Meldingen
Alles wissen

Gin maken met T500 en botanical basket


Leocello
Berichten: 22
Topic starter
(@leocello)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Beste stookfanaten,

Ik heb een vraag aub, vergeef me als het vragen zijn die van beginner lijken te komen, want dat klopt helemaal! 🙂

Ik heb de t500 en wil met de botanical basket gin maken. De werkwijze is me voor 95% duidelijk, maar twee dingen zou ik graag verduidelijkt zien, of een indicatie van kennen ondanks dat smaken verschillen, alvast bedankt.

Online staat de volgende uitleg mbt de botanical basket:Β  https://help.stillspirits.com/hc/en-us/articles/360005271257-Instructions-Distilling-using-Botanicals-with-the-T500

Dit is me duidelijk, behalve dat men aangeeft dat je best bij 20%abv stopt, dat moet je dan af en toe manueel meten% Of gebruikt men een Parrot of dergelijke om het zo wat te volgen constant?

En ik zou de bottanicals van Stills in eerste instantie gewoon eens willen gebruiken, het zakje van 50 gram.

Hoeveel basis alcohol van 92% kun je fatsoenlijk van smaak voorzien met 50 gram bottanicals en met de t500 icm basket? Ik heb gezocht op het forum, maar dat loopt enorm uit elkaar afhankelijk van methode en smaak, maar ik zou graag een inschatting kennen om niet te slap of te sterk gekruid uit te komen. Ik schat zelf 2,5 liter alcohol van 92% wat uiteindelijk ongeveer 4-5 liter gin wordt.

Is dat ver mis aub?

Bedankt alvast voor het delen van jullie ervaring.

Mvg Leocello

Beantwoorden
16 reacties
4 Reacties
(@jaapjanjoost)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 66

@leocello Antwoord op je vragen

1. stoppen bij 20%. Lijkt me veel te ver. Je stopt als je tails gaat ruiken of proeven en dat is zo rond de 50%?!

2. Odin's easy gin is 15 gram kruiden per 1 liter 43% wodka. Dus 50 gram kan je 7-8 liter 92% proof doen?!

Maar als je dit wilt doen zal je volgens mij een pulse width modulator pwm moeten kopen. Je gebruikt in dit geval de reflux condensator in de kolom niet en bij 100% vermogen van de ketel kan de condensator het nietΒ  aan omdat die eigenlijk te licht is voor de 2kW ketel. En bij 100% vermogen van de ketel 'versmeer' je de gin met tails omdat de temperatuur te hoog gaat worden.

Beantwoorden
Leocello
(@leocello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 22

@jaapjanjoost Hartelijk dank! Maar als 15 gram per 43% een leidraad zou zijn dan is het dus een kleine 30 gram per 92%? Dus 1,5 liter 92% ongeveer met 50 gram botanicals geeft 3 liter gin ongeveer waar dan iets meer dan 15 gram per liter in zit?

En dan over de tails, is daar wel sprake van met deze methode omdat er eerst al alcohol is gemaakt met de reflux kolom die vervolgens in water is gemengd, of houd je dan toch die head, heart and tail? Stills brengt het in de instructies alsof je alles kunt gebruiken met deze methode, verwarrend..

Nogmaals dank mvg Leonard

Beantwoorden
(@jaapjanjoost)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 66

@leocello Je hebt gelijk. Ik had het de verkeerde kant uit gerekend. Ik heb net even het papier opgezocht die bij de basket wordt geleverd als handleiding. En inderdaad praten ze daarin over 20%.

Ik heb de basket in het verleden 2 keer gebruikt en heb de kruiden gedaan volgens Odin's easy gin recept voor een volle ketel.

Het lijkt allemaal heel gemakkelijk volgens de handleidingen van de stillspirit maar ook met de T500 in reflux heb je foreshots heads en tails. En als je volgens de instructies werkt zoals beschreven, eerste 50ml(?) weggooien en dan doorgaan tot het druppen van de alcohol bijna is gestopt krijg je gewoon een slecht product. Tenminste, ik wordt daar niet vrolijk van.

Gewoon een grote hoeveelheid maken en opvangen in veel verschillend potjes/potten. En de laat het een nachtje 'luchten' en maak dan de scheiding tussen wat je wil drinken en wat weg kan door te proeven en te ruiken. Dit is echt niet moeilijk.

