Meldingen
Alles wissen

Tip en weetjes uit de oude doos . Wat te doen bij ?


Robbert
Berichten: 9954
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Tip en weetjes uit de oude doos . Wat te doen bij ?

Methyl .

Bij vergisten en stoken van vruchten producten zou er methyl aanwezig kunnen zijn .

Om zeker te zijn dat er geen methyl aanwezig is kun je simpelweg bij opstarten van de distilatie eerst de temperatuur op de brug stoppen en vasthouden op 65 graden . Methyl verdampt op deze temperatuur . De methyl gaat nu stromen en zodra er niets meer komt verhoog dan de temperatuur naar 78,3 graden . verwijder de voorloop.

Schuimen van ketel , overkoken .

Schuimen komt door aanwezigheid van eiwit .

Kooksteentjes , puimsteen stukjes in ketel zorgt dat er minder schuim gevormd wordt en voorkomt overkoken  

silicon antischuim kun je ook toevoegen .

Simpeler is wanneer je schuim verwacht een aantal drupjes plantaardige olie toevoegen .Dit veranderd oppervlakte spanning en schuim breekt af .

vergisting komt niet opgang  .

Bij fruitproducten , rozijnen , noten , kan het wezen dat vergisting niet opgang komt . vaak komt het door aanwezige zwavel of fruit behandeld met een soort was voor glans . . Begin opnieuw !

Koop of verzamel onbehandeld product .

Vergistingsvat is na schoonmaak nog residu van reinigings middel aanwezig ..

spoelen . begin op nieuw.

Gist te oud - .  Gist en giststarter toevoegen .

teveel suiker aanwezig – met lauw water verdunnen .

Temperatuur te hoog of te laag . . pas temperatuur aan . De meeste gisten werken het best tussen 18 en 25 graden .

Vergisting stopt .

 Temperatuur te hoog of te laag , suiker op  ,  alcohol percentage is hoger dan gist aan kan .

Controleer hoeveelheid suiker met suikerweger .

Suiker op – afstoken ,

Suiker nog aanwezig . de hoge suiker concentratie onttrekt vocht aan gistcellen en deze kunnen niet langer werken  sg moet lager zijn dan 1100 eventueel water en gistvoeding toevoegen .

als sg gedaalt is  tot 1010 kan men eventueel nog suiker bij voegen . + - 500 gr per 10 liter .

-Bij vroegtijdig stoppen van vergisten hevel de vloeistof van de dode gist . Want dood gist kan de smaak aan tasten . Neem een pan of wekfles met lauw water , gekneusd fruit of appelschillen , kiwi of ananas schil ,  spinazie , andijvie witlof ,sla restant . Dus wat fruit en groente dek dit af met een vochtige theedoek laat dit 3 a 4 dagen staan fermenteren . bij dit Fermenteren onstaan bacterien / gistcellen  .( Saccharomyces cerevisiae )

giet het door een kaasdoek en voeg het vocht toe aan jou suikerwash ( of ander te vergisten product ) normaliter hervat de vergisting.

Drank ruikt naar rotte eieren .

door te lang op gistcellen te hebben gestaan ontstaat er zwafelwaterstof  .

Aantal keren overgieten kan de oplossing zijn . werkt dit niet Sulfadex toevoegen  paar dagen laten staan en filteren .  10 gr sulfadex per 5 liter .

Bij paar x overgieten kan door de zuurstof die erbij komt de ” bijsmaak ,scherpte ” verdwijnen . Simpeler is wanneer de vergisting klaar is afhevelen daarna aan de stookwijn neerslag kalk toe te voegen . ( 20 gr per 10 liter ) doorroeren . even 2 a 3 dagen laten staan (klaren) en dan pas afstoken . eventueel met wat toegevoegde soda stoken . Alcohol heeft dan niet dat bijsmaakje / scherpe smaak meer.

Amandelgeur .

teveel blauwzuur en benzaldehyde aanwezig .

2,5 gram zilvernitraat toevoegen , filteren en opnieuw stoken .

 

Blauwe zweem of draden in alcohol .

schimmel vorming ..

brug ,kolom ,en koeler reinigen .

halve tablet sulfiet per 10 liter in alcohol oplossen en na 48 uur opnieuw distilleren ..

Blauwe zweem of draden in Likeur.

half tablet sulfiet toevoegen . na 2 dagen bezinksel eruit filteren .

hierna 14 dagen laten staan waardoor rest sulfiet zich bind met o.a. de suikers en geen sulfiet bijsmaak of geur meer aanwezig is  

Witte waas in alcohol . troebel

Te veel etherische olien aanwezig .

te hoge temperatuur gestook of naloop niet of te laat verwijderd .

