Meldingen
Alles wissen

Aanschaffen T500


Berichten: 3
Topic starter
(@koning)
New Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Goedenavond!

 

Ik ben momenteel al wat meer verdiept in de hobby en heb ook al eerder wat zelf gemaakt met een Air Still. 

Ik ben echter van plan om binnenkort wat te gaan upgraden naar bijvoorbeeld een T500.

Ik vroeg mij af of een van jullie momenteel een T500 in bezit heeft, en mij zou kunnen vertellen wat daar de plus en min punten van zijn. 

 

Ik vind het persoonlijk heel leuk om dranken te maken met een hoog ABV, maar zit er ook over na te denken om meer de whiskey, gin en jenever kant op te gaan. 

 

Mvg, Koning

 

PS; suggesties zijn altijd welkom!

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
14 reacties
1 Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 307

@koning ik ben toen mijn vader overleed 8 jaar weerom ben ik met zijn ketel doorgegaan ,maar later ook een T500 gekocht . Na 3 jaar wat problemen gekomen ermee toen is dat keteltje nagekeken en ook geüpgraded .  Ik stookte ook tijdelijk met een koperen geleende ketel . Ook al presteerde die t500 weer en beter dan eerst toch zelf ook een koperen vengeance ketel besteld . Nu stook is weer met mijn vaders keteltje de alcohol en dranken met de vengeance . De T 500 heb ik nu weggegeven aan een neefke .
 
De T500 is  niet een verkeerd keteltje hoor dat niet maar meer iets voor beginners om wat leuke drankjes te maken .

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom 👍 

Wat beschouw je als hoog ABV? 2 keer stoken met alambiek kun je al 80 a 85% mee halen en met wat truukjes zelfs rond de 90%. Voor de meeste dranken is dit voldoende. Voordeel is dat je met alambiek de 3 genoemde dranken eventueel ook prima kunt maken.

Als je handig bent is een zelfbouw te overwegen, dan kun je met een kolom stoken of met een kleinere helm (potstill). Makkelijk uit te wisselen, dan kolom om hoog ABV korenwijn te krijgen die je kunt gebruiken voor een jenever of gin, en potstill om kruiden mee te stoken in een mandje, of een whisk(e)y gewoon potstill.

T500 is goed in het maken van neutraal, handig dus voor de eerste fase van een jenever of gin, maar heeft ook beperkingen. Dit is bv de droogkookbeveiliging die wel af kan slaan bij t stoken van drap/pulp of te troebele stookwijn. Ook door het missen van een helm worden de 3 dranken die je nog wilt maken later ook erg lastig te benaderen.. er is een helm, maar dan moet je wederom wat handig zijn om er een vermogensregelaar op te zetten.

 

Zelf geen ervaring met de T500, heb 'm paar keer gezien, paar keer resultaat besnuffeld van een suikerwash. En daarvoor is ie dan ook vrij prima, maar je kunt er weinig kanten mee uit en dat is zo jammer. Ik ben er zelf geen fan van, maar veel mensen zijn dat wel en hebben wellicht een beter beeld van

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb ook een T500 met een reflux kolom. Deze bevalt me prima voor het stoken van neutrale alcohol.
Deze zit altijd rond de 93%.
Echter zit ik nu te twijfelen of ik er een smartstill of een koperen helm voor de t500 bij zal nemen om een alcohol te kunnen stoken waarbij de smaak meegegeven kan worden voor bijv. after eight likeur of een gin.
Denk dat het toch een smartstill gaat worden aangezien ik maar kleine hoeveelheden wil maken.

Als ik jou was zou ik dus mooi die airstill houden en voor het stoken van neutrale alcohol de t500 met reflux kolom aanschaffen.

