Meldingen
Alles wissen

Hallo stokers, hier arnoldus met een nieuwe t 500 reflux ketel


Berichten: 2
Topic starter
(@arnoldus)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Goede middag Stokers,

mijn naam is Arno en ik ben nieuw hier.

Ik heb 2 weken geleden een t500 met reflux kolom aangeschaft omdat

ik mooie zuivere, heldere, geurloze alcohol van tussen de 90 en 96 % wil maken

voor het makken van diverse likeurtjes zoals limoncello etc.

Afgelopen week voor de eerste keer gestookt met suikerwash van 8kg op totaal van25 liter met turbogist(voor behalen van20%) met vloeibare carbon, alles gedaan zoals het moet, daarna geklaard met zakje A en B.

ook allemaal gelukt, het resultaat was net iets meer dan 4 liter heldere alcohol van ongeveer 92%

dus top dacht ik, alleen zit er een hele sterke spiritus geur aan en smaakt scherp.

Wat zijn jullie tips om dit zo goed mogelijk te krijgen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

Arnoldus

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
20 reacties
14 Reacties
(@jaapjanjoost)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 66

@arnoldus Mag ik een wedervraag stellen? Waar heb je je informatie opgedaan voor het maken van een suiker wash?

Ik wil niemand op de tenen trappen, maar misschien vind je de antwoorden hier.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1819

@jaapjanjoost, leuke filmpjes allebei de mannen zijn goed maar ik ben vooral een fan van George(Barley &Hops) hij is niet de helle tijd bezig om zijn YouTube kanaal te verkopen. Van uit dit forum zullen er wel wat aanmerkingen zijn zoals inverteren van de suiker, hoeveelheid suiker, tijd, temperatuur wel of niet  gebruiken van actieve kool of klaringsmiddel. Maar voor dat soort op en/of aanmerkingen zijn we hier op het forum. Het is een ieder geval een goed begin.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1819

@arnoldus. Welkom Arno, net als bij zoveel nieuwe hobby's vergt het tijd en wat inspanning om het te leren. Dus wees niet teleurgesteld als het de eerste keer niet gelijk naar je zin is. Dit soort vragen komen heel vaak voor op dit forum, dus met wat zoeken kom je een heel eind. Maar als je nog vragen heb kan je ze altijd hier stellen. Maar ik zou wel kleine stapjes nemen, dus probeer eerst eens een goede stookwijn te maken of gooi eens een paar pakken witte wijn in je keten.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@arnoldus welkom op het forum .

Het standaard verhaal wat hier vaak voorbij komt is   8 kilo suiker op 25 l en de turbo gist , carbon en door de T500 en toch een niet prettige alcohol smaak. 

Allereerst voor een schone alcohol moet je meer dan 1 x  overhalen . Maakt niet uit wat voor ketel je gebruikt,Dat geld ook voor de t500 !

daarnaast je moet ALTIJD  scheiding maken . Dus voorloop en naloop verwijderen . Ook dat dat geld ook voor elk destilatie apparaat of het nu een T500 hobby ketel is of een professionele ketel  scheiding hoort erbij in de laatste overhaal 

8 kilo suiker op 25 liter is een zware belasting voor gist wil zeggen dat gist in eigen afval en hoog alcohol moet werken dus kans op meer verontreiniging . 

Daarnaast geeft een suiker vergistings altijd scherpere alcohol dan granen ,fruit of ook melasse .

Tips voor neutrale alcohol :  max 5,5 kilo op 25 liter .

Tenminste 2 x overhalen

Op tijd voorloop en naloop scheiden .

Een goede gist kiezen .

Een suiker vergisting  voor alcohol bestaat uit suiker ,water , gist , citroen zuur of wijnsteenzuur  en een gist voeding . Zodra gisting voorbij is overhalen . 

Meer is niet nodig 

Dan zijn correctie middelen als carbon ook niet nodig 

 

 

 

 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1819

@robbert, HAHA , dit verhaal gaan we kopiëren en elk keer als we zo'n vraag krijgen er bij plakken.

