Meldingen
Alles wissen

Absinth recepten uit werkboek 1863

Pagina 1 / 2

Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Originele absint recepten  van voor absinth wet. .

1646570912-Screenshot_20220306-1334264.png
Beantwoorden
64 reacties
Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Recept 2

1646570996-Screenshot_20220306-1334563.png
Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Recepten 3

1646571022-Screenshot_20220306-1335333.png
Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Recept 4

 
 
Let ook op beschrijving van wat voor type still er voor wordt gebruikt. 
 De Turkse hoed potstill was in die tijd algemeen en wordt nog steeds voor gebruikt voor echte absinth 
Beantwoorden
3 Reacties
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@robbert Heb je daar een voorbeeld van? Google afbeeldingen geeft me met "Turk's head still" wat foto's van geknoopt touw en wat kroegen in Engeland met die naam, die er trouwens wel gezellig uitzien.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@alchemist een turkse hoed is cilindrisch met platte bovenkant. Kan wat taps toelopen. 

Zoiets als op deze foto

1646577670-copper-pot-still-classic-copper-distilling-alcohol-still-brewery-equipment-138644646.jpg
Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

Zelf gebruik ik deze kop voor absinth dan zonder de lens erin . Dat komt aardig in de richting van een Turkse hoed.

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2687
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Leuke recepten! Welke heeft jouw voorkeur? 

Beantwoorden
8 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@murmillo pontalier recept heeft mijn persoonlijke voorkeur  Staat ergens anders op forum . Ik heb verschillende absinth's in kelder. 

Ik gebruik geen moderne absinth recepten van na de absinth wet . En ook geen moonshiners kneierij dat geeft hoofdpijn  ( ook al lijken kruiden samen te gaan in smaak of andere verhoudingen  je kunt niet alles maar klakkeloos doen .

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2687

@robbert aha. Die heb je ook in de tineys video gebruikt toch.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@murmillo nee de tiny is niet  pontaliers. maar wel een origineel recept uit oude tijd. ( Er waren diverse producenten in veel steken met een eigen inbreng. / Aanvulling op de standaard basis van )

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@murmillo

 
Dit was het officiële filmpje
 
Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

@robbert Hier heb ik nog een vraagje over: de tekst met ingrediënten aan het begin van het filmpje komt niet overeen met die op het geschreven notitieblaadje in het eerste shot van de kruidenmix. Daarop zie ik bijvoorbeeld zoethout 6g en lindebloesem 4g staan, die komen beide niet in de tekst voor. Voegen ze bij nader inzien weinig toe aan de smaak?

En dan venkelzaad. Ik heb dit eens toegevoegd in de botanicals mix voor het maken van gin, met een afschuwelijk resultaat. Daar ben ik dus huiverig voor. Als ik op het notitieblaadje lees 15g venkelzaad en in de tekst staat 25g, ben ik toch geneigd om niet meer dan 15g toe te voegen...

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@glennfiddich de zoethout en lindebloesem zie ik wel in de begin text voorbij komen .

Ik zie inderdaad dat de venkel verschilt . 

Dit tiny filmpjes heb ik zelf gefilmd maar is toen bewerk door Nimrax op computer .  De texten heb ik toen via Whatsapp over gestuurt.

Ik denk dat daar misschien iets in is fout overgenomen maar de geschreven notities zijn juist.  

Venkel ,anijs en alsum zijn bij de meeste absint hoofd bestandsdeel .

Iets meer of minder venkel zal wel iets in smaak schelen maar zal niet storend mogen zijn .

Venkel is wel een van de zaden waar je met maceren mee rekening moet houden . Zoals je ziet is ook deel warm gemacereerd waardoor toch ook hogere foezels beter vrijkomen. 

Bij maken van gin is de venkel alleen in de kruiden mand aanwezig en word niet vooraf de kruiden koud gemacereerd . Puur op warmte en damp komen dan de smaakstoffen vrij .

Heb je vooraf de gin gemacereerd ?Misschien dat daar bij jou de venkel niet goed of storend doorkomt.

 

Je kunt een recept altijd naar eigen smaak aanpassen beteft hoeveel heid . Maar het recept op klad is een van de authentieke en robuuste zoals de oude absinth voor de absinth wet werd gemaakt . Modernere absints zijn in principe veel lichter en anijs likeur achtig .

