Meldingen
Alles wissen

professionele moderne " dunder "

Pagina 1 / 9

Robbert
Berichten: 9953
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Mijn " winter" pauze komt abrupt tot einde door pakketje aan mij gestuurd door oud contact in prof sector .
Zoals bekent is het gebruik van dunder in een aantal rum producerende landen aan banden gelegt i.v.m. "health regulations "
Om deze reden is hebben fabrikanten hun dunder laten analyseren en zijn de essentiële elementen geïsoleerd en daaruit additieve gemaakt .
Deze additieven zijn dus moderne vorm van dunder die en het juiste karakter hebben en continu ook zelfde smaak vorming geven aan de drank .
Helaas zijn deze additieven niet overal op de markt te koop .
op foto dunder in additief vorm van een rum die bij de slijter te vinden is .
Dus ik moet weer aan de kookpot .

Beantwoorden
157 reacties
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik ga het weer met veel plezier volgen! Net als het maïs verwerken topic. Houd ons op de hoogte. 

Beantwoorden
Berichten: 214
(@kusleon)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Mmhh. vertel eens meer, en hoe ik zoiets kan bemachtigen.. misschien de dunders die ik hier heb staan uitstoken?.. grappig.. hou ons op peil over dit spul.. 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dit kun je alleen via een distilleerderij krijgen Kusleon t is vaak ook gericht op hun rum en eigen samenstelling .
( ik heb wat oude ingangen nog )
Het is niet een uit dunder gestookte concentraat .
Het is aan de hand van een analyse een samenstelling organische zuren , mineralen , zouten , acetaten ..die verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke " werking " van de dunder .
Deze samples moet ik nu maar mee aan de gang . Ik had mij spul op zolder ( pauze ) maar Ik moet nu wel ??
De gist heb ik nog . de additieve " dunder " zijn net binnen .
Volgende week kijken voor baaltje Rietsuiker stengels en acacia.
en (klinkt heftig !) maar paar druppen zwavelzuur .
ook al zijn de buisjes voldoende voor paar honderd liter blijft het bij ongeveer 30 liter .
dat wordt weer ;

Beantwoorden
Berichten: 1835
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb dit jaar met de rum run 4 maal een strip run
gedaan. De eerst keer zonder dunder, en daarna iedere keer 8 liter van de oude stookwijn bij de nieuwe nog te fermenteerde stookwijn. Ik stook dan door zodat er zo weinig mogelijk alcohol achter blijft. Dat laat ik bezinken en tap de andere dag van boven de 8 liter af. Ik doe dan alle strip runs bij elkaar, vooor de spirit run. Ben ik nu nog meer illegaal bezig dan alleen maar moonshine stoken?

Beantwoorden
3 Reacties
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 410

@rumo hoe bewaar jij die dunder? ik zag op youtube een man die het in een open emmer bewaarde met een kaasdoek er overheen, moest contact hebben met de buitenlucht was de redenering erachter

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@rinus55 dat wilde ik ook doen maar was bang dat ik de emmer om zou stoten 😆 heb hem dicht gelaten dit jaar. Normaal stook ik 4 keer achter elkaar per jaar en de eerste keer zonder dunder en dan 3 keer met en daarna ging de dunder weg. Maar vorig jaar heb ik de dunder bewaard (dicht).

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 410

@rumo ik heb nu ook 2 liter bewaard, maak maar emmertjes van 18 liter

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illegaal sowieso ??
moonshine stoken ? ik denk dat je meer een eigen vorm / interpretatie van thuis distileren van rum doet .
Daaruit volgen de verscheidenheid in smaken
Ik ben nieuws gierig naar hoe jou rrsultaat zal zijn .

Beantwoorden
Berichten: 284
 Rick
(@rick)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Interresant! Word het een soort van stap voor stap, how to verslag of een vergelijkend met oude resultaten verslag? In elk geval blijf ik mee kijken ?

Acacia als in de Robinia?

