Meldingen
Alles wissen

1e run met de t500, gelijk ook wat vragen 🙂


Berichten: 26
Topic starter
(@maart229)
Eminent Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden
  1. Goedemorgen.

ik heb zojuist eindelijk voor het eerst m’n t500 aan het werk gezet. Na een goeie 2,5 week waren ik en m’n 25L wash van water suiker en turbo gist er klaar voor. Heb de wash overgeheveld in de ketel, deze was tot ongeveer 5cm onder de Max streep gevuld.

na ongeveer 40 minuten was de gaf de meter 55 graden aan en heb vervolgens mn aquarium pompje bijgezet. In het begin wat lopen klote met hem op temperatuur houden. Ik heb nog even niet de mogelijkheid om de flow regelaar te gebruiken dus gebruikte een emmer met pompje en speelde een beetje met het water wat de emmer vol hield met hoeveelheid en temperatuur.

Ik wou als eerst een strip run doen en de temperatuur rond de 65 graden houden. En vervolgens een run De eerste 6 glazen van +- 150 ml was een beetje zoeken. Ik zat hier tussen de 50 en de 65 graden. Toen ik Hem redelijk rond de 65 graden kon houden ben glazen van 400 ml gaan vullen. 

Het 1e glas van 150ml is echt een overduidelijke spiritus geur. glas 2,3,4 minder maar ook wel iets . De rest van de glazen is niet perse spiritus maar wel best een scherpe geur. 

al met al heb ik 4,5 liter alcohol opgehaald. Alles rond de 91%. Ben er blij mee 

Bij m’n volgenden run ga ik verdunnen naar 40%. Kan ik hierbij alle glazen gebruiken, ook die ik niet vertrouw? Ik vind het namelijk best moeilijk om alles te onderscheiden omdat alles wel een sterke geur heeft.

en dan vervolgens stoken rond de 55 graden. Zijn er hier dan nog dingen wat ik beter moet doen of op moet letten? . Ik hoop hierna toch wel een wat lekkerdere zuivere alcohol over te houden.

al met al heb ik tot nu al een hoop geleerd en vond het super om te doen. Kijk al uit naar de volgende run en natuurlijk steeds betere kwaliteit.

Beantwoorden
38 reacties
13 Reacties
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@maart229 Ik doe met de T500 reflux altijd bij sugar washes het volgende:

- 3x washes stoken met een koelwater temp van +/- 65C, percentage zal rond de 90% worden. Het eerste beetje spiritus/aceton achtige weg gooien.

- Deze 3 washes samen voegen en verdunnen tot je een volle ketel van 40% hebt. Deze stoken met een koelwatertemp van 55C of iets lager als dat kan. Hoe koeler het water kan des te meer reflux en scheidend vermogen. De opbrengst kan nu 94% zijn. Maak even goed je cuts. Voor en naloop zijn aanwezig, echter wel in kleinere hoeveelheden dan bij potstill.

- Deze alcohol 6 maanden op 94% bewaren en vervolgens gebruiken voor likeuren, extracten & tincturen. De rijpingstijd maakt de alcohol zachter en licht zoet, vooral alcohol van sugarwashes kan in het begin niet zo best in kwaliteit zijn. 

 

Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@drankdier bedankt voor je antwoord. . Hoeveel alcohol houd je dan over als je die 3 washes samen stookt? En hoeveel houd je er over als ik die 4,5 liter verdun tot 40% en dit dan stook?

die 6 maanden bewaren is best pittig HaHa. Ga me best doen. 
In welke maten maak jij je cuts met zo n grote hoeveelheid alcohol ?

Alvast bedankt

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@maart229

Dat ligt natuurlijk aan het percentage van je wash. Mijne zijn vaak rond de 10% en daar haal je een kleine 3L a 90% uit. Dat 3x maakt 9L a 90% wat dan weer door verdund kan worden naar 40%. Zal zon 20.25L in de ketel worden die dan nog in een lange langzamere run wordt overgehaald. Meestal lukt het dan wel om 7.5 tot 8L "goede" (het blijft suiker alcohol) hier aan over te houden.