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

@robbert Sorry, ik zie het: heb zelf een foutje gemaakt en bij recept overtikken zoethout en lindebloesem vergeten. Wat die venkelzaad betreft: dat kwam niet in het ginrecept voor, maar was een experiment dat ik maar als mislukt beschouw. Ik gooi de botanicals overigens gewoon rechtstreeks in de ketel voor het stoken. Die staat op een inductiekookplaat waarmee ik de temperatuur redelijk goed onder controle kan houden, dus ik heb geen last van verbrande kruiden of zaden.

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2687

@robbert THNX

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 474
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het absinth recept van Robbert uit de Tiny's kan ik in ieder geval iedereen aanraden 😍 

Beantwoorden
13 Reacties
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@mccorner mee eens! En zoals hier boven ook aangegeven wordt doet tijd wonderen. Mijne staat al ruim jaar en is heerlijk zacht geworden

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1829

@pikketanus dat geef mij weer hoop wand die van mij was heel bitter 😖 ik durf het nog niet te proberen. Drie jaar op de fles is heel gebruikelijk.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@rumo door de engelwortel iets te minderen en wat meer limoen toe te voegen zal de bittere smaak minder zijn. Ook wanneer je de absinth inschenkt en er een schijfje limoen in uit te persen zal het minder bitterzijn .

Je kunt ook in plaats van de absinth met water te drinken met een witte wijn of champagne het te verdunnen. ( Cocktail " death in the afternoon " ) 

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@rumo is nog goed bitter ook, maar vind ik wel lekker op z'n tijd. Wel minder hard en zachter voor keel geworden.

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

@mccorner Die ga ik eens uitproberen, heb de kruiden al in huis gehaald. En het is gelukkig een recept voor minder dan 600 liter 😀

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@glennfiddich de meeste hand boeken die ik heb zijn allemaal voor de proffesionele sector . .Dus het is even kwestie van delen door .  ook  de tiny recepten zijn terug gerekend . Lastiger is dat ook in aantal boekjes zijn de  recepten in oude maten als loden , kannen , anker stoop , maatje, pint , muts ,mengel ,aam enz is . Of in gallons ,pounds ,onces ,lb , dr . En dan engelse gallons zijn weer anders dan de Amerikaanse en in jaartallen voor en na 1820 zit ook verschil in maat voeringen .

Dus rekenwerk hoort er wat bij .

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

@robbert Gelukkig hebben we tegenwoordig wikipedia.

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

Al merk ik al snel dat dit zeker niet zo simpel is als het lijkt. Blijkbaar verschilden de inhoudsmaten per streek, per soort goederen en per land:

https://web.archive.org/web/20191013130149/https://familiegeschiedenis.be/toolsenhulp/oude-maten-en-gewichten

https://home.kpn.nl/vanadovv/Staring.html#oim

Om gek van te worden. Lang leve het metriek stelsel!

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

Vanavond eindelijk de 'Tiny' absinth gemaakt. En mijn keuken stinkt als een heksenketel. Zoals ik me die voorstel, dan toch. Eerst een beetje geproefd uit de pot waarin de kruiden stonden te trekken. Jezus Mina, wat smaakt dat bitter. Het lijkt nog het meest op geconcentreerde hoestdrank zonder honing of suiker. Dus toch maar een beetje geduld en hup, de pot-still in, op 250ml na (de totaalopbrengst was bij mij iets minder dan een liter, er is ruim een kwart liter in de droge kruidenmix opgezogen).

Uit de ketel kwam een aangenaam geurende heldere drank van rond de 60% met een licht anijsachtige smaak. Zeker niet slecht. Na het mengen van dit destillaat met het restje gemacereerde drank (voor de kleur???), was de smaak opnieuw erg bitter. Ik bedoel, ik wist dat het geen Pernod of Ouzo zou worden, maar dit is extreem. Ook met een suikerklontje erin. Ik heb de boel nu maar door een koffiefilter gehaald en in een fles gedaan om te rijpen. Ben benieuwd hoe lang het duurt tot ik het lekker ga vinden...

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@glennfiddich heb je ooit absinthe gedronken?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@glennfiddich minimaal 1 jaar. Dan word het ook zachter

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@glennfiddich Ik heb deze week ook die absinth gemaakt en heb dezelfde ervaringen die jij had. Maar ik heb het nog nooit gedronken, dus het zal effe wennen worden.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@concha mensen zijn vanwege dat men bijna een eeuw lang geen absinth kon krijgen de pernot achtige anijs dranken gewent geraakt . De oude absinth was een bitterder en minder anijs achtig dan de moderne commerciele .