Beantwoorden
Leocello
(@leocello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 22

@jaapjanjoost Nogmaals bedankt! Ik dacht dat wanneer er reeds zuivere alcohol gemaakt is in de t500 wat gemengd wordt met zuiver water dat zelfs zonder het pakkingmateriaal dit in zijn geheel behalve de eerste 50cc redelijk zuiver is/blijft omdat het al is gedestilleerd 2x voordat ik de "thee" (gin) begin te trekken door de basket. We gaan het proberen en ik ga per 250ml opdelen om te ruiken en proeven of er nog veel verschil ontstaat op deze manier tussen begin, midden en staart. Mvg Leonard

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik meet altijd gewoon tussendoor. Een parrot is wel leuk, maar die loopt eigenlijk altijd een beetje achter omdat hij zich vermengt met wat er al in zit. En vooral op het eind kan het best snel gaan met het ABV.

Die botanicals van Still Spirits heb ik nog niet gebruikt.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Leocello
(@leocello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 22

@stephan Hallo Stephan, dank je wel! Idd ik las ook eea idd over "smearing", is niet echt up to date meten. 👍

Beantwoorden
Theresa
Berichten: 306
(@theresa)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik gebruik heel vaak mijn mantsje in de t500 met mijn koperen hoed .
Vroeger was mijn gin beetje een klei smaak maar nu mijn keteltje verbouwd is en ik van een andere stoker heb geleerd om niet op abv te stoken maar echt op smaak te werken is het wel goed . Ik zie nu ook zoals mij gezegd is naar wanneer de procenten beginnen te zakken en dan ga ik Β proeven . Β Dat maakt echt veel verschil . Bij 55% is de smaak er ook al af . Β Ik heb nu een zalige droge gin . Better dan de gordon en dat beamen ander ook .

ik kan niet wachten tot mijn nieuwe keteltje er is dan gaat het mantsje ook mee .

Β 

Beantwoorden
9 Reacties
Leocello
(@leocello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 22
  • @theresa Hallo Theresa, dank voor je input. Je keteltje verbouwd, is daar reeds meer informatie van in omloop wat je het gedaan, of laten doen aub? Goeie tip om op smaak te selecteren ipv naar een percentage te werken omdat het zo "hoort". Jij werkt met de koperen hoed, dus nooit met de refluxkolom vermoed ik. Dus blijft toch de vraag of er ook in mijn geval waar ik eerst zuivere alcohol destilleer met de reflux kolom toch nog een kop, hart en staart principe is, ik vermoed van niet gezien de alcohol al zo zuiver vertrekt dat er geen onzuiverheden meer ontstaan zowat, daarom wordt in de beginnershandleiding ook gezegd dat de t500 eigenlijk niet echt geschikt is voor echt drank stoken, ook niet met het pakkingmateriaal uit de kolom. Bedankt nogmaals, mvg Leonard
Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 306

@leocello oh ik had het al eerder verteld Β hier op forum . mijn keteltje heeft een bodemplaat met opstaande rand gekregen .Β 
Er zit een printje in en een knop om warmte te regelen . Er zit een extra termometer op . De bedrading of zo is met betere of dikkere stekkertjes en draadjes vervangen en de alambiek heeft een soort rand met een soort kelk erin gekregen die aansluit hoger om betere smaakjes op te nemen in alkohol.Β 

ik heb ook een originele kolom erbij die gebruik ik ook .

Ik deed het eerst ook zo van 1x stoken maar het is echt wel beter als je nog een keer stookt en ook voorloop en naloop fuort gooit.Β 

Β 

Beantwoorden
Leocello
(@leocello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 22

@theresa Dit klinkt als professionele tuning 🙂 Stap voor stap kom je door ervaring waarschijnlijk op een punt dat je het naar eigen hand wil zetten, mooi! 👍

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 306

@leocello mijn heit Β leerde het stoken van een vriend en toen hij 8 j geleden overleed ben ik met stoken verder gegaan en die vriend van mijn heit komt nu en dan nog om mij te helpen . En heeft ook mijn ketel omgebouwd omdat de ketel eerst teleurstelde . Nu Β is het veel beter stoken.Β 

Beantwoorden
Leocello
(@leocello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 22

@theresa Mooi dat het zo is gegaan 😊

Beantwoorden
marcel1966
(@marcel1966)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 158

@theresa

is die vriend van jou vader dat kleine mannetje , ook wel bok of grinch genoemd?

Dan hebben we het over de bekende meneer R πŸ™‚

Meneer R weet het wel, en ben jaloers op jouw dat hij zo dicht bij woont.

Hoop hem binnenkort ook eens te mogen gaan bezoeken.

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 306

@marcel1966 dat is hem 😀 ik noem hem wel eens grumpy . Maar hij is best aardig vooral als je hem appeltaart geeft.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@theresa Kersenvlaai wordt hij lyrisch van πŸ˜‰ vooral de Limburgse varianten.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9914

@theresa

1620216734-beabd47f4d2addbd7d4b3bc39183cd2a.gif
Beantwoorden
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?