- Goedemorgen.
ik heb zojuist eindelijk voor het eerst m’n t500 aan het werk gezet. Na een goeie 2,5 week waren ik en m’n 25L wash van water suiker en turbo gist er klaar voor. Heb de wash overgeheveld in de ketel, deze was tot ongeveer 5cm onder de Max streep gevuld.
na ongeveer 40 minuten was de gaf de meter 55 graden aan en heb vervolgens mn aquarium pompje bijgezet. In het begin wat lopen klote met hem op temperatuur houden. Ik heb nog even niet de mogelijkheid om de flow regelaar te gebruiken dus gebruikte een emmer met pompje en speelde een beetje met het water wat de emmer vol hield met hoeveelheid en temperatuur.
Ik wou als eerst een strip run doen en de temperatuur rond de 65 graden houden. En vervolgens een run De eerste 6 glazen van +- 150 ml was een beetje zoeken. Ik zat hier tussen de 50 en de 65 graden. Toen ik Hem redelijk rond de 65 graden kon houden ben glazen van 400 ml gaan vullen.
Het 1e glas van 150ml is echt een overduidelijke spiritus geur. glas 2,3,4 minder maar ook wel iets . De rest van de glazen is niet perse spiritus maar wel best een scherpe geur.
al met al heb ik 4,5 liter alcohol opgehaald. Alles rond de 91%. Ben er blij mee
Bij m’n volgenden run ga ik verdunnen naar 40%. Kan ik hierbij alle glazen gebruiken, ook die ik niet vertrouw? Ik vind het namelijk best moeilijk om alles te onderscheiden omdat alles wel een sterke geur heeft.
en dan vervolgens stoken rond de 55 graden. Zijn er hier dan nog dingen wat ik beter moet doen of op moet letten? . Ik hoop hierna toch wel een wat lekkerdere zuivere alcohol over te houden.
al met al heb ik tot nu al een hoop geleerd en vond het super om te doen. Kijk al uit naar de volgende run en natuurlijk steeds betere kwaliteit.
Er zijn veel mensen met veel meer ervaring dan ik hier, hopelijk vullen die nog wat verder aan 🙂
Zo te lezen heb je de T500 met reflux condenser, die draait in principe sowieso alleen sterke alcohol, en of het nut heeft om dat opnieuw te doen weet ik eigenlijk niet. Voor een ruwstook of fijnstook zou je eigenlijk of een andere top nodig hebben (alembic) of de reflux moeten aanpassen, zie evt
voor uitleg daarover.
De turbo gist in combinatie met maximaal suiker levert vaak een bijsmaakje op, is eventueel nog te filteren met actieve kool, maar je kunt met andere gisten en andere methodes om stookwijn te maken ook een neutraler basisproduct gaan gebruiken.
Recepten voor stookwijn kun je overal op internet vinden, maar ook hier op het forum staat best een mooi overzicht.
Bij de T500 doe ik tegenwoordig twee runs omdat het eindproduct dan zachter van smaak is. De eerste keer alles opvangen, verdunnen tot onder de 40% en een tweede keer stoken. Daarbij wel cuts maken op geur en smaak. Turbogist in combinatie met 8 kilo suiker geeft naar mijn ervaring een te scherpe smaak en bijsmaakjes die je dan weer zou moeten gaan wegwerken met filteren over kool e.d. Beter resultaat geeft dan 5,5 tot maximaal 6 kilo suiker met b.v. bakkersgist, maar ook dat 2x stoken.