Receptuur is nogal aangepast door de jaren heen .

Het is even wennen .

De absinth drink je met water en suiker naar smaak .

Suiker maakt het minder bitter.

Absinth hoor je te schenken in glas en dan met een absint fontijn duppel je water over een absint lepeltje met suiker in het glas tot het een mistige drank wordt . En zo drink je het .

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb een pakje binnen gekregen met de Artemisia umbelliformis . Ook een Bijvoet variant.   Ook wel de artemisia genepi genoemd.  Ik zal wat alcohol nu moeten maken. .druk druk druk. 

Beantwoorden
2 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1829

@robbert ik begrijp dat je het niet zelf gaat plukken want het groeit net als Edelweiss hoog in de bergen.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@rumo Ik heb wat adressen en wat nog oude" ingangen " om bepaalde dingen toch te krijgen . Ook mijn alsum , citroen melisse , quinine , zwarte kastanjes en de geneppi e.d. is soms wat wachten en verzendkosten zijn soms wat hoog maar het is te krijgen .

Beantwoorden
Meneer van Beusdenkom
Berichten: 23
(@meneer-van-beusdenkom)
Eminent Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Leuke tread. Zelf ook van plan om eens een poging te wagen

Hebben jullie een kruidenleverancier die jullie kunnen aanbevelen, veel van de bovengenoemde kruiden lijken mij lastig vindbaar. 

Hoe zit het met de kleur (helemaal na een paar jaren) Een mooie groene absinth lijkt me wel erg gaaf, maar ik heb geen zin om te klooien met kunstmatige kleurstoffen. 

Beantwoorden
2 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@meneer-van-beusdenkom de meeste kruiden kun je via pit en pit bestellen.  

Je kunt ook via Jacob hooy en natuurplaza een redelijke alsum verkrijgen .

Zelf bestel ik  alsem , citroen melisse , quinine , zwarte kastanjes en de geneppi via een inkoop organisatie via een destilleerderij waar ik een contact mee heb .

Voor absinth gebruik je alsem van de gehele plant . Dus mengsel van wortel ,tak , brad en bloesem.

Wanneer je de bovenstaande recepten maar ook het pontalier recept wat ik heb geplaatst evenals de absinth uit het tiny filmpje volgt dan zal je ook gelijk goed op kleur zijn .

Wanneer je een drank groen wil kleuren kun je ook brandnetel blad of spinazie blad fijn wrijven en dit er even in laten trekken deze bevatten  chlorofyl wat de groene kleur geeft. .

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35
Berichten: 35
(@glennfiddich)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Het mooiste logo van een commercieel verkrijgbare absinth vind ik trouwens nog steeds dat van Tabu (terwijl het spul naar Pernod smaakt, niet echt indrukwekkend):

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@glennfiddich meeste mensen kennen momenteel eigenlijk alleen de smaak van de modernere commerciële absinth's omdat jaren lang het niet meer gemaakt werd. In begin vorige eeuw zijn de absinth producenten genootzaakt geweest om te overleven de absint zonder alsum te gaan produceren dus een pasris achtig receptuur. en daarom werd de smaak meer naar een minder bitter en meer anijs drank gebracht en meer een likeur. . de pastis was de vervanger om te overleven .

Omdat men door de jaren meer aan die smaak is gaan wennen zijn de moderne absinth's dus eigenlijk meer anijs dranken geworden dan de originele uit de tijd van voor het absinth verbod .

De oorsprong van absinth was een maag darm elixer met slecht enkele kruiden , alsum , verse  venkel en anijs zaden  . En deze waren getrokken in zure rode wijn (.steranijs was toen nog niet bekend en werd niet gebruikt en hoort ook niet in een degelijke absinth) De oudste gedestilleerde elixer absintium is van rond 1620 -1640 in de boeken te vinden . 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Nog wat uit 1906 : ( gallons is hier us gallon 4,5435 liter . OZ 28,37 gram. Lb is 16 OZ 

Beantwoorden
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

Variant

1646929499-IMG_20220310_1716222152.jpg
Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

Inclusief 

1646929537-IMG_20220310_1716559122.jpg
Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

Essance  1lb voor 1 gallon :

1646930022-IMG_20220310_1712301462.jpg
Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De laatste glaasjes genepi oude voorraad maar nuttigen vanavond.  De nieuwe voorraad is in de maak.

