Goede middag Stokers,
mijn naam is Arno en ik ben nieuw hier.
Ik heb 2 weken geleden een t500 met reflux kolom aangeschaft omdat
ik mooie zuivere, heldere, geurloze alcohol van tussen de 90 en 96 % wil maken
voor het makken van diverse likeurtjes zoals limoncello etc.
Afgelopen week voor de eerste keer gestookt met suikerwash van 8kg op totaal van25 liter met turbogist(voor behalen van20%) met vloeibare carbon, alles gedaan zoals het moet, daarna geklaard met zakje A en B.
ook allemaal gelukt, het resultaat was net iets meer dan 4 liter heldere alcohol van ongeveer 92%
dus top dacht ik, alleen zit er een hele sterke spiritus geur aan en smaakt scherp.
Wat zijn jullie tips om dit zo goed mogelijk te krijgen?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Arnoldus
Welkom op het forum, het eerste bericht maakt al duidelijk dat de meningen uiteen lopen over de turbo gisten.
Heb je ook een gedeelte van de run vooraf weggegooid?
Laten ademen voor een week minimaal? Dop los van de fles of prop watten / keukenrol in de hals?
Pas gestookte drank is nooit lekker, sommigen drinken het zo uit de ketel maar ik vermoed dat het de smaakpapillen geen goed doet 😉
Sorry ik heb geen persoonlijke mening over turbo gisten. Simpelweg omdat ik het nooit gebruikt heb. Ook heb ik nooit een maisch of wash gemaakt met 20% ABV. Maar beide heren in de videos hebben wel een mening hierover en hebben misschien een punt.
Arno, nu heb je dus 4 liter vreemd ruikende en scherpe alcohol. Wat je kan doen in het verdunnen tot 40% en opnieuw stoken. Alleen nu opvangen in meerdere potten. Laat deze een nacht geopeend staan met een theedoek erover. Dan de volgende dag ruikend en proevend een scheiding maken tussen de drinkbare en niet drinkbare potten.
Ik vermoed dat de 20% en de gist voor meer bijproduct in je wash heeft gezorgd dat nodig. Esters, aceton enz. Maar dat haal je door goed te scheiden er wel uit. Ten tweede is het mogelijk de bediening van je ketel. Sluit op tijd de koelslangen aan en vul de condenser en reflux met water. Voel tijdens het opwarmen aan de kolom. Je kunt dan voelen waar de stoom is in de kolom. Alles met als doel koelwater te hebben stromen als het distilleren begint. Je wilt niet hebben dat er eerst stoom uitkomt voordat je de koeling aanzet.
En tijdens het hele proces even een paar druppels op de vinger laten vallen... Ruiken, proeven en je vingers over elkaar. Alcohol lost huidvet op en dus zijn je vingertoppen stroever. Minder alcohol en meer water leer je zo te voelen (sorry alleen van toepassing als je niet in reflux werkt).
Je hebt nu 4liter dat wordt zo'n 12liter limoncello. Als blijkt dat 1liter slecht ruikt dan heb je nog steeds 9liter limoncello. Het voordeel hiervan naast betere kwaliteit.... sneller een tweede partij maken!