Meldingen
Alles wissen

Calvados van appels uit de Betuwe € 0,35 per kg

Pagina 10 / 11

Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dat is zeker ook de goede weg om te gaan .GerkoK.?
Simpel beginnen met een rum , whiskey , vodka of gin .
Beetje daarmee stoeien en zo wat vaardigheid op te bouwen .
Daarna Fruit stoken zal dan zeker voor jou nog nieuwe uitdagingen kunnen brengen .
Maar dan wel deDe echte manier van brandy' s en au de vie maken . ?
Misschien trekt op de duurt de charantaise of het overhalen op 2 of meer ketels jou in de toekomst dan ook . De echte manier van brandy' s en au de vie maken .
En daarna wie weet daarna de klooster en exotische likeuren op brandy / cognac basis .

Ik zit nog na te denken wat ik volgend jaar weer eens zal maken .
Geen idee nog . ?

Beantwoorden
Berichten: 65
 mac
(@mac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

calvados van eigen appels uit de boomgaard, net zo als de pruimen voor de palinka. Ongeveer 25 liter sap, vergist. en na 1 keer stoken al zo lekker dat ik hem geen tweede keer ga stoken. opbrengst zonder voor of naloop 4 liter van 47% met de coppedome op de t500. en vermogensregelaar

heb er nu eikenchunks op gezet ongeveer 32 gram die getoast zijn in de oven. kijk is wat een kleur al na al ongeveer een uurtje. 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Robbert ik pak altijd al het fruit als ik plaats heb,ik denk altijd mischien komt er volgende jr niets.wat ik heb heb ik.en hier gaat het vlug op.

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Afgelopen weekend de shredder gebruikt hiermee circa 100kg appels tot pulp gemalen. Werkte zeer fijn, het enige nadeel was de (te) grote appels. Deze moesten eerst in vieren gesneden worden voor ze er goed doorheen kwamen. Al moet ik zeggen dat deze appels wel extreem groot waren.

Robberts advies geprobeerd op te volgen met het koken van de appels. Ik dacht slim te zijn door ze in de grainfather te kieperen en hem langzaam op temperatuur te laten komen. Dit was geen succes.

Wel wat Biologische Tofu gekookt en toegevoegd aan het grote 60L gistvat en de stookforum gistvat.

Na een tweetal dagen kwam de vergisting erg goed op gang. Helaas had ik aan 15L kop ruimte nog niet genoeg. En eindigde dit in een appelsap ballet op de grond en boven op het deksel.

Nu wachten tot het vergist is en dan stoken. Heb in de tussentijd het bodemfilter en de kookzak binnen gekregen van ome Aliexpress. Dus aanbranden gaan we niet meer doen in de ketel.

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Handig zo'n eigen boomgaard waar je je eigen "palinka en calvados" bomen heb staan. 4L van 47% is een mooi resultaat voor 25L sap.

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Marca, had je ook gemaild. Maar, dat bodemfilter heb je daar ook een link van? Misschien kan ik hem ook in mijn ketel gebruiken. 

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Klopt ik had je ook een berichtje teruggestuurd! Maar hierbij wat ik je gestuurd heb. https://m.nl.aliexpress.com/item/32973873134.html?pid=808_0009_0101&spm=a2g0n.search-amp.list.32973873134&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=9759amp-DwoZTlMqI8HfO6Q9r6HwCA1572635802805

Let wel op: Hij is van dun RvS en slecht verpakt tussen twee stukken karton in en hierdoor kwetsbaar voor vervorming. Wel weer makkelijk terug te vormen natuurlijk maar niet perfect meer erna. Hij sluit goed af in de ketel op een kleine rand van paar mm rondom.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1155
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb zelf een bodemrooster gemaakt van een stuk rvs gaatjesplaat en een paar rvs boutjes en moertjes.

Rvs gaatjesplaat op diameter geknipt die in de ketel past.

Groet, @ndré??

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dank! Mijn broertje is aan het stunten met zijn t500 dus zal hem deze adviseren. Thnx m8

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb zelf een bodemrooster gemaakt van een stuk rvs gaatjesplaat en een paar rvs boutjes en moertjes.

Rvs gaatjesplaat op diameter geknipt die in de ketel past.

Groet, @ndré??

Ook mooi André. Ben alleen niet zo handig. Heb nu voor mezelf en hem een rooster gemaakt van aluminium in de ketel. We kunnen weer door. Word met de dag creatiever.

 

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1155
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dat vind ik ook leuk aan deze hobby, creatief bezig zijn. Nooit zeggen dat je iets niet kunt, gewoon durven, proberen en advies vragen indien nodig. Je kunt meer dan je denkt?. Groet, @ndré??

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

murmillo

ik dacht dat robert er nog heeft voor de T500

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dat vind ik ook leuk aan deze hobby, creatief bezig zijn. Nooit zeggen dat je iets niet kunt, gewoon durven, proberen en advies vragen indien nodig. Je kunt meer dan je denkt?. Groet, @ndré??

Nou dat is een understatement. Heb dit jaar meer gedaan en gekund dan ik dacht. 

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

murmillo

ik dacht dat robert er nog heeft voor de T500

Dank Erik, ik heb hem al gevraagd. 

Beantwoorden
Berichten: 90
(@brenner)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Zojuist 60kg appels opgekookt en nu het gist erbij. Hoeveel verse bakkers gist zouden jullie doen ? zit 250gr een beetje in de buurt ? 

Beantwoorden
Pagina 10 / 11
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?