Meldingen
Alles wissen

Welke set: T500 reflux & Alambiek OF Spaanse alambiek met reflux


Moonshiner79
Berichten: 127
Topic starter
(@moonshiner79)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Beste hobbystokers,

Ik heb momenteel een spaanse alambic van 10 liter maar vind deze wat te krap. Een 30L zou interessanter zijn gezien ik dan mijn fermenteer-emmer van 25L in één keer erin kan gieten. Ik zou ook een multifunctionele pot willen dat zowel zuivere alcohol kan maken als smaak-alcohol (zoals palinka, gin, rum...).

1) Mijn oog is gevallen op de T500 omdat deze zowel met een reflux kolom, als met een alambiek beschikbaar is. Maar ik vraag me af of dit geen stap terug is tov de traditionele (spaanse alambiek) methode. Heb ook ergens gelezen dat deze heel traag opwarmt?

2) Een ander optie dat ik overweeg is de traditionele alambiek incl reflux kolom. Op copper-alembic.com heb ik zo'n set gevonden. Deze komt ook goedkoper uit dan de T500 reflux-alembiek combi.

 

Ik heb reeds een gasbrander, gasfles en de opstelling voor optie 2 dus deze lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze.

Maar ik ben eens benieuwd naar jullie voorkeur. Welke zouden jullie aanraden? Wat zijn de voor -en nadelen van beide sets?

 

1633640034-spaans.jpg
Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
1 reactie
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@moonshiner79 als je voor volle smaken gaat en betrouwbaarheid en iets wat leven mee gaat zou ik absoluut een alambiek adviezeren .

De t500 is leuk voor hoog alcohol en het apparaat met een koperen helm is een compromis .

Vergeet niet dat schone alcohol van zeer hoogpercentage  in mengen en en roeren van essances handig is . Maar het grootste deel  dranken    brandewijnen , whiskey , vodka , , slivovice ,gin enz maar ook veel  basis alcohol stook je toch op lagere percentages . 

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?