Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 232 / 282

Berichten: 14
(@andries)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goedemiddag allen,

Na enkele jaren bier brouwen wil ik graag ook een poging wagen in de richting van destilleren. Ik drink graag whisky maar heb mijn vraagtekens bij de kwaliteit van eigen brouwsels tov commerciële whisky. Aangezien ik niet de ruimte en tijd heb om 16 jaar te wachten op een lekkere whisky. Ook vind ik Gin, rum en limoncello lekker. Helaas zijn deze wensen niet verenigbaar in een still, zo heb ik begrepen. Daarom hik ik al maanden aan tegen de aankoop van een keteltje. 

Wellicht is hier iemand die de doorslag kan geven? Op dit moment denk ik dat de lambiek pro met kolom/rooster om zo ook een gin te kunnen maken.

Wie helpt mij een beslissing te nemen? 

Groet Andries

 

 

 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Andries, omdat je meestal met een 25 liter emmer gaat vergisten, kun je het best een 12.5 liter koperen ketel pakken. (20 liter is voor later.) Deze zijn goed te stoken. Zowel op gas als op inductie. (persoonlijk zeg ik "gas") Veel inlezen, en verouderen via houtsnippers gaat sneller dan in een vat, en met ultrasoon nog vlugger.

Berichten: 14
(@andries)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt Wiliam,

Ik heb inmiddels een 12 liter kolomketeltje besteld. Hoop snel aan de slag te kunnen. 🙂
Mazzel dat ik op zolder nog een 20 liter ultrasoon met verwarming heb staan. Dat gaat een feest worden denk ik zo! 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo en welkom nieuwe leden!
Nim is weer terug van even weggeweest 🙂

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ook van mijn kant allemaal welkom.heb het erg druk gehad,met mijn 68 rij ik nog 20 25 uur per week taxi,buiten mijn ander werkzaam heden ben gemiddeld 10 uur per dag bezig en dat 365 dagen per jr.de rest heb ik vacantie en speel ik met Adriana.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Heey ouwe reus! Ja Chris, je kan maar op 1 plek tegelijk zijn hé. Cheers man!

Berichten: 64
(@axelf)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo allemaal mijn naam is Axel , 48 jaar en woon in midden van het land .
Ik stook nu 6 j en wil graag wat meer leren .
Dit forum werd ik wat kortaf naar door verwezen  toen ik bij een stokerij in de polder waar ik vracht ophaalde  en vraag stelde omdat ik mijn citroen jenever graag beter wil maken .

De verwijzer bij de wijnmaker en stokerij zei lid te zijn .

Groet Axel

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

welkom Axel, ja de wijnmaker en stokerij moeten ook up to date blijven. 😉

Berichten: 26
(@peatsmoke)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi allemaal,

Zoals mijn nickname al doet vermoeden, ben ik een groot liefhebber van Islay single malts, maar eigenlijk drink ik alles waar alcohol in zit... 😀

Omdat ik helaas veel tijd over heb en ik door omstandigheden mijn andere hobby's niet zo goed meer kan beoefenen ging ik op zoek naar at nieuws: likeurtjes maken. Inmiddels heb ik twee weckpotten, een met citroenschil en een met mandarijnenschil, in de koelkast staan.
Ik heb nog drie flessen Navimer staan en het boek "Zelf likeuren bereiden" liggen.
Omdat ik wel vaker aan iets enthousiast begin om er later achter te komen dat dit toch niet echt iets voor mij is, wil ik nog niet beginnen met een destillatieketel te kopen, maar mij eerst gaan toeleggen op het maken van lekkere likeurtjes. De zoete hebben daarbij mijn voorkeur boven de bittere versies. Die vin ik zelf lekkerder en ook, omdat ik de zoete ook makkelijker kwijt kom aan familie of vrienden.
Voorlopig zal ik dus mijn vragen en opmerkingen plaatsen in die rubrieken, maar wie weet.

Verder: ik ben net voorbij de 50 en woon in het uiterste Zuidoosten van het land, ben gehuwd en heb een kat.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Peatsmoke. Je zult merken dat je resultaat niet de voldoening geeft vanwege je likeur, maar vooral de weg er naar toe. En zo zal je op een gegeven moment ook je eigen maceraatvloeistof (ethanol, (alcohol)) willen proberen te produceren. Geloof ons , deze alcohol zal beter smaken dan die uit de winkel. Je weet zelf ook wel, je "pure" alcohol is de basis, en verbeter je de basis ,dan verbeter je het eindresultaat. Welkom in de wereld van de liefhebbers. 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo AxelF (meteen hoor ik Harold Faltermeyer - Axel F (1984) Beverly Hills Cop - Soundtrack)
Terecht dat ze je door verwezen naar deze databank van, inmiddels ook de professionals. Zoek en gij zult vinden. En anders staat vragen vrij. Welkom!

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mooi gezegd William, Welkom Peatsmoke

Berichten: 26
(@peatsmoke)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@William

Dat zou ik nu al willen, maar ik leef niet alleen... Mijn vrouw kent me inmiddels beter dan ikzelf en ze remt me (vanwege resultaten uit het verleden) bewust een beetje af in mijn enthousiasme. Na het eerste filmpje op YT waar whisky gemaakt werd, had ik al zoiets: hebben, hebben, hebben... 😀
Als het een echte hobby gaat worden, zal het idd niet lang duren voordat ik mijn eigen  alcohol wil gaan produceren of ook met destillaat likeuren aan de slag wil. Eerst maar eens goed inlezen en theoretische kennis opdoen, maar ik twijfel er niet aan dat ik zelf zou willen stoken. De zelf gestookte schnaps in Südtirol bevalt me ook altijd beter dan de kant-en-klare obstler of Williams...

Berichten: 1
 Jw
(@jw)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi zal me zelf ook ff voorstellen

Jw is mijn naam kom uit Zeeuws Vlaanderen en brouw al een jaar of 7 bier en nu wil ik met de rest producten iets gaan doen dan het weg gooien .
Ik heb via wish een keteltje besteld en dan wil ik de hobby om een drankje te maken uitbreiden .

ben zelf een bier drinker en de korte drank is meer voor mijn kennissen kring want dat drink zelf eigenlijk niet .

of ik moet een lekker drankje ontdekken die in mijn smaak lig , en blijkbaar moet je toch om een goed product te verkrijgen proeven en ruiken .

ik denk dat deze forum wel een leuke ontdekkingsreis ga zijn 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi JW, ja hoor, hier kun je alle kanten op en vragen staat vrij.
Veel plezier hier!

Pagina 232 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?