Alcohol percentage verhogen door alcohol 70% of hoger toe te voegen tot de drank weer helder wordt.

past dit niet bij de drank. dan Filteren door papier.

Eventueel vislijm toevoegen en dan filteren .

De verschillende oliën stapelen zich als ware op en geven op gegeven moment te grote verzadiging waardoor alcohol troebel wordt.
Ook etherische oliën bestaan uit diverse samenstellingen . Het gaat ons om de smaak en niet de ” vetten” Ook die scheiden zich bij de diverse temperaturen .
Simpelweg voorloop , de ziel en de naloop op tijd te scheiden voorkomt het probleem 

 bijsmaak , scherp smaak 

Dat bijsmaakje , scherp smaak, is meestal afkomstig van zwavelwaterstof .( H2S) Dit wordt gevormd bij het afbreken ( rotten ) van dode gistcellen . Een gistcel vermeerderd zich 36 x in half uur en sterft af . . T is daarom beter om de “stookwijn ” niet te lang op gist te laten staan  want het gaat geuren en krijgt viese bijsmaak.

als de laatste bubbel weg is is het meeste wel neergedaald en bij afhevelen de stookwijn zo goed als gistcel vrij . maar de zwavelwaterstof slaat niet neer . Dus zal al je gelijk gaat stoken deze invloed hebben op smaak en schepte .
Bij paar x overgieten kan door de zuurstof die erbij komt de ” bijsmaak ,scherpte ” verdwijnen . Simpeler is wanneer de vergisting klaar is afhevelen daarna aan de stookwijn neerslag kalk toe te voegen . ( 20 gr per 10 liter ) doorroeren . even 2 a 3 laten staan (klaren) en dan pas afstoken . eventueel met wat toegevoegde soda stoken . Alcohol heeft dan niet dat bijsmaakje / scherpe smaak en geur meer .

Ook is het belangrijk voorloop , ziel en naloop tijdig te scheiden .

niet ketel gebruikt  - schimmel .

Spoelen met water en wat azijn of citroenzuur . Beste en simpelste om schimmels te stoppen of ontsmetten is tablet sulfiet per 10 liter water en daar het een 24 in te laten staan . Daarna spoelen met water .
( ketel  vullen met water met sulfiet , kurkje in een kant van koeler en vullen . )

 Geen tijd om de stookwijn te verwerken .

van gist af hevelen Per 10 liter een half tabletje sulfiet en je kunt  4 a 6 weken de stookwijn bewaren .

Metaalsmaak aan alcohol ,

kolom ,helm en brug reinigen

checken voor defecten er zou iets beschadigt kunnen zijn .

Kwik thermometer kan lek zijn .

 opnieuw distilleren  !

Azijngeur

De pulp is besmet met azijnzuur bacteriën bij distillatie ia het mogelijk dat azijnzuur mee komt.

Voeg neerslagkalk toe .

per 10liter 20 gram  de azijn zuur bind aan de kalk .

na 2 dagen filteren .

Sulfietlucht ,

Wanneer je wijn gaat stoken of sulfiet hebt gebruikt en te snel na toevoegen gaat distilleren kan er een sulfiet lucht vrij komen

In de meeste gevallen gaat sulfietverbinding aan met aldehyden en suikers en kan die niet meer verdampen .

Is er toch Sulfiet geur aanwezig voeg 30 -40 gram neerslag kalk toe per 10 liter laat bezinken en distileer de drank nogmaals.

ook kun je natronloog [Coustic-Soda} toevoegen  en daarna opnieuw distilleren

bijvoegen natronloog tot PH waarde van 5,5  en dan distilleren .

PH kun je testen met lakmoespapier .

Branderige smaak

Door aanbranden zal een branderige smaak onstaan .

Dir is te voorkomen door  de maisch te verdunnen .

kooksteentjes in ketel .

De dikke pulp in kaasdoek vouwen en in ketel hangen of laten drijven in voldoende vocht .

Beetje actief kool toevoegen aan drank en daarna filteren kan ook  de Brand smaak verwijderen .

Damp uit uitstroom .

Defecte koeler of te warm koelwater . .Check koeler en koelwater . temperatuur van alcohol  zou rond de 15 tot 25 graden moeten wezen bij uistroom .

Lekkage deksel , kolom  , brug .

Wanneer damp of vloeistof vrijkomt kun je snel dichten door een papje te maken van bloem , maismeel met wat water en hiermee het lekkende deel aansmeren . de pap stolt en dicht je systeem .  

Troebel of vlokken in drank of alcohol .

