo, een groep uitschakelen en de ander nog gewoon doorgaan.

Overigens zal ik eens proberen hoe het gaat met slechts een element. Misschien heb je wel gelijk, dat scheelt veel zorgen.

@Daftman: Er valt betrekkelijk eenvoudig aan te rekenen als je de basisgegevens hebt. De soortelijke warmte van water is 4,2, die van alcohol is 2,46 kJ/(kg.K): kiloJoule per kilo en graad temperatuurverhoging. Een W = J/sec, dus een W.s = J. In een uur zitten 3.600 seconden. Dus een W.h = 3.600 J = 3,6 kJ.

De verdampingswarmte van water is 2.249 en van alcohol 675 kJ/l (kiloJoule per liter verdampte vloeistof). De dichtheid van alcohol is 0,79 kg/l (kilogram per liter).

Om 10 liter (kilo) water van 20 tot 90 graden te verhitten is netto 4,2*70*10 = 2.940 kJ nodig. 2.940 kJ benodigd en 3,6 kJ/(W.h) betekent 816,66 Wh. Voor 40 liter heb je dan 3.267 W.h nodig, dus ruim een uur lang een element van 3 kW. Of bijna 2 uur lang een element van 2 kW.

Maar: wel op voorwaarde dat de ketel volledig geïsoleerd is. Ik heb bij mijn koperen boilerketels gemerkt, dat een simpele isolatie door middel van een doos met zilveren binnenkant, de helft van de energie scheelt. Een ongeïsoleerde ketel van pakweg 100 graden verliest heel veel warmte naar de omgeving en die moet je dus extra toevoeren.

Een van mijn boilerketels heeft nog de originele isolatie en dat scheelt weer de helft van de energie! Of, bij gelijke energietoevoer, de helft van de tijd.

Berekening van de benodigde energie voor het stoken (verdampen) is lastiger, omdat de verdampingswarmten van water en alcohol zo ver uit elkaar liggen.

Maar vanwege diverse redenen ligt de energiebehoefte dan een stuk lager.

Tjonge dank dat je dit zo even uitgeschreven hebt. Dit gaat in mijn logboek! (met referentie natuurlijk 😉 ) 

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Daftman: Ach, vrij eenvoudige natuurkunde en de vaste waarden kun je opzoeken op internet, bijvoorbeeld in wikipedia. Ik heb wat vaste waarden verzameld op mijn eigen computer, dat werkt makkelijker.

@RenéR: Ah, dank voor de uitleg. Ik neem aan dat de differentieelschakelaar in Nederland aardlekschakelaar genoemd wordt. Volgens mij zit die ingebouwd in mijn (vrij moderne) meterkast. Wel heb ik dan de fout gemaakt om de aardlekschakelaar meteen ook als zekering te zien, en dat is volgens jouw verhaal niet helemaal waar.

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Klopt een differentieel schakelaar ook wel verliesstroomschakelaar werkt bij verlies ... bij voorbeeld bij slechte isolatie en dergelijke. Terwijl een zekering dan weer beveiligd tegen kortsluitingen en dergelijke

Beantwoorden
Pagina 2 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?