Maak niet uit hoor Arno, er is altijd wel iemand met genoeg geduld die je antwoord geef, dus kom maar op.

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@robbert Ik heb het experiment met de fast fermenting vodka aan het lopen en het resultaat valt bijzonder goed mee.

In een 220 liter ton heb ik 35 kg suiker in heet water opgelost, 8 multivitamine tabletten, 2 theelepels epsom zout en 2 theelepels DAP bijgevoegs. Intussen in een ketel met 15 liter water 2 kg tarwezemelen laten pruttelen gedurende een dik half uur. Dit ging dan ook in de ton en aangevuld met koud en warm water tot ik onder de 30 gr kwam tot een totaal volume van 200 liter. Dan 400 gram voorgeweekte bakkersgist er bij en 12 uur laten opstarten met het deksel los op de ton. 's Anderendaag het vat gesloten en cylindrisch waterslot er op. Het begon heel rustig te pruttelen en de temperatuur bleef de eerste dagen tegen de 30 graden, na een dag of 3 zakte deze tot onder de 28. Met de STC-1000, een electrisch dekentje on de ton en een oud dekbed kon de temperatuur tussen de 27 en 28 graden gehouden worden. Na 9 dagen was alles uitgegist en was het SG van 1065 gezakt naar 990.

Nu heb ik 8 batches voor de T500, heb reeds 1 stook gedaan met de kolom en dit leverde iets meer dan 2 liter alcohol van 92% op. Een tweede en derde stook met de helm en vermogensbegrenzer leverde 3 en 3,4 liter op van ong 54%. De smaak valt bijzonder goed mee, ik ga nu elke batch appart houden, zoeken naar verschillen en experimenteren met een tweede of zelfs een derde overhaal.

De methode is zeker aan te raden, geeft in elk geval een betere alcohol dan een pure suikerwash met turbo's.

Wordt vervolgd.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@odevie Het gebruik van epsom zout Kan een grijze waas geven  Of een niet glas helder  alcohol als dat mee gaat komen . Het heeft verder geen hoge toegevoegde waarde te gebruiken . 

Ik mis daarnaast citroenzuur of wijnsteenzuur dit heeft meerdere functies .

Zeker bij gebruik van kraanwater wat vrij hoog en ph zit .

Dus reguleert het ph .

Daarnaast zorgt het dat suikers makkelijker worden afgebroken en ook niet opnieuw uitkristalliseren waardoor gist het moeilijker gaat krijgen in verwerken en gist meer afvalstoffen uitstoot .

Ik begrijp dat het wachten soms lastig is maar probeer niet te veel gist op te jagen door hogere temperaturen .

Er kan Giststress ontstaan wat weer zorgt voor meer afval uitstoot .

Ik heb door de jaren veel gisten geprobeerd het begon al met de belofte van een gist genaamd " Dynamite " een van de eerste snelle hoogpresterende . Ik probeer tussen door en probeer ook van andere  . Ook de vodka gist die je noemt ken ik. 

Sorry misschien ben ik te critisch maar ondanks dat ze betreft opbrengst het wel goed dien  ik heb nog geen fast of turbo gist gevonden die geen trace achter laat . Maar andere zullen hier misschien geen hinder van hebben .

 

 

Beantwoorden
(@jaapjanjoost)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 66

@robbert Dit is een populair vodka recept genaamd, Ted's Fast Fermenting Vodka. Het doel van het recept is een fermentatie van max. 5 dagen.

Er bestaat een versie 2.0 waarbij een gedeelte van de tarwezemelen is vervangen door gebroken rogge.

In het recept staat heel duidelijk dat bij aanvang van de fermentatie de ph 5 dient zijn en te verkrijgen door citroenzuur.

Ik weet het, moonshiners enz. Maar toch populair. 

https://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=56998

Still it, youtube kanaal uit New Zealand heeft geprobeerd het recept te verbeteren wat volgens hem niet lukte.

Ik heb het recept zelf ook gebruikt toen ik begon. Is een prima Sambuca geworden die nog regelmatig schenk.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@jaapjanjoost er zijn diverse opvattingen en betreft  verbeteren van het Recept  . 

