Meldingen
Alles wissen

Wat kan hier fout gaan met de T500??


Kees22
Berichten: 1266
Topic starter
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Vandaag kwam een collega langs om eens te kijken hoe dat stoken nou gaat. Hij had 10 liter Turbo-wijn van 20 % bij zich en een nog niet uitgepakte T500-ketel met kolom.

Die wijn heb ik in mijn ketel gedaan en verstookt en dat viel me niks tegen, alle verhalen over turbogist gehoord hebbende.

Halverwege is hij naar huis gegaan om zijn nieuwe ketel schoon te stoken met water. Even later belde hij op: het koelwater werd heet, maar hij kreeg geen condensaat uit zijn koeler. Laatste bericht was, dat zijn koelwater op 99 graden uit de koeler kwam, maar hij nog steeds geen condens had. Hij had wel de openheid van de installatie getest, zowel voor het water als voor het destillaat.

Iemand enig idee wat dit kan zijn??

Ik heb zelf geen ervaring met de T500, dus ik kan hem helaas niet helpen.

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
7 reacties
Kees22
Berichten: 1266
Topic starter
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Inmiddels kreeg ik bericht: het is goed gegaan. De stoker heeft nu 5 liter gedestilleerd water. En is een ervaring rijker!!! Ook nooit weg.

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat kan natuurlijk prima kloppen als je water distilleert. In de refluxkolom zit bovenin een koeler. Als je alleen water distilleert zal je pas distillaat opvangen op het moment dat je genoeg damp hebt om die koeler te passeren. Die koeler zorgt er normaal voor dat waterdamp terugcondenseert naar de ketel. Dan is het zelfs met 99 graden nog knap als je er water uit weet te krijgen.

Je kunt door het anders aansluiten van de slangen die refluxkoeler in de kolom bypassen. Dan gebruik je alleen de liebigkoeler aan de zijkant, dan gaat het geheel een heel stuk sneller.

Leuk dat hij mocht meekijken bij jou, was vast gezellig 😎👍

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo