Meldingen
Alles wissen

Calvados van appels uit de Betuwe € 0,35 per kg

Pagina 1 / 11

Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Na rum, kirsch, wodka ga ik het laatste project van dit jaar doen, moet namelijk ook wel eens werken.

Betuwse Calvados.

Heb net 250 kg gekocht en ga daarvoor een fruitpers huren. rond 15 september zijn ze af te halen. Wie gaat er ook Calvados maken of heeft het al eens gemaakt? Tips zijn welkom. 

Beantwoorden
151 reacties
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb vorig jr.200 kg appels verstookt smaakt lekker zeker als je hem langere tijd laat staan,hier mijn werk wijzen appels van klokhuis ontdoen in stukken snijden in vat gooien een paar weken laten staan zodat ze zacht worden,ik pers ze dus niet was ze niet en schil ze niet,als ze goed zacht zijn geworden suiker er bij en gist laten staan tot uitgegist is en stoken je moet er wel wat water bij gooien,ik gooi ook de hele mix in een zak en stook die mee.gr.?Chris.V.ps ik gebruik vermse bakkers gist 1 kg op200 kg appels

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Chris, ik ga er geen suiker bij doen. Heb in ieder geval 250 kg en dat zou 200 liter sap moeten opbrengen volgens de boer. Ben benieuwd.

 

Het zou 8 liter superieure Calvados kunnen worden. Misschien koop ik nog wel meer want direct alles opzuipen heeft wel wat ( niet stoken voor de kelder, jouw woorden) maar een beetje laten liggen is niet zo fout merk ik nu aan mijn rum. En ja, merk het zelf nu ook duidelijk, je kan veel meer zuipen van je eigen drank dan die fabriekszooi. En geen kater he! 

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

suiker er bij

Chris, het valt of staat met hoe zoet de appels zijn, uiteraard maar hoeveel suiker gebruik je dan in kg? Top tips trouwens weer hier man! Hier kunnen we wat mee.

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Volgens mij had de boer het over minimaal 12% suiker. Maar kan me eigenlijk niet al te gek veel schelen want ben nu zelfs sap van morellen voor de 4e keer laten vergisten. Als je niet teveel suiker ineens gebruik wordt de smaak niet scherp. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Veel suiker, is mijn ervaring, maakt de alcohol scherp. Maar kan ook onzin zijn en ligt het aan wat anders. Ben maar een Lummel. 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Als de appels goed rijp zijn weinig suiker er bij en van 200 kg krijg ik ongeveer 25 liter van 40% ?is niet mis he ,van 200kg druiven 35 ltr van 40% heel goeie smaak en helder ,ik ben nu in Roemenie abrikozen aan het stoken ongevemer40 kg op brengs 9 ltr van 40-45 % gr ?Chris.V.

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hahaha, wat moeten mensen wel niet denken als dit lezen. De tonnen fruit en de liters vliegen ze om de oren. Sta je daar in de Duitse Aldi je flesje drank van € 6,50 te scoren. Hmmm zeggen ze dan tegen de buren, zo lekker! 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Lummel ik gooi bij bv.zoete druiven 200 kg ongeveer 12-13 kg suiker en een kg verse bakkersgist ik probeer zo min mogenlijk suiker te gebruiken maar mijn druiven borrel is een beetje zoet en niet scherp,de suiker komt wel ten goede van de opbrengs.gr.?Chris. V

 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Lummel ik raak al in paniek als er maar 25 flessen in de kelder liggen hahaha.???gr.?Chris.V

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat heb ik met drank en wietolie hahaha. En met sex, ook dat nog. Als mijn 25 minnaressen op vakantie zijn kan ik ook een paniek aanval krijgen. 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Lummel dat kan ik mij heeeel goed voorstellen,heb nu 8.5 liter van de abrikozen en loopt nog,van ongeveer 40 kg ,gr.??Chris.V.

 

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Lummel! Supergaaf projectje weer man!

 

En je pakt het meteen groots aan! Zit ik hier soms te klooien met 25 liter sap maken door mn sapcentrifuge....

 

Inplaats van zelf een pers huren is het misschien een idee om eens te zoeken naar een loonperser, die zullen in de betuwe ongetwijfeld te vinden zijn. Dan hoef je ook niet zelf die pers weer schoon te maken. Dumo kwam eens met dat idee, nou zit hij niet in de Betuwe maar ik denk dat je juist in de betuwe er wel een kunt vinden.

 

Ik heb z'n vermoeden dat jij straks weer een houten vaatje nodig gaat hebben 😉

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb er een gevonden.  http://www.mobipers.nl/fruit-persen/  ze zitten in Zoelen, voor jou om de hoek.

Je moet ze even vragen hoe het zit als je zelf je vaten meeneemt om het sap in mee te nemen. De prijzen op de site zijn inclusief de bag in box verpakkingen, die heb jij niet nodig. het kan het hele jaar door!

 

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Geinig hè? Toen ik me een klein jaartje gelden heb aangemeld voor het forum wist ik echt niks buiten suiker vergisten. Er zijn van het begin nog wel ergens topics te vinden waarin ik bijna wanhopig werd omdat veel discussie's niet brachten wat ik zocht. 

 

Maar kijk nu nog geen 12 maanden verder, durf zo'n project'je nu aan en sterker het gaat nog lukken ook. Twijfel er niet eens meer aan. Die pers ga ik overigens gewoon huren bij de wijkgaard t.z.t.  Komt met appels wat minder nauw als kersen. Een vaatje lijkt me niet want doe het weer zonder suiker en dat is niet veel alcohol maar wel heel lekker. Maar misschien wel, je weet maar nooit. 

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik weet nu ook al zeker dat dit gewoon heel erg gaat lukken!

 

Je hebt wel 4 x zoveel sap als dat je Morellensap had, en dat sap bevat 2 keer zoveel suiker als de morellen.

 

Ik heb dus zo'n vermoeden dat je best een redelijke opbrengst zal hebben.

 

Het sap hergebruiken zoals je hebt gedaan met de morellen heeft niet veel zin, appel geeft veel minder smaak af dan een kers.

 

Ik heb vaak appels vergist (als wijn) en gestookt als Eau de Vie, maar nooit op hout weggelegd. Gestookte appelwijn is altijd een feest! Echt lekker, ook zonder houtrijping.

Beantwoorden
Pagina 1 / 11
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?