Meldingen
Alles wissen

Absinth recepten uit werkboek 1863

Pagina 2 / 2

Bewust
Berichten: 373
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

d’ Auvers s Oise

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@bewust inderdaad aanrader om eens te kijken.  

Maar goed idee ik neem er even een . 

Deze is inmiddels 7 jaar gerijpt in kelder. 

Ook  in deze zit alsem van de gehele plant. Wortel tak blad en bloem.

Belangrijk voor een goede absint is meerdere delen van plant te gebruiken en natuurlijk  goede kwaliteit uit goede streken !

Nederlandse alsem maakt slechte absint.  Geen goede bodemen geen goed klimaat . 

1690737200-IMG_20230730_185617897.jpg
Beantwoorden
Berichten: 35
(@glennfiddich)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Ik heb inmiddels de absinth met Nederlandse alsem 🙁 die ik een jaar geleden heb gestookt soldaat gemaakt. Voor mijn idee was deze groene fee wat minder bitcherig dan direct na productie, maar het blijft een uitdaging. De grote populariteit van absinth in de tijd van Van Gogh is mij nog steeds een raadsel. Tenminste, als die meer leek op mijn brouwsel dan op de anijsdrank met groene kleurstof die vandaag de dag in de winkel ligt.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@glennfiddich klopt Nederlandse alsem is " zwak " vaak ook muf van smaak.  Nederlandse grond groeit alsem wel op maar de kwaliteit is gewoon veel lager . 

Zelfs in de Romeinse tijd werd alsem venkel en anijs gemengt in wijn als een maag darm elixer.

Vanaf 1560 Zijn er al vermeldingen van gestookte vorm uit deze wijn Maceraat.  Voor de absint wet in 1912 was absinth door geheel Europa een van de goedkoopste dranken die er was. En daarbij ook van hoogpercentage. 

Dus populair bij de alcoholist.

Alcohol misbruik was groot onder arme bevolkingsgroepen, kunstenaars , gehandicapten , de mens aan de rand van samenleving .

Antibiotica bestond niet dus ook ziektes werden " weggedronken " met absint.

Leed door Sifilus , tifus , depressies en kanker werd beetje vergeten door de drank. 

Morfine was duur en moeilijker aan te komen.

Zoals bekend was van Gogh niet de gezondste en alcohol was de weg naar waanzin. 

Zou in die tijd beerenBurg, vodka en jenever de goedkoopste dranken zijn geweest waren het die dranken die  alcoholist kapot maakte. 

 

 

 

Beantwoorden
Berichten: 35
(@glennfiddich)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Anders dan vodka of jenever heeft absinth echter een mystieke status. Waarschijnlijk door de beleving er omheen: fonteintjes met ijswater, speciale glazen, rituelen met zilveren lepeltjes en brandende suikerklontjes, het plotselinge omslaan naar troebel en gifgroen. En natuurlijk verhalen over verleidelijke groene feeën en mensen die er waanzinnig van werden. Dat was denk ik één stap te ver van de marketingmachine, waardoor de lobby van wijnboeren het voor elkaar kreeg om deze drank definitief te laten verbieden.

Hoe dan ook, ik heb het gestookt, geproefd en overleefd zonder waanzin 🙂  

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@glennfiddich de absint wet kwam voort doordat er diverse misdaden en moorden waren gepleegd en vaak drank in het spel was . Algauw kreeg de absinth de schuld en werd deze verboden.  

Een verboden drank krijgt al gauw dan een mooi verhaal erom heen . 

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat de hoeveelheid tujon in de absint niet oorzaak was maar omdat de drank op hoog percentage , 60 %of hoger alcohol vergiftiging , waanzin  , delirium uiteindelijk het probleem gaf. 

( Van Gogh sneed zijn oor niet af vanwege de absint maar een ruzie met Gauguin was daarvan oorzaak. Gauguin liep weg omdat Van Gogh nooit naar hem luisterde.  Om zijn vrind te overtuigen van oprechtheid in zijn aandacht sneed van gogh zijn oor af en gooide die Gauguin na.   Van Gogh had een hoog alcohol gebruik om pijn en depressie weg te drinken. En natuurlijk was het stigma op de waanzin veroorzaakt door alcohol misbruik makkelijk om absint de schuld te geven .)

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 373
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Afgelopen middag de Absinth gestookt en vanavond het niet mee gestookte deel bij het gestookte deel gevoegd. Resultaat één liter “groene fee” met hoog alcohol (81%) en een halve liter blank.  Het ruikt erg lekker, de smaakt is wel bitter maar met anijs/venkel. Misschien dat ik het percentage nog iets naar beneden ga brengen maar eerst maar is een tijdje laten rusten.

1690838983-72AEAF7D-70CA-4C72-86A0-BE5FBFF87630.jpeg
Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@bewust beter is eerst verdunnen en dan wegzetten. Dat kan de drank en het water meteen en beter " huwen " 

absint rond 60 - 68 % opslaan  en minimaal 1 jaar laten rijpen. 

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 373
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Robert, toch  maar een beetje aangelengd. Nu 2 liter groen van 66% wat maar is ff moet rusten. Nog een beetje citroen  melisse, munt en een beetje Alsem d’r bij en dit er over een dag of wat er maar eens uit zeven.

1690908178-13B9CF85-4F94-4B5F-A5FC-9053DCDCAA7A.jpeg
Beantwoorden
BazzH
Berichten: 60
(@bazzh)
Trusted Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Waarom niet even gewacht tot het weer open ging?

Altijd ongeduldig, die fietsers 😂

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 373
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

BazzH ik had inderdaad graag even het museum bezocht, maar 2 dagen wachten was te veel. Heb even in de tuin gekeken waar bloeiende Alsem stond en wat gelezen( en laten vertalen door mijn vrouw) wat er op het bord aan de gevel stond.  

1690916661-93A983B8-D4DF-4C27-AAC3-51010E852C8E.jpeg
Beantwoorden
Pagina 2 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?