Filteren en klaren .

De drank kun je filteren door In koffie filter of trechter een filter zakje , enkele laagjes keuken papier kaasdoek of gespoeld aquariumfilter watten te doen en daar de alcohol of drank doorheen  te laten stromen .

Klaringsmiddelen :

Melk : nem per liter likeur 1 cl magere melk  roer dit door een klein deel van de likeur en daarna door de rest .

Er ontstaan caseine vlokken de zwevende deeltjes meenemen .

na 2 dagen de likeur door filter halen

Vislijm : gebruik 0,1 gram per liter meng dit met wat alcohol of wijn bij 25 graden .

voeg dit toe aan de drank door afkoeling vlokt dit en neemt zwevende mee naar beneden . hierna door fiter halen .

eiwit : neem een 1/20ste deel van eiwit van een ei , klopt dit tot schuim en neem hiervan 1/20 deel roer dit door een borrelglas van de drank  en daarna dit dooe de rest . snel onstaan vlokken die de vertroebeling laat neerslaan .

hierna filteren .

Kiezelguhr : neem ongeveer 2 gram per liter roer dit door de drank en daarna door filter halen .

  Explosie ketel .

Te laat !

Zorg ten alle tijden dat de alcohol die je gaat verstoken onder de 50 % is .

Hiermee voorkom je een ongeluk .

 

Beantwoorden
5 reacties
2 Reacties
Moonshiner79
(@moonshiner79)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 129

@robbert 

Om het even over je tips tegen bijsmaak & scherpe smaak te hebben... Is het raadzaam om steeds neerslagkalk toe te voegen wanneer een alcohol gemaakt wordt uit suiker? Zal dit een duidelijk merkbaar verschil uitmaken?

 

Ik heb namelijk een alcohol (93%) uit suiker en graan (beiden volgens uw recept) vergeleken qua smaak. De graanalcohol was, zoals te verwachten, zachter dan deze uit suiker maar ik vond het verschil niet extreem groot. Ik had het groter verwacht.

Als ik je tip ivm neerslagkalk toepas, zal ik deze dan even zacht krijgen als de graan alcohol? Of spreken we slechts van een minieme verzachting?

Of zoals we in Vlaanderen zeggen: "is 't sop de kolen waard?"

 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9954

@moonshiner79 je kunt in principe bij elk suiker beslag calcium gebruiken.  Ja het zal iets uitmaken maar een graan zal altijd zachter blijven .  

Misschien vind je de suiker en graan alcohol naast elkaar niet zo groot verschil maken maar in likeuren zal het verschil zeker meer opvallen .

 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Als je een cursus stoken bij mij gevolgd hebt dan gebeurd het bovenstaande niet,en niet alles wathier boven staat klopt.ik ben nu wijn aan het verstoken die twee jr achter het waterslot zit.ik heb nog nooit iets ontsmet sulfiet gebruik ik niet ik heb niet graag kanker ,gebruik je gezond verstand en denk,hoe deden mijn voorvaders het.met moeilijke formules stook ik geen drank.met mijn hersens wel.heb net 62 ltr klaar nog 3028 dan ben ik klaar dus over 3 mnd.als ik elke dag twee ketels van 60 ltr stook.en nu een maaskantje en een zelfgetookte.gr.??Chris.V.

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Geef jij cursussen Chris 😉 ?

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Chris ik zet alleen wat dingetjes neer wat je ook kunt terug vinden in de oude lesboeken . er staan tips en dingen tussen die voor enkele misschien handig zijn .
T komt uit de officiële boeken en vaardigheden die ik mee heb gekregen uit distilleerderij waar ik in mijn middelbare schooltijd een " scheikunde stage " deed.
Ik stook al zo lang en gebruik zelf minimale spullen bij maken van dranken en eigenlijk probleemloos .
Maar er zullen vast mensen zijn die tegen iets aanlopen waar ze nog vragen over hebben .
Voor diegene heb ik dit geplaatst .

Sulfiet wordt al zeer lang gebruikt voor ontsmetten en het houdbaar maken van diverse levensmiddelen , dranken en wijnen .

bij distilleren raak je de sulfiet kwijt en wanneer je het zou laten rusten in een drank zal het een verbinding aangaan met suikers en aanwezige aldehyden en verder niet gelijk schadelijk meer zijn .
Bij schoonmaken en ontsmetten spoel je het na en sulfiet weg .
Chloorresten zijn vele malen schadelijker .
Met jou manier van stoken gebruik jij jou eigen ervaringen en jij hoeft het daarom niet eens te zijn maar dat wil niet zeggen dat wat hierboven staat niet klopt .

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?