Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 241 / 282

Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Niks géén ZEN......

Waterslot is muisstil, ruik helemaal niks meer en de temperatuur daalt in rap tempo richting omgevingstemperatuur...... Heb geen koolstof gebruikt; dus waarom klaren?

Sorry hoor, maar kan gewoon niet langer wachten. Straks een litertje of 2 door een dubbele filterdoek aftappen en eens kijken wat het wordt.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het heeft er alle schijn van dat het klaar is dus stook ze!

Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Okay, geduld is duidelijk niet m'n sterkste eigenschap..... Maar wilde dat prachtige keteltje zo graag eens in werking zien..... Bij het aftappen (niet geheveld) bleek al direct dat ik véééls te vroeg was! Alsof ik een koe aan het melken was. Zo wit als volle melk. Het smaakte wel lekker zurig, maar ook iets van bitter wat vrij lang aan m'n huig bleef hangen. Bij 1 liter de kraan weer gesloten. En tegen beter weten in toch in het koperen keteltje gestookt. Het resultaat zie je hieronder;

De witte waas in het distillaat leek mij het gevolg van het stoken met nog niet uitgegiste wash. Maar lees nu dat dit ook het gevolg kan zijn van aanwezige olie of vetten. Morgen maar eens een keteltje verdunde schoonmaakazijn stoken en daarna schoonspoelen. etc....

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Stumphole effe door een paar laagjes wit keuken papier halen mischien gaat het witte weg ,180 ltr.valt voor mij wel mee soms 400 ltr.ik heb nu 3 vaatjes van 60 ltr.als er een leeg is gaat hij weer gelijk vol?moet een beetje voorraad hebben.op het moment geen bezoek dus,dat lukt nu wel?

Berichten: 2
(@pistolenpaultje)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hi, mijn naam is Paul en ik ben thuisbrouwer en heb sinds kort een Still Spirits Alembic Dome voor de Grainfather gekregen. Heb mijn eerste Whiskey gemaakt en moet nog een maandje wachten tot dat die klaar is (ivm de houtsnippers). Ik ben erg benieuwd... 

Heb onlangs ook mislukt bier verstookt van een vriend van mij... 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Paul.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom !

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom Paul, als thuisbrouwer ga ik ervan uit dat je een mout of granen Whisky gemaakt hebt?

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Paul,zaterdag gaan er 55-60 ltr.de ketel in van mais.??

Berichten: 2
(@pistolenpaultje)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Welkom Paul, als thuisbrouwer ga ik ervan uit dat je een mout of granen Whisky gemaakt hebt?

ja, heb mout gebruikt... vergisting ging als een raket... Heb het met m'n bieren nog nooit zo hard zien vergisten... Vond het wel spannend :).

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Kijk aan, mooi om te horen dat het meteen goed bevalt!

Berichten: 5
(@adam)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik ben Bart en woon in Noord-Holland. Mijn interesse in alcohol stoken vloeit voort uit het maken van cannabis olie voor mensen met klachten.
Tot voorkort kreeg ik de pure alcohol als donatie om olie te kunnen maken. Helaas is door het coronavirus de aanvoer hiervan opgedroogd.
Nu zou ik het graag zelf willen maken en met de info op dit forum moet dat vast gaan lukken!

Mvg Bart

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Bart,

Welkom, inderdaad is er hier genoeg informatie te vinden om pure alcohol te maken. 

Als je alleen geïntresseerd bent in pure alcohol voor de olie is deze ketel een overweging;

https://www.stookwinkel.nl/product/still-spirits-turbo-500-boiler-t500-25-liter-rvs-reflux-condensor/

 

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom allemaal en iedereen die ik gemist heb natuurlijk ook. Dit is een geweldige club idioten die elkaar graag helpt. Briljante uitvinders.

Berichten: 42
(@spazreiner)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo Stokers!

Ik ben hier niet nieuw, nu 2 jaar bezig met stoken in m'n zelf gefabriceerde keteltje en heb al veel informatie als (hout)geest van dit forum kunnen halen! Nu kan ik eens zeggen: Bedankt allemaal voor alle hulpzame informatie, echt een goede schatkist van inspiratie en weetjes!

Ik heet reinieR, ga met het stoken onder de noemer Spaz Reiner, dit komt zo; de eerste stook deed ik in literflessen van Spa water, m'n profiel foto zegt de rest. Ik heb nu tegen de 10 keer 25 liter wijn weggedampt en doe dit graag met zelfgemaakte cider op fruit turbo gist, ook de cider is te lekker!

Ik wil me nu ook meer verdiepen in de verfijndere smaken en stooksels, rum, absinth en eigen kruidenlikeuren. De alcohol uit m'n pot komt meestal boven de 70% eruit, wat goed blijkt te zijn om essentiele olieën uit kruiden te halen, niet alleen lekker maar ook gezond.

Het hele proces van wijn tot fles vindt ik leuk, naampjes bedenken voor de brouwsels, buiten stoken met vrienden erbij, deeg voorbereiden voor de dichtingen, de alcohol zien condenseren in de glazen condenser, enz.

Wie weet, als ik praat doe ik dat maar niet al te vaak, ik struin dan gewoon door het forum voor de weetjes en info wat ik dan wil weten.

Voor nu, tijdens de pandemie, neem ik de wit-russische president (niet!) serieus, blijven bevwegen en vodka drinken. Ik wens iedereen het beste en een gezonde thuisstook.

Fotootje uit 2018 van tweede stook

Fotootje met twee flesjes; Scoak heeft een eiken dobber erin, die als het goed is de smaak beInvloed na verloop van tijd, Absent is een drankje met groene kruiden voor een heilzame werking. Het SR logo had ik uit een aardappel gesneden, beter dan Spa Reine etiketten.

Pagina 241 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?