Meldingen
Alles wissen

Grain basket voor de T500


@ndré
Berichten: 1155
Topic starter
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo medestokers,

wie weet of er een Grain basket voor de T500 verkrijgbaar is?
of hoe deze zelf te maken is.

Groet, @ndré😎🥃

Beantwoorden
29 reacties
2 Reacties
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@avdw wat bedoel je precies met een grain basket? Als ik gemacereerd fruit wil meeverstoken dan gebruik ik een RVS kachelbuis met daarop een stoominzet van een couscousstomer. Werkt prima.

1620110696-2021-04-26-165911.jpg
Beantwoorden
(@figaro)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 124

@avdw ik heb dit,Mash Upgrade Kit for 35L DigiBoil en die heeft volgens mij dezelfde afmetingen als de T500

https://www.ebay.co.uk/itm/274026301467

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1155
Topic starter
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wat ik bedoel is om mout te maischen, net zo als in een Grainfather.

Groet, @ndré

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3165
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

André, even vooraf, je hebt een mogelijkheid de temperatuur te sturen en ook circulatie te realiseren he? 

 

Zo'n principe als dit is een mogelijkheid;

https://www.amazon.nl/Roestvrij-Zelfgebrouwen-Bracket-Zelfgemaakte-Filtration/dp/B08G8D34VV/ref=asc_df_B08G8D34VV/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=507618981313&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15758048421907702265&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010443&hvtargid=pla-1114212968111&psc=1

 

De Grainfather heeft wat lussen aan de bovenkant die de mand op z'n plek houden. Het makkelijkste zal pootjes werken.

Beantwoorden
3 Reacties
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

Misschien een stukken goedkopere optie waarbij je zelf kunt roeren;

 

https://nl.aliexpress.com/i/1005001704355150.html

 

Let wel: ik weet niet of dit ding past, zij zeggen van wel maar ik geef garantie totdat het moment dat je op de link klinkt.

Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1155

@alchemist

ik heb de T500 inderdaad temperatuur gestuurd gemaakt.

ik zal eens kijken bij ome ali of amaz

bedankt voor de info.

Groet@ndré😎🥃

Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1155

@alchemist

Zoiets bedoel ik eigenlijk.

1620116350-AFBE2981-592B-4CD1-B369-192299D78EBC.jpeg
Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Maar dat is toch juist het verschil tussen de Grainfather en de T500. Met de één kun je maischen en stoken, met de andere alleen stoken.. 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@stephan, ehm ja, maar 'k denk dat ik @ndré kan volgen; m'n gedachten gaam tenminste ook uit naar zo een mand. Met een paar aanpassingen (vermogensregeling, keteltemperatuurmeting en mand) kun je relatief goedkoop maischen, maar ook bijvoorbeeld fruit stoken.

Beantwoorden
Berichten: 60
(@sjonnie54)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Beantwoorden
13 Reacties
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@sjonnie54 Dat is zeker een optie, alleen voor sommige soorten stort kan dit een probleem opleveren omdat je een bijna massieve blok granen krijgt omdat het roeren niet altijd even makkelijk gaat. 

 

Met name wanneer het aandeel rogge hoger is, komt dit door het aanwezige beta-glucaan.

Beantwoorden
(@sjonnie54)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@alchemist ik heb toch meerdere malen rye whisky gemaakt met 51% rogge en het duurde wat langer voordat het uitgedruppeld was en het spoelen ging wat moeizamer maar ik heb er altijd alles in kunnen maken. ik heb nog nooit geprobeerd of deze in de T-500 gaat (staat er nota bene naast).

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@sjonnie54 Dan om mijn nieuwsgierigheid te behagen, hoeveel was de stort, aantal liters en het start S.G.?

 

Want ik vermoed ergens dat het rendement wat lager komt te liggen eerlijk gezegd.

Beantwoorden
(@sjonnie54)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@alchemist Ik meet ook niet altijd mijn sg maar idd het rendement van rye ligt veel lager dan mijn ''gewone'' whisky. normaal haal ik uit krap 30 liter stookwijn ongeveer 2 liter whisky tussen de 40% en 75%. en bij rye was het ruim een liter tussen de 40% en 75%. de rest gaat weer bij de volgende striprun. dus je vermoeden is juist.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3165

@sjonnie54

 

Ik vermoed dat je twee problemen krijgt met de rogge vanwege het feit dat de viscositeit omhoog gaat door beta glucaan.

 

  • Beschikbaar water voor de hydrolyse van zetmeel, het omzetten van zetmeel naar kleinere suikers kost water.
  • Beschikbaarheid wort dat meegenomen wordt tijdens het spoelen.

