Meldingen
Alles wissen

Benadering Monongahela Whiskey (recept 1867)


Alchemist
Berichten: 3166
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

 

Een tijdje geleden heb ik via Ebay een CD besteld met, volgens de beschrijving tenminste, 21 boeken over de historie van Schotse Malt Whisky, nu bevat het van allerlei dingen maar geen 21 boeken over de historie van Schotse Malt Whisky. De 10 euro die ik eraan heb uitgegeven is gelukkig niet verspild en er staan wat interessante dingen in over hoe met name in de VS namaak whisky’s gemaakt werden, een van de veiligere recepten betreft iets wat Monongahela Whiskey heet, een van origine ongerijpte whiskey die uit de regio West Virgina kwam, genaamd naar de rivier die daar stroomt. De stijl was mij nog niet bekend en het maakt gebruikt van een aparte destilleer opstelling genaamd de “Three-Chamber Still” die in sommige nieuwe destilleerderijen in de VS weer geniet van belangstelling, Leopold Bros heeft een Rye Whiskey uitgebracht nadat ze dit soort type opstelling opnieuw hadden laten bouwen.

 

Nu wil ik niet ons hobbyisten gaan aanjagen om een 3-kamer destilleer opstelling te laten bouwen, maar het recept wat erbij staat om het te benaderen is misschien leuk om eens te proberen, het recept ben ik tweemaal tegengekomen in de volgende boeken “101 Old time receipts for beer, wine, whisky” uit 1978 en “Six hundred receipts worth their weight in gold” uit 1867. Ik heb het vanuit de Amerikaanse maatvoering omgezet naar iets wat wij ook kunnen begrijpen.

 

  • 1 liter alcohol, er staat alleen de vermelding pure spirits in beide recepten, vermoedelijk tussen de 70 en 80%
  • 12 gram Hysson Thee
  • 286 gram gedroogde perzikken die in de oven gebruind zijn, niet verbrand
  • 190 gram suikerbrood, niet de deegvariant die wij kennen maar de voorloper van de suikerblokjes, een kegelvormige versie van geraffineerde suiker, op internet kun je ze bij onze Oosterburen vinden onder de naam “Zucker Hut”.
  • 12 gram kruidnagel
  • 12 gram kaneel

 

Alles toevoegen en gedurende 3 à 4 dagen goed schudden, in een aantal weken drinkbaar. Opmerking is dat hoe langer het ligt, hoe beter de smaak wordt.

 

Als iemand het gaat proberen ben ik natuurlijk benieuwd naar het eindresultaat.

Beantwoorden
9 reacties
9 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@alchemist de alcohol die ze bedoelen in deze recepten is een "white dog " .  Dus een nog blank mout destilaat.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@robbert ik heb even de PDF laten omzetten naar tekst om het zoeken makkelijker te maken;

 

How To Make Pure Spirits

Take 38 gallons rectified whiskey, as pure as you can rectify it, 5 degrees above proof, add 1 pound stone-lime, ½ pound sweet spirits of nitre, 1 pound alum. Put the lime, nitre, and alum into the whiskey; stir them well together, let stand 24 hours; then add 1 pound liquorice-stick, and ¼ pound winterbark; let them stand 36 hours, then draw it off as pure as possible.

 

How To Make Pure Spirits by Distillation

Prepare a work as a copper-still. Take good rectified whiskey, for every barrel add 1 bushel fine-pulversized charcoal, 1 pound rock-salt, and 1 pound orris-root; put the whole together in the still with your liquor, and run it off by a slow fire.

 

Als ik me niet vergis is de 5 degrees above proof een 62% abv. De rectified whisky is na filtering door houtskool / flanel / zand / bakstenen (wel goed gewassen bakstenen is de opmerking die erbij geplaatst wordt).

 

Ze strippen de foezelolie er meer uit, wat lichtelijk apart is voor dit recept aangezien de originele Monongehela whiskey wordt benoemd als kruidig en zo stevig dat je er bijna op kunt kauwen.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@alchemist white dog  strippen door  lime steen / kalk , zwavelzuur en verpulverde aluim steen  Erdoor roeren hierna filteren .

3 barrel still is ketel met " thumper"  en rectifier.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@robbert De 3 chamber still is wat anders, drie kamers bovenop elkaar, de wort wordt vanaf boven toegevoegd.

 

Blijkbaar nog een moeilijke om te gebruiken ook vanwege mogelijke verschillen in druk tussen de kamers, de eerste die recentelijk gebouwd werd was voor een cheque met 6 nullen en miste garantie van de bouwer dat het uberhaupt zou werken...

 

1657540340-Three-chamber-Still-_1600.jpg
Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@alchemist is in principe een alternatieve opbouw van rectivier.  

Reactivatie kan als kolom  , honing raad , hogedruk ketel , enz .zijn diverse tekeningen van te vinden . Evenals dje door jou .

( Zie ook de diverse coffey still opbouw )

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

Sorry Zwavelzuur is fout het is  salpeterzuur 

Maar deze zuren even als, aluin , calsium , bentoniet phosforzuur , zijn trouwens standaard stofjes in de kast bij oude stokers . 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

( salpeterzuur en tanine worden o.a. ook gebruikt voor snel verouderen, ik raad het de beginner niet aan )

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@robbert ik ben alleen wat voorzichtig met het voorstellen van bepaalde chemicaliën omdat ik niet wil bijdragen aan eventuele schade door foutief gebruik, een aantal van de vragen die ik hier gehad heb maken me huiverig om teveel te delen.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@alchemist in het kader staat spirit of nitre dat is salpeter . .

Ik raad beginners of gewoon lezers van forum aan om daar ook niet op eigen houtje mee bezig te gaan. 

Vraag altijd hierbij hulp of aanwijzing van mensen met ervaring . 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?