Hoeveel jij in jou geval overhoudt ligt puur aan je ervaring met distilleren en cuts maken. Daar zijn geen maten voor gezien de kwaliteit van de wash en behandeling van de ketel per persoon verschillend is. Proef gewoon goed en wees kritisch.

Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@drankdier ben benieuwd ga het misschien morgen anders maandag voor de 2e keer stoken. Ben benieuwd!

misschien een domme vraag, maar stel dat je nog wat oude flessen wijn, champagne of andere drank hebt staan. Is het mogelijk dit bij je 1e stook in je wash er bij te gooien als je dit gaat stoken. Of bij je 2e run?

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@maart229 als ik dranken die ik niet lekker vind wil strippen gooi ik ze altijd mee bij de 1e run. 

Dan worden ze namelijk ook nog een 2e x mee gedistilleerd wat resulteert in minder afwijking in smaak.

Houd bij wijn wel rekening met troep zoals sulfiet. Als je die er niet uit krijgt en concentreert verziek je de smaak van je hele batch. Ik recycle vaak alleen waarvan ik weet wat erin zit.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@drankdier, ik ben ook met mijn eerste stook ooit bezig en zit ook met vragen. Mijn wash was net als bij jou rond de 10%. Heb de eerste stook rond de 65 graden gedaan en heb nu iets meer dan 3 liter alcohol. 
Als ik deze verdun naar de 40%, kan ik die dan ook voor de tweede keer stoken of is dan het volume te weinig. 

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@tjerk Op 3 december 2022 had ik er al iets over geschreven. Als je 3l alcohol hebt van 90%, dan zal je ongeveer 10l gevuld zijn (of zelfs minder). Vergelijk dat wanneer de ketel gevuld is met 25l. Als je dit gaat verwarmen met 2000 watt, dan zal er veel meer activiteit zijn in de ketel van 10l. Je zal dus veel meer water nodig hebben voor de koeling. Ook is moeilijker om de temperatuur onder controle te houden. De bedoeling is dat met de fijnstook, je rustig probeert te stoken. Dus ik zou de ketel vullen tot minstens 20l. Of je moet gebruik maken van een vermogensregelaar om het vermogen te verminderen. 

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@concha, maakt het niet uit dan hoeveel je de de alcohol uit de eerste stook verdunt? Ik wil omdat het de eerste keer is niet teveel tegelijk stoken, als het dan fout gaat of minder goed lukt is er geen man over boord zeg maar. 
als ik de alcohol uit de eerste stook moet verdunnen naar 40% zou ik er ongeveer 4 liter water moeten toevoegen, kom ik op bijna acht liter uit. Da is te weinig volgens jou om rustig te stoken? 
Jij zou dus de eerste stook in de ketel doen en aanvullen tot ongeveer 20 liter? (In mijn geval dan) .

 

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@tjerk Ja, zo denk ik erover. Misschien hebben andere een andere mening. Ik heb ondervonden dat de T500 het beste werkt als hij goed gevuld is.

Ik had gehoopt dat de handleiding meer duidelijkheid zou scheppen. Ze zeggen enkel dat de T500 ontworpen is voor een 25l wash. 

Maar je kan altijd proberen en als er iets verkeerd gaat of niet naar je zin, de ketel direct afzetten. 

 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@tjerk volgens de fabrikant moet je de T500 minstens met 10 liter vullen en er wordt ook meestal uit veiligheid overwegingen geadviseerd om het alcohol percentage niet hoger als 45% te houden. Meer liters of minder procenten mag ook maar dan duurt de stook wat langer en heb je meer energie nodig. Ik zou zeggen niet van dat benauwde, vullen die ketel en stoken er kan niet zoveel mis gaan.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@rumo , top, ik ga zometeen aan de slag. Is allemaal onbekend terrein maar blij met de snelle en duidelijke reacties hier op het forum

fijne dag

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@rumo Ik heb de ketel tot een liter of 18 gevuld, loopt nu lekker door en promillage is zo’n 92%. Eerste 150ml is ethanol, hierna ruikt het prima, heb een stuk of zes potjes van 100ml gevuld om de verschillen te kunnen ruiken. 
is het waar dat de alcohol milder wordt na een maand of vier of kan ik het meteen gebruiken voor een limoncello bijvoorbeeld? Er kan toch verder niks veranderen in de fles?

Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@tjerk Ik heb zelfs een keer 5L van 40% in de t500 gehad voor een pot still run, dat is prima mogelijk. Wel hierbij een vermogensregelaar gebruikt zodat het niet te snel gaat.

Een 40% verdunning voor een 2e keer overhalen met de reflux doe ik wel altijd met een volle ketel. Vooral omdat dit tijd bespaard en ik neutraal in grote batches wil hebben Wellicht bij een kleiner volume zal er sneller en meer condens door de reflux gaan en moet je harder terugkoelen om een balans te creëren in de reflux. Dit is niet onmogenlijk maar wel zonde van het watergebruik. Een vermogensregelaar zou hierbij ook een oplossing kunnen bieden.

Beantwoorden
Riesjaar
Berichten: 38
(@riesjaar)
Eminent Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Er zijn veel mensen met veel meer ervaring dan ik hier, hopelijk vullen die nog wat verder aan 🙂

Zo te lezen heb je de T500 met reflux condenser, die draait in principe sowieso alleen sterke alcohol, en of het nut heeft om dat opnieuw te doen weet ik eigenlijk niet. Voor een ruwstook of fijnstook zou je eigenlijk of een andere top nodig hebben (alembic) of de reflux moeten aanpassen, zie evt

voor uitleg daarover.

De turbo gist in combinatie met maximaal suiker levert vaak een bijsmaakje op, is eventueel nog te filteren met actieve kool, maar je kunt met andere gisten en andere methodes om stookwijn te maken ook een neutraler basisproduct gaan gebruiken.

Recepten voor stookwijn kun je overal op internet vinden, maar ook hier op het forum staat best een mooi overzicht.

Beantwoorden
2 Reacties
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@riesjaar bedankt voor je antwoord, handig filmpje indd. Welke gist vind jij zelf het best ?

Beantwoorden
Riesjaar
(@riesjaar)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 38

@maart229 Ik heb nog niet zoveel soorten geprobeerd eigenlijk, zeker niet voor neutrale washes. Te veel Turbogist gekocht in het begin incl filters e.d. haha.

Verder wel rumgist van de Stookwinkel voor rum (was heul prima!), medegist van de Stookwinkel voor Mede, een pak Angel Yeast op internet besteld (om rijst mee te fermenteren en een eenvoudige baijiu/soju te maken zoals uit een filmpje van Still It, ook zeer tevreden met het resultaat!), en ben mezelf momenteel aan het oriënteren op wat projecten die ik in de toekomst op wil pakken en de gisten die daar bij zouden kunnen passen. 

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bij de T500 doe ik tegenwoordig twee runs omdat het eindproduct dan zachter van smaak is. De eerste keer alles opvangen, verdunnen tot onder de 40% en een tweede keer stoken. Daarbij wel cuts maken op geur en smaak. Turbogist in combinatie met 8 kilo suiker geeft naar mijn ervaring een te scherpe smaak en bijsmaakjes die je dan weer zou moeten gaan wegwerken met filteren over kool e.d. Beter resultaat geeft dan 5,5 tot maximaal 6 kilo suiker met b.v. bakkersgist, maar ook dat 2x stoken.

Beantwoorden
15 Reacties
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@mccorner bedankt Voor je reactie. 

  1. doe je beide runs op dezelfde temperatuur? Of verschillend? En welke temperaturen houd jij aan? 
  2. En als je verdunt, krijg je dan je 2e run netzoveel alcohol er uit en met dezelfde percentage ?
Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@maart229 

1. Bij de eerste run (ruw stook), zet je de temperatuur rond de 65 graden. Je wilt zo snel en zo veel mogelijk alcohol distilleren.