 

Een optie die je kunt overwegen is om ook een stap in te bouwen op 40°C, bij deze temperatuur is beta-glucanase actief wat de beta glucaan afbreekt, dat maakt het zetmeel toegankelijker.

Beantwoorden
(@sjonnie54)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@alchemist Ik ga het proberen met een eerste stap van 40% als ik het de volgende keer ga maken. ik start dan mat 30 min op 40gr en dat is een kleine moeite. bedankt voor de tip

Beantwoorden
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@sjonnie54, Dus jou indruk is dat het zou moeten kunnen: maischen met de T500 & Beerfest (Reserve)filter?

Beantwoorden
(@sjonnie54)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@pruttel Ik heb ze beide naast elkaar staan maar had de klarstein eerder dan de t-500 en heb daarom nooit verder gekeken en ben gescheiden verder gegaan, ik zal vanavond eens kijken of het past. als je dan een regelaar er tussen doet en ik gebruik van die alie thermometers van alie met een draadje dan heb je de controle. moet het dus volgens mij kunnen als het past. bij de klarstein kun je aan de buitenzijde gewoon je themperatuur en tijd instellen en dat maakt het ook zo makkelijk. het instellen van buitenaf en de echte themperatuur scheelt 2 gr dus dat is ook netjes. ik maak altijd 5 kilo aan op 25 liter water en na het uitdruppelen vul ik aan tot max 28 liter (net geen 30). S.G. verschilt en kan ik de volgende keer doorgeven. ,kom er op terug.

Beantwoorden
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@sjonnie54, Top, ben benieuwd! Denk zelf aan een regeling met arduino (schakelen op nul-doorgang, temperatuurregeling, logging, ...), maar begin eenvoudig.

Beantwoorden
(@sjonnie54)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@pruttel de brouwzak past er in maar ligt dan wel rechtstreeks op de bodem en niet zoals bij de mashketel op een rooster. Buiten dat om moet je wel iets van een thermostaat op de t500 maken want met een regelaar blijft die wel warmte geven alleen in mindere maten en is de themperatuur niet goed beheersbaar. Maar dit past precies.

1620242768-F9F0302B-B428-423F-AE56-091E98AE619D.jpeg
Beantwoorden
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@sjonnie54, bedankt! 👍

Beantwoorden
(@sjonnie54)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@pruttel zo haal ik het graan uit me mash , spoel het na met water van 80 gr en laat het zo uitdruppelen

1620286641-filter.jpg
Beantwoorden
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@sjonnie54, Zo, dat ziet er weldoordacht uit! Goed bezig!
Erg mooi gemaakt!

Beantwoorden
Theresa
Berichten: 307
(@theresa)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik gebruik een bodemplaat met opstaande rand van 10 cm en daarin een linnen aardappel zak . Dat werkt goed .

Beantwoorden
2 Reacties
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@theresa, Jij maischt ook met de T500?

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 307

@pruttel ik heb de T500 daar wel voor gebruikt met groene mout op 1 temperatuur maischen gaat goed .

maar de ketel is eigenlijk te klein . Er gaat niet veel in .

5 kilo groene mout en graan gaat wel maar dan krijg je minder dan 1en halve liter drank . 

daarom gebruik ik meest een grute pan van 50 of 100 liter  . Dat gaat ook makkelijker op meer temperaturen .

 

Beantwoorden
Berichten: 66
(@jaapjanjoost)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Een hele simpele oplossing is:

https://www.vikingdirect.nl/nl/office-depot-mesh-prullenmand-zwart-15-l-draadgaas-26-x-26-x-28-cm-p-1523520

Je moet er wel pootjes onder maken. Zonder is er geen stroming en zal de droogkookbeveiliging direct aanslaan. Verder kan het boren van gaatjes in de bodem ook geen kwaad.

Het is niet de beste oplossing maar het is een oplossing.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@pruttel)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 67

@jaapjanjoost, Creatief!!! Persoonlijk ben ik wat huiverig voor verf binnenin m'n bereidingsproces, voorkeur voor inox 304.

Beantwoorden
Berichten: 124
(@figaro)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ik heb dus deze upgrade gekocht voor mijn digiboil die volgens mij hetzelfde is als de T500 https://www.ebay.co.uk/itm/274026301467  en ik heb deze wortpomp gekocht 

https://www.unibrew-nederland.nl/brewferm-pump-in-15-magneetpomp.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=CjwKCAjwhMmEBhBwEiwAXwFoERZ1WQeVlYGPtgJykaXow-KNhoBogy5qUgAB0fbnUpRLOnLuvliz5BoCnvsQAvD_BwE

en ik maisch hetzelfde als met de grainfather alleen is mijn systeem een stuk goedkoper

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?