Meldingen
Alles wissen

Wat kan hier fout gaan met de T500??


Kees22
Berichten: 1266
Topic starter
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Vandaag kwam een collega langs om eens te kijken hoe dat stoken nou gaat. Hij had 10 liter Turbo-wijn van 20 % bij zich en een nog niet uitgepakte T500-ketel met kolom.

Die wijn heb ik in mijn ketel gedaan en verstookt en dat viel me niks tegen, alle verhalen over turbogist gehoord hebbende.

Halverwege is hij naar huis gegaan om zijn nieuwe ketel schoon te stoken met water. Even later belde hij op: het koelwater werd heet, maar hij kreeg geen condensaat uit zijn koeler. Laatste bericht was, dat zijn koelwater op 99 graden uit de koeler kwam, maar hij nog steeds geen condens had. Hij had wel de openheid van de installatie getest, zowel voor het water als voor het destillaat.

Iemand enig idee wat dit kan zijn??

Ik heb zelf geen ervaring met de T500, dus ik kan hem helaas niet helpen.

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
7 reacties
Kees22
Berichten: 1266
Topic starter
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Inmiddels kreeg ik bericht: het is goed gegaan. De stoker heeft nu 5 liter gedestilleerd water. En is een ervaring rijker!!! Ook nooit weg.

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat kan natuurlijk prima kloppen als je water distilleert. In de refluxkolom zit bovenin een koeler. Als je alleen water distilleert zal je pas distillaat opvangen op het moment dat je genoeg damp hebt om die koeler te passeren. Die koeler zorgt er normaal voor dat waterdamp terugcondenseert naar de ketel. Dan is het zelfs met 99 graden nog knap als je er water uit weet te krijgen.

Je kunt door het anders aansluiten van de slangen die refluxkoeler in de kolom bypassen. Dan gebruik je alleen de liebigkoeler aan de zijkant, dan gaat het geheel een heel stuk sneller.

Leuk dat hij mocht meekijken bij jou, was vast gezellig 😎👍

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

hoy,

hier is een topic met een afbeelding Van DDM, hoe je hem moet aansluiten als potstill.

ik heb dat al meermaals gedaan en dat werkt goed.

https://stookforum.nl/forums/installatie/babydragon-op-de-grainfather/paged/2/

Groetjes

 

Dumo

Beantwoorden
cooper
Berichten: 8
(@cooper)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Pagina 9 van de T500 Distillation System Instructions beschrijft water-destillatie in detail.

Zie ook: T500 documentatie van still spirits

Beantwoorden
Berichten: 16
(@lumey)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Erg interessant.
Moet je dan met een vermogensregelaar werken ?
En is het niet lastig dat je nergens een temperatuurmeting hebt ?

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Voor water heb je geen vermogensregeling nodig. Je wilt immers dat het kookt zodat je de volledige damp verkrijgt.  De temperatuur hoef je ook niet in de gaten te houden. Gewoon koelwater door de liebig koeler pompen en zorgen dat er druppels uitkomen in plaats van stoom. 🙂

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Kees22
(@kees22)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1266

@stookforum Nee, voor water niet. En in principe voor alcohol ook niet, want je kunt de koeler wat harder zetten (= meer water door laten stromen). Maar ik vind het op mijn gasfornuis met mijn eigen ketel wel handig dat ik zowel het vermogen onder de ketel als het vermogen van de koeler kan regelen.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?