Bij de tweede run (of laatste run = fijnstook) is de temperatuur rond de 55 graden. Je wilt de alcohol zo zuiver mogelijk maken met een hoge alcohol percentage. Je zal merken dat op het einde, het alcohol percentage zal zakken en dat het niet meer lekker is. Deze zal je dan niet meer gebruiken om likeuren mee te maken. Je kan die dan wel gebruiken voor een volgende ruwe stook of om te poetsen, .... 

2. Bij elke run verlies je een beetje alcohol, zeker bij de fijnstook. Op een bepaald moment kost het veel energie om de laatste druppels eruit te krijgen. Dat loont dan niet meer.

Hou een beetje alcohol van je eerste run. Dan kan je dit vergelijken met de alcohol van de fijn stook.

Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@concha bedankt voor je antwoord.
gebruikt je bij je 2e(fijnstook) alle alcohol van je 1e(ruwstook)? Ook je voorloopt etc ? En ik welke maten maak je je cuts tijdens de fijnstook?

Hoelang ben jij dan bezig met je 2e run aangezien de hoeveelheid in de t500 dan een stuk minder is. +\- 11 in plaats van 25 liter.

En zou een eventuele 3e stook nog zin hebben om de smaak/sterkte te bevorderen?

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 477

@maart229 Wat Concha hieronder zegt 😉

Alleen houd ik bij de tweede stook de temperatuur nog iets lager, ik probeer tussen de 52C en 55C te zitten. Tip voor het afstellen van het kraantje: Ik heb er een wasknijper op staan, maakt het mogelijk om wat preciezer af te stellen.

Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@mccorner bedankt voor je antwoord. 
Hoeveel bakkersgist voeg je dan toe en hoeveel suiker? En ook aanvullen tot 25l?

En in welke maten maak jij je cuts?

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@maart229 Momenteel is dit mijn recept:

- 5 kg suiker
- 8 gram citroenzuur
- 70 gram havermount
- 70 gram droge bakkersgist
- 25l water
 
In een grote kookpot, doe ik 3 l water en breng deze aan de kook. Dan doe ik de 5 kg suiker erbij te samen met de citroenzuur. Vroeger gebruikte ik 5,5 of 6 kg suiker maar kwam de kwaliteit toch niet ten goede. Dit alles laat ik zo'n kleine 40 minuten lichtjes pruttelen. 
De bedoeling van de citroenzuur is dat het voor de gist gemakkelijker is om de suiker te verwerken. Hier zijn de meningen ook verdeeld. Sommigen doen dat niet, sommigen wel. De havermout kook ik met wat water in een kleine kookpot zodat het een papje is. Dit dient voor de voeding voor de gist. Je kan hiervoor ook rijst of DAP gebruiken.
 
Ondertussen heb ik al een 10 tal liter water in mijn vergisting vat gedaan. Na 40 minuten doe ik de inhoud van beide kookpotten erbij en vul ik verder aan met koud water dat uit de frigo komt. Anders moet ik te lang wachten voordat ik de gist erbij kan doen. Als de temperatuur onder de 30 graden is, strooi ik de 70 gram bakkersgist erover. Sommigen roeren dit allas stevig door. Ik niet, gewoon strooien en het deksel met een waterslot erop.
 
En dan is het een tweetal weken wachten.
 
En zo maak ik 2 vergistingsvaten klaar, elk met 25l suikerwash. Eénmaal als alles uitgegist is, hevel ik dit over in 2 andere vergistings vaten. Op de bodem van de gistingsvaten ligt er een dikke pap van havervlokken en gist. Dat gaat de compost hoop op. Nu laat ik de 2 gistingsvaten een 3 tal dagen staan en pas daarna hevel ik het over in mijn T500. Ik had gelezen dat de kwaliteit ten goeden komt. Persoonlijk heb ik mijn twijfels daarover. Misschien werkt dit als je gebruik maakt van granen of fruit. Misschien heeft iemand anders daar kennis over??? Ik doe het eerder omdat ik soms geen tijd heb om direct te stoken.  Eénmaal als het gistingsproces gedaan is, moet je zo snel mogelijk stoken. Anders ontstaan er bij producten en daarom hevel ik het over in een ander vergistingsvat. 
 
