Meldingen
Alles wissen

Calvados van appels uit de Betuwe € 0,35 per kg

Pagina 2 / 11

Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik weet nu ook al zeker dat dit gewoon heel erg gaat lukken!

Je hebt wel 4 x zoveel sap als dat je Morellensap had, en dat sap bevat 2 keer zoveel suiker als de morellen.

Ik heb dus zo'n vermoeden dat je best een redelijke opbrengst zal hebben.

Kijk de zoveelste hoofdzonde wordt weer geopenbaard, gulzig en dom. Dan heb ik inderdaad een hoop calavados. Hahahaha.. kan er niet mee zitten!

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Toch nog even, ik had 8 liter 100 procent gerekend of 16 liter 50 procent enz. Zit ik er dan zo naast? Nogmaals ik gebruik geen suiker, 

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

ik kom uit op 15 a 16 liter puur, je rekent toch op 200 liter sap? Je sap heeft ongeveer 125 gram suiker per liter toch? Dus op 200 liter heb je 25 kilo vergistbare suiker.

sorry als ik er helemaal naast zit hoor ik ben erg druk in mn kop momenteel met veel regeldingen haha. Daarom heb ik net maar een borrel uit de fles van ChrisV gepakt. De eerste sinds lange tijd.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

En sowieso puur theoretisch, want je voor en naloop enzovoort etc... hoef ik jou niet meer te gaan vertellen haha

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

@lummel, ik zie bij de Wijkgaard dat de fruitpersen die zij verhuren niet geschikt zijn voor jouw appels. Deze persen zijn bedoeld voor, druiven en bessen. Hard fruit zoals appels en peren heb je een centrifuge voor nodig.

En in jouw geval heb je wel een professionele nodig. Mijn sap centrifuge heeft zo,n kleine ingang dat je de appels wel heel klein moet snijden, dat is met 250 kilo niet te doen. https://m.youtube.com/watch?v=WFHa1iGdqeM  scroll door naar 1 minuut dan kun je het zien.

Je hebt nog even tijd, dus we gaan je wel helpen met het vinden van een goede oplossing. En anders toch naar de loonperser ?

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je hebt nog even tijd, dus we gaan je wel helpen met het vinden van een goede oplossing. En anders toch naar de loonperser

Hoy,

de loon perser is volgens mij de beste oplossing, het kost wat geld ja maar ze halen wel een hoger rendement als de keukentoestellen, en hier is het sap gepasteuriseerd ook.

Anders is er mischien nog een mogelijkheid van pulpvergisting te doen, een vier tal dagen en dan kun je het mischien wel aan met een wijnpers.

ik zal deze avond eens in de boeken lezen.

Grts

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Excuses, ik zie dat ze ook trommelraspen verhuren, je zou ze dan eerst moeten raspen en daarna in de pers, dan kan het wel 🙂

Ik lees overigens dat 1 kilo appels ongeveer 0,7 liter sap oplevert. Je zou van 250 kilo appels dus een opbrengst kunnen hebben van om en nabij de 175 liter.

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Geperst zullen ze wel worden want kan ik ook bij de boer laten doen. 10 liter sap voor € 15,-. Ben ik ook van het gedoe af. 

Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een handmatig soort slowjuicer. Ze bestaan maar kan ze tot nu toe niet vinden. Althans robuust en het liefst 2e hands. Die elektrisch zooi hoef ik niet dan moet de boer het maar doen. 

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Een slowjuicer met deze hoeveelheid appels, ik zou er niet aan beginnen hoor.

 

Staat de deal al vast? dan zou ik het door de boer laten doen als ik jou was.

 

Ik heb wel eens dozen sap besteld bij een fruitbedrijf, zij stonden toen op marktplaats met bag in box. Doos met een zak van 5 liter vers sap er in. Alleen gepasteuriseerd, verder niets. Ik heb daar toen appelwijn en eau de vie van gemaakt en ook nog een doos in de koelkast. Want het sap zelf is ook heel erg lekker! Er zit aan iedere doos een kraantje.

 

Ik weet niet meer wat het koste toen, maar ik weet wel dat ik nog dacht van hier kan ik zelf niet voor gaan persen. en het resultaat was meer dan uitstekend te noemen. 

 

Het voordeel is zo dat je precies de hoeveelheid sap koopt die je op dat moment kunt verwerken en  niet met de bagger zit die ook nog eens hele kolonien fruitvliegjes aantrekt.

 

Ik ga nog eens zoeken of ik kan terugvinden waar dat toendertijd was!

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als het toch wat lastiger is dan gedacht dan ga ik ook niet wachten op die appels in september en kan hij mij gelijk 100 liter geperst leveren hij raakt de appels toch wel kwijt zei hij.

 

Zijn dus 4 gisttonnen en dat moet toch best een mooie hoeveelheid  betuwse calvados leveren. in ieder geval voldoende voor een nauwkeurige 2e stook in de grainfather. Want dat is me een apparaat zeg. Je kan zo nauwkeurig stoken, het ding verrast me continu. Ook met de kirsch. Even nog afwachten of iemand nog een helder idee heeft anders koop ik wel sap. 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Haha ja toch! en weet je, met 100 liter kom je nog steeds op die 8 liter puur uit die je al berekend had 😉 Minus de voor en naloopjes dan 

Beantwoorden
Berichten: 81
(@jantje)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je zou ook aan diksap kunnen denken. Dit kost zo'n 4 euro per liter bij de Aldi of Lidl en is ongeveer 7 keer geconcentreerd. Omgerekend is dit ruim 60% goedkoper dan 10 liter geperst  sap voor 15 euro. En de appelsmaak is ook geconcentreerder dan wanneer je geperst sap gebruikt waar je nog suiker aan toevoegt. Diksap bevat 850 gram suiker per liter.

 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Jantje je bent een moonshiner of niet ik stook niets wat uit de winkel komt ,ik stook aleen puur fruit,de rest zit overal rotzooi bij kan ik net zo goed een fles in de winkel kopen daar weet ik ook niet wat voor rotzooi ze er in hebben gedaan,maar iedereen moet zelf weten wat hij doet,maar ik vind het principe van moonshine alles zelf doen.gr?Chris.V.

 

Beantwoorden
Berichten: 81
(@jantje)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Diksap is niks anders dan geconcentreerd appelsap zonder toevoegingen. Niet iedereen heeft de luxe en tijd om honderden kilo's fruit te verwerken. Je zegt dat je niets stookt wat uit de winkel komt, maar waar haal jij dan de suiker die je toevoegt aan je fruit?

 

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat kost 60 liter !???

Beantwoorden
Pagina 2 / 11
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?