Beantwoorden
Berichten: 1835
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ja, natuurlijk mijn eigen interpretatie, anders ga ik wel naar de winkel. ik heb nog geen eind resultaat dat volgt over een aantal weken. ik zou het wel op prijs stellen als je dit niet door vertel.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Acacia cornigera en robinia werden en worden delen van al vrijwel vanaf het begin gebruikt in produceren Van Rum .
Of dat vroeger gedaan werd en te maken heeft met de DMT die in acasia voorkomt waardoor de rum" meer euforisch " zou moeten maken wordt over gespeculeerd .
schors twijgen wortel en blad van acacia en blad en vrucht van pruim zijn vrijwel in de meeste oude rum recepten verwerkt .

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik hou mij stil Rumo .
Ik weet niet beter dan dat jij verzamelaar van ijslolly stokjes bent . ?

Beantwoorden
Berichten: 284
 Rick
(@rick)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Had ik dus echt niet verwacht, maarja ik verbaas me wel vaker over bepaalde kleine details bij het stoken.  Biertje los en nu ga ik me eens inlezen over het gebruik van acacia. ?

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Dumo de "Dunder" die jij maakt, kan niet tippen aan het gat in de grond, waar alle oude rommel ingesmeten wordt. Heb hier nog een paar liter Molasse staan (185 L), en verander steeds een beetje de aanpak. 1 liter molasse op 4 liter water geeft veel meer scherpte, dan 1 liter molasse op 5 liter. Eind jaren '40 van de vorige eeuw, heeft Arroyo veel getest, en deze had het niet over de dunder, die was er al van overtuigd, dat je goede rum maakt met de juiste ingrediënten, en stoffen, en uiteraard het "wonder Gist". Vele Gistsoorten heeft hij getest, en één sprong er uit, helaas wordt niet verteld welke. Maar ga dus binnenkort ook wilde Gisten vangen, maar ben niet beroerd om ook wat bier en andere Gisten te testen. Heb nu twee 3.5 liter alambieken, alambieks, om per liter te kunnen testen. 185 keer stoken, dan moet ik toch iets goeds kunnen vinden. Ik heb het al wel eens vermeld, Gist behoord voor mij met een hoofdletter. Top grondstoffen met waardeloze Gist geeft rommel, middelmatige grondstoffen met een top Gist geeft een goed resultaat. (kan dan natuurlijk nog beter). Overigens ben ik er van overtuigd dat de Molasse van Pinodestoker, topkwaliteit is.

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Oei @RuMo sorry.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben bekent met arroyo .
Zelf hou ik mij aan de oude " geschrifte " boeken die uit 17e eeuw en vettaling uit 18e van o.a. Du Tertre die dus ook in de nog jonge jaren van de rum de processen omschreven en beschreven . Ook daarin wordt de dunder die toen nog burned ale hete heen anders gebruikt dan de wilde verhalen van nu .
Eigenlijk zijn de additieven op de foto hierboven ook uitvloeisels van oude " dunder " maar dan alleen de essentiële stoffen die smaak invloed hebben .
Ja wat Arroyo zeker gelijk in had was het belang van het gist verhaal .
Ik heb zelf ook niet voor niets ooit klein beetje daarover geleerd in bedrijf waar ik wat stage en bijklussen deed hoe passende gist bij product te maken .
Ik ken de molasse van pinodestoker niet sorry .
Ik haal zelf altijd een baal suikerrietstengels . deze kook ik zelf uit .
Ik gebruik geen zakje rietsuiker en ook niet als aanvulling . ruitsuiker komt door de bewerking vezels e.d. te kort .
Het gebruik van vers en top maak altijd verschil .
Goede producten , weten welke te gebruiken en hoe , tijd en aandacht , een ketel ingericht en geschikt voor hetgeen je wil maken , een beetje vaardigheid ook om het maken van juiste keuze op scheidingen van voorloop , ziel en naloop.
Het lijkt moeilijker dan het is .
ze konden het vroeger Ook zonder hightech in een tijd van dat vele nog analfabeet was .
??
Gewoon kijk luister en doe .

@William van jou en de alambiekjes gaan we mooie dingen zien .
Daarvan ben ik overtuigd .

Beantwoorden
Berichten: 214
(@kusleon)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

leuk en super interessant.. 

Beantwoorden
Pagina 1 / 9
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?