Daarna begin ik te stoken, 2 keer, achter elkaar. Met de T500 rond de 65 graden uitstroom. Je bent dan toch een dagje bezig. Ik maak geen cuts, dus ik houd alle alcohol bij. Op het einde van de dag, heb ik een dikke 5 l alcohol van de ruw stook. Deze laat ik dan ontluchten dwz afdekken met een neteldoek.
 
De dag erna, of 2 dagen erna, doe ik de dikke 5l alcohol in de T500 en vul dit aan met water tot een 23l. Daarna rustig stoken. Dus zoals @mccorner zegt tussen de 52 en 55 graden. Dat gaat traag en duurt toch snel een 3,3 uur - 4 uur als je het rustig laat verlopen. Resultaat een 5l alcohol. 
 
Ivm met de cuts. In het begin maakte ik cuts om te proeven en te vergelijken. Ik had een aantal potjes staan om te proeven en te vergelijken.  Maar nu enkel in het begin. Ik proef en ruik. Tijdens de run, test ik regelmatig het alcohol percentage. Zeker na 4,5l alcohol want je weet dat het einde zal naderen. Dan test ik voortdurend. Je zal merken dat het alcohol percentage zal zakken, alsook de kwaliteit. Meest stop ik als het percentage onder de 90 graden is. Ik stook nog eventjes door en deze alcohol gebruik ik om de ramen mee te poetsen.
 
Een derde run heb ik nog nooit gedaan. Geen idee of dit de kwaliteit veel meer zal verbeteren. Sommigen doen ook maar 1 run. Als dit voor jouw voldoende is, geen probleem. 
 
In het begin maakte ik slechts 1 vergistingsvat klaar. Voor de fijnstook vulde ik mijn T500 tot 18l. Persoonlijk vond ik dit niet zo goed. Ik moest veel meer water gebruiken om de temperatuur in bedwang te houden. Het is toch een verschil om 18l suikerwash te verwarmen dan 23l met de T500. Ik heb het gevoel dat je een beter resultaat hebt als de ketel goed gevuld is. In deze gevallen is een een vermogings schakelaar zeker handig.
 
Best is om de alcohol nog wat te laten rusten, een suikerwash is niet de beste alcohol daarvoor moet je toch eerder met granen of fruit werken. 
 
Als je een tijdje bezig bent, heb je toch snel al een voorraad klaarliggen. Meestal gebruik ik mijn alcohol na 6 maanden om likeuren van te maken. 
 
In ieder geval veel succes. 
 
Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@concha bedankt voor je antwoord, je hebt er de tijd voor genomen HaHa! 
duidelijk man en ik ga er zeker wat mee doen. Als je de alcohol 6 maanden bewaard, doe je dit dan gewoon in een afgesloten fles/pot?

ik heb net een 2e run gedaan. Heb hem tussen de 53 en de 55 graden gehouden en Heb er 3,8 liter aan over gehouden van 91%. Vind het onderscheiden nog wel lastig maar ik merk wel echt duidelijk verschil in vergelijking met de 1e run. 

ga morgen me andere wash van suiker en turbogist stoken en daarna 2 washes maken van hoe jij het beschrijft. Ben dan uiteindelijk erg benieuwd naar het verschil.

ik merk wel een groot verschil tussen m’n 1e 2 washes. De 1e was een stuk lichter en de 2e is wat troebel. Onderop de emmer lag ook een stuk minder dode gist cellen. Terwijl ik ze beide hetzelfde gemaakt hebt. Wat gebeurt er eigelijk als ik hem zou stoken als het sg nog aan de hoge kant is? Gaat dit dan de opbrengst of de kwaliteit ten goede?

 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@maart229 Opbrengst en kwaliteit juist niet ten goede maar slechter. Opbrengst is lager omdat er nog ongegiste suikers aanwezig zijn en als het gisten nog aan de gang is en je gaat stoken zal er nog veel gist door je stookwijn zwemmen en dit kom de smaak niet ten goede.

Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@rumo duidelijk, bedankt !

