Meldingen
Alles wissen

Peren 200 kg

Pagina 2 / 3

evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

T500 met helm of reflux, alquitara 2.5l voor kleine stookjes of alambiek en heb ook nog 2 smartstills

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@jacco)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

het is 260 kg geworden twee soorten handperen 2/3 Conference en een 1/3 doyenne du comice.  ik heb alles uitgezocht op rotte plekken ed en laat nu alles drogen en rijpen.  een gedeelte laat ik rijpen met een banaan in een gesloten kist om het iets te versnellen.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

mooi lekker zacht laten worden dan door de fruitmolen of hakseler en laten gisten , ik heb vandaag 100l mirabellen geplukt morgen nog eens 50l en dan beginnen we aan de pruimen

Beantwoorden
Vlisbier
Berichten: 135
(@vlisbier)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Heb voor het eerst perenlikeur gemaakt

4 peren

2 kaneelstokjes

1 liter 90% abv 

in weckpot van 1,5 liter .

en nu maar afwachten 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Peren als de confererence en triomphe vienne kun je het beste zo vergisten dat je deze in 1 x kunt. Stoken . Ze hebben zeer zacht aroma . Comice of louise is meer geschikt Als je 2 x wil overhalen .
Er zijn peren met soort harige ruwe schil die haartjes moet je met doek of andere methode zoveel mogelijk verwijderen deze geven een muffe smaak .
Peren hebben een lagere zuurtegraad dan b.v. appels en ook druiven . Voor voldoende resultaat dus bijsturen ! .
Wanneer peren net geplukt zijn of gevallen bevatten peren veel looizuur .
Dit remt een goede vergisting en omzetten .
Door peren eerst te laten liggen worden ze wat stijf en melig daarbij breekt looizuur groten deels af .
Maar ook aroma wordt verhoogd .
Er zijn mensen die enzym toevoegen dit hydrauliseerd ( maakt vloeibaarder ) maar je krijgt minder aroma .
Je kunt beter even net de kook erover .
Ook dat hydrauliseerd en zorgt voor minder methyl vorming maar je behoud meer aroma .
Gisten op lagere temperatuur voor meer aroma .
(17 -18 graden ) dus langzaam. ( Absoluut geen turbo gist !)

peren bevatten ongeveer 9 - 12 % suikers . Suiker toevoegen is infeite niet nodig .

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@jacco)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@robbert dank voor je advies!!

ik heb de peren nu liggen op te rijpen.  het toevoegen van suikers was ik niet van plan. Als gist wil ik de  Fermentis SafSpirit C-70 gebruiken. 

wat bedoel je precies met even net de kook er over , even een minuutje koken ? doe ik dit voor of na ik de peren klein heb klein gemaakt ...

het behoud van de meeste aroma en smaak is de bedoeling !

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@jacco)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ziet er goed uit , met wat voor alcohol heb je dit gedaan ?

Beantwoorden
Vlisbier
Berichten: 135
(@vlisbier)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Gewoon simpel suikerwash in t500 kolom gestookt.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wanneer je de peren schoon hebt dan in stukken of door hakken . Dan even minuut of 3 koken . Afkoelen ph rond 3,5 tot   4,2 en dan de gist erop .

C70 is een heel goed algemeen gist . 

Beantwoorden
Vlisbier
Berichten: 135
(@vlisbier)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dit is het resultaat 3;5 liter.

Beantwoorden
Berichten: 8
 Mark
(@mark)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Gaat het ook werken als ik appels in de schredder klein heb gemaakt vervolgens in de hydropers heb gedaan en het sap ter vergisting in de fastferment heb gedaan met een zakje cidergist?

Ik lees overal informatie over pecto amylase en dat het beter is om de appel met het vruchtvlees te vergisten. Ik ben alleen bang dat het vruchtvlees aanbrandt of bodem van de grainfather zo gauw als we gaan stoken of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

Druivenoogst van vorige maand is inmiddels uitgegist en wil ik ook persen maar deze is inmiddels al op 13,8%.

Ik ben super benieuwd wat er uit gaat komen allemaal! Wat een mooie hobby!

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

onderaan een rooster leggen tegen het aanbranden

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

nu T500 alambik 30l of alquitara 15l

 

Beantwoorden
SaenseOverhaal
Berichten: 224
(@kevin)
Reputable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb van robbert de tip gekregen om onderin wat lava stenen (normaliter voor de bbq) in de ketel tegen. Vanochtend voor het eerst met een kookzak in de ketel gestookt (perenpulp).
Andere voordelen: lavastenen zijn vrij goedkoop en gemakkelijk schoon te maken na stook.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik heb er 200 glazen knikker in liggen werkt ook gord

 

Beantwoorden
Pagina 2 / 3
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?