Beantwoorden
Berichten: 367
(@odevie)
Reputable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zelf werk ik reeds anderhalf jaar met de T500, zowel met kolom als met helm (evt met botanical basket) en koeler tot grote tevredenheid. Met de kolom destilleer ik de suikerwash of de Fast Fermenting Vodka tot neutrale alcohol van een 90 % ABV. Hoe trager je stookt, hoe hoger het % en de vraag is uiteraard of het verschil maakt of je 88% of 92% haalt.

De helm gebruik ik dan weer meest in combinatie met de botanical basket om gin te stoken, op basis van de eerder gestookte neutrale alcohol en een mix van kruiden naar keuze of wens.

Met de kolom stook ik op vol vermogen, de uitstroom regel je met het waterdebiet van de flow controler. Die heb ik zelf gebouwd met een blauw vat van 30 liter, een vlottermechanisme van een wc spoelbak en een aquariumpomp. Voor de helm is een vermogensregelaar onmisbaar om de uitstroom te regelen. Ook hier geldt hoe trager je stookt hoe meer smaak je overhaalt. Het is trouwens ook aangewezen om de bessen, zaden en kruiden die in de botanical basket gaan eerst te kneuzen met een mortier.

Whisky, jenever, brandy, eau-de-vie's en alle andere fruit of graan gebaseerde stookwijnen is een ander verhaal, daar ben je beter af met een alambic. Hie heb je een brede keuze naargelang het doel, of je de pulp wil meestoken of niet (aanbranden).

Een stookketel voor alle doeleinden bestaat niet, het is steeds afwegen op basis van wat je wilt stoken. De T500 is inderdaad vrij universeel maar je haalt er geen topkwaliteit mee, zelfs niet met nodige aanpassingen en upgrades. Makkelijk en handig en prima voor neutrale alcohol en met de botanical basket kan je ook leuke drankjes maken. Ik zou hem zeker niet willen missen maar ben zeker happy met mijn alambic er naast.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De vraag is " wat wil je maken ?"  Als je wat alcohol wil maken voor mengen en roeren met essances is de t500 een prima toestel.  

Wil je dranken op smaak stoken kun je met een alambiek een redelijk drinkbaar iets krijgen maar echt mooie volle ronde smaken schiet het apparaat in te kort ..

Daarnaast een Troebel product of een pulp kun je er niet in verwerken .

De fabrikant schrijft zelf voor uitsluitend heldere vloeistof erin te verwerken !

Daarnaast wil je een ketel die levenslang mee gaat en weinig tot geen storingen zal hebben kun je beter kiezen voor een koperen alambiek , alquitara , charantaise , potstill of whiskey still. 

Ik heb een aantal t500  apparten uitelkaar gehad. En voor andere iets aangepast. 

Ik loop er daarom noet enthousiast van over .

Voordeel van t500 qua uitvoering een mooi toestel en van de fabrikant zijn leuke plug and play onderdelen te koop. 

 

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 476
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zelf heb ik een T500 voor het maken van een neutraal met hoog alcohol percentage. Dat hoeft niet alleen vanaf een sugarwash te zijn, maar kan ook vanaf een stookwijn gemaakt van fruit of graan. Ik weet dat dit met een alambiek ook kan, maar mijn alambiek is 15 liter en die gebruik ik voor o.a. het opnieuw stoken van maceraten op basis van neutrale alcohol of voor rum en whisk(e)y e.d. Ik zou geen van beide ketels willen missen....

Beantwoorden
Berichten: 3
Topic starter
(@koning)
New Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!

 

Ik heb nog een kleine vraag:

Ik heb tijdens het rondkijken naar de T500 gezien dat er ook een alambiek-stuk beschikbaar is voor het apparaat. Ziet er best wel handig (en mooi) uit maar is het ook praktisch en werkt het op dezelfde manier als een normale alambiek?

 

Ik ben ook van plan om binnenshuis te gaan stoken aangezien ik (nog) geen tuinhuis/ hutje heb om de hobby naartoe te verhuizen. Ik vermoed dat het daarom ook wellicht veiliger is om een T500 aan te schaffen ivm gassen?? maar daar hoor ik natuurlijk liever jullie mening over!

 

Budget is ook niet van belangrijk. Ik vind het belangrijk dat de stookketel vooral veilig werkt en goed is.

 

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

 

mvg, Koning

Beantwoorden
2 Reacties
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@koning je bedoelt de helm met koeler. Inderdaad best onmisbaar om bvb gin te gaan stoken. Het kan niet echt tippen aan een echte alambiek maar de combinatie met een botanical basket is prima.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@koning het opzet stuk alambiek is praktisch maar is een concessie .  Voor goede volle smaken kun je beter een volwaardige alambiek of soortgelijke ketel kopen .

Het stoken op gas of electra  maakt geen verschil in veiligheid.

. wanneer er eventueel alcohol dampen vrijkomen  zie je aan kleur vlam dat er enige lekage is. Je kunt dan ingrijpen. 

Bij electrisch zal sneller eerst verzadiging kunnen ontstaan van alcohol damp  die bij een kleine vonk al een steekvlam of meer veroorzaakt . Inschakel van een relais zou al voldoende kunnen zijn . 

Daarnaast kortsluiting in  electrisch apparaat zelf kan voor problemen zorgen en constatere en ingrijpen is vaak later dan wanneer er een zichtbare vlam is .

Je moet sowieso nooit alcohol lekken op voor maar ook niet op een verwarmings elementen. 

Daarbij komt dat de meest voorkomende branden gebeuren door kortsluiting .

Beantwoorden
Notna
Berichten: 345
(@notna)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Koning welkom op het forum. Neem de raadgevingen van Robert goed ter harte hij weet heel goed waar hij over praat.

Ook ik heb heel veel van hem geleerd.

Beantwoorden
Berichten: 23
(@jaboulet)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

met de t500 kun je hele 'schone' alcohol maken rond de 93%. Als je de water koeling een beetje onder controle hebt (ongeveer 500 ml per minuut) dan is dit de aller aller eenvoudigste manier van alcohol stoken. Let wel met deze alcohol kun je bijvoorbeeld lekkere limoncello maken maar smaakjes zoals jenever whiskey etc. moet je toevoegen omdat je met de t500 puur alcohol stookt.

Beantwoorden
Berichten: 48
(@moonshineaandelek)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik ben sinds een paar maanden de trotse bezitter van een t500 met helm. ik ben tevreden over het resultaat dat ik uit mijn fruitstook krijg. Echter, belangrijk om hier nog even te melden dat er op de t500 geen temperatuurregelaar zit en je eigenlijk niets kunt zonder een stroomregelaar. Ik heb een goedkope op Alie-express gekocht maar de stookwinkel heeft ze nu ook. Terwijl ik dit schrijf staat de stroomtoevoer op 32% dus dat zegt wel iets denk ik... Succes!

Beantwoorden
Berichten: 23
(@nopontdekking)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Super toestel, zeker de kolom is prachtig ontworpen om zo makkelijk zuivere alcohol te stoken...

je moet idd, als je iets anders wil stoken dan zuivere alc, een vermogensregelaar hebben, maar met de helm en basket heb ik liters heerlijke gin gestookt

Je kan nadien nog altijd overschakelen op triclamp en verder uitbouwen met bijkomende attributen zoals ik gedaan heb.  Nu heb ik alles op triclamp en helm en kolom verkocht

ik zou niet twijfelen... voor beginners is de T500 de Apple van de ketels. plug & play 😉

grt,

N

Beantwoorden
Vlisbier
Berichten: 135
(@vlisbier)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb de t500 kolom in combinatie met een Grainfather.

Dit bevalt met tot nu toe prima.

Met de Grainfather kun je ook bier brouwen en dus op vermogen stoken.

 

Zoals met alles heb je mensen met voor en tegens.

Lees veel en beslis zelf wat je aan wil schaffen.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?