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@maart229 Na een 2 tal dagen ontluchten in mijn weckpot van 5l, verdeel ik deze in een aantal flessen wijnflessen van 750ml met schroeftop. Plak er een sticker op met de datum wanneer deze gemaakt is en dan gaat hij de kelder.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@mccorner , hoi, ik ben ook nieuw hier en zit ook vol met vragen. Hoe bereken je de verdunning naar 40%, misschien denk ik te moeilijk. Ik heb de turbo gist gekocht bij Jan, is het dan ook verstandiger om 5,5 á 6 kilo suiker te gebruiken? Wil eerdaags m’n eerste wash en stook gaan doen

 

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 368

@tjerk zeker ook voor turbogist geldt dat je beter 5,5 of 6 kg suiker op 25 liter aanhoudt. Ga je 7 of 8 kg gebruiken dan krijg je gegarandeerd vieze bijsmaken die moeilijker te verwijderen zijn.

De verdunning berekenen gaat heel makkelijk met volgende formule, stel dat je 3,2 liter destilaat hebt van 91% wat je naar 40% wil brengen:

3,2 x 0,91 / 0,4 = 7,28

Je moet dus 4,08 liter water bijvoegen om op 40% uit te komen.

(91% komt overeen met 0,91)

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@odevie dank voor de snelle respons. Begrijp even je antwoord niet. De uitkomst van je formule is 7,28………. Hoe kom je op de 4,08 liter water?

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 368

@tjerk bij 3,2 liter destillaat van 91% moet je 4,08 liter water toevoegen zodat je 7,28 liter van 40% krijgt.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@odevie a ha, duidelijk, thanks

Beantwoorden
Berichten: 56
(@ghost)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Ik ga volgende week ook mijn eerste stook doen met de t500.

Ik heb hier een dimmer liggen die ik ga gebruiken om de verwarming wat te temperen eens ie begint te lopen. Hoop zo wat energie en water te besparen.

2de stook ga ik direct erna doen in glazen opstelling.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@ghost let er even goed op of die dimmer boven de 2000watt aankan. Voor de reflux kolom is die dimmer trouwens niet echt nodig. Je stookt daarbij vooral op koelwatertemp.

Met de copper dome maak je van je t500 een pot still en moet je op vermogen stoken. Dan is die dimmer juist een must, anders is je t500 een ongetemd beest.

Beantwoorden
Berichten: 56
(@ghost)
Trusted Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

De dimmer kan 10 KW aan dus dat moet lukken.

Ik denk maar als je minder vermogen in steekt moet je ook minder koelen.

Ik heb wat (30 jaar) ervaring met 10000 liter reactor met 5 meter hoge kolom en 6 meter lange condensor op mijn werk.

We maken daar polyesters in, de snelste runs daarin zijn eigenlijk altijd de rustige. Als de reactie te snel gaat geeft dat altijd koeling en overtop problemen.

Al is destileren net dat overtop gaan wat we willen.

Ik heb graag wat extra controle, heb het materiaal toch liggen, we zien wel.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@ghost ben benieuwd, kan tot mooi resultaat leiden. Wellicht lukt het om grotendeels al je azeotropen te kunnen scheiden. Succes!

Beantwoorden
Berichten: 139
(@concha)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Op het youtube kanaal "Highly Spiritted" is er een interessante experiment om natriumcarbonaat toe te voegen aan de 2de stook (=fijnstook) Dit om een suikerwash veel zachter te maken. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd om de reacties zijn toch zeer positief. Zie het resultaat op Single, Double And Sodium Carbonate Distilled Sugar Wash en hier om het te maken 

Can Sodium Carbonate Make A Better Vodka?

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@concha natrium bicarbonaat en natrium hydroxide zijn gebruikelijke producten bij strippen. 

In oud topic"  klaren , ontgeuren en smaak verbeteren"  kun je ook daarover terug lezen  .

Vodka wordt gemaakt uit granen, aardappelen, Grassen  of knollen . 

Vodka wordt 3 tot zelfs wel 8 x overgehaald.  Actief kool , houtskool, calcium , glycerine ,ozon zijn gebruikelijk om vodka zuiverder te maken . Ook een koperen kolom helpt bij zuiveren van zwavels uit de drank. 

Suiker alcohol is geen vodka . 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?