Ik zie het als hobbisten die proberen het wiel op nieuw uit te vinden ..

Als al enkele eeuwen gewoon vanuit de basis iets werkt waarom dan op nieuw iets proberen ? 

Ja men wil zo snel mogelijk zoveel mogelijk rendement in zo klein mogelijk ketel drukken .

Gebruik je suiker of je nu snel wil of langzaam uit 1 kilo suiker krijg je max 510 gr alcohol  en je kunt het forceren wat je wil .  Met snelle gisten en prachtige rvs apparaten met digitale meuk . 

Maar wat 150 j geleden werkte gaat nu nog net zo snel want nu staat iedereen met actief kool , klarings middelen en weet is wat meer na te corrigeren .

Commercie draait er wel bij .

Immers je kunt heel makkelijk zelf gist maken.  Neutraal en je haalt er uit dezelfde hoeveelheid alcohol mee uit suiker.

Maar waarom blijft men hangen in de suiker alcohol terwijl de granen zachtere en mooiere basis geven voor likeuren .

 

 

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@robbert het citroenzuur had ik bij de hand maar heb ik bewust achterwege gelaten omdat de pH goed zat, ik weet de waarde niet meer van buiten. Te lage pH, te zuur dus, is m.i. ook niet goed. Ik probeer idd zoveel mogelijk te meten.

Over het epsom zout heb ik intussen ook e.e.a. gelezen, eerlijk gezegd kon ik niet zo vatten wat de functie zou kunnen zijn, als start heb ik gewoon het recept gevolgd. De opeenvolgende ketels ga ik nu anders stoken met de helm en de vermogensbegrenzer om te zien wat de resultaten zijn. Tot hiertoe is de alcohol glashelder en blijft ook zo, volgende keer laat ik het epsom zout toch maar achterwege.

Ik zou ook wel eens willen proberen met dextrose ipv kristalsuiker, benieuwd wat dat verschil maakt.

Wat is eigenlijk de ideale vergistingstemperatuur van bakkersgist?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@odevie de citroen zuur  is niet alleen voor ph.  Maar noodzaak voor ook de suiker omzetting .

Bakkersgist 21 tot 24 is ideaal .

 

Beantwoorden
 ReRo
(@rero)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

New Member
Berichten: 1

@robbert ik heb een vraag, ik overweeg de Turbo 500 boiler T500 met reflux condensor aan te schaffen. Ik heb de alcohol nodig voor het maken van likeuren.

De toelichting geeft aan dat op basis van een (goede) suikervergisting in 1x zuivere alcohol van minimaal 92% wordt verkregen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet klopt en dat ik hetzelfde moet doen als met een alambiek?

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@rero je haalt met de T500 alcohol van 92% met een enkele overhaal. Maar de zuiverheid zal stuk lager liggen.

Een zuivere wodka maakt men ook door meervoudig distilleren (vaak 5 keer of meer zelfs).

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@rero het geld voor elke ketel . Als je een goede alcohol wil zul je een tweede keer moeten overhalen met maken van scheiding . 

Tijdens een eerste overhaal zijn ontstaan er nieuwe bindingen door ook het opwarmen die mee kunnen komen . 

Er wordt ook beweerd dat met een t500 geen scheidingen nodig zijn .  het is uiteindelijk geen wonder machine maar een gewone ketel met wat leuke gadgets .

Er kunnen kleine tot in honderste deeltjes zijn die al voldoen invloed hebben om te verontreinigen can smaak. Immers 92 of zelf 95 % betekent dat en nog 5 % is waar verontreiniging in zit .

Bij een vergistings blijft niet alleen water ,ethyl en co2 over maar nog diverse andere afvalproducten .

Dus altijd scheiding maken in definitive overhaal .

 

 

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3165
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom op het forum, het eerste bericht maakt al duidelijk dat de meningen uiteen lopen over de turbo gisten.

Heb je ook een gedeelte van de run vooraf weggegooid?

Laten ademen voor een week minimaal? Dop los van de fles of prop watten / keukenrol in de hals?

Pas gestookte drank is nooit lekker, sommigen drinken het zo uit de ketel maar ik vermoed dat het de smaakpapillen geen goed doet 😉 

Beantwoorden
2 Reacties
(@arnoldus)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

New Member
Berichten: 2

@alchemist ik heb helaas niks weggegooid, maar ik heb wel ongeveer halverwege een andere fles eronder gezet om de alcohol op te vangen, deze fles ruikt een stuk minder dan de  jerrycan die er vanaf het begin onderstond. ik ga het luchten zeker proberen en ga verder experimenteren.

alle tips zijn zeer welkom.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@arnoldus Er is ongeacht wat en hoe je vergist hebt altijd een gedeelte vooraf wat niet in de fles moet eindigen. Met name acetaten die gevormd worden geven een aceton- of modellijm- achtige geur mee, ook de smaak is onaangenaam zuur.

 

Een gedeelte van destilleren is het maken van de scheiding door de destillateur, niet alles wat uit de ketel komt is geschikt om te drinken (met name op basis van geur en smaak). Hetgeen wat je stookt is niet alleen water en ethanol (de drinkbare variant van alcohol) maar ook allerlei bijproducten die tijdens de vergisting ontstaan, de grondstoffen, hoeveelheden per liter, gebruikte gist, temperatuur, andere vervuilingen (vaker goed bedoelde pogingen voor gistvoeding) dragen bij aan de hoeveelheid (ongewenste) bijproducten. Die zal de destillateur dus ook zelf moeten vermijden om op te vangen in de fractie die uiteindelijk bedoeld is om te nuttigen.

Beantwoorden
Berichten: 66
(@jaapjanjoost)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Sorry ik heb geen persoonlijke mening over turbo gisten. Simpelweg omdat ik het nooit gebruikt heb. Ook heb ik nooit een maisch of wash gemaakt met 20% ABV. Maar beide heren in de videos hebben wel een mening hierover en hebben misschien een punt.

Arno, nu heb je dus 4 liter vreemd ruikende en scherpe alcohol. Wat je kan doen in het verdunnen tot 40% en opnieuw stoken. Alleen nu opvangen in meerdere potten. Laat deze een nacht geopeend staan met een theedoek erover. Dan de volgende dag ruikend en proevend een scheiding maken tussen de drinkbare en niet drinkbare potten.

Ik vermoed dat de 20% en de gist voor meer bijproduct in je wash heeft gezorgd dat nodig. Esters, aceton enz. Maar dat haal je door goed te scheiden er wel uit. Ten tweede is het mogelijk de bediening van je ketel. Sluit op tijd de koelslangen aan en vul de condenser en reflux met water. Voel tijdens het opwarmen aan de kolom. Je kunt dan voelen waar de stoom is in de kolom. Alles met als doel koelwater te hebben stromen als het distilleren begint. Je wilt niet hebben dat er eerst stoom uitkomt voordat je de koeling aanzet.

En tijdens het hele proces even een paar druppels op de vinger laten vallen... Ruiken, proeven en je vingers over elkaar. Alcohol lost huidvet op en dus zijn je vingertoppen stroever. Minder alcohol en meer water leer je zo te voelen (sorry alleen van toepassing als je niet in reflux werkt).

Je hebt nu 4liter dat wordt zo'n 12liter limoncello. Als blijkt dat 1liter slecht ruikt dan heb je nog steeds 9liter limoncello. Het voordeel hiervan naast betere kwaliteit.... sneller een tweede partij maken!

Beantwoorden
2 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1819

@jaapjanjoost excuseren hoef niet hoor. Je mag je mening respect vol geven. Je voeg iets toe met je bijdragen en dat wordt gewaardeerd.

Beantwoorden
(@jaapjanjoost)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 66

@rumo Dank je. Ik ben hier net een paar dagen en wil niet (direct 🤣) de wijsneus uithangen.

Ik moet je bekennen dat mijn eerste stook ook niet te drinken was. Ik heb er ruitenvloeistof voor de auto's van gemaakt 🤣 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?