Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 199 / 282

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Frank, welkom bij de club. Veel lezen en kijken welke kant je op wil. 😉

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom! Het is hier op het moment een wirwar van discussies maar als je een beetje nuchter door het troebele brilletje lijkt komt het goed. Succes voor nu.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Haha welkom weer een limlander er bij,ik zit niet ver van je af.Venlo.Frank welkom.in Roermond hebben ze vreemde hotels daar zitten geen klinken aan de binnenzijde vd deur.???

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dit bericht even uit een ander topic gekopieerd. Welkom Streetrodder!

dag iedereen

heb me net geregistreerd omdat ik samen met mijn zoon wat wil toeleggen op het rum-maken/stoken. Als jongeling ben ik begonnen met parfums waarbij ik zelf de (ethanol)alcohol destileerde (en tot 100 % aanzuiverde !) en heb daarna ook veel fruitwijnen gemaakt. Toen ik over twee jaar terug een batch appelwijn had gemaakt die wel goed had gegist maar een slechte smaak had, ben ik de wijn beginnen stoken. Omdat ik laborant van opleiding ben, beschik wel wat over "destillatiekennis" en heb ik, startend van een hogedrukketel, een fractioneerkolom en liebigkoeler uit koper gemaakt en de wijn daarmee gedistilleerd. Daarbij heb ik me gebaseerd op de damptemperatuur bij de condensatieplaats (inlaat koeler) om de methanol (dus voorloop) en ethanol te scheiden. Het destilaat was steeds ts 94 en 96 % maar mankeerde naar mijn gevoel de appelsmaak hoewel die wel enigzins in de nasmaak terug te vinden was. Ik heb in jullie forum(s) al redelijk wat gelezen over het stoken maar vind er niet genoeg details in terug betreffende de voorloop, de temperaturen, de % opbrengsten. Ik lees ook dat er een eerste maal wordt gestookt zonder verwijdering van voorloop ? Mijn eerste vra(a)g(en) is aan jullie : stoken jullie op "temperatuur" of op "gevoel" ? gebeurt dat met fractionatiekolom of moet ik die achtewege laten om meer smaak over te brengen ? Ik lees ook dat jullie % tage alcohol na het stoken vrij laag is, stoken jullie langer na of ligt dat eveneens aan de fractiekolom ?

Ik stuur later wel even foto van mijn opstelling en alvast bedankt voor de gedeelde interesse

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Streetrodder, welkom!

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom op het forum Streetrodder!

 

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Frank, welkom. 

Ligt er ook een beetje aan wat je wilt gaan stoken.

Berichten: 9
(@libra)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Goede morgen allemaal,

Ik ben Libra en woon in de Achterhoek en heb stoken als hobby.

Min installatie is nu PC gestuurd na talloze eigenbouw projecten geprobeert te hebben.

De koeling is radiator (van een airco binnenunit) met een Kamper zoetwaterpompje op 12VDC (geen verlies van koelwater in het afvalputje, anders dan verdampen).

Ik probeer whiskey enz. te fabriceren en maak ook 96,6% voor likeur bereiding, zonder voor en naloop.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Libra welkom. Heel interessant dat je de boel met je PC regelt. En efficiënte koeling,ook origineel. Leuk!

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Frank, Streetrodder en Libra.

Cheers, @ndré

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom Libra, heb je toevallig ook foto's van je installatie? Mijn interesse is gewekt.

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

welkom streetrodder.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Libra.

Pagina 199 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?