Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 242 / 282

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Reinier, 

viel spass.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Bart,

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bart, welkom en je zit hier goed bij onze onvolprezen kennisbank en online hulp hier.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Reinier, je kunt distillaat het beste bewaren in glazen flessen.
Veel plezier hier en je hebt een hele leuke ketel.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Reinier,wat bewaren Nimrax.?drinken bedoel je.ziet er leuk uit Reinier.

Berichten: 9
(@harbaur)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo allemaal even voorstellen mijn naam is Harrie 66 jaar en woon in Tegelen. Op zoek naar een leuke hobby ben ik op de site van Stookwinkel uitgekomen, ik wil graag obstler en Whisky gaan stoken en ben nog aan het uitzoeken welke apparatuur ik daar het beste voor kan aanschaffen, suggesties zijn van harte welkom. 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Harrie welkom,weer een Limburger er bij ?ik zelf zit in Venlo.ik stook fruit en mais.mais voor whisky.net 13 ltr klaar staat mooi in de zon te rijpen??ik werk op een erg primitieve manier.maar alleen fruit en bio mais.ik stook met een Roemeense ketel van 100 ltr.en dat +- 15 jr.is een erg leuke hobby.

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Harrie, Limburger en Whisky willen gaan maken, bij mij heb je al punten gescoord.

De apparatuur om aan te schaffen is afhankelijk van budget, complexiteit van het proces dat je wilt volgen en in sommige gevallen of je liever extra betaald dat een apparaat het werk doet. Betreffende ketels voor het maken van Whisky en de voorgestelde Obstler vind ik persoonlijk dat je voor een alambiek-achtige moet gaan (zoiets als deze). 

Voor de rest van de apparatuur is het meer de vraag of je bij de Whisky zelf wilt gaan maischen (werken met granen) of moutextract (daar is het al gedaan) wilt gebruiken. Er is soms nog wel een discussie over een soort van Suiker"Whiskey" zoek maar eens naar Odin's Roggebrood. Als je iets concreter bent over hoe je wilt gaan werken, wil ik je best op weg helpen met aanbevelingen en uitleg. Edit: Whisky weet ik wel iets van af, Obstler dus niet.

Berichten: 9
(@harbaur)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

bedankt voor de reactie wat betreft de whisky wilde ik zelf gaan maischen maar odin's Roggebrood lijkt me ook een leuke uitdaging, ik denk inderdaad aan een 15 liter alambiek, dus maar even een verlanglijstje maken van wat ik nodig heb en dan gewoon beginnen maar

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Haha, het roggebrood verhaal zorgt nogal eens voor wat discussie hier, het probleem wat ik er mee heb is dat het eindresultaat nogal een dunne body geeft met een scherpe alcohol piek erin. Dat gezegd hebbende ben ik me ervan bewust dat maischen soms budgetmatig een probleem kan zijn (apparatuur en de grondstoffen zijn immers duurder) en sommigen willen een borrel en hebben minder behoefte dan ikzelf aan een complexe Whisky. 

Misschien is een tussenoplossing een beter idee, moutextract (bijvoorbeeld deze). Dan krijg je de oefening met de vergisting en het stoken direct.

Wat ik zou aanbevelen buiten de grondstoffen voor de Whisky is;

  • p.H. papier of meter
  • Hydrometer (eentje voor S.G en eentje voor alcohol)
  • Maatcilinder voor bovenstaande hydrometers
  • Calciumsulfaat (p.H. omlaag aanpassen)
  • Vergistingsvat (die van de Stookwinkel zijn aan te bevelen) zou er zelf 2 pakken minimaal, is om over te hevelen na de vergisting aan te bevelen.
  • Thermometer (altijd handig)
  • Reinigingsspul zoals ChemiPro Oxi of Mangrove Jack’s Sanitizer
  • Maatbeker klein en groot
  • Grote lepel of roerstok
  • Trechter, eventueel met uitneembare zeef, anders losse zeef
  • Kooksteentjes voor de destillatieketel
  • Waterslotjes
  • Ketel heb jezelf al een idee voor, let wel dat je bij Whisky meestal twee stookrondes doet die ieder een volumeverkleining van een factor 3 verzorgen. Vulgraad van een ketel is qua minimum een 60 a 65%, hou daar wel rekening mee.
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

En dorst??

Berichten: 9
(@harbaur)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt voor deze lijst ik ga er mee aan de slag 

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Graag gedaan, mocht je nog vragen heb schroom niet om een privébericht te sturen. 

Berichten: 3
(@bassabar)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo allen,

ik ben Bas, 40 jaar en woon in Wageningen. Samen met mijn zwager heb ik sindskort een T500 aangeschat en een starterskit.

Zelf heb ik circa 25 jaar geleden een destilleerinstallatie gebouwt m.b.v. een oude boiler. Hiermee heb ik 2x 50l gestookt en het resultaat was destijds acceptabel zullen we maar zeggen, alleen beetje raar bijsmaakje. Nu wilden mij zwager en ik dit weer nieuw leven inblazen, en zijn zojuist begonnen met de stookwijn te maken (sinds gisteren). Omdat ik iets wat andere methodes gebruik dan voorheen heb ik even wat beginnersvraagjes die ik nu ga posten. Alvast bedankt voor mogelijke reacties!

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Bas, welkom op het forum. Alvast succes met de eerste stook.

Pagina 242 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?