 

1647807178-IMG_20220320_175657202.jpg
Beantwoorden
Berichten: 35
(@glennfiddich)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Absint recept uit de novelle 'Absinthe' van Christophe Bataille (1994), vertaald door Liesbeth van Nes, Vassallucci Amsterdam 2000, p.78...

1653611917-Pontarlier-1855.jpg
Beantwoorden
Berichten: 35
(@glennfiddich)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Een hint over de oorspronkelijke smaak van absint kom ik tegen in een tekst van auteur Aleister Crowley, die we kennen van zijn boeken over zwarte magie: 'Het woord (absint) is afkomstig van het Griekse apsinthion, dat ondrinkbaar of volgens sommige geleerden ongenietbaar betekent.' Uit: Absint - de groene godin, in de bundel De Gifgroene muze; Absint in de literatuur, uitgever Bas Lubberhuizen, 2005.

Beantwoorden
5 Reacties
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

(wachtend tot mijn eigen gebrouwen absint voldoende is gerijpt, moet ik me toch ergens mee bezig houden...)

 

1653612500-absint2.jpg
Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1829

@glennfiddich er wordt wel aanbevolen om absint 3 jaar te laten rijpen. Na een glaasje van mijn verse absint heb ik daar geen moeite mee.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@glennfiddich ik heb absint recepten uit diverse wind streken de oudste zijn uit 1578 .  Ook  de  van absinth voorganger als kruidendrank maagelixer uit  het  63 j b.c. dus romijnsche tijd heb ik in een beschrijving  waarbij anijs , alsem , venkel en eucaliptus werden getrokken in een verzuurde wijn als geneesmiddel.

Lubber huizen is uit de moderne tijd.  ik gebruik mijn oude naslag , studie, manuals en vademecums  uit mijn studie tijd.  De eerste absinth die ik maakte was tijdens mijn  stage tijd in destilleerderij  41 jaar geleden ik had recept uit archief en   thuis glas opstelling dus daar aan de gang omdat het bij bedrijf niet mocht gemaakt worden .

Beantwoorden
(@glennfiddich)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 35

@robbert Ik heb inmiddels gezien dat jij het recept voor Pontarlier absint hier ook al in 2018 op het forum hebt gezet. Las ook ergens over het gebruik van gentiaan in absint. Komt je dat bekend voor? Ongeveer een jaar geleden kreeg ik een fles gentiaanlikeur in handen die zo bitter smaakte dat ik dacht dat hij niet goed meer was, dus die is door de gootsteen gegaan. Eeuwig zonde, achteraf...

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9926

@glennfiddich klopt er zijn recepturen met gentiaan. .

Ook  de genepi zijn met gentiaan en hop .

Maar dat is zonde van de smaak. .

(7 liter genepi nu hier bijna klaar . Ik heb zelfs nog genoeg kruid  over voor nog 10 liter maar dat wordt wat overkill )

 

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Gisteren een potje klaar gezet om Absinth te maken. Had alleen nog geen bloemen in de Alsem dus er zit alleen stengel met blad in en de benodigde zaden/kruiden. Het begint al  een lekker groen kleurtje te krijgen. Morgen de boel maar is rustig stoken. Het wordt mijn eerst Absinth en ja dat moest natuurlijk ook wel nadat ik ander halve week geleden bij toeval het Absinth museum in d’ Auvers sur Oise op onze fietstocht door noord Frankrijk tegen kwam. Helaas was het gesloten. In ieder geval was het de plek waar Vincent Van Gogh zijn laatste dagen door bracht.                 Ik heb mijn beide oren nog en hoop dat dat zo blijft als de Absinth klaar is.

1690734338-63F3F4DA-924F-47F2-BBFB-7BAF36D1922C.jpeg
Beantwoorden
1 Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1829

@bewust dat is goed om te horen dat je allebei je oren nog heb 😆 

Mooi kleurtje.

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

d’ Auvers sur Oise

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Bewust
(@bewust)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 359

Aa

1690735679-A6E0FF0A-2F47-4DDD-91BB-2985772CE